Dat zal ook geen twijfel tussen D66 en PVV zijn. Ik moet zeggen dat ik ook getwijfeld heb tussen verschillende personen verdeeld over twee lijsten. Uiteindelijk iemand gekozen die waarschijnlijk niet direct de kamer ingaat (ik wilde stemmen op een jurist of iemand met opleiding die snel kwantitatief kan denken. Uiteindelijk is het Eppo geworden.Zeeuw schreef:Dat laatste is zeker bijzonder. Ik zat gisteren op het stembureau en wat waren er veel mensen die nog niet wisten wat ze gingen stemmen toen ze binnenkwamen.deschpin schreef:Meest teleurstellende is dat je tegenwoordig zetels kan "kopen"
D66 heeft onvoorstelbaar hoog advertentiebudget gehad door gift van miljardair, en zie effect hiervan. Daarnaast was op npo en dpg media een grote campagne voor Kaag.
tweede teleurstelling is dat een groot deel van het volk zwalkt en geen idee heeft wat ze moeten kiezen zonder stemwijzers.
Tweede Kamerverkiezingen 2021
Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Ik zou het wel jammer vinden als CU 1 stem te kort zou komen voor zetel. Dan had ik wel spijt an als ik niet op hen gestemd had
- J.C. Philpot
Over het algemeen is nieuw rechts ook vooruit (tussenstand).
PVV -3
FVD +6
JA21 +4
Cumulatief: +7
Over het algemeen word het vormen van een regering niet makkelijk met zo veel nieuw rechts (waar niemand samen mee wil), en de steeds doorgaande versplintering.
PVV -3
FVD +6
JA21 +4
Over het algemeen word het vormen van een regering niet makkelijk met zo veel nieuw rechts (waar niemand samen mee wil), en de steeds doorgaande versplintering.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
JA21 is natuurlijk wel het fatsoenlijker deel van die hoek. Daar is misschien nog wel wat mee te doen. Het zou goed kunnen dat CU wordt ingeruild voor Volt. Linkse partijen buiten de PvdA zie ik ook niet snel instappen bij VVD.J.C. Philpot schreef:Over het algemeen is nieuw rechts ook vooruit (tussenstand).
PVV -3
FVD +6
JA21 +4
Als de lijstverbindingen nog mogelijk waren dan had SGP of CU mogelijk wel de extra zetel gepakt.
Nee: https://www.eerstekamer.nl/fractiesHersteldHervormd schreef:Kan Rutte in de Eerste Kamer een meerderheid vormen met CDA en D66?
ook in de tweede kamer niet volgens de laatste ANP peiling.
Al geloof ik er niks van dat CU wordt gevraagd aan te schuiven met zo'n grote D'66
Al geloof ik er niks van dat CU wordt gevraagd aan te schuiven met zo'n grote D'66
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wie dan wel? Dat wordt nog een lastige.Bertiel schreef:ook in de tweede kamer niet volgens de laatste ANP peiling.
- Niet meer zo actief -
CU en D66 zitten op ethische punten vrij ver uit elkaar, maar op andere zaken zijn de standpunten nog wel eens hetzelfde. D66 is nu ook weer niet zo veel groter dan 4 jaar terug. D66 zal liever Volt erbij hebben denk ik, maar de vier zetels in de Eerste Kamer kunnen redelijk belangrijk zijn. Ze kunnen ook op Ja21 mikken, maar dat is voor D66 waarschijnlijk nog minder aantrekkelijk dan CU.Bertiel schreef:ook in de tweede kamer niet volgens de laatste ANP peiling.
D66 zal waarschijnlijk willen inzetten op verruiming van euthenasiewetgeving en wegnemen van de bedenktijd bij abortus. Ik denk dat die zaken voor CU een brug te ver zijn (en zeker wat het laatste punt betreft volkomen terecht). Ik hoop dat CDA wel blijft staan voor de punten waar de oorspronkelijke partijen voor opgericht zijn.
Als ik het CDA was, zou ik als partij pas op de plaats maken. Niet meedoen aan regering. Hoekstra treedt af, Pieter Omtzigt fractievoorzitter.
Dan heb je de 2 grootste partijen, die kunnen het samen wel vinden, met zo'n 59 zetels. Nog een stuk of 20 erbij, maar welke partijen?
Vooraf sloot iedereen PVV en FvD uit. Nieuwkomers, waaronder DENK, zijn niet zo aantrekkelijk. Samen 37 zetels. CDA niet 15 zetels.
Keuze nog uit 39 zetels, waarvan 25 links (voelt VVD niet voor), 8 christelijk (voelt D66 niet voor).
Resteert Partij voor de Dieren, 6 zetels.
Het is nog niet zo makkelijk.
Het CDA zal haast wel moeten. Maar dan moeten ze minstens de premierspost opeisen.
Dan heb je de 2 grootste partijen, die kunnen het samen wel vinden, met zo'n 59 zetels. Nog een stuk of 20 erbij, maar welke partijen?
Vooraf sloot iedereen PVV en FvD uit. Nieuwkomers, waaronder DENK, zijn niet zo aantrekkelijk. Samen 37 zetels. CDA niet 15 zetels.
Keuze nog uit 39 zetels, waarvan 25 links (voelt VVD niet voor), 8 christelijk (voelt D66 niet voor).
Het CDA zal haast wel moeten. Maar dan moeten ze minstens de premierspost opeisen.
Ik denk niet dat Omzigt goed zal zijn als leider. Hij is erg goed als kamerlid, maar zo'n bijter als fractievoorzitter kan samenwerken (zelfs binnen de fractie) moeilijk maken.refo schreef:Als ik het CDA was, zou ik als partij pas op de plaats maken. Niet meedoen aan regering. Hoekstra treedt af, Pieter Omtzigt fractievoorzitter.
PvdD is ook wel erg links voor VVD denk ik. Volt en JA21 valt mogelijk wel mee te regeren.
Het is vrij dom van links om zich niet te organiseren in 1 partij. Samen zijn PvdA, Groenlinks en SP gewoon goed voor 25 zetels. Dan sta je gewoon op plek twee en ben je in gezamenlijkheid ook gewoon een goed alternatief voor de klimaat strategie van Kaag.
Huidige stand:

Maar met 1 linkse partij wordt je ondergrens nog lager.Herman schreef:Het is vrij dom van links om zich niet te organiseren in 1 partij. Samen zijn PvdA, Groenlinks en SP gewoon goed voor 25 zetels. Dan sta je gewoon op plek twee en ben je in gezamenlijkheid ook gewoon een goed alternatief voor de klimaat strategie van Kaag.
Ik begrijp niet hoe een partij 2 restzetels kan halen?
Dat is toch helemaal niet mogelijk?
Dat is toch helemaal niet mogelijk?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Waarom hebben de cu en sgp eigenlijk geen lijstverbinding? Dat had volgens mij een extra restzetel opgeleverd voor de christelijke politiek.