Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef:
Miscanthus schreef:Als ik in de saambinder lees dat een boekje over de toeeigening afgeraden wordt omdat er in staat dat je Jezus mag aannemen dan vraag ik je....
Miscantus, het is niet vanwege het woord 'aannemen' maar vanwege de wijze waarop het woord wordt ingevuld.
Aannemen is een geloofsdaad, toch?
En geloven is dat een eigen Werk?
Als dat zo was, dan was het niet volkomen.

Maar aannemen als Vrucht op het Werk van de Beloofde Werking van de Helige Geest, dat is 'hebben' zonder kwijt te kunnen raken.

Als je aannemen ongereformeerd uitlegt, kom je bij geloven ook scheef uit. Of niet soms?

Het probleem dat steeds weer opduikt is dat er enerzijds zo sterk op de belofte wordt gewezen maar niet gewacht kan worden op het Werk van de Heilige Geest die in die belofte beloofd wordt.
Laat alles toch gewoon staan: En belofte, En het Werk van de Heilige Geest, En het aannemen door de kracht van de Heilige Geest. Miscantus, je twijfelt toch niet aan de belofte?
Geloven doet de mens. Dat doet God niet voor ons.
Hij werkt het in ons.
Geloven is geen werk.
Geloven is ontvangen, aannemen wat ons geschonken wordt. Daar hoeven we niet op te wachten maar dat mag hier en nu.

--------
God geeft ons Zijn Woord:
Daarin laat Hij zien wie wij zijn
Daarin laat Hij zien wie Hij is
Daarin eist hij geloof en bekering;
Daarin openbaart Hij zijn Verbond
Daarin biedt Hij genade aan
Daarin biedt hij de mogelijkheid tot geloof en bekering
Daarin Belooft Hij Zijn Geest om die mogelijkheid te werken

--------


Hij werkt het in ons (Het Verbond!)
Geloven doet de mens. Dat doet God dus voor ons.(Hij maakt het waar wat Hij belooft!)

Geloven is geen werk. JA
Geloven is ontvangen, aannemen wat ons geschonken wordt. Daar hoeven we niet op te wachten maar dat mag hier en nu. AMEN

Miscantus, buiten het verbond om geloven? Wat heb jij nog aan dat verbond? Ik kan je soms niet volgen. Ik mag dan duidelijk een GerGemmer zijn, maar in welk hokje jij past...... :?: :wink:
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Klavier schreef:
Miscantus, buiten het verbond om geloven? Wat heb jij nog aan dat verbond? Ik kan je soms niet volgen. Ik mag dan duidelijk een GerGemmer zijn, maar in welk hokje jij past...... :?: :wink:
Miscanthus is i.i.g. geen gergemmer(meer) :wink:
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Tamarinde schreef:
Klavier schreef:
Miscantus, buiten het verbond om geloven? Wat heb jij nog aan dat verbond? Ik kan je soms niet volgen. Ik mag dan duidelijk een GerGemmer zijn, maar in welk hokje jij past...... :?: :wink:
Miscanthus is i.i.g. geen gergemmer(meer) :wink:
Toch??? of heb ik het nu mis? :oops:
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Miscanthus schreef:
Geloven doet de mens. Dat doet God niet voor ons.
Hij werkt het in ons.
Geloven is geen werk.
Geloven is ontvangen, aannemen wat ons geschonken wordt. Daar hoeven we niet op te wachten maar dat mag hier en nu.
Amen. Nadat God ons levend gemaakt heeft zonder middel, wordt geloof wordt door God in ons hart gewerkt door de prediking:
Vr.65. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Tamarinde schreef:
Klavier schreef:
Miscantus, buiten het verbond om geloven? Wat heb jij nog aan dat verbond? Ik kan je soms niet volgen. Ik mag dan duidelijk een GerGemmer zijn, maar in welk hokje jij past...... :?: :wink:
Miscanthus is i.i.g. geen gergemmer(meer) :wink:
Wie weet, krijgen we hem nog zover dat hij terugkomt :mrgreen:
Miscantus, kan toch wel, zo'n plaagprikje? :wink:
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Bert Mulder schreef:
Miscanthus schreef:
Geloven doet de mens. Dat doet God niet voor ons.
Hij werkt het in ons.
Geloven is geen werk.
Geloven is ontvangen, aannemen wat ons geschonken wordt. Daar hoeven we niet op te wachten maar dat mag hier en nu.
Amen. Nadat God ons levend gemaakt heeft zonder middel, wordt geloof wordt door God in ons hart gewerkt door de prediking:
Vr.65. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
Hélemaal mee eens, daar valt geens speld, laat staan een argument tussen te krijgen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Tamarinde schreef:
Bert Mulder schreef:
Miscanthus schreef:
Geloven doet de mens. Dat doet God niet voor ons.
Hij werkt het in ons.
Geloven is geen werk.
Geloven is ontvangen, aannemen wat ons geschonken wordt. Daar hoeven we niet op te wachten maar dat mag hier en nu.
Amen. Nadat God ons levend gemaakt heeft zonder middel, wordt geloof wordt door God in ons hart gewerkt door de prediking:
Vr.65. Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof?
Antw. Van den Heiligen Geest a, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten b.
Hélemaal mee eens, daar valt geens speld, laat staan een argument tussen te krijgen.
Mag ik verheugd opmerken dat wij allen dezelfde gereformeerde basis onderschrijven? Met de aanvulling van Bert en hopelijk daarvoor goedkeuring van Miscantus ligt hier toch het hart van de gereformeerde leer?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24722
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Maar de predikanten stoppen bij het eerste stukje:
Van den Heiligen Geest
Ze lijken er geen benul van te hebben dat ze de uitdelers van de genade zijn.
Er staat toch ook:
Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

@Klavier:
jij zegt eigenlijk: " je mag wel geloven, als je maar weet dat het van de Heilige Geest is"
De Bijbelse volgorde is: eerst geloven en dan de verzegeling met de Heilige Geest intvangen. Jij lijkt het om te draaien.(?).
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef:Maar de predikanten stoppen bij het eerste stukje:
Van den Heiligen Geest
Ze lijken er geen benul van te hebben dat ze de uitdelers van de genade zijn.
Er staat toch ook:
Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des heiligen Evangelies
Wie is 'ze'? Heb je 'ze' erop aangesproken? Heb je de Catechismuspreken van Ds. Huisman en Vreugdenhil gehoord? Beide via het internet te beluisteren. Bij mijn weten zijn zij niet geschorst of zoiets. Ik neem dan ook aan dat ze rechtzinnig zijn.
Ik herken jouw gevoel daarom niet. Ik hoop dat je je vergist.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:@Klavier:
jij zegt eigenlijk: " je mag wel geloven, als je maar weet dat het van de Heilige Geest is"
De Bijbelse volgorde is: eerst geloven en dan de verzegeling met de Heilige Geest intvangen. Jij lijkt het om te draaien.(?).
Nee, Miscantus.
Wat ik schreef is de volgorde waarvan ik zelf meen dat God werkt.
Wij als mens hebben eerst te geloven, eerst door de enge poort en dan achteruit kijkend te zien dat het Gods Werk was. Geschreven op de binnenzijde van de poort.

Daar waar ik de de GerGem laat 'spreken' hier op het forum worden zaken vanuit de werking van de Heere uiteengezet zoals deze in chronologische orde vanuit de Bijbel getoond wordt.
Om daarmee de vastheid en zekerheid aan te tonen van het geloof.

Dat is iets wat er wel bij gezegd moet worden. In die zin is jouw opmerking een eye opener.
Dat verklaart in ieder geval mijn verwarring in het soms niet begrepen worden. Dus lees al mijn posts vanuit die wetenschap.

Vanuit de mens bezien:
Geloof voorop, volop Bijbels!
De ervaring van de gelovige gaat met een andere chronologie.
Maar het is God die in u werkt, beide het willen en het werken, zegt Paulus aan hen die reeds geloven!
Daar hoort de uitverkiezing ook thuis. Achteraf, als troost.
Echter, als je de leer als duscussiestuk neemt, ga je andersom redeneren, met het gevaar niet dezelfde gedachtelijn te volgen. Dat blijkt maar weer.
Het is hier weten vanelkaar hoe je zaken bedoelt. Goed luisteren, geldt ook mij. En voorzichtig zijn met conclusies trekken uit de woorden van de ander.

Even terug naar 'of het van de Heilige Geest is'
"Maar de mens beproeve zichzelven" 1 Kor 11:28.
Zelfonderzoek is belangrijk om de achterkant van de enge poort goed te kunnen lezen. De Brief van Jakobus ernaast! Matt. 5 etc.

kortom: Geloof: Alsof je het zelf zou kunnen. Achteraf toetsen.
En ik geloof zeker dat iedereen er dan 'vanzelf' achter komt niets te kunnen maar ook niets te hoeven! Tussen niets kunnen en niets hoeven kan tijd zitten. Het kan gelijk vallen maar er kan ook een weg van diepte en bekommering zijn.
Dat laatste wordt nogal eens verkeerd uitgelegd. Alsof dat de enige weg zou zijn. Met alle lastige vragen over wanneer er leven is etc. (Zelf blijf ik het liefst daarvan af, eerst maar de vrucht afwachten).
Maar hoe het ook is, als we dan dat oog voor Christus als zaligmaker mogen krijgen en zien wie we zelf zijn, dan blijft enkel verwondering over dat God dat zelf heeft willen Werken!

Zo beter Miscantus, begrijpen we elkaar nu?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

wim schreef:Dit verbond is, volgens de GG, toch opgericht met Christus? Christus representeert hierin alle uitverkorenen. Of haal ik nu dingen door elkaar?
Nee, maar in de GG stuurt men als het ware direct aan op het ware Zaad van Abraham, Christus, terwijl men vergeet dat het verbond wel degelijk met Abraham en zijn natuurlijke zaad werd opgericht. Die ‘tussenstap’ moet echt niet worden overgeslagen, want de Bijbel leert die ook heel duidelijk.
Klavier schreef:Het wezen in alle visies die zijn weergegeven, ligt toch vooral in het feit dat ieder kind, gedoopt of niet, wedergeboren moet worden.
En dat het genadeverbond rijke beloften bevat maar ook een extra verantwoordelijkheid inhoudt (de GerGem spreekt over 'bemoeienissen van de Heere met de kinderen van het Verbond).
Inderdaad gaat het daar allemaal om. En zo kun je toch verbonden voelen met mensen met wie je het ‘theologisch’ niet helemaal eens bent. Alleen is het natuurlijk wel theologische plicht om zuiver bijbels te formuleren en niet ter linkerzijde of ter rechterzijde (uit voorzichtigheidsoverwegingen bijvoorbeeld) af te wijken.
Polemicus schreef:… de verbondsbeloften, die onfeilbaar vervuld zullen worden in sommigen, zijn in Christus' testament bevestigd als beloften aan zondaren van de mensheid onbepaald, om vervuld te worden aan allen en een ieder die ze in geloof zullen omhelzen.
Dit is helemaal in de lijn van Calvijn!
Miscanthus schreef:]Als ik in de saambinder lees dat een boekje over de toeeigening afgeraden wordt omdat er in staat dat je Jezus mag aannemen dan vraag ik je....
Nou, er stond wel iets meer bij.
Bert Mulder schreef:Amen. Nadat God ons levend gemaakt heeft zonder middel, wordt geloof wordt door God in ons hart gewerkt door de prediking
Volgens mij is het Woord het zaad der wedergeboorte, maar nu blijkt er al een zaad te zijn en moet het Woord er nog bij komen?? Dat is niet bijbels en niet gereformeerd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Bert Mulder schreef:Amen. Nadat God ons levend gemaakt heeft zonder middel, wordt geloof wordt door God in ons hart gewerkt door de prediking
Volgens mij is het Woord het zaad der wedergeboorte, maar nu blijkt er al een zaad te zijn en moet het Woord er nog bij komen?? Dat is niet bijbels en niet gereformeerd.[/quote]

Niet gereformeerd? De Dordtse Leerregels ook niet gereformeerd dan:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
de Heidelberger ook niet:
Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij a; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden b.
en de Nederlandse geloofsbelijdenis:
]Artikel 22. Van onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus.
Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt. Want het moet noodzakelijk volgen, òf dat niet al wat tot onze zaligheid van node is, in Jezus Christus zij; òf, zo het alles in Hem is, dat degene die Jezus Christus door het geloof bezit, zijn gehele zaligheid heeft. Nu, dat men zeggen zou dat Christus niet genoegzaam is, maar dat er nog benevens Hem iets meer toe behoeft, ware een al te ongeschikte godslastering; want daaruit zou volgen dat Christus maar een halve Zaligmaker ware. Daarom zeggen wij terecht met Paulus dat wij door het geloof alleen, of door het geloof zonder de werken gerechtvaardigd worden (Rom. 3:28). Doch wij verstaan niet dat het, om eigenlijk te spreken, het geloof zelf is, dat ons rechtvaardigt; want het is maar een instrument, waarmede wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen. Maar Jezus Christus, ons toerekenende al Zijn verdiensten en zo veel heilige werken, die Hij voor ons en in onze plaats heeft gedaan, is onze rechtvaardigheid; en het geloof is een instrument, dat ons met Hem in de gemeenschap van al Zijn goederen houdt; dewelke, de onze geworden zijnde, ons meer dan genoegzaam zijn tot onze vrijspreking van onze zonden.
en Calvijn was ook niet gereformeerd. In elk geval niet Calvinistisch dan:
We must now see in what way we become possessed of the blessings which God has bestowed on his only-begotten Son, not for private use, but to enrich the poor and needy. And the first thing to be attended to is, that so long as we are without Christ and separated from him, nothing which he suffered and did for the salvation of the human race is of the least benefit to us. To communicate to us the blessings which he received from the Father, he must become ours and dwell in us. Accordingly, he is called our Head, and the first-born among many brethren, while, on the other hand, we are said to be ingrafted into him and clothed with him, all which he possesses being, as I have said, nothing to us until we become one with him. And although it is true that we obtain this by faith, yet since we see that all do not indiscriminately embrace the offer of Christ which is made by the gospel, the very nature of the case teaches us to ascend higher, and inquire into the secret efficacy of the Spirit, to which it is owing that we enjoy Christ and all his blessings. I have already treated of the eternal essence and divinity of the Spirit, (Book 1 chap. 13 sect. 14, 15;) let us at present attend to the special point, that Christ came by water and blood, as the Spirit testifies concerning him, that we might not lose the benefits of the salvation which he has purchased. For as there are said to be three witnesses in heaven, the Father, the Word, and the Spirit, so there are also three on the earth, namely, water, blood, and Spirit. It is not without cause that the testimony of the Spirit is twice mentioned, a testimony which is engraven on our hearts by way of seal, and thus seals the cleansing and sacrifice of Christ For which reason, also, Peter says, that believers are "elect" "through sanctification of the Spirit, unto obedience and sprinkling of the blood of Jesus Christ," (1 Pet. 1: 2.) By these words he reminds us, that if the shedding of his sacred blood is not to be in vain, our souls must be washed in it by the secret cleansing of the Holy Spirit. For which reason, also, Paul, speaking of cleansing and purification, says, "but ye are washed, but ye are sanctified, but ye are justified in the name of the Lord Jesus and by the Spirit of our God," (1 Cor. 6: 11.) The whole comes to this that the Holy Spirit is the bond by which Christ effectually binds us to himself. Here we may refer to what was said in the last Book concerning his anointing.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 11 sep 2006, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
schaap

Bericht door schaap »

He hallo, eerst levend gemaakt en dan daarna pas geloof........................
Is dat gereformeerd????????
Dat is een grote ketterij.

En dat met de Dorsde leerregels erbij.

Ik kan niet begrijpen dat je dit probeert te scheiden van elkaar. Zou je voor mij of de bijbel of een belijdenisgeschrift desnoods willen citeren?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

schaap schreef:He hallo, eerst levend gemaakt en dan daarna pas geloof........................
Is dat gereformeerd????????
Dat is een grote ketterij.

En dat met de Dorsde leerregels erbij.

Ik kan niet begrijpen dat je dit probeert te scheiden van elkaar. Zou je voor mij of de bijbel of een belijdenisgeschrift desnoods willen citeren?
Welk belijdenisgeschrift wil je lezen? Zie hierboven even.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gesloten