Geplaatst: 03 nov 2005, 17:27
De uitleg die hier gezet wordt door Jacob is de weergaven van de prediking waaronder ik gezeten heb. Heb verder nog geen tijd om te reageren/lezen. Vanavond misschien..jacob schreef:Het stoort me soms nogal dat mensen, niet geremd door enige kennis van zaken, anderen veroordelen.Oude-Waarheid schreef:In mijn jonge jaren heb ik vaak onder gehoor van Ds P.J. DorsmanMS schreef:Dat is duidelijk, ik zal als ik tijd heb kijken of ik kan vinden waar het onbijbels is.Houthakker schreef: Waarom zit je in de kerk alles voor zoete koek te slikken?
Is het misschien een idee om je wat meer op te stellen zoals de Christenen van Berea?
Zij onderzochten of hetgeen hun door Paulus werd gepreekt wel Bijbels was.
Het spijt me, MS, maar hetgeen jou gisteren is voorgehouden, betwijfel ik ten sterkste.
En de argumenten daarvoor kun je verder naar achteren in deze topic vinden.
Groet,
Houthakker.
Hoe wil je deze gelijkenis anders uitleggen?
(misschien staat dat ook in topic, ik zal gaan lezen)
En dat ik alles voor zoete koek aanneem? Dat laat ik voor jou rekening.
Groet, MS
gezeten die ik toen behoorlijk scherp vond.
Hoe vaak ik dat uit zijn mond niet gehoord heb als waarschuwing dat zien nog geen bezitten is later pas begreep ik wat hij ermee bedoelde.
En ik het ook andere wel heb horen uitleggen dat als je voor een
etalage staat en ik zie een schone parel dat ik die eerst moet kopen
om hem te bezitten net als uit de gelijkenis van de koopman die een
schone parel zocht hij zag het maar pas toen hij het gekocht had
bezat hij hem.
Maar ik begrijp wel wat er mee bedoelt is natuurlijk dat we Christus met al zijn gaven met een gelovig hart mogen zien en aannemen al is de
de Heere Jezus vaak verborgen als Hij onze ogen en hart er niet voor opend net als bij een Lidia en Maria op de Paasmorgen .
Vriendelijke groet,
Dirk
Maar met alle respect, deze gelijkenis gaat daar helemaal niet over. DAt is m.i. op de klank van de bijbel in gaan, niet op de bedoeling van dit gedeelte.
hierbij post in een gezaghebbende verklaring. Punt 4 lijkt mij een weerlegging van de verkeerde uitleg die "de gezelsschapsvrienden" er aan geven. Het evangelie maakt scherpsnijdend onderscheid. ER is niks tussen. Of de mens verwerpt het geheel, of de mens gaat her helemaal voor
(populair gezegd)
I. Die van den schat in den akker verborgen. Tot nu toe had Hij het koninkrijk der hemelen vergeleken bij kleine dingen, omdat deszelfs begin klein was. Opdat niemand echter hierin ene reden zal zien, om er geringe gedachten van te koesteren, stelt Hij het in de volgende gelijkenis voor als van zeer grote waardij in zich zelf, en groot voordeel aanbrengende aan hen, die het aannemen, en gewillig zijn om er de voorwaarden van na te komen. Het wordt hier vergeleken bij een schat in een akker verborgen, dien wij, zo wij willen, ons kunnen toeëigenen.
1. Jezus Christus is de ware schat. In Hem is overvloed van alles wat rijk en nuttig is, en ons deel zal zijn; alle volheid Col. 1:19, <#Col 1.19> Joh. 1:16; <#Joh 1.16> schatten van wijsheid en kennis, Col. 2:13, <#Col 2.13> van gerechtigheid, genade en vrede, zijn allen voor ons weggelegd in Christus, en, zo wij deel aan Hem hebben, is het alles het onze.
2. Het Evangelie is de akker, waarin deze schat verborgen is. Hij is verborgen in het woord des Evangelies, zowel in het OudTestamentische als het Nieuw-Testamentische Evangelie. In de Evangelie-instellingen is het verborgen als de melk in de borst, het merg in het been, het manna in den dauw, het water in de fontein, Jes. 12:3, <#Isa 12.3> de honing in den honingraat. Het is verborgen, niet in een omheínden hof, of in ene afgeslotene fontein, maar in een akker, een open veld; wie wil kome, en onderzoeke de Schriften; hij grave in den akker, Spr. 2:4; en <#Pr 2.4> welke koninklijke mijnen wij ook vinden, zij zijn allen de onzen, zo wij den rechten weg er voor inslaan.
3. Het is ene grote en belangrijke zaak den schat, in dezen akker verborgen, te vinden, en er de onschatbare waardij van te ontdekken. De reden, waarom zo velen het Evangelie veronachtzamen, zich gene kosten of moeite willen getroosten en zich aan geen gevaar willen blootstellen om het te verkrijgen, is, dat zij slechts op de oppervlakte van den akker zien, en daarnaar oordelen, en dus gene meerdere voortreffelijkheid zien in de Christelijke instellingen dan in die van de wijsgeren. De rijkste mijnen bevinden zich soms in gronden, die er het kaalst en onvruchtbaarst uitzien, en daarom willen zij niet eens een bod er voor doen, veel minder er den vollen prijs voor betalen. Wat is uw liefste meer dan ene andere liefste? Wat is de Bijbel meer dan andere goede boeken? Wat is Christus’ Evangelie meer dan Plato’s wijsbegeerte, of de zedenleer van Confucius? Maar zij, die de Schriften onderzocht hebben, en er Christus en het eeuwige leven in hebben gevonden, Joh. 5:39, <#Joh 5.39> hebben zulk een schat in dien akker ontdekt, dat hij er van oneindig hoger waardij door wordt.
4. Zij, die dezen schat in den akker ontdekken en hem op de rechte waarde schatten, zullen niet rusten, voor hij tot elken prijs in hun bezit is. Wie dezen schat gevonden heeft, verbergt hem, hetgeen ene heilige jaloersheid aanduidt, dat wij niet schijnen achtergebleven te zijn, Hebr. 4:1 <#Heb 4.1> toeziende, Hebr. 12:15, <#Heb 12.15> opdat Satan zich niet stelle tussen dien schat en ons. Hij verheugt er zich reeds in voordat de koop gesloten is, hij is blijde, dien koop te kunnen sluiten, dat hij goed op weg is om deel te verkrijgen aan Christus; dat de zaak is, waar het om te doen is. Het hart van hen, die den Heere nog slechts zoeken, kan zich reeds verblijden, Ps. 105:3.. <#Ps 105.3> Hij besluit dien akker te kopen. Zij, die het Evangelie op Evangelievoorwaarden aannemen, kopen dien akker, zij maken hem tot hun eigendom om den wille van den ongezienen schat er in. Wij moeten het oog hebben op Christus in het Evangelie; wij behoeven niet op te klimmen tot den hemel, in het woord is Christus nabij ons. En zo zeer heeft hij zijn hart er op gezet, dat hij alles verkoopt wat hij heeft om dien akker te kopen. Zij, die een zaligmakend gewin door Christus willen hebben, moeten bereid zijn van alles afstand te doen, om zich dit te verzekeren, zij moeten alle dingen schade achten te zijn, opdat zij Christus mogen gewinnen, en in Hem gevonden mogen worden.