Synode GGiN(jaarloos)

Jantje
Verbannen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Wat daar staat klopt ook helemaal. Maar dat laat van mijn bovenstaande reactie niets onverlet. Je moet niet de citaten van ds. Kersten laten buikspreken. Reageer nu eerst eens inhoudelijk op mijn uiteenzetting in de vorige reactie. Want je gaat er verder helemaal niet op in.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

ik zie weer wat bannetjes aankomen...
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Wat daar staat klopt ook helemaal. Maar dat laat van mijn bovenstaande reactie niets onverlet. Je moet niet de citaten van ds. Kersten laten buikspreken. Reageer nu eerst eens inhoudelijk op mijn uiteenzetting in de vorige reactie. Want je gaat er verder helemaal niet op in.
Ik ga niet inhoudelijk in op jouw reactie. Want je probeert me al een visie in de schoenen te schuiven die ik niet eens geuit heb.

Daarnaast:
1. Laat ik jouw reactie compleet onverlet
2. En hou ik het liever op de preken van ds. Kersten.

Laat ik citaten van ds. Kersten buikspreken? Meen je dat? Ik weet zeker dat je bladzijde 7 niet eens gelezen hebt. Lees anders de hele preek Jantje! En wees in het vervolg niet zo haastig met je beweringen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jammer dat je de discussie niet wilt aangaan en niet je eigen mening wilt geven, want ik begrijp die niet. Een gemiste kans!

En ik heb het zeker wel gelezen (!!!) en ook meermaals gezegd dat daar niets vreemds geschreven staat. Maar goed, blijkbaar zitten we op verschillende golflengtes. Ben je het ook eens met dit citaat van ds. J.W. Kersten (zoon van)? Zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 83#p850382

@Bezorgd, waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Jammer dat je de discussie niet wilt aangaan en niet je eigen mening wilt geven, want ik begrijp die niet. Een gemiste kans!

En ik heb het zeker wel gelezen (!!!) en ook meermaals gezegd dat daar niets vreemds geschreven staat. Maar goed, blijkbaar zitten we op verschillende golflengtes. Ben je het ook eens met dit citaat van ds. J.W. Kersten (zoon van)? Zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 83#p850382

@Bezorgd, waarom?
Nee nee Jantje! Je probeert de boel nu om te draaien!

Jij stelde iets over een predikant en dat ds. G.H. Kersten het anders leerde. Waarop ik vroeg wat hij dan anders leerde en je vroeg naar enkele citaten van een preek van ds. Kersten te kijken.

Vervolgens reageer je er helemaal niet op en probeert de discussie daarvan weg te leiden door het ineens over mijn visie en mijn mening te gaan hebben. Ik uitte die niet en ik gaf die niet.

En ik wil je nog een keer vragen om de woorden van de dominee naast de predicatie van ds. Kersten te leggen en mij dan eens uit te leggen wat ds. Kersten anders leerde en en wat de verschillen dan precies zijn tussen de woorden van de dominee en de woorden van ds. Kersten in zijn predicatie.

Meer vroeg ik je niet, en meer mening en visie heb ik niet gegeven. Graag hierop jouw antwoord.

P.s.: Als je de preek had doorgelezen dan had je nogmaals dezelfde woorden in de toepassing gelezen:
Toepassing.

Wat is nu zo duidelijk uit het gehele leven van Abraham? En ook uit ons tekstwoord? Dat God Zijn beloften aan Zijn volk persoonlijk geeft. U kunt de gehele Bijbel doorgaan en dan zult u vinden, dat God gewis spreekt, tot elk, die voor Hem leeft. God belooft Zijn volk de zaligheid in Christus Jezus. Al de beloften, ik herhaal het, die in de Bijbel staan, zijn voor Gods uitverkorenen. Mijn hoorders, werpt die beloften zo maar niet midden in de wereld, dat ieder er maar van grijpen kan; maar Hij heeft de zaligheid in Christus beloofd voor Zijn volk, dat Hij in de eeuwigheid verkoren heeft en Hij zal hen zalig maken. Want als God wat belooft, dan doet Hij het. Nu is het alleen maar de vraag: "Heeft God aan mij ook wel eens iets beloofd?" Vraagt het voor uzelf u eens af, klein en groot. Want wij kunnen wel zeggen: Heere, het staat in de Bijbel en het staat er niet voor niets; en een mens mocht er wel werkzaam mee worden en ze op zijn hart binden en het onze kleine kinderen vroegtijdig zeggen. Dat moeten die vaders en moeders en schoolmeesters doen, niet uit de hoogte en uit hardheid, maar in teder onderwijs, opdat zij vroeg hun knieën leren buigen en zeggen: "Heere, geef mij toch een nieuw hart."
Pagina 11! Alsof je het ds. van Voorden hoort zeggen...
DDD

Bericht door DDD »

Eens. De citaten van ds. Kersten zijn niet onduidelijk. Maar vertegenwoordigen niet de norm in de GG.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Eens. De citaten van ds. Kersten zijn niet onduidelijk. Maar vertegenwoordigen niet de norm in de GG.
Helemaal mee eens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik stop met de discussie. Ik heb verschillende malen ds. Roos en ds. Weststrate gehoord en die zeiden hele andere dingen.

En de Evangeliebeloften worden aangeboden aan een ieder die het hoort. Dat leerde ds. Kersten ook en laat bovenstaande op zich zelf niet onjuiste citaten onverlet. Dat jij dat niet wilt inzien, kan ik ook niet helpen.

Verder geef ik je het gedicht mee van ds. Ledeboer:
Zoek Jezus veel,
zoek Jezus vroeg,
want wie Jezus heeft,
die heeft genoeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Dat leerde ds. Kersten ook en laat bovenstaande op zich zelf niet onjuiste citaten onverlet. .
Begrijp je zelf deze zin Jan?
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp de zin van Jantje prima en hij is mijns inziens niet onjuist, hoewel je wel een beetje moet raden hoe het nu zit met onverlet laten.

Ds. G.H. Kersten stond voor zover ik weet in de kruisgezinde traditie. Maar je moet zijn geschriften niet laten buikspreken, omdat ds. Ledeboer iets anders vond op een detailpunt. Het is natuurlijk ook niet zo dat de uitgetreden predikanten met alleen maar nieuwigheden kwamen. Oorspronkelijk was er helemaal niet zozeer een leergeschil. Het werd wel steeds eenzijdiger, althans, tot een zeker moment.

Heb je ook een citaat over de evangeliebeloften van ds. G.H. Kersten? Is dat niet een nieuwer onderscheid?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik begrijp de zin van Jantje prima en hij is mijns inziens niet onjuist, hoewel je wel een beetje moet raden hoe het nu zit met onverlet laten.

Ds. G.H. Kersten stond voor zover ik weet in de kruisgezinde traditie. Maar je moet zijn geschriften niet laten buikspreken, omdat ds. Ledeboer iets anders vond op een detailpunt. Het is natuurlijk ook niet zo dat de uitgetreden predikanten met alleen maar nieuwigheden kwamen. Oorspronkelijk was er helemaal niet zozeer een leergeschil. Het werd wel steeds eenzijdiger, althans, tot een zeker moment.

Heb je ook een citaat over de evangeliebeloften van ds. G.H. Kersten? Is dat niet een nieuwer onderscheid?
Ik begrijp jouw bijdrage ook niet helemaal. Waar wordt er buik gesproken?
mark1985

Bericht door mark1985 »

Jantje heeft de bekering op zak, dat kun je zo opmaken.
Maar sluit dit topic.
Feitelijke informatie is er en meer komt er niet.
Wat nu gebeurd is schoppen tegen de ggin
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Erg jammer dat men niet Calvijn of andere reformatoren na zeggen in die kringen.
Terwijl ze in die kringen wel preken lezen van oudvaders.
Hoe kunnen ze dat rijmen met elkaar vraag ik me dan af
DDD

Bericht door DDD »

@Zeeuw:
Jantje laat ds. G.H. Kersten mijns inziens buikspreken.

@Geytenbeekje:
Dat is niet waar: oudvaders worden naar mijn idee vooral in de meer linkse GG gelezen. GG waar jaarlijks geregeld oudvaders op de lijst staan, zijn volgens mij vrijwel altijd gematigde gemeenten. Ik heb niet het idee dat in uitgesproken rechtse GG geregeld een oudvader gelezen wordt, maar misschien zie ik een voorbeeld over het hoofd. In de OGGiN is dat weer anders, maar daar heeft men ook niet zulke opvattingen over de verbondsbeloften.

En verder gaan discussies altijd in verschillende onderwerpen over, wat geen reden hoeft te zijn om het draadje te sluiten, mijns inziens.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:@Zeeuw:
Jantje laat ds. G.H. Kersten mijns inziens buikspreken.

@Geytenbeekje:
Dat is niet waar: oudvaders worden naar mijn idee vooral in de meer linkse GG gelezen. GG waar jaarlijks geregeld oudvaders op de lijst staan, zijn volgens mij vrijwel altijd gematigde gemeenten. Ik heb niet het idee dat in uitgesproken rechtse GG geregeld een oudvader gelezen wordt, maar misschien zie ik een voorbeeld over het hoofd. In de OGGiN is dat weer anders, maar daar heeft men ook niet zulke opvattingen over de verbondsbeloften.

En verder gaan discussies altijd in verschillende onderwerpen over, wat geen reden hoeft te zijn om het draadje te sluiten, mijns inziens.
Wat lezen ze dan ?
Allen maar preken van ds Kersten ?
Lijkt me wel heel stug.
Plaats reactie