Leggings

merel

Re: Leggings

Bericht door merel »

Of het wel/niet waar is, maakt niet uit voor de discussie.

Het gaat mijns inziens om de vraag wat eerbaar is volgens de bijbel. Daarin is volgens mij wel christelijke vrijheid.

@ huisman geeft aan dat zijn dochters regelmatig gevraagd is of zij uit principe rokken dragen. Ik draag veel rokken/jurken, met name naar mijn werk, maar aan mij is die vraag niet gesteld. Ben ik dan seculier gekleed? En is dat verkeerd om met de mode mee te doen.
Wat is eerbaar? en in hoeverre verschuift dit in de loop der tijden. Aan het begin van de vorige eeuw was een ontblote enkel al niet eerbaar. Nu ligt de lat m.i. anders
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er is hier zeer indringend gewaarschuwd. Maar velen willen niet horen.
Eén keer heeft ds. het nog eens zeer nadrukkelijk en bewogen gezegd, ik meen vorig jaar, of voor twee jaar, toen hij op een school aanwezig was waar de ouders (de moeders) de kinderen kwamen afhalen, en hij vele gemeenteleden zag die zich van de waarschuwingen niets hadden aangetrokken: Wij zijn heren, en wij zullen.... Wat heeft de dominee daarmee te maken, dat maken we zelf wel uit. Zo lijkt de gedachte te zijn, anders is het niet te verklaren.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Eén keer heeft ds. het nog eens zeer nadrukkelijk en bewogen gezegd, ik meen vorig jaar, of voor twee jaar, toen hij op een school aanwezig was waar de ouders (de moeders) de kinderen kwamen afhalen, en hij vele gemeenteleden zag die zich van de waarschuwingen niets hadden aangetrokken: Wij zijn heren, en wij zullen.... Wat heeft de dominee daarmee te maken, dat maken we zelf wel uit. Zo lijkt de gedachte te zijn, anders is het niet te verklaren.
Een dominee heeft er uiteindelijk ook helemaal niets mee te maken welke kleding gemeenteleden dragen.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Er is hier zeer indringend gewaarschuwd. Maar velen willen niet horen.
Eén keer heeft ds. het nog eens zeer nadrukkelijk en bewogen gezegd, ik meen vorig jaar, of voor twee jaar, toen hij op een school aanwezig was waar de ouders (de moeders) de kinderen kwamen afhalen, en hij vele gemeenteleden zag die zich van de waarschuwingen niets hadden aangetrokken: Wij zijn heren, en wij zullen.... Wat heeft de dominee daarmee te maken, dat maken we zelf wel uit. Zo lijkt de gedachte te zijn, anders is het niet te verklaren.
Maar gaat het dan om oneerbaar gekleed of gaat het om het dragen van een vrouwenkleed wat door ds gezien wordt als een mannenkleed? Wellicht zit daar het misverstand. Mij lukt het ook niet om aan vrouwen duidelijk te maken dat een vrouwenbroek een mannenkleed is. Ik probeer dat daarom ook niet. Ik heb vrouwen gekend en ken vrouwen die hun hele leven nog nooit een jurk of rok hebben aangehad maar keurig gekleed gaan omdat ze willen leven zoals de Heere dat van hen vraagt en levende getuigen zijn van hun Zaligmaker Jezus Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Eén keer heeft ds. het nog eens zeer nadrukkelijk en bewogen gezegd, ik meen vorig jaar, of voor twee jaar, toen hij op een school aanwezig was waar de ouders (de moeders) de kinderen kwamen afhalen, en hij vele gemeenteleden zag die zich van de waarschuwingen niets hadden aangetrokken: Wij zijn heren, en wij zullen.... Wat heeft de dominee daarmee te maken, dat maken we zelf wel uit. Zo lijkt de gedachte te zijn, anders is het niet te verklaren.
Een dominee heeft er uiteindelijk ook helemaal niets mee te maken welke kleding gemeenteleden dragen.
Nee, immers, wij zijn heren, en wij zullen regeren, en wij beslissen wel. Dan heeft de Bijbel toch gelijk? We laten ons immers niet meer gezeggen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En Mara heeft gewoon gelijk als ze zegt: O en in de jaren '60 en '70 bestonden geen leggings. Kijk even naar foto's van de jaren '50, toen droegen de jonge vrouwen s'zomers sokjes om blote benen.
Denk ook aan de revolutionaire periode eind jaren 60/begin jaren 70, waar de zogenaamde minimode hoogtij vierde. De schaamte voorbij, heette dat toen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Nee, immers, wij zijn heren, en wij zullen regeren, en wij beslissen wel. Dan heeft de Bijbel toch gelijk? We laten ons immers niet meer gezeggen?
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een predikant geen verantwoordelijkheid draagt voor wat mensen aanhebben. Als predikant is het zijn taak om op basis van de Bijbel waarden uit te dragen. Maar niet om normen vast te stellen.

Als het gaat over kleding dat zijn er heel veel verschillende zienswijze over wat mannen- en vrouwenkleding is en wat wel en wat niet eerbaar is. Ik denk dat het daarom beter is predikanten zich beperken tot de bedoeling van kleding, en zich niet uitlaten over leggings, broeken, jurkjes of rokken. Kleding is er om de schaamte te bedekken, zo leren we uit Genesis. Laat dat dan de norm zijn bij de kleding die we dragen. Niet of er een pijp aan zit of niet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

huisman schreef:
Zeeuwse huisvrouw schreef:
Volgens mij is voor een huwelijk tussen twee mannen en twee vrouwen wel Bijbelse standpunten te vinden waaruit je kunt concluderen dat dit niet naar Gods wil is, dus dat kun je niet accepteren. Dat is het probleem bij vele andere bijzaken, je kunt het gewoon niet rechtstreeks in de bijbel vinden, dus dan moet je de christelijke vrijheid hanteren.
1. Wat is de defenitie van bijzaken? Neem de hoofdbedekking. Voor mij een voluit Bijbelse opdracht dus geen bijzaak of zaak van christelijke vrijheid.
2. Christelijke vrijheid kan nooit een dekmantel zijn voor een wereldse levensstijl.
Voorbeeld:
Mijn evangelische buren waren sterk tegen samenwonen tot hun oudste zoon dat aankondigde en snel een huis kreeg toegewezen. Daar zagen ze Gods hand in en keurden het samenwonen goed onder de noemer “ christelijke vrijheid”

3. Bioscoopbezoek........christelijke vrijheid?
4. WK voetbal intensief volgen........christelijke vrijheid?
5. Muziekkeuze........christelijke vrijheid?
6. Kledingkeuze.......christelijke vrijheid?

Ik zeg op al deze vragen nee. Wij hebben in al onze levensuittingen te doen met Gods Woord.

Christus Jezus Zijn eten en drinken was om altijd de wil van Zijn Vader te doen. Dat zoeken de Zijnen toch ook?
Wederom zeg ik het je, k ben het voor 100% met je eens. Mijn advies aan je, laat je niet teveel boos maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Desiree

Bericht door Desiree »

Gezellig hier... :haha Nou, iedereen mag het zelf weten van mij... groepsdruk kan heel groot zijn in de puberteit.
Laatst gewijzigd door Desiree op 25 jun 2018, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
Nee, immers, wij zijn heren, en wij zullen regeren, en wij beslissen wel. Dan heeft de Bijbel toch gelijk? We laten ons immers niet meer gezeggen?

Bijtend sarcasme. Een duidelijker bewijs van een gebrek aan argumenten is er meestal niet. In ieder geval respectloos naar je gesprekspartner.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:

Bijtend sarcasme. Een duidelijker bewijs van een gebrek aan argumenten is er meestal niet. In ieder geval respectloos naar je gesprekspartner.
Nee het lijkt me duidelijk. Hier is niet normaal over te spreken. Daarom reageer ik ook niet meer. Heeft geen zin.
Dit is echter wel de tijdgeest. En juist die zien we niet. Ik heb voor zover gezegd.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Nee het lijkt me duidelijk. Hier is niet normaal over te spreken. Daarom reageer ik ook niet meer. Heeft geen zin.
Dit is echter wel de tijdgeest. En juist die zien we niet. Ik heb voor zover gezegd.
Ja, dat is het lastige in een discussie met u. Wie het niet met u eens wordt buiten de discussie geplaatst omdat hij/zij zich laat leiden door de tijdgeest of niet weet van de oude waarheid of wat Gods volk leert enz. Dan gaat het niet meer om (bijbelse) argumenten maar om impliciete of expliciete veroordelingen. Dat is lastig discussiëren. Voor alle duidelijkheid, het laat mij gelukkig helemaal koud of u mij er binnen of buiten plaatst. Ik weet wie mijn Redder is. Maar het maakt wel het gesprek onmogelijk binnen het forum. En dat is jammer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ja, dat is het lastige in een discussie met u. Wie het niet met u eens wordt buiten de discussie geplaatst omdat hij/zij zich laat leiden door de tijdgeest of niet weet van de oude waarheid of wat Gods volk leert enz. Dan gaat het niet meer om (bijbelse) argumenten maar om impliciete of expliciete veroordelingen. Dat is lastig discussiëren. Voor alle duidelijkheid, het laat mij gelukkig helemaal koud of u mij er binnen of buiten plaatst. Ik weet wie mijn Redder is. Maar het maakt wel het gesprek onmogelijk binnen het forum. En dat is jammer.
En misschien wel ook lastige discussie met dhr. Scholten? Zijn we het eens over wat de tijdgeest inhoudt?
Zie hier: onder het kopje 'Tijdgeest"
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... en#p746857
-DIA-

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef::lock
Hete hoofden kouden harten
Nee hoor, geeft heethoofdigheid.
Lees eens heel rustig door wat er over de tijdgeest wordt gezegd. Is het niet zo,
zoals het daar gezegd wordt?
We moeten proberen om niet Heetfoofdig of Stijfhoofdig zijn, dan gaat het mis,
maar eerlijk onderzoeken. Ik bedoel het niet verkeerd.
Plaats reactie