HersteldHervormd schreef:Herman schreef:Daar zijn eerder deze week goede analyses over geweest. Het gaat er simpelweg om of je aantal Trump stemmers representatief is in je steekproef.
Exact, en dat is blijkbaar steeds niet gebeurd. Dat is toch heel erg apart?
Biden werd op 80 á 90% zekerheid president. Hoe kan je er zo ver naast zitten?
Wel spannend zo!
Ik vind dat niet apart. Ik ging er zelf vanuit dat Biden zal winnen, maar sinds ik weet dat de Amerikaanse verkiezingen gedomineerd worden door peilingsbureaus sinds de jaren 40 van de vorige eeuw, neem ik die peilingen niet meer serieus. En het is de verdienste van Trump dat hij dat heeft weten te doorbreken. Er zijn namelijk presidentskandidaten geweest die hun verlies te danken hadden aan de manier waarop de tegenstander peilingen verrichten en opinies beïnvloeden.
De democraten zullen uiteindelijke weer een honderdtal studiegroepen in het leven roepen. En die zullen dan concluderen dat Biden cs zich op de verkeerde kiezersgroepen heeft gefocust. Als alle zwarte Amerikanen bijvoorbeeld zeggen op Biden te stemmen, maar ze komen niet opdagen op de dag van de verkiezingen, dan heeft Biden wel de peiling gewonnen, maar niet de verkiezing. Het is dus niet raar en zeker verklaarbaar.