Beroepingswerk, deel 5

Unionist

Bericht door Unionist »

Kerkelijke ontwikkelingen bijhouden is interessant, maar ik heb vaak het gevoel dat men daarin doorslaat. Dat iemand het aardig vindt om te zien welke dominees in welke gemeentes wel of niet beroepen worden, o.k. Maar wat is het nut van de vragen:

-Hoe vaak wordt een dominee in een bepaalde gemeente beroepen?
-Mag ik als eerste weten wie er waar op het tweetal staat?
-Hoe was de stemverhouding in de gemeente waar dominee A wel en B niet is beroepen?
-Hoe zou het toch komen dat ds A veel en ds B weinig beroepen krijgt?

Het doet me denken aan mijn lagere schooltijd. Toen hield ik een schriftje bij hoeveel doelpunten Edo Ophoff voor AZ'67 maakte en hoe vaak Ronald Koeman bij FC Groningen uit een penalty (ik zei nog: pinantie) scoorde. En ik kende de opstelling van het eerste elftal van SV De Valleivogels uit mijn hoofd. Ik weet nóg dat Wim Jansen in het Feyenoordstadion een ijsbal op zijn oog kreeg omdat hij voor Ajax was gaan spelen en dat Arie Haan tegen Italië in 1978 eerst in eigen doel en later in dat van de tegenstander schoot.

Nou zijn voetballers werelds en dominees zijn degelijk, maar in feite is het dezelfde tijdverspilling om je om dit soort futiele statistieken druk te maken. Zowel bij het ene als bij het andere krijg ik zoiets van: Ga iets nuttigs doen. Leer voor mijn part de Dordtse Leerregels uit je hoofd. Of ga de stoep schrobben bij je moeilijk lopende oma.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ander

Bericht door Ander »

Doordraven is ook een vak.

Het gaat volgens mij in de bijdragen van Anti-quoq om louter informatieve gegevens omtrent gemeenten en beroepingswerk.

Als ik even op vandaag gepost klik zie ik topics die meer onzin-gehalte hebben: oliebollen, zoenen met nieuwjaar, goedemorgen en goedenacht, een topic waar ds. Moerkerken weer eens op de schop genomen wordt ('t was immers al weer even geleden) enz.

Dan zie ik graag een topic als beroepingswerk deel 5 met bijdragen van anti-quoq. Dat jij dat associeert met voetbal moet jij natuurlijk weten. Maar om dan een ander zijn interesses daarmee af te kraken is een beetje bizar.

En een oma helpen kan ook naast het bijhouden van statistieken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Doordraven is ook een vak (...) een topic waar ds. Moerkerken weer eens op de schop genomen wordt ('t was immers al weer even geleden) enz.
Inderdaad, doordraven is ook een vak... :?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ander schreef:Doordraven is ook een vak.

Het gaat volgens mij in de bijdragen van Anti-quoq om louter informatieve gegevens omtrent gemeenten en beroepingswerk.

Als ik even op vandaag gepost klik zie ik topics die meer onzin-gehalte hebben: oliebollen, zoenen met nieuwjaar, goedemorgen en goedenacht, een topic waar ds. Moerkerken weer eens op de schop genomen wordt ('t was immers al weer even geleden) enz.

Dan zie ik graag een topic als beroepingswerk deel 5 met bijdragen van anti-quoq. Dat jij dat associeert met voetbal moet jij natuurlijk weten. Maar om dan een ander zijn interesses daarmee af te kraken is een beetje bizar.

En een oma helpen kan ook naast het bijhouden van statistieken.
Het gaat mij niet zozeer om het hier posten van bepaalde dingen. Ik wil niemand zijn hobby ontnemen. Maar waar ik in de breedte van onze gezindte vaak tegenkom, is een fascinatie voor alles wat met dominees te maken heeft (tot en met de vraag of zij suiker en melk in hun koffie drinken) wat dan moet doorgaan voor "degelijk" en "godsdienstige praat". Kom je op verjaardagen, dan is het onderwerp vaak: dominees. En dan met een hoog anekdotisch gehalte. Daar worden uren over volgeleuterd.

Om genoemd soort statistieken überhaupt te kunnen posten, moet je uren besteden aan het verzamelen ervan. En dat vind ik even nutteloos als het bijhouden van doelpunten of typenummers met bandenmaten van BMW's of disposities van orgels.

Een topic over "hou je van oliebollen" is inderdaad niet zo zinvol, maar ik neem aan dat de poster ervan geen tientallen avonden besteedt aan het bedenken van recepten van oliebollen. Dan zou ik dat ook volslagen nutteloos vinden.

Maar je moet het natuurlijk ten diepste zelf weten. Als jij het verantwoord vindt om je tijd ermee te vullen mag je dat van mij. Ik vraag het me alleen af of het écht iets toevoegt. En ik wil een waarschuwing laten horen: denk niet dat je geestelijk bezig bent door anekdotes en statistieken te verzamelen. Je groeit niet in je geloof als je alle dominees in goede volgorde kunt opzeggen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Doordraven is ook een vak (...) een topic waar ds. Moerkerken weer eens op de schop genomen wordt ('t was immers al weer even geleden) enz.
Inderdaad, doordraven is ook een vak... :?
Je voelt je in ieder geval nog aangesproken, doet me deugd!!
Rens

Bericht door Rens »

Wilhelm schreef:Idd AQ, ook ik ben zeer geinteresseerd in jou statistieken.
Zo ben ik ook zeer benieuwd naar de gemiddelde lengte van de huidige predikers, en of de kansels daar in de nieuw gebouwde kerken op aangepast zijn tov de kerken van 100 jaar terug.

Heb je misschien ook een overzicht wat het percentage donkerblonde predikers is in ons Nederlandje ?
Graag per kerkverband gespecificeerd.

B.V.H.D.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Geen commentaar!
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Rens schreef:
Wilhelm schreef:Idd AQ, ook ik ben zeer geinteresseerd in jou statistieken.
Zo ben ik ook zeer benieuwd naar de gemiddelde lengte van de huidige predikers, en of de kansels daar in de nieuw gebouwde kerken op aangepast zijn tov de kerken van 100 jaar terug.

Heb je misschien ook een overzicht wat het percentage donkerblonde predikers is in ons Nederlandje ?
Graag per kerkverband gespecificeerd.

B.V.H.D.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik denk dat een serieuze reactie meer de eenheid bevorderd.
Laten we "Wilders" zijn praktijken buiten het forum houden.
Rens

Bericht door Rens »

Tjonge, je mag al niet eens meer grinniken om een cynische posting zeg....de posting an sich was gewoon ráák......en "geen commentaar" is op zich al commentaar zát.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Rens schreef:Tjonge, je mag al niet eens meer grinniken om een cynische posting zeg....de posting an sich was gewoon ráák......en "geen commentaar" is op zich al commentaar zát.............
Geen commentaar!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Rens schreef:Tjonge, je mag al niet eens meer grinniken om een cynische posting zeg....de posting an sich was gewoon ráák......en "geen commentaar" is op zich al commentaar zát.............
Ik doelde eigenlijk op Wilhelm zijn posting....................
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kennelijk voorzien de onderzoeken van Anti-quoq toch in een behoefte. Ik zou zeggen: open dan een apart topic en hier alleen het beroepingswerk (laten we maar zeggen: ) in engere zin.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Kennelijk voorzien de onderzoeken van Anti-quoq toch in een behoefte. Ik zou zeggen: open dan een apart topic en hier alleen het beroepingswerk (laten we maar zeggen: ) in engere zin.
Goed idee, dan kan je zelf beslissen of je de statistieken wil volgen of niet
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Tiberius schreef:Kennelijk voorzien de onderzoeken van Anti-quoq toch in een behoefte. Ik zou zeggen: open dan een apart topic en hier alleen het beroepingswerk (laten we maar zeggen: ) in engere zin.
Wat is dat nou voor zwaktebod. Eerst iemand - die doorgaans on-topic blijft - monddood maken en vervolgens terugkrabbelen en het gewoon toestaan dat het onzinnige gesnuffel in kerkelijke statistieken (woorden van Tiberius) op een ander deel van dit forum voortgaan.
Nee, nu moet je stand houden en het gewoon verbieden en de officieuze ban waarin ik gestopt ben, nu gewoon officieel maken!

(Eventueel kom je op je standpunt terug en sta je binnen dit topic toe dat er info over beroepinsgwerk wordt weergegeven, inclusief tweetallen en eventueel feitelijke daaraan gelieerde informatie.
Misschien heeft het bijhouden van dit niuws wel te maken met een grote betrokkenheid op het eigen kerkverband? Misschien zijn er heel andere dingen uit af te leiden dat die vermaledijde statistieken? Misschien, maar er zijn enkele forumleden die alleen in hun eigen, kleine denkraam blijven ronddolen en verder niet gehinderd worden door enig reeël denkvermogen.)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anti-quoq schreef:Nee, nu moet je stand houden en het gewoon verbieden en de officieuze ban waarin ik gestopt ben, nu gewoon officieel maken!
:mrgreen:
Jij solliciteert naar de titel "Forummer van het jaar 2008".

Maar serieus: wat mij als forummer betreft mag je die statistieken van tweetallen, vermoedelijke data van ledenvergaderingen, etc, voor je houden. Bovendien irriteert een behoorlijk aantal medeforummers zich eraan.

Anderzijds merk ik tot mijn stomme verbazing dat een aantal forummers die zaken wel op prijs stelt. Maak er dan een apart topic van, zodat liefhebbers daarin kunnen kijken en anderen niet.
Dat geldt eveneens voor nieuwjaarszoenen- en oliebolrecepttopics.

Ik zie, als moderator, geen reden om die gegevens te verwijderen, laat stil staan jou als poster officieus of officieel te bannen.
Gesloten