Aanbod
Ik zeg ook niet dat de grond van de verkiezing in het geloof ligt. Ik zeg ook niet dat ieder die uitverkozen is dus gered wordt. Omdat de Bijbel zich ook niet op 1 van beiden focust maar beide kanten noemt.
Ik probeer de middenweg die de bijbel schetst aan te houden. En ontken dat de zondeval door God is uitgedacht en dus via de mens tot uitvoer is gebracht, omdat de Bijbel het ontkent.
Ik probeer de middenweg die de bijbel schetst aan te houden. En ontken dat de zondeval door God is uitgedacht en dus via de mens tot uitvoer is gebracht, omdat de Bijbel het ontkent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jij redeneert verkeerd... als God besloten heeft dat de zonde in de wereld komt neemt dit de verantwoordleijkheid van de mensen nog niet weg...Oorspronkelijk gepost door Marnix
Ik zeg ook niet dat de grond van de verkiezing in het geloof ligt. Ik zeg ook niet dat ieder die uitverkozen is dus gered wordt. Omdat de Bijbel zich ook niet op 1 van beiden focust maar beide kanten noemt.
de farao werd gebruikt al een instrument in de hand van God... maar er staat ook farao verhardde zijn hart...
Het is dus beide... God wil het en de mens doet het
- Miscanthus
Even voor mezelf (en anderen) uit de wickipedia:
De logische volgorde van de besluiten in het supralapsarisme zijn:
1. Gods besluit tot verheerlijking van zichzelf door de verkiezing van sommigen en de verwerping van anderen.
2. Het besluit tot schepping van de gekozenen en verworpenen.
3. Het besluit om de zondeval toe te staan en
4. het besluit om in vergeving te voorzien voor de uitverkorenen d.m.v. Jezus Christus.
De logische volgorde van de besluiten in het infralapsarisme zijn:
1. Gods besluit ter verheerlijking van hemzelf door de schepping van het menselijke ras.
2. Het besluit om de zondeval toe te staan;
3. Het besluit om sommigen van de gevallenen te verkiezen tot heil en om anderen te verwerpen en te veroordelen voor hun zonden.
4. Het besluit om in redding te voorzien voor de gekozenen door middel van Jezus Christus.
het gaat dus eigenlijk om de volgorde van de besluiten van God. Eigenlijk een beetje raar om dat te gaan navorsen, maar als er dan toch gekozen moet worden neig ik (met Marnix?) naar infra.
Ik denk dat Elmousse een echte supralapsariër genoemd mag worden.
Zo. de etiketjes zijn weer geplakt.
[Aangepast op 11/8/05 door Miscanthus]
De logische volgorde van de besluiten in het supralapsarisme zijn:
1. Gods besluit tot verheerlijking van zichzelf door de verkiezing van sommigen en de verwerping van anderen.
2. Het besluit tot schepping van de gekozenen en verworpenen.
3. Het besluit om de zondeval toe te staan en
4. het besluit om in vergeving te voorzien voor de uitverkorenen d.m.v. Jezus Christus.
De logische volgorde van de besluiten in het infralapsarisme zijn:
1. Gods besluit ter verheerlijking van hemzelf door de schepping van het menselijke ras.
2. Het besluit om de zondeval toe te staan;
3. Het besluit om sommigen van de gevallenen te verkiezen tot heil en om anderen te verwerpen en te veroordelen voor hun zonden.
4. Het besluit om in redding te voorzien voor de gekozenen door middel van Jezus Christus.
het gaat dus eigenlijk om de volgorde van de besluiten van God. Eigenlijk een beetje raar om dat te gaan navorsen, maar als er dan toch gekozen moet worden neig ik (met Marnix?) naar infra.
Ik denk dat Elmousse een echte supralapsariër genoemd mag worden.
Zo. de etiketjes zijn weer geplakt.
- Miscanthus
Niek,Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ndonselaar citeerde:
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Mooie tekst... maar ik neem toch aan dat je deze niet aanhaalt om te proberen aan te tonen dat de zonde door God is geschapen.
Tja Marnix, maar dit stáát er wel!
mee eens dat het er staat en ook dat het echt scheppen is. Maar als je de kanttekeningen er bij leest, kun je onmogelijk beweren dat dit betekent dat God de zonde geschapen heeft. Ik denk dat Marnix meer in de lijn van de kanttekenaren zit, dan wat jij hier suggereert;
duisternis = jammer en ellende
kwaad = straffen en plagen
Dat God het kwade in bepaalde situaties gebruikt wil niet zeggen dat Hij het kwade dus heeft gewild.Oorspronkelijk gepost door ElmousseJij redeneert verkeerd... als God besloten heeft dat de zonde in de wereld komt neemt dit de verantwoordleijkheid van de mensen nog niet weg...Oorspronkelijk gepost door Marnix
de farao werd gebruikt al een instrument in de hand van God... maar er staat ook farao verhardde zijn hart...
Als God besloten heeft dat de zonde in de wereld komt neemt dit de verantwoordelijkheid van de mensen nog niet weg? Besef je wel hoe tegenstrijdig dit is? Of anders onrechtvaardig. God besluit dat de zonde in de wereld komt als hij de wereld schept en de mens uit stof formeert.... het lag al vast voor de mens werd gemaakt omdat God het zo wilde en in de mens maakte.... maar daarom is de mens nog wel schuldig en ligt de verantwoodelijkheid nog wel bij de mens, die op dit punt niet eens meer een keuze had... want het lag al vast dat de mens tegen ging kiezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik zou het niet zo samen vatten, maar ik kan je nog wel een Bijbels voorbeeld geven...Oorspronkelijk gepost door MarnixDat God het kwade in bepaalde situaties gebruikt wil niet zeggen dat Hij het kwade dus heeft gewild.Oorspronkelijk gepost door ElmousseJij redeneert verkeerd... als God besloten heeft dat de zonde in de wereld komt neemt dit de verantwoordleijkheid van de mensen nog niet weg...Oorspronkelijk gepost door Marnix
Als God besloten heeft dat de zonde in de wereld komt neemt dit de verantwoordelijkheid van de mensen nog niet weg? Besef je wel hoe tegenstrijdig dit is? Of anders onrechtvaardig. God besluit dat de zonde in de wereld komt als hij de wereld schept en de mens uit stof formeert.... het lag al vast voor de mens werd gemaakt omdat God het zo wilde en in de mens maakte.... maar daarom is de mens nog wel schuldig en ligt de verantwoodelijkheid nog wel bij de mens, die op dit punt niet eens meer een keuze had... want het lag al vast dat de mens tegen ging kiezen.
Pontius Pilatus werd gebruikt door God om Christus door de wereldlijke rechter te laten veroordelen zoals dat is opgenomen n de kanttekeningen... we mogen er zeker van zijn dat dit deel van de heilshistorie zo door God is gewild... dat Hij dit van eeuwigheid heeft uitgedacht... dessalniettemin blijft staan dat Pontius Pilatus de onschuldige Middelaar Gods en der mensen niet had mogen veroordelen en dat hij zich dus schuldig heeft gemaakt aan het overtreden van Gods geboden door Hem te veroordelen.... als jij dat niet wil snappen weet ik echt niet hoe jij de Bijbel wilt opvatten
Dat snap ik wel.... maar dat wil denk ik niet zeggen dat het van tevoren al is vastgelegd in de zin van: Hij had geen keus. Dat God dingen gebruikt is wat anders dan dat alles wat gebeurt Gods wil is.
Dat vind ik dus riskant, menselijk gedrag is niet het gevolg van Gods voorzienigheid en wil. Zo kan je het niet stellen, dat God alles verziet en dat dus de reden is waarom mensen dingen doen.
Dat vind ik dus riskant, menselijk gedrag is niet het gevolg van Gods voorzienigheid en wil. Zo kan je het niet stellen, dat God alles verziet en dat dus de reden is waarom mensen dingen doen.
Dit vind ik nu een goed voorbeeld van Elmousse. De Heere Jezus wist het van tevoren dat Hij op deze aarde kwam om te lijden en te sterven. Dat Pontius Pilatus Hem veroordelen zou. Dan is het toch logisch dat dit van tevoren is vastgelegd?
Maar dan nog blijft staan dat Pilatus volledig verantwoordelijk was voor zijn daden. Hij heeft als rechter onschuldig veroordeeld, terwijl hij recht had moeten spreken.
Ik denk dat we deze dingen niet zo tegen elkaar moeten uitspelen en misschien doen we er nog zonde mee ook.
Maar dan nog blijft staan dat Pilatus volledig verantwoordelijk was voor zijn daden. Hij heeft als rechter onschuldig veroordeeld, terwijl hij recht had moeten spreken.
Ik denk dat we deze dingen niet zo tegen elkaar moeten uitspelen en misschien doen we er nog zonde mee ook.
Ja. Dat is logisch denken. En dat is juist het probleem. Dat God in onze logica moet passen. God weet alles, dus wat gebeurt heeft Hij dus vastgelegd. De bijbel laat zien dat God dingen wel voorziet, maar ze niet vastlegd.... en daar kunnen we met onze logica niet bij.Dit vind ik nu een goed voorbeeld van Elmousse. De Heere Jezus wist het van tevoren dat Hij op deze aarde kwam om te lijden en te sterven. Dat Pontius Pilatus Hem veroordelen zou. Dan is het toch logisch dat dit van tevoren is vastgelegd?
Pilatus is schuldig aan de veroordeling omdat:
1. Hij zondig is.
2. Hij God niet kent
Dat Hij Jezus veroordeelt is er een gevolg van.
Het is niet zo dat Pilatus het slachtoffer werd van Gods voorzienigheid, hij had gewoon pech dat hij Jezus zou gaan veroordelen. Hij had er een eigen keuze in en dat God die heeft voorzien is heel wat anders dan dat God Pilatus zo had gemaakt dat hij dat sowieso zou doen.
Spiegeltje aan de wand?Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk denk, Marnix, dat jij je daar meer schuldig aan maakt dan degenen die jij bestrijdt. Een God, Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, is voor jou maar moeilijk in je logica in te passen...En dat is juist het probleem. Dat God in onze logica moet passen.
Leg eens uit, Kaw.Oorspronkelijk gepost door KawSpiegeltje aan de wand?Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk denk, Marnix, dat jij je daar meer schuldig aan maakt dan degenen die jij bestrijdt. Een God, Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, is voor jou maar moeilijk in je logica in te passen...En dat is juist het probleem. Dat God in onze logica moet passen.
- Miscanthus
Verklaar je nader, afgewezen.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk denk, Marnix, dat jij je daar meer schuldig aan maakt dan degenen die jij bestrijdt. Een God, Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, is voor jou maar moeilijk in je logica in te passen...En dat is juist het probleem. Dat God in onze logica moet passen.
ik dacht namelijk dat Marnix meer ruimte laat dan degenen die beweren dat iedereen robotmatig Gods wil uitvoert.....
Hehe... dat is niet omdat het niet in mijn logica past. Maar omdat de bijbel duidelijk aangeeft dat dit niet het geval is... daarom heb ik daar moeite mee. Dat heeft niets met "niet in mijn logica passen" te maken. Het past niet in de bijbelse lijnen want de bijbel geeft duidelijk aan dat de zonde niet Gods wil is maar een keuze van mensen tegen Zijn wil in... Daarin gaf God mensen een vrije wil, dus verantwoordelijkheid... om Zijn wil te doen... of niet. Helaas koos de mens het laatste...Oorspronkelijk gepost door AfgewezenIk denk, Marnix, dat jij je daar meer schuldig aan maakt dan degenen die jij bestrijdt. Een God, Die alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, is voor jou maar moeilijk in je logica in te passen...En dat is juist het probleem. Dat God in onze logica moet passen.
Typisch een voorbeeld van de Bijbel ondergeschikt maken aan je eigen ideeën. Op die manier probeert Marnix Hand. 2:23 met veel woorden krachteloos te maken.Het is niet zo dat Pilatus het slachtoffer werd van Gods voorzienigheid, hij had gewoon pech dat hij Jezus zou gaan veroordelen. Hij had er een eigen keuze in en dat God die heeft voorzien is heel wat anders dan dat God Pilatus zo had gemaakt dat hij dat sowieso zou doen.