welk boek ben je nu aan het lezen?

nicname

Bericht door nicname »

Ben bezig in 'Het paradijs' van Jan Overduin.
Bijzonder boek, maar erg mooi!
Kent iemand dit boek ook?
Ik meen dat er in deze topic al eens over gesproken is, maar dat heb ik nog niet nagelezen.

Groetjes Nic
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Begonnen in "ABC des geloofs" van Alexander Comrie en in de "Heiligmaking" van John Owen.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Verklaring v.d. Galaten van Luther
memento

Bericht door memento »

Net aan begonnen: Brother Lawrence - The practice and the precence of God. Alhoewel een RK'er, zeer mooi en aansporend om te lezen. Voor iedereen die een dun boekje wil lezen de kernpunten van een heilig leven een echte aanrader.

Ook net in begonnen: Anselm of Cantebury - The Major Works. Prachtige logische uitleg van de hoofdzaken uit het christelijke geloof. Een aanrader voor een ieder die apologie interessant vind, een grote afrader voor iedereen die bewijzen van bijbelse waarheden buiten de Schrift om afkeurd

Net uit: Max Lucado - Six hours, one friday. Alleen interessant voor mensen die Lucado's schrijfstijl kunnen waarderen...

Net in begonnen: Provocations - Spiritual writings of Kierkegaard. Redelijk pittig om te lezen, tenminste als je echt wil begrijpen wat hij wil zeggen. Sommige stukken zijn echt mooi, andere weer saai. De grootste fout (mijns inziens) is dat hij geloof geheel loskoppeld van de rede, en het voorsteld 'als een sprong in het diepe, met de handen voor de ogen'. Het positieve is dat hij op sommige punten heel treffend zaken uit het christelijke leven en het christelijke geloof weet te verwoorden. Een must-read voor iedereen die geinteresseerd is in de christelijke filosofie, mn de niet-rationele stromingen.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Begonnen in "ABC des geloofs" van Alexander Comrie en in de "Heiligmaking" van John Owen.
ABC is een heel mooi boek dat ik iedereen aan kan bevelen.

Kierkegaard is een christelijke filosoof die meer gelezen zou moeten worden in de geref. gezindte: hij benadrukt het belang van existentiële ervaring: wij zouden zeggen "bevinding".
Orckie

Bericht door Orckie »

Ik ben aan 't lezen in "Schetsen uit het dagboek eens leraars" van ds. J.S. Spencer (19e eeuws predikant in Brooklyn).
Een heel mooi pastoraal boek, waarin op bijbelse wijze aangewezen wordt hoe een zondaar tot Christus komt!
Helaas worden fragmenten uit het boek misbruikt door de SRA (Jongerenavonden)
jacob

Bericht door jacob »

ZIt toch niet zo te mekkeren over die SRA avonden. Ik ben er een keer geweest. Daar werd absoluut geen foute leer verkondigd. Dat er misschien soms wat verkeerde invloeden zijn wil nog niet zeggen dat alles fout is.

Pas maar op, je verengd het Christendom tot zo iets marginaals dat het als het ware alleen nog maar in Nederland in een sumier aantal kerken voorkomt.
Orckie

Bericht door Orckie »

het mooiste boek dat ik dit jaar gekocht heb:
"Kom en zie" van ds. A.F. Honkoop.
52 korte meditaties. Schriftuurlijk-bevindelijk.
uitgegeven bij Den Hertog Houten.
gerrit de 2e
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Schriftuurlijk-bevindelijk is een dubbele term Orck..
Schriftuurlijk alleen heeft in zich dat het bevindelijk is.
Als je "schriftuurlijk" als bnw gebruikt lijkt bevinding boven schriftuurlijk te staan wat zoals je begrijpt niet schriftuurlijk is. Ook het bevindelijke element naast de schriftuurlijke bevinding is niet schriftuurlijk.
gr.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Net uit:
de Memoires van prof. G. Wisse.
Bijna uit: In het heiligdom des lijdens Christi. Eveneens van de hand van Wisse.

Nog te lezen: een paar honderd titels.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Als je "schriftuurlijk" als bnw gebruikt lijkt bevinding boven schriftuurlijk te staan wat zoals je begrijpt niet schriftuurlijk is. Ook het bevindelijke element naast de schriftuurlijke bevinding is niet schriftuurlijk.
gr.
Woord en Geest, beste man.
Woord=schriftuurlijk
Geest=bevindelijk

Deze notie kunnen we bij alle rechtzinnige theologen terugvinden.
gerrit de 2e
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
gr.
Woord en Geest, beste man.
Woord=schriftuurlijk
Geest=bevindelijk

Deze notie kunnen we bij alle rechtzinnige theologen terugvinden.
Leuk uitgevonden.
Ik kan het geen logische term vinden.

gr.
anne

Bericht door anne »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Hé, ik ben ook begonnen in het ABC des geloofs. Ik vind het een mooi en duidelijk boek.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door nicname
Ben bezig in 'Het paradijs' van Jan Overduin.
Bijzonder boek, maar erg mooi!
Kent iemand dit boek ook?
Ja Nic, een heel mooi boek! Ken je 'huurling en herder', ook van hem? Vond ik ook heel mooi!
Oorspronkelijk gepost door memento
Net uit: Max Lucado - Six hours, one friday.
Mooi is 'ie hè!!

Ik lees nu 'Kaj', van Ronald Westerbeek,
'christenen en de welvaartsmaatschappij', van Jaap Spaans,
'uitleggen wat je gelooft', van McGrath.
Dat laatste boek vind ik persoonlijk erg goed. Veel boeken over evangelisatie zijn niet echt praktijkgericht, maar deze wel.

:thu

[Aangepast op 11/3/04 door lebaoth]
Orckie

Bericht door Orckie »

ik ga binnenkort de TH2 lezen (fotoboek over de verschillende plaatselijke gemeenten van de Gereformeerde Gemeenten).
Wie nog meer?
Plaats reactie