Beroepingswerk discussie [7]
-
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Vraag ik het even zo.
Wie was de tegenkandidaat van ds P van Veen?
Grote kans dat het lerend-ouderling P. de Boer te Echteld-Ochten was. Deze is namelijk per D.V. volgende week woensdag beroepbaar.Geytenbeekje schreef:Vraag ik het even zo.
Tegen? Medebroeder bedoel je?Geytenbeekje schreef:Vraag ik het even zo.
Ik vroeg me ook al af wie er dan in het campagneteam zittenWim Anker schreef:Tegen? Medebroeder bedoel je?Geytenbeekje schreef:Vraag ik het even zo.

-
Ik heb wel meer gehoord dat ze het hebben over tegenkandidaat, dus ik dacht dat ik niets vreemd zei.
Omdat ik geen andere oggin gemeente zie met een tweetal, dacht ik aan een andere predikant.
Omdat ik geen andere oggin gemeente zie met een tweetal, dacht ik aan een andere predikant.
Bron? Kerkdienstgemist geluisterd? Dat gaat wel ver...GerefGemeente-lid schreef: OUD GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND
Voornemen tot beroep: te Stavenisse, dhr. P. de Boer te Echteld-Ochten. Dit beroep zal aanstaande woensdag 30 juni ingaan.
Ds. Bakker stond op dat tweetal.Geytenbeekje schreef:Ik heb wel meer gehoord dat ze het hebben over tegenkandidaat, dus ik dacht dat ik niets vreemd zei.
Waarom gaat dat ver? Als deze persoon beroepen wordt, maakt het toch niet uit? Dan mag het toch bekend gemaakt worden?Simon0612 schreef:Bron? Kerkdienstgemist geluisterd? Dat gaat wel ver...GerefGemeente-lid schreef: OUD GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND
Voornemen tot beroep: te Stavenisse, dhr. P. de Boer te Echteld-Ochten. Dit beroep zal aanstaande woensdag 30 juni ingaan.
Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel. Dat is toch een oordeel en getuigt toch niet van gezond geestelijk leven!?! Ik vroeg me even oprecht af of ik van zo'n kerkverband wel lid mág zijn. Ik zei tegen mn vrouw: als we ooit verhuizen worden we HHK of CGK/BhP (sowieso hebben we geen bestaansrecht meer als GG sinds de HHK er is).
Laatst gewijzigd door Charles op 28 jun 2021, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je over de nood achter (waarschijnlijk bijna) ieder beroep nadenkt is het inderdaad een deprimerende toestand. Een toestand die wat mij betreft kunstmatig ook zo gecreëerd wordt, maar ik weet dat niet iedereen dat met me eens zal zijn. Wij hadden hier onlangs een jong stel op bezoek uit de gemeente. Ze gaan trouwen en hadden best een worsteling waar ze zich aan moesten sluiten. Eindelijk een huis gevonden na veel overbieden in een voor hun onbekend gebied met een wat kleinere HHK, CGK-BHP en (overigens fijne) GG. De GG, ik denk nog minder dan 200 leden, beroept soms maar heeft verstandelijkerwijs gesproken gewoon geen uitzicht op een predikant en daarom veel leesdienst. Waarschijnlijk werd het een HHK of CGK. Ik heb er uiteraard niets van gezegd, zou zelf wellicht een andere keuze maken. En toch.. ik kan ze best begrijpen.
Zeker gaat het ver als je uit beroepingsdrift predicaties gaat naluisteren om te achterhalen wie beroepen is. Want openbaar is dit namelijk nog niet.merel schreef:Waarom gaat dat ver? Als deze persoon beroepen wordt, maakt het toch niet uit? Dan mag het toch bekend gemaakt worden?Simon0612 schreef:Bron? Kerkdienstgemist geluisterd? Dat gaat wel ver...GerefGemeente-lid schreef: OUD GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND
De GG zijn pas ontstaan in 1907Charles schreef:Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel.

~~Soli Deo Gloria~~
Wat wil je hiermee zeggen?Hendrikus schreef:De GG zijn pas ontstaan in 1907Charles schreef:Het beroepingswerk van de afgelopen week heeft me oprecht gedeprimeerd. Verstandelijk weet ik dat de GG meer gemeenten dan predikanten heeft, maar als je het dan afgelopen week opeens aanschouwelijk ziet.... Tientallen (!!) gemeenten die een predikant kunnen onderhouden maar er geen kunnen krijgen. Ik kwam een gemeente tegen die beroept sinds 18zoveel.
Zou het leed binnen de GG niet anders zijn als een predikant in elke gemeente een standaard vast salaris krijgt? Volgens mij is dat binnen de PKN en CGK namelijk wel het geval.Erskinees schreef:Als je over de nood achter (waarschijnlijk bijna) ieder beroep nadenkt is het inderdaad een deprimerende toestand. Een toestand die wat mij betreft kunstmatig ook zo gecreëerd wordt, maar ik weet dat niet iedereen dat met me eens zal zijn. Wij hadden hier onlangs een jong stel op bezoek uit de gemeente. Ze gaan trouwen en hadden best een worsteling waar ze zich aan moesten sluiten. Eindelijk een huis gevonden na veel overbieden in een voor hun onbekend gebied met een wat kleinere HHK, CGK-BHP en (overigens fijne) GG. De GG, ik denk nog minder dan 200 leden, beroept soms maar heeft verstandelijkerwijs gesproken gewoon geen uitzicht op een predikant en daarom veel leesdienst. Waarschijnlijk werd het een HHK of CGK. Ik heb er uiteraard niets van gezegd, zou zelf wellicht een andere keuze maken. En toch.. ik kan ze best begrijpen.
Ach, dat iemand daarvoor naar een dienst gaat luisteren is waarschijnlijk een zeldzaamheid.Simon0612 schreef:Zeker gaat het ver als je uit beroepingsdrift predicaties gaat naluisteren om te achterhalen wie beroepen is. Want openbaar is dit namelijk nog niet.merel schreef:Waarom gaat dat ver? Als deze persoon beroepen wordt, maakt het toch niet uit? Dan mag het toch bekend gemaakt worden?Simon0612 schreef:Bron? Kerkdienstgemist geluisterd? Dat gaat wel ver...GerefGemeente-lid schreef: OUD GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND