Evangelisch

Gian

Re: Evangelisch

Bericht door Gian »

Hoe heet het boek van Dhr. Snoek?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gian schreef:Hoe heet het boek van Dhr. Snoek?

Zie : http://www.jbgg.nl/Page/sp53/ml1/from_s ... Index.html

Of voor de lezing die hij gehouden heeft :

http://www.prekenweb.nl/preken/SnoekL-J ... orisch.mp3
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:[
Waarom? Waarom? Waarom? Als er eens een dwaling belicht wordt, altijd naar de andere kant wijzen? Waar is dat goed voor? Dan mag je nergens meer op wijzen!

.

Ho ho mijn beste Erasmiaan,
Ik wordt hier neergezet of ik alles afkeur wat er geschreven wordt.
Dat is jammer. Ik zie ook de gevaren in de Evangelische beweging, waarschuwing is nodig.
Waar ik mijn vragen bij heb is of die invloed binnen de GG wel zo groot is als dat soms wordt gesuggereerd. Of benoemen we soms zaken onterecht als door de Evangelische beweging beïnvloed, die eigenlijk een gereformeerde afkomst hebben , maar waarvan we de veelkleurigheid in bevindelijke kring wat zijn kwijt geraakt ? Zie bv de aanbods-discussie of visie op het verbond of de sacramenten.

En dan ben ik met je van mening dat Dhr Snoek een prachtig evenwichtig boekje heeft geschreven, waar de jeugd zich zeker door aangesproken zal voelen. En ik hoop van harte dat dit evenwicht ook in het boekje van Ds de Heer te vinden is.
Het ging me ook helemaal niet om de boekjes tegenover elkaar te stellen, maar de voornoemde vragen kwamen vooral bovendrijven in het licht van de vaak gehoorde noodschreeuw op de verschillende kerkelijke vergaderingen over het hoegenaamd ontbreken van vruchten op de prediking.

Maar goed, gedachten laten zich nu eenmaal niet altijd goed beschrijven of worden in ieder geval soms anders opgevat dan bedoelt..
Ok, waarde Wilhelm :),

Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan het woord veelkleurigheid... want ik zie niet in wat we van de Evangelische beweging op het gebied van de sacramenten, het aanbod en de visie op het verbond kunnen leren...
Kensington

Bericht door Kensington »

sorry, zonder mij er verder te mengen: Erasmiaan zegt ergens dat het mooi is om te lezen hoe dhr. Snoek uit de strik van de evangelischen ontkwam, maar dhr. Snoek komt helemaal niet van 'die kant''.
Hij HEEFT er namelijk alleen studie van gemaakt, en goed ook!
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:[
Waarom? Waarom? Waarom? Als er eens een dwaling belicht wordt, altijd naar de andere kant wijzen? Waar is dat goed voor? Dan mag je nergens meer op wijzen!

.

Ho ho mijn beste Erasmiaan,
Ik wordt hier neergezet of ik alles afkeur wat er geschreven wordt.
Dat is jammer. Ik zie ook de gevaren in de Evangelische beweging, waarschuwing is nodig.
Waar ik mijn vragen bij heb is of die invloed binnen de GG wel zo groot is als dat soms wordt gesuggereerd. Of benoemen we soms zaken onterecht als door de Evangelische beweging beïnvloed, die eigenlijk een gereformeerde afkomst hebben , maar waarvan we de veelkleurigheid in bevindelijke kring wat zijn kwijt geraakt ? Zie bv de aanbods-discussie of visie op het verbond of de sacramenten.

En dan ben ik met je van mening dat Dhr Snoek een prachtig evenwichtig boekje heeft geschreven, waar de jeugd zich zeker door aangesproken zal voelen. En ik hoop van harte dat dit evenwicht ook in het boekje van Ds de Heer te vinden is.
Het ging me ook helemaal niet om de boekjes tegenover elkaar te stellen, maar de voornoemde vragen kwamen vooral bovendrijven in het licht van de vaak gehoorde noodschreeuw op de verschillende kerkelijke vergaderingen over het hoegenaamd ontbreken van vruchten op de prediking.

Maar goed, gedachten laten zich nu eenmaal niet altijd goed beschrijven of worden in ieder geval soms anders opgevat dan bedoelt..

Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan het woord veelkleurigheid... want ik zie niet in wat we van de Evangelische beweging op het gebied van de sacramenten, het aanbod en de visie op het verbond kunnen leren...
Hmm, er valt meer te leren dan de punten die jij noemt. Overigens geloof ik dat de rechtse kerken wat betreft die punten een hoop kunnen leren van de evangelische kerken, maar ook op andere punten... (en dat geldt niet alleen de rechtse kerken overigens)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gian

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef:
Gian schreef:Hoe heet het boek van Dhr. Snoek?

Zie : http://www.jbgg.nl/Page/sp53/ml1/from_s ... Index.html

Of voor de lezing die hij gehouden heeft :

http://www.prekenweb.nl/preken/SnoekL-J ... orisch.mp3
Besteld. Ik ben benieuwd :huhu
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:

Goed lezen, geachte Erasmiaan ;)
Ik heb niet geschreven dat we er wat van kunnen leren, maar dat bepaalde visie's soms worden gezien alsof deze beinvloed zouden zijn door de Evangelische beweging. En dat niet altijd terecht.

En hekel aan veelkleurigheid, dat hebben veel kerkelijke leiders. Dat is nu het punt waar we idd steeds tegen aanlopen. Omdat men op zoek is naar een eenheid, gaat dat helaas vaak ten koste van de reformatorisch veelkleurigheid. We zullen ons eigen kerkverand toch moeten rechtvaardigen ? (voor de duidelijkheid, dat geld voor ieder kerkverband !)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:

Ik heb niet geschreven dat we er wat van kunnen leren, maar dat bepaalde visie's soms worden gezien alsof deze beinvloed zouden zijn door de Evangelische beweging. En dat niet altijd terecht.
Noem eens wat concreets?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kensington schreef:sorry, zonder mij er verder te mengen: Erasmiaan zegt ergens dat het mooi is om te lezen hoe dhr. Snoek uit de strik van de evangelischen ontkwam, maar dhr. Snoek komt helemaal niet van 'die kant''.
Dat heb ik wel gelezen in de Daniël. Dat hij in zijn zoektocht bij een evangelische kerk was beland maar dat hij door genade in mocht zien dat die eenzijdigheid niet tot God leidt. Maar ik laat me graag corrigeren (ik haal het uit mijn herinnering).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Kensington schreef:sorry, zonder mij er verder te mengen: Erasmiaan zegt ergens dat het mooi is om te lezen hoe dhr. Snoek uit de strik van de evangelischen ontkwam, maar dhr. Snoek komt helemaal niet van 'die kant''.
Dat heb ik wel gelezen in de Daniël. Dat hij in zijn zoektocht bij een evangelische kerk was beland maar dat hij door genade in mocht zien dat die eenzijdigheid niet tot God leidt. Maar ik laat me graag corrigeren (ik haal het uit mijn herinnering).
Als een eenzijdigheid niet tot God leidt dan geldt dat ook voor andere eenzijdigheden.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:

het stond volgens mij in het RD, maar daar is later een correctie van geweest :garde
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Erasmiaan schreef:

het stond volgens mij in het RD, maar daar is later een correctie van geweest :garde
Klopt, beide.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:

Noem eens wat concreets?
gebedskringen, Bijbelstudie, zingen van gezangen, om er maar eens een paar uit de losse pols te schudden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:

Noem eens wat concreets?
gebedskringen, Bijbelstudie, zingen van gezangen, om er maar eens een paar uit de losse pols te schudden.
Zingen van gezangen lijkt me niet echt een vooruitgang. Bijbelstudie heb je bij ons ook. De vraag is of dat evangelisch is of voluit reformatorisch. Gebedskringen. Tjah. Misschien. Misschien ook niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Zingen van gezangen lijkt me niet echt een vooruitgang.
Is ook niet erg bijbels, bedoel je?
"Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
"Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
"Zingt Hem een nieuw lied; speelt wel met vrolijk geschal."
"Hallelujah! Zingt den HEERE een nieuw lied; Zijn lof zij in de Gemeente Zijner gunstgenoten."
"Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten." [citaat uit een gezang]
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten