Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025
Re: Verkiezingen Tweede Kamer NL 2025
Hieruit blijkt hoe mainstream of salonfähig de radicaalrechtse opvattingen in onze samenleving worden Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. Ook m.b.t. de wens van een grote groep kiezers om JA21 in de formatie te betrekken.
-
Henk J
Als JA21 radicaalrechts is dan is PvdA-GL toch gewoon radicaallinks?
Verder betreffende Bosma. Het is bekend dat een deel van de kamer hem niet wilde vanwege eerdere uitspraken, vind ik onterecht maar goed. Dat er dan tactisch gestemd wordt om het niet uit te laten lopen op Van der Lee vs Bosma omdat dan de kans groter was dat Bosma het zou worden is misschien niet de fraaiste politiek maar wezenlijk niet anders dan mensen strategisch stemmen. Heb ik dus weinig problemen mee.
Verder betreffende Bosma. Het is bekend dat een deel van de kamer hem niet wilde vanwege eerdere uitspraken, vind ik onterecht maar goed. Dat er dan tactisch gestemd wordt om het niet uit te laten lopen op Van der Lee vs Bosma omdat dan de kans groter was dat Bosma het zou worden is misschien niet de fraaiste politiek maar wezenlijk niet anders dan mensen strategisch stemmen. Heb ik dus weinig problemen mee.
Qua opvattingen van JA21 is er erg weinig verschil met de PVV en FvD. Ze brengen het wellicht wat milder. Maar er is gewoon consensus dat JA21 radicaal rechts is.
De voortdurende discussie daarover bevestigd mijn punt over de normalisering van radicaalrechtse opvattingen.
De voortdurende discussie daarover bevestigd mijn punt over de normalisering van radicaalrechtse opvattingen.
En nee, volgens politicologen en de AIVD is PvdA-GL niet radicaal-links.
JA21 is mi net zo radicaal rechts als SP radicaal links is. Net als oude GL (met te grote invloed in GL/PVDA) radicaal links is.
Ik zie het als probleem dat veel mensen PVV, FvD en Denk stemmen, maar dat gebeurt en we moeten er wat mee. Ja21 kan ik nog begrijpen dat je er op stemt. Na Rutte en met Yesilgoz kan dat redelijker overkomen dan VVD stemmen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Henk J
Wat politicologen zeggen vind ik niet zo veelzeggend eerlijk gezegd, je leest drie artikelen van iemand en je kunt al voorspellen waar ze zelf op stemmen. Vanuit dat politieke standpunt wordt dan de rest beoordeeld, meer op basis van eigen opvattingen dan aan de hand van onafhankelijke kaders. Kan zo van de AIVD niet echt wat vinden wat die zeggen over JA21.
Het zou goed zijn om eerst eens te definiëren wat radicaal-rechts en wat radicaal-links is. Dit korte artikel geeft wel wat inzicht: https://www.nu.nl/nujij/6319960/zo-ziet ... echts.html
Of je op basis hiervan nu JA21 als radicaal-rechts moet typeren weet ik niet, deels komt het wel overeen maar ik vind dat JA21 zich niet (veel) bediend van populistische retoriek. Elke partij roept weleens iets wat niet echt haalbaar is (D66 met 10 nieuwe steden) maar dat is anders als de PVV die vol zit met niet onderbouwde voorstellen.
- Maanenschijn
Wanneer is iets ‘radicaal’ ? En wanneer is dat negatief?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Henk J
Goede vragen, wie zal het zeggen? Daarom lees je in veel artikelen van politicologen ook vooral hun eigen wereldbeeld door.
Radicaal! Mooi woord! Hoor ik elke zondag ook.
En radicaalrechs is wat mij betreft de geuzennaam voor gezond verstand.
En radicaalrechs is wat mij betreft de geuzennaam voor gezond verstand.
Het gaat dan ook niet hoe iemand of een partij overkomt, maar wat de standpunten zijn. En die verschillen niet of nauwelijks van de andere twee.parsifal schreef: ↑Vandaag, 12:00JA21 is mi net zo radicaal rechts als SP radicaal links is. Net als oude GL (met te grote invloed in GL/PVDA) radicaal links is.
Ik zie het als probleem dat veel mensen PVV, FvD en Denk stemmen, maar dat gebeurt en we moeten er wat mee. Ja21 kan ik nog begrijpen dat je er op stemt. Na Rutte en met Yesilgoz kan dat redelijker overkomen dan VVD stemmen.
Onhaalbare voorstellen over steden bouwen vergelijken met plannen om bepaalde bevolkingsgroepen te discrimineren, dan wel te 'remigreren' is een valse balans.Henk J schreef: ↑Vandaag, 12:14Wat politicologen zeggen vind ik niet zo veelzeggend eerlijk gezegd, je leest drie artikelen van iemand en je kunt al voorspellen waar ze zelf op stemmen. Vanuit dat politieke standpunt wordt dan de rest beoordeeld, meer op basis van eigen opvattingen dan aan de hand van onafhankelijke kaders. Kan zo van de AIVD niet echt wat vinden wat die zeggen over JA21.
Het zou goed zijn om eerst eens te definiëren wat radicaal-rechts en wat radicaal-links is. Dit korte artikel geeft wel wat inzicht: https://www.nu.nl/nujij/6319960/zo-ziet ... echts.html
Of je op basis hiervan nu JA21 als radicaal-rechts moet typeren weet ik niet, deels komt het wel overeen maar ik vind dat JA21 zich niet (veel) bediend van populistische retoriek. Elke partij roept weleens iets wat niet echt haalbaar is (D66 met 10 nieuwe steden) maar dat is anders als de PVV die vol zit met niet onderbouwde voorstellen.