Beroepingswerk discussie [7]

Geytenbeekje

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Vraag ik het even zo.
Wie was de tegenkandidaat van ds P van Veen?
Refogast

Bericht door Refogast »

Geytenbeekje schreef:Vraag ik het even zo.
Grote kans dat het lerend-ouderling P. de Boer te Echteld-Ochten was. Deze is namelijk per D.V. volgende week woensdag beroepbaar.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tegen? Medebroeder bedoel je?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:
Tegen? Medebroeder bedoel je?
Ik vroeg me ook al af wie er dan in het campagneteam zitten :)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb wel meer gehoord dat ze het hebben over tegenkandidaat, dus ik dacht dat ik niets vreemd zei.
Omdat ik geen andere oggin gemeente zie met een tweetal, dacht ik aan een andere predikant.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: OUD GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND

Voornemen tot beroep: te Stavenisse, dhr. P. de Boer te Echteld-Ochten. Dit beroep zal aanstaande woensdag 30 juni ingaan.
Bron? Kerkdienstgemist geluisterd? Dat gaat wel ver...
Jannah

Bericht door Jannah »

Geytenbeekje schreef:Ik heb wel meer gehoord dat ze het hebben over tegenkandidaat, dus ik dacht dat ik niets vreemd zei.
Omdat ik geen andere oggin gemeente zie met een tweetal, dacht ik aan een andere predikant.
Ds. Bakker stond op dat tweetal.
merel

Bericht door merel »

Simon0612 schreef:

Voornemen tot beroep: te Stavenisse, dhr. P. de Boer te Echteld-Ochten. Dit beroep zal aanstaande woensdag 30 juni ingaan.
Waarom gaat dat ver? Als deze persoon beroepen wordt, maakt het toch niet uit? Dan mag het toch bekend gemaakt worden?
Charles

Bericht door Charles »

Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel. Dat is toch een oordeel en getuigt toch niet van gezond geestelijk leven!?! Ik vroeg me even oprecht af of ik van zo'n kerkverband wel lid mág zijn. Ik zei tegen mn vrouw: als we ooit verhuizen worden we HHK of CGK/BhP (sowieso hebben we geen bestaansrecht meer als GG sinds de HHK er is).
Laatst gewijzigd door Charles op 28 jun 2021, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Als je over de nood achter (waarschijnlijk bijna) ieder beroep nadenkt is het inderdaad een deprimerende toestand. Een toestand die wat mij betreft kunstmatig ook zo gecreëerd wordt, maar ik weet dat niet iedereen dat met me eens zal zijn. Wij hadden hier onlangs een jong stel op bezoek uit de gemeente. Ze gaan trouwen en hadden best een worsteling waar ze zich aan moesten sluiten. Eindelijk een huis gevonden na veel overbieden in een voor hun onbekend gebied met een wat kleinere HHK, CGK-BHP en (overigens fijne) GG. De GG, ik denk nog minder dan 200 leden, beroept soms maar heeft verstandelijkerwijs gesproken gewoon geen uitzicht op een predikant en daarom veel leesdienst. Waarschijnlijk werd het een HHK of CGK. Ik heb er uiteraard niets van gezegd, zou zelf wellicht een andere keuze maken. En toch.. ik kan ze best begrijpen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

merel schreef:
Simon0612 schreef:

Waarom gaat dat ver? Als deze persoon beroepen wordt, maakt het toch niet uit? Dan mag het toch bekend gemaakt worden?
Zeker gaat het ver als je uit beroepingsdrift predicaties gaat naluisteren om te achterhalen wie beroepen is. Want openbaar is dit namelijk nog niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Charles schreef:Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel.
De GG zijn pas ontstaan in 1907 :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Charles schreef:Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel.
De GG zijn pas ontstaan in 1907 :tilt
Wat wil je hiermee zeggen?
merel

Bericht door merel »

Erskinees schreef:Als je over de nood achter (waarschijnlijk bijna) ieder beroep nadenkt is het inderdaad een deprimerende toestand. Een toestand die wat mij betreft kunstmatig ook zo gecreëerd wordt, maar ik weet dat niet iedereen dat met me eens zal zijn. Wij hadden hier onlangs een jong stel op bezoek uit de gemeente. Ze gaan trouwen en hadden best een worsteling waar ze zich aan moesten sluiten. Eindelijk een huis gevonden na veel overbieden in een voor hun onbekend gebied met een wat kleinere HHK, CGK-BHP en (overigens fijne) GG. De GG, ik denk nog minder dan 200 leden, beroept soms maar heeft verstandelijkerwijs gesproken gewoon geen uitzicht op een predikant en daarom veel leesdienst. Waarschijnlijk werd het een HHK of CGK. Ik heb er uiteraard niets van gezegd, zou zelf wellicht een andere keuze maken. En toch.. ik kan ze best begrijpen.
Zou het leed binnen de GG niet anders zijn als een predikant in elke gemeente een standaard vast salaris krijgt? Volgens mij is dat binnen de PKN en CGK namelijk wel het geval.
merel

Bericht door merel »

Simon0612 schreef:
merel schreef:
Simon0612 schreef:

Zeker gaat het ver als je uit beroepingsdrift predicaties gaat naluisteren om te achterhalen wie beroepen is. Want openbaar is dit namelijk nog niet.
Ach, dat iemand daarvoor naar een dienst gaat luisteren is waarschijnlijk een zeldzaamheid.
Plaats reactie