Ja en de Heere Jezus en zijn apostelen ook. En als iemand door middel van de paus is genezen en daarvoor de Heere God de eer geeft en dichter tot Hem komt dan is het iets goeds en ben ik blij en dankbaar met deze vrouw. (En nee ik zeg daarmee niet dat de paus perse goed is).Vincent schreef:parsifal schreef:Wat wil je zeggen?Vincent schreef:In ieder geval bevindt Zijlstra zich in illuster gezelschap.
Logisch toch?
Dat de paus blijkbaar ook over genezende kracht bezit, althans, als medium daarvoor dient.
Gebedsgenezers
- J.C. Philpot
En als iemand door Jomanda genezen is, en daarvoor de Heere God de eer geeft?parsifal schreef:Ja en de Heere Jezus en zijn apostelen ook. En als iemand door middel van de paus is genezen en daarvoor de Heere God de eer geeft en dichter tot Hem komt dan is het iets goeds en ben ik blij en dankbaar met deze vrouw. (En nee ik zeg daarmee niet dat de paus perse goed is).
Als dat gebeurt, dan heeft het in ieder geval een heel mooi effect gehad. Ik geloof niet dat een tegenstander van God er veel belang bij heeft dat God eer en geloof krijgt.J.C. Philpot schreef:En als iemand door Jomanda genezen is, en daarvoor de Heere God de eer geeft?parsifal schreef:Ja en de Heere Jezus en zijn apostelen ook. En als iemand door middel van de paus is genezen en daarvoor de Heere God de eer geeft en dichter tot Hem komt dan is het iets goeds en ben ik blij en dankbaar met deze vrouw. (En nee ik zeg daarmee niet dat de paus perse goed is).
- Bert Mulder
- Contacteer:
Just struck my funnybone that you included that notice. :)Vincent schreef:parsifal schreef:Wat wil je zeggen?Vincent schreef:In ieder geval bevindt Zijlstra zich in illuster gezelschap.
Logisch toch?
Dat de paus blijkbaar ook over genezende kracht bezit, althans, als medium daarvoor dient.
@Bert Mulder: niet zo kinderachtig joh :P
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- J.C. Philpot
Tenzij er bijwerkingen zijn (die zich wellicht iets later openbaren), die niet in de bijsluiter stonden vermeld... (komt vaak voor bij occulte genezingen)parsifal schreef:Als dat gebeurt, dan heeft het in ieder geval een heel mooi effect gehad. Ik geloof niet dat een tegenstander van God er veel belang bij heeft dat God eer en geloof krijgt.J.C. Philpot schreef:En als iemand door Jomanda genezen is, en daarvoor de Heere God de eer geeft?
J.C. Philpot schreef:Tenzei er bijwerkingen zijn (die zich wellicht iets later openbaren), die niet in de bijsluiter stonden vermeld... (komt vaak voor bij occulte genezingen)parsifal schreef:Als dat gebeurt, dan heeft het in ieder geval een heel mooi effect gehad. Ik geloof niet dat een tegenstander van God er veel belang bij heeft dat God eer en geloof krijgt.J.C. Philpot schreef:En als iemand door Jomanda genezen is, en daarvoor de Heere God de eer geeft?
eens. Alsof het niet uitmaakt door wie men geneest.....Het lijkt mij een bijbelse zaak om ons verre te houden van hen die genezen (?) zonder orthodox in de leer te zijn.
@Bert Mulder:

- Bert Mulder
- Contacteer:
Is natuurlijk ook voor eigen kerkeraad een klap in het gezicht.Vincent schreef: eens. Alsof het niet uitmaakt door wie men geneest.....Het lijkt mij een bijbelse zaak om ons verre te houden van hen die genezen (?) zonder orthodox in de leer te zijn.
@Bert Mulder: :D
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
artikel RD vandaag:
Dankbaarheid en verlegenheid na genezingen
BLESKENSGRAAF - In de evenementenhal in Gorinchem wordt zaterdagmiddag een bijzonder „dankfeest” gehouden. Deze keer is de hal niet gehuurd om een huwelijksjubileum te vieren, maar een genezing.
Janneke Vlot uit Bleskensgraaf kondigde vorige week zaterdag in advertenties in de landelijke pers haar genezing aan. „Aangeraakt door de genezende God, in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus, ben ik volkomen genezen.”
De plaatselijke kranten schrijven er uitvoerig over. In korte tijd zijn er tijdens een dienst van evangelist Jan Zijlstra uit Leiderdorp in ieder geval twee ernstig zieken genezen. Zelfs het Algemeen Dagblad pakte fors uit onder de kop: ”Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf”. De krant schrijft dat tijdens een genezingsdienst evangelist Jan Zijlstra aankondigt dat „God door deze vrouw grote dingen gaat doen.” „Het volgende moment stapt Janneke wat onwennig uit haar rolstoel en loopt. Stampt op de grond, zonder pijn. En stopt vervolgens niet meer met lopen”, aldus het landelijke ochtendblad.
Janneke Vlot (44) leed bijna achttien jaar aan posttraumatische dystrofie. Dat is een ziekte die gepaard gaat met bijzonder veel pijn en een ’normaal’ leven bijna onmogelijk maakt. Jarenlang bezoekt Janneke met haar man Teus artsen in het hele land. Maar in plaats dat het beter gaat, wordt haar lichamelijke toestand alleen maar slechter en raakt ze meer en meer hulpbehoevend. Tot ze op zondagavond 4 maart een dienst bezoekt van Jan Zijlstra en daar opstaat uit haar rolstoel.
De artsen in het Erasmus Medisch Centrum, waar Janneke eerder had meegedaan aan een wetenschappelijk onderzoek, onderzoeken haar na die bewuste zondag opnieuw. Teus in het Algemeen Dagblad: „Alles wat in Jannekes lichaam kapot was, is letterlijk als nieuw. Dat zie je op de foto’s. Haar ’slechte been’ is nu beter dan het goede. God levert geen half werk. Wat hij deed in de Bijbel, doet hij anno 2007 nog steeds.”
Een paar weken later volgt er een tweede genezing in een dienst waarin Jan Zijlstra voorgaat. Leonie Verhoef (13) staat, volgens het lokale blad Het Kontakt, tijdens een kindergenezingsdienst van Zijlstra „pijnloos op uit haar rolstoel.” Haar ziektebeeld was hetzelfde als dat van Janneke Vlot. Na een val met haar fiets bezeerde ze haar voet. De pijn werd in de loop van de tijd steeds erger en na anderhalf jaar werd de diagnose dystrofie gesteld. Vijf jaar lang was ze ziek. Van genezingsdiensten moest ze niet veel hebben, tot ze hoorde van de genezing van Janneke Vlot. De zaterdag erop bezocht ze een genezingsdienst en werd ze zelf genezen, zo meldt Het Kontakt.
Dankbaarheid
De familie Vlot uit Bleskensgraaf is lid van de hervormde gemeente ter plaatse. In de gemeente was er gedurende de afgelopen jaren veel meeleven met de zieke Janneke. Er is dankbaarheid voor het feit dat Janneke weer gezond is. Toch zijn de reacties op haar genezing uiteenlopend. Er is verschil in opvatting over de vraag of God ook in deze tijd nog mensen de gaven van de gezondmaking geeft. En waarom zouden die gaven er dan wel zijn buiten de eigen gemeente, terwijl er ook binnen de gemeente zo vaak om genezing is gebeden?
De kerkenraad heeft een verklaring opgesteld, die op zondag 11 maart is voorgelezen aan de gemeente. De kerkenraad spreekt daarin uit „met dankbaarheid te hebben kennis genomen van het herstel en de genezing van Janneke Vlot-de Vries. Na ruim 17 jaren van ziek zijn en pijnlijk lijden mag ze haar taak als moeder in haar gezin weer opnemen”, aldus de verklaring. „In de dankzegging zullen we dit neerleggen voor de Heere God. Onze gemeente staat al eeuwen in de traditie van de Reformatie en daarom stemmen we in met het reformatorisch belijden, zoals verwoord in Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus dat het „de almachtige en alomtegenwoordige kracht van God is door welke Hij alle schepselen als met Zijn hand nog onderhoudt en alzo regeert dat (...) gezondheid en ziekte niet bij geval, maar van zijn Vaderlijke hand ons toekomen.” Daarom denken wij op dit moment ook aan de chronisch en ernstige zieken in onze gemeente (...).”
Ten slotte zegt de kerkenraad in de verklaring „niet te willen verhelen dat de gebeurtenissen van deze week ons als kerkenraad en gemeente in verlegenheid hebben gebracht. Hoewel de Heere Zich in de afgelopen jaren niet onbetuigd heeft gelaten in de genezing van ernstige zieken, zijn we nu verrast door het plotselinge karakter van deze genezing. We willen ons een periode van bezinning gunnen om in het licht van Gods Woord antwoorden te vinden op vragen die zijn gerezen. Dit alles neemt niet weg dat we blij mogen zijn met de blijden en de Heere mogen dankzeggen voor alle goede gaven die Hij, ondanks ons, wil schenken”, aldus de verklaring, die de kerkenraad in overleg met Teus en Janneke Vlot had opgesteld.
Gemeenteavond
De familie Verhoef kerkt in de hervormde gemeente van Noordeloos. Ook daar is dankbaarheid vanwege de genezing van Leonie, ook daar is -evenals in Bleskensgraaf- in de kerk gedankt, maar ook daar leven vragen, zo blijkt uit de kerkbode. De kerkenraad heeft daarom voor komende dinsdag een gemeenteavond belegd. Dr. M. J. Paul uit Ede is gevraagd om te komen spreken over ”Genezing op het gebed in de christelijke gemeente”.
Evangelist Jan Zijlstra en De Levensstroom
Voorganger Jan Zijlstra (68) wordt geboren in een slagersfamilie in Hillegom. Hij groeit op in een hervormd gezin. Samen met zijn vrouw Herma geeft hij jarenlang leiding aan een volle Evangeliegemeente in Leiden.
In 1992 start hij de gemeente De Levensstroom in Leiderdorp. Hij merkt dan dat „God hem op zeer bijzondere wijze in de dienst van de genezingen gaat gebruiken”, zoals hij het zelf omschrijft. Dit is de reden dat hij op de zondagavonden speciale genezingsdiensten gaat beleggen. Ook in Suriname, op de Nederlandse Antillen en in Indonesië organiseert Jan Zijlstra deze diensten.
Na de opening van het nieuwe kerkgebouw van De Levensstroom in Leiderdorp, in november 2006, worden de diensten op de eerste en tweede zondagavond van de maand gehouden in de Levensstroomzaal met 1500 zitplaatsen.
Daarnaast organiseert Zijlstra ook diensten op andere plaatsen in Nederland en België. Het hele jaar door wordt eenmaal per maand een grote campagne gehouden ergens in het land, vaak in een grote evenementenhal.
Op een spandoek boven het podium waarop Zijlstra preekt, staat de tekst: ”Ga richting Jezus, ga richting het wonder”.
Volgende week zal een aantal scribenten op de opiniepagina van deze krant dieper ingaan op het thema ”gebedsgenezing”.
Dankbaarheid en verlegenheid na genezingen
BLESKENSGRAAF - In de evenementenhal in Gorinchem wordt zaterdagmiddag een bijzonder „dankfeest” gehouden. Deze keer is de hal niet gehuurd om een huwelijksjubileum te vieren, maar een genezing.
Janneke Vlot uit Bleskensgraaf kondigde vorige week zaterdag in advertenties in de landelijke pers haar genezing aan. „Aangeraakt door de genezende God, in de naam van Zijn Zoon Jezus Christus, ben ik volkomen genezen.”
De plaatselijke kranten schrijven er uitvoerig over. In korte tijd zijn er tijdens een dienst van evangelist Jan Zijlstra uit Leiderdorp in ieder geval twee ernstig zieken genezen. Zelfs het Algemeen Dagblad pakte fors uit onder de kop: ”Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf”. De krant schrijft dat tijdens een genezingsdienst evangelist Jan Zijlstra aankondigt dat „God door deze vrouw grote dingen gaat doen.” „Het volgende moment stapt Janneke wat onwennig uit haar rolstoel en loopt. Stampt op de grond, zonder pijn. En stopt vervolgens niet meer met lopen”, aldus het landelijke ochtendblad.
Janneke Vlot (44) leed bijna achttien jaar aan posttraumatische dystrofie. Dat is een ziekte die gepaard gaat met bijzonder veel pijn en een ’normaal’ leven bijna onmogelijk maakt. Jarenlang bezoekt Janneke met haar man Teus artsen in het hele land. Maar in plaats dat het beter gaat, wordt haar lichamelijke toestand alleen maar slechter en raakt ze meer en meer hulpbehoevend. Tot ze op zondagavond 4 maart een dienst bezoekt van Jan Zijlstra en daar opstaat uit haar rolstoel.
De artsen in het Erasmus Medisch Centrum, waar Janneke eerder had meegedaan aan een wetenschappelijk onderzoek, onderzoeken haar na die bewuste zondag opnieuw. Teus in het Algemeen Dagblad: „Alles wat in Jannekes lichaam kapot was, is letterlijk als nieuw. Dat zie je op de foto’s. Haar ’slechte been’ is nu beter dan het goede. God levert geen half werk. Wat hij deed in de Bijbel, doet hij anno 2007 nog steeds.”
Een paar weken later volgt er een tweede genezing in een dienst waarin Jan Zijlstra voorgaat. Leonie Verhoef (13) staat, volgens het lokale blad Het Kontakt, tijdens een kindergenezingsdienst van Zijlstra „pijnloos op uit haar rolstoel.” Haar ziektebeeld was hetzelfde als dat van Janneke Vlot. Na een val met haar fiets bezeerde ze haar voet. De pijn werd in de loop van de tijd steeds erger en na anderhalf jaar werd de diagnose dystrofie gesteld. Vijf jaar lang was ze ziek. Van genezingsdiensten moest ze niet veel hebben, tot ze hoorde van de genezing van Janneke Vlot. De zaterdag erop bezocht ze een genezingsdienst en werd ze zelf genezen, zo meldt Het Kontakt.
Dankbaarheid
De familie Vlot uit Bleskensgraaf is lid van de hervormde gemeente ter plaatse. In de gemeente was er gedurende de afgelopen jaren veel meeleven met de zieke Janneke. Er is dankbaarheid voor het feit dat Janneke weer gezond is. Toch zijn de reacties op haar genezing uiteenlopend. Er is verschil in opvatting over de vraag of God ook in deze tijd nog mensen de gaven van de gezondmaking geeft. En waarom zouden die gaven er dan wel zijn buiten de eigen gemeente, terwijl er ook binnen de gemeente zo vaak om genezing is gebeden?
De kerkenraad heeft een verklaring opgesteld, die op zondag 11 maart is voorgelezen aan de gemeente. De kerkenraad spreekt daarin uit „met dankbaarheid te hebben kennis genomen van het herstel en de genezing van Janneke Vlot-de Vries. Na ruim 17 jaren van ziek zijn en pijnlijk lijden mag ze haar taak als moeder in haar gezin weer opnemen”, aldus de verklaring. „In de dankzegging zullen we dit neerleggen voor de Heere God. Onze gemeente staat al eeuwen in de traditie van de Reformatie en daarom stemmen we in met het reformatorisch belijden, zoals verwoord in Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus dat het „de almachtige en alomtegenwoordige kracht van God is door welke Hij alle schepselen als met Zijn hand nog onderhoudt en alzo regeert dat (...) gezondheid en ziekte niet bij geval, maar van zijn Vaderlijke hand ons toekomen.” Daarom denken wij op dit moment ook aan de chronisch en ernstige zieken in onze gemeente (...).”
Ten slotte zegt de kerkenraad in de verklaring „niet te willen verhelen dat de gebeurtenissen van deze week ons als kerkenraad en gemeente in verlegenheid hebben gebracht. Hoewel de Heere Zich in de afgelopen jaren niet onbetuigd heeft gelaten in de genezing van ernstige zieken, zijn we nu verrast door het plotselinge karakter van deze genezing. We willen ons een periode van bezinning gunnen om in het licht van Gods Woord antwoorden te vinden op vragen die zijn gerezen. Dit alles neemt niet weg dat we blij mogen zijn met de blijden en de Heere mogen dankzeggen voor alle goede gaven die Hij, ondanks ons, wil schenken”, aldus de verklaring, die de kerkenraad in overleg met Teus en Janneke Vlot had opgesteld.
Gemeenteavond
De familie Verhoef kerkt in de hervormde gemeente van Noordeloos. Ook daar is dankbaarheid vanwege de genezing van Leonie, ook daar is -evenals in Bleskensgraaf- in de kerk gedankt, maar ook daar leven vragen, zo blijkt uit de kerkbode. De kerkenraad heeft daarom voor komende dinsdag een gemeenteavond belegd. Dr. M. J. Paul uit Ede is gevraagd om te komen spreken over ”Genezing op het gebed in de christelijke gemeente”.
Evangelist Jan Zijlstra en De Levensstroom
Voorganger Jan Zijlstra (68) wordt geboren in een slagersfamilie in Hillegom. Hij groeit op in een hervormd gezin. Samen met zijn vrouw Herma geeft hij jarenlang leiding aan een volle Evangeliegemeente in Leiden.
In 1992 start hij de gemeente De Levensstroom in Leiderdorp. Hij merkt dan dat „God hem op zeer bijzondere wijze in de dienst van de genezingen gaat gebruiken”, zoals hij het zelf omschrijft. Dit is de reden dat hij op de zondagavonden speciale genezingsdiensten gaat beleggen. Ook in Suriname, op de Nederlandse Antillen en in Indonesië organiseert Jan Zijlstra deze diensten.
Na de opening van het nieuwe kerkgebouw van De Levensstroom in Leiderdorp, in november 2006, worden de diensten op de eerste en tweede zondagavond van de maand gehouden in de Levensstroomzaal met 1500 zitplaatsen.
Daarnaast organiseert Zijlstra ook diensten op andere plaatsen in Nederland en België. Het hele jaar door wordt eenmaal per maand een grote campagne gehouden ergens in het land, vaak in een grote evenementenhal.
Op een spandoek boven het podium waarop Zijlstra preekt, staat de tekst: ”Ga richting Jezus, ga richting het wonder”.
Volgende week zal een aantal scribenten op de opiniepagina van deze krant dieper ingaan op het thema ”gebedsgenezing”.
- J.C. Philpot
De betrokken non verklaarde het volgende:parsifal schreef:
En als iemand door middel van de paus is genezen en daarvoor de Heere God de eer geeft en dichter tot Hem komt dan is het iets goeds en ben ik blij en dankbaar met deze vrouw. (En nee ik zeg daarmee niet dat de paus perse goed is).
"''Ik ben genezen. Het is het werk van God, met tussenkomst van paus Johannes Paulus II'', zei een lachende zuster Marie-Simon-Pierre tegen de toegestroomde media in Aix-en-Provence, de plek in het zuidoosten van Franrijk waar ze lid is van een congregatie. ""
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ik heb met veel instemming de reactie van de kerkenraad gelezen, en ben heel blij met de manier waarop ze deze materie benaderen.
Heel erg nuchter, en toch "gepast" emotioneel, zonder wie dan ook tekort te doen.
Ik was ook heel blij dat ze zichzelf de tijd gunnen om eerlijk met dit feit om te (kunnen) gaan.
Zijn er onder ons die iets hebben vernomen van de hedenmiddag gehouden dankdienst?
En heeft dit invloed gehad op de vooraf ingenomen standpunten?
Heel erg nuchter, en toch "gepast" emotioneel, zonder wie dan ook tekort te doen.
Ik was ook heel blij dat ze zichzelf de tijd gunnen om eerlijk met dit feit om te (kunnen) gaan.
Zijn er onder ons die iets hebben vernomen van de hedenmiddag gehouden dankdienst?
En heeft dit invloed gehad op de vooraf ingenomen standpunten?
God de eer
De dankdienst was echt een dienst tot eer van God. Geen mens centraal, maar de Heere alle lof en aanbidding. Echt een zeer mooie dienst.
Bezoekers: onvoorstelbaar maar waar +/- 3000
Er stond voor aanvang file op de A15
Bezoekers: onvoorstelbaar maar waar +/- 3000
Er stond voor aanvang file op de A15
Zelf moet ik bij het lezen van sommige reacties hier een beetje denken aan Ivan Karamazov's verhaal over de Groot inquisiteur (Uit Dostojevski's "De gebroeders Karamazov").
De Heere Jezus komt terug op aarde en bij zijn terugkomst wordt Hij door de kerkelijke leiders gevangen gezet. Men had alles zo fijn op orde in de kerk met het theologische systeem en met de manier van leven en nu breekt daar de Heere Jezus zelf in met een boodschap van vrijheid. Hij zou toch moeten weten dat mensen niet met vrijheid om kunnen gaan?
Hier lees ik ook van een kerkenraad die in een lastige situatie zit doordat er iemand is genezen op gebed. Kunnen wij er nog wel mee omgaan als God opeens zichtbaar ingrijpt? Blijken dan de systemen die ooit zijn ingevoerd om alles in goede orde te laten verlopen en om onze ideeen te ordenen niet in de weg te staan? Is er nog wel ruimte voor de Heere zelf en bijzonder ingrijpen van Hem?
De Heere Jezus komt terug op aarde en bij zijn terugkomst wordt Hij door de kerkelijke leiders gevangen gezet. Men had alles zo fijn op orde in de kerk met het theologische systeem en met de manier van leven en nu breekt daar de Heere Jezus zelf in met een boodschap van vrijheid. Hij zou toch moeten weten dat mensen niet met vrijheid om kunnen gaan?
Hier lees ik ook van een kerkenraad die in een lastige situatie zit doordat er iemand is genezen op gebed. Kunnen wij er nog wel mee omgaan als God opeens zichtbaar ingrijpt? Blijken dan de systemen die ooit zijn ingevoerd om alles in goede orde te laten verlopen en om onze ideeen te ordenen niet in de weg te staan? Is er nog wel ruimte voor de Heere zelf en bijzonder ingrijpen van Hem?
parsifal schreef:Zelf moet ik bij het lezen van sommige reacties hier een beetje denken aan Ivan Karamazov's verhaal over de Groot inquisiteur (Uit Dostojevski's "De gebroeders Karamazov").
Jazeker wel daar is ruimte voor. Het blijkt echter helaas in de praktijk dat mensen geneigd zijn om op basis van genezingen en uitsluitend het naakte feit dat e.e.a. gebeurt in de naam van Jezus, een gebedsgenezing te erkennen. Terwijl de meer fundamentele vraag naar bijv. de theologie van Zijlstra niet wordt erkend.
Zijn de voorstanders wel in staat om nuchter de feiten onder ogen te zien? Dat is echt de vraag.
Hoe moeten we omgaan met genezingswonderen door mensen als Jan Zijlstra (zie RD van zaterdag)? Volgens dr. A. A. Teeuw moeten we het advies van de apostel Petrus opvolgen om enerzijds te waken en te bidden, maar anderzijds wel nuchter te blijven.
In veel kerkelijke gemeenten is de laatste weken verwarring ontstaan door enkele bijzondere genezingswonderen. Reacties zijn uiterst divers. De vraag of het uit God is, wordt niet eensluidend beantwoord. Ik heb evenmin een pasklaar antwoord, maar ik wil wijzen op het feit dat bepaalde ziektebeelden zich beter lenen voor gebedsgenezing dan andere. Ik bedoel dit niet cynisch, maar het is goed om eerst naar medische elementen te kijken, alvorens moeilijke theologische vragen te beantwoorden.
De suggestie dat bepaalde ziekten beter op gebedsgenezing reageren dan andere, is al eerder geopperd. Telkens wordt ze ontkend en afgedaan als ongeloof, maar zodra concrete genezen personen voor het voetlicht verschijnen, wordt deze suggestie wel bevestigd.
In een radio-interview tussen de godsdienstpsycholoog Braams en prof. Ouweneel roemde de laatste de talrijke genezingen bij de profeet Joshua in Lagos. Allerlei ziekten werden genezen, zelfs aids, aldus Ouweneel. Maar toen hij een concreet voorbeeld noemde, betrof het een studente met een persoonlijkheidsstoornis (borderline). Toen Braams hem vroeg waarom de genezingen van aids niet wetenschappelijk zijn gedocumenteerd, antwoordde Ouweneel dat artsen daar niet aan mee willen werken. Is dat laatste echt zo?
Zolang we op deze wijze blijven discussiëren, omzeilen we een essentieel element uit de vraagstelling. Want wie de website van Jan Zijlstra bekijkt en kennisneemt van concrete voorbeelden, moet inderdaad erkennen dat het allemaal ziekten om ziekten gaat met een hoog psychogeen gehalte. De recent gemelde genezingswonderen behoren eveneens tot die groep.
Als zodanig vind ik het heel eerlijk -en tegelijk onthutsend- dat Ouweneel in zijn boek ”Geneest de zieken” erkent dat ouderdomsgerelateerde ziekten niet geschikt zijn voor gebedsgenezing. Anders gezegd: Zijlstra behoeft niet naar het verpleeghuis te komen waar ik werkzaam ben. Datzelfde geldt voor de genezing van aangeboren handicaps, zoals het syndroom van Down. Met zo’n kind behoeft de lezer niet naar Leiderdorp te gaan. Ook suikerziekte blijkt een lastige te zijn, zo erkende een gemeentelid van een evangelische gemeente in Maassluis.
Dit alles wekt de indruk dat sommige ziekten de macht van God te boven gaan! En hoewel niemand dit laatste zal durven beweren, houden soortgelijke genezingswonderen en dito opmerkingen dit wel in stand. Terwijl de Bijbel aangeeft dat Jezus iedereen die tot Hem kwam genas, ongeacht welke ziekte hij of zij had.
Aanval
Zodra ik het bovenstaande inbreng in deze discussie, wordt dat vaak gezien als een aanval op gebedsgenezing. Alsof ik het bestaan van wonderen betwijfel. Niet zelden wordt verwezen naar controlefoto’s in het ziekenhuis die de genezingswonderen zouden hebben bevestigd. Ik heb bij dit laatste mijn twijfels. Toen een MS-patiënt genezen uit Lagos terugkwam, werd dit door röntgensfoto’s bevestigd, aldus het blad Visie. Ik wil niet vervelend doen, maar er is geen foto die MS bevestigt of bewijst! De patiënt met suikerziekte die in hetzelfde Visieartikel wordt genoemd, was gelukkig op tijd in Nederland, want anders had hij zijn ’genezing’ niet overleefd.
Dat ziekten een psychogene component hebben, is inherent aan iedere ziekte. Ik heb daarom veel moeite met de uitdrukking dat het ”tussen de oren zit”. Dit wekt de indruk dat iemand maar gewoon moet doen, en hij of zij is weer beter. Alsof alleen zwakke en emotionele mensen er last van hebben. Het tegendeel is waar. Iedereen reageert op een bepaalde manier op zijn of haar ziekte. Dat hoort er nu eenmaal bij. Zodra iemand bijvoorbeeld hoort dat hij longkanker heeft, verandert het ziektegedrag direct, terwijl de ziekte op dat moment niet verandert. De pijn wordt plotseling intenser, het slapen gaat moeizamer en het ziekteverzuim neemt toe, terwijl de ziekte nog niet is uitgebreid.
Ziektegedrag maakt het soms erg moeilijk om het effect van bepaalde behandelingen te beoordelen. Zo is in Nederland onderzoek gedaan naar de invloed van een hoge dosis prednison bij kanker. Patiënten die zich als gevolg van hun ziekte of als gevolg van chemotherapie erg beroerd voelden (misselijk, gebrek aan eetlust, afvallen, lusteloosheid) kregen een hoge dosis van een soort prednison. Dit onderzoek was opgezet omdat sommige artsen succesverhalen hadden over spectaculaire genezingen. Deze veranderingen waren inderdaad spectaculair. Uit het onderzoek bleek echter dat deze verbeteringen zowel in de groep van patiënten die prednison kreeg als in de groep die een placebo kreeg voorkwamen. De groep die prednison kreeg, had echter veel meer bijwerkingen! Blijkbaar is ziektegedrag een uiterst complex fenomeen.
Door mijn werk ben ik betrokken geweest bij een onderzoek naar de invloed van baclofen (een spierontspannend middel) op posttraumatische dystrofie, een ziekte die veel genoemd wordt bij genezingswonderen. Uit het onderzoek bleek dat plotselinge verbeteringen of verslechteringen van de gezondheidstoestand nauwelijks gerelateerd waren aan de hoeveelheid baclofen die de patiënten kregen toegediend.
Nuchter
Wat betekent het bovenstaande voor genezingswonderen? Dat we het advies van de apostel Petrus moeten opvolgen om enerzijds te waken en te bidden, maar anderzijds wel nuchter te blijven. En dat laatste mis ik in deze discussie.
Ik ontken niet dat God wonderen kan doen en doet. Ik geloof eveneens in de kracht van het gebed. Maar misschien werkt de Heere op een andere wijze dan tot dusver wordt voorgesteld. Ik denk bijvoorbeeld aan Joni Eareckson. Deze vrouw is volledig verlamd als gevolg van een dwarslaesie. In een van haar boeken, ”De tranen van God”, schrijft ze over de genade die God haar heeft gegeven, ondanks haar rolstoel en handicap. Zij laat iets zien van wat navolging en kruisdragen betekent. Juist in deze menselijke zwakheid komt de kracht van het Evangelie openbaar. Dat is het grootste wonder.
De auteur is arts in verpleeghuis Salem in Ridderkerk en auteur van het boekje ”Genezing op het gebed?”.
Ik lees in veel reacties over de onrust die is ontstaan in de gemeenten door de genezingen. Laat ik allereerst zeggen dat ik er totaal geen behoefte aan heb om voor mezelf deze gebedsgenezingen te erkennen. Ik weet dat deze mevrouw en het meisje een tijd lang vrijwel niet konden lopen en dat ze het nu pijnloos doen. (Om het "ik was blind, maar nu kan ik zien" maar eens te parafraseren). Ik weet ook dat deze mensen duidelijk God de eer geven. Dan ben ik vooral blij met ze en geloof ik inderdaad dat God hier aan het werk is. Ongeacht of de theologie van Zijlstra 100% correct is. Ik zou aan de vruchten de boom willen herkennen en dat zijn in dit geval dankbare mensen die met hun dank de juiste weg gaan. Of dit in het systeem past? Misschien niet. Dank dan de Heere dat deze mensen ondanks het buiten het systeem vallen toch de juiste weg weten te vinden.Vincent schreef:parsifal schreef:Zelf moet ik bij het lezen van sommige reacties hier een beetje denken aan Ivan Karamazov's verhaal over de Groot inquisiteur (Uit Dostojevski's "De gebroeders Karamazov").
Jazeker wel daar is ruimte voor. Het blijkt echter helaas in de praktijk dat mensen geneigd zijn om op basis van genezingen en uitsluitend het naakte feit dat e.e.a. gebeurt in de naam van Jezus, een gebedsgenezing te erkennen. Terwijl de meer fundamentele vraag naar bijv. de theologie van Zijlstra niet wordt erkend.
Zijn de voorstanders wel in staat om nuchter de feiten onder ogen te zien? Dat is echt de vraag.
.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."