Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]
Geplaatst: 29 apr 2017, 16:47
Het gaat hier niet over Judas. Het gaat er over of onecht geloof op Christus gegrond kan zijn.
Als je het geloof zo op de 'fileer-plank' legt, loop je het grote risico het kind met het badwater weg te gooien.Isala schreef:Ja, dat lees ik inderdaad. Maar hij legt niet uit waarom hij zegt dat schijngeloof ook Christus als fundament heeft.windorgel schreef:Even verder lezen....!
Immens legt juist uit dat, hoewel een schijngeloof heel veel op het ware geloof kan lijken, dit het NIET is!
Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Ik geef een voorbeeld van hoe waar een schijngeloof (tijdgeloof, wondergeloof enz.) heel nabij kan komen bij het ware en toch niet het ware is. Daarom is een voor een ieder een ontdekkende en separerende prediking noodzakelijk.Dodo schreef:Het gaat hier niet over Judas. Het gaat er over of onecht geloof op Christus gegrond kan zijn.
Ik denk dat niemand begrijpt hoe het zat bij Judas. Een discipel, uitgezonden om wonderen te doen, getuige geweest van het optreden van de Heiland en toch Hem verraden. Hoe kan dat toch? Het heeft geen zin om dat te labelen als schijngeloof of vals geloof of wat ook, we weten niet hoe dat bij hem zat.-DIA- schreef:Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Ik geef een voorbeeld van hoe waar een schijngeloof (tijdgeloof, wondergeloof enz.) heel nabij kan komen bij het ware en toch niet het ware is. Daarom is een voor een ieder een ontdekkende en separerende prediking noodzakelijk.Dodo schreef:Het gaat hier niet over Judas. Het gaat er over of onecht geloof op Christus gegrond kan zijn.
Een mens is een zeer bedrieglijk wezen. Judas zal bij zijn roeping ook niet meteen het plan hebben gehad om Jezus te verraden. We lezen ook dat hij gepredikt heeft, en zelfs wonderen heeft gedaan. Judas leek een waar-gelovige, maar
kwam openbaar op zijn tijd.
Dit is het allerbelangrijkste. We zullen onszelf zeker bedriegen als we niet van alle valse gronden worden afgestoten Dat is toch geen kleine zaak. Geen 'gepriegel' of wat ook. Het is van het grootste belang om schijn van zijn te onderscheiden. Een zaak van leven of dood, eeuwig wel of eeuwig wee.Dodo schreef:Ik denk dat niemand begrijpt hoe het zat bij Judas. Een discipel, uitgezonden om wonderen te doen, getuige geweest van het optreden van de Heiland en toch Hem verraden. Hoe kan dat toch? Het heeft geen zin om dat te labelen als schijngeloof of vals geloof of wat ook, we weten niet hoe dat bij hem zat.-DIA- schreef:Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Ik geef een voorbeeld van hoe waar een schijngeloof (tijdgeloof, wondergeloof enz.) heel nabij kan komen bij het ware en toch niet het ware is. Daarom is een voor een ieder een ontdekkende en separerende prediking noodzakelijk.Dodo schreef:Het gaat hier niet over Judas. Het gaat er over of onecht geloof op Christus gegrond kan zijn.
Een mens is een zeer bedrieglijk wezen. Judas zal bij zijn roeping ook niet meteen het plan hebben gehad om Jezus te verraden. We lezen ook dat hij gepredikt heeft, en zelfs wonderen heeft gedaan. Judas leek een waar-gelovige, maar
kwam openbaar op zijn tijd.
Heel dat gepriegel van schijn-, tijd-, wonder- vals geloof kan zo enorm verwarrend werken op onzekere mensen. Zelfonderzoek is goed, maar eindeloos navelstaren leidt nergens toe. Hou het maar gewoon bij het Woord: geloof! Dat is voldoende.
Nee, het gaat niet om zijn of schijn. Het gaat om zijn of niet zijn. De schijnwerper moet niet staan op mensen die zichzelf mogelijk bedriegen. Ik snap toch al niet waarom daarop zoveel nadruk gelegd wordt. De schijnwerper moet staan op Christus. Elk geloof dat Christus op het oog heeft, is goed.-DIA- schreef:
Dit is het allerbelangrijkste. We zullen onszelf zeker bedriegen als we niet van alle valse gronden worden afgestoten Dat is toch geen kleine zaak. Geen 'gepriegel' of wat ook. Het is van het grootste belang om schijn van zijn te onderscheiden. Een zaak van leven of dood, eeuwig wel of eeuwig wee.
Ik zal me er nu buiten houden. Ik wacht wel...Dodo schreef:Nee, het gaat niet om zijn of schijn. Het gaat om zijn of niet zijn. De schijnwerper moet niet staan op mensen die zichzelf mogelijk bedriegen. Ik snap toch al niet waarom daarop zoveel nadruk gelegd wordt. De schijnwerper moet staan op Christus. Elk geloof dat Christus op het oog heeft, is goed.-DIA- schreef:
Dit is het allerbelangrijkste. We zullen onszelf zeker bedriegen als we niet van alle valse gronden worden afgestoten Dat is toch geen kleine zaak. Geen 'gepriegel' of wat ook. Het is van het grootste belang om schijn van zijn te onderscheiden. Een zaak van leven of dood, eeuwig wel of eeuwig wee.
Ik heb hier een heel verrassende prediking over gehoord. Maar ik zou hier eerst alles moeten lezen, dat zou eerlijker zijn en dat ga ik niet doen.. want ik moet meer doen..-DIA- schreef:Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Ik geef een voorbeeld van hoe waar een schijngeloof (tijdgeloof, wondergeloof enz.) heel nabij kan komen bij het ware en toch niet het ware is. Daarom is een voor een ieder een ontdekkende en separerende prediking noodzakelijk.Dodo schreef:Het gaat hier niet over Judas. Het gaat er over of onecht geloof op Christus gegrond kan zijn.
Een mens is een zeer bedrieglijk wezen. Judas zal bij zijn roeping ook niet meteen het plan hebben gehad om Jezus te verraden. We lezen ook dat hij gepredikt heeft, en zelfs wonderen heeft gedaan. Judas leek een waar-gelovige, maar
kwam openbaar op zijn tijd.
Opeens schoot door jouw opmerking de gedachte bij mij te binnen of Jezus op het moment van de roeping wist dat degene die voor hem stond hem uiteindelijk zou verraden. Wat zou dit hebben betekent in de interpersoonlijke relatie tussen Jezus en Judas in de jaren voorafgaande aan de dood van Jezus?Dodo schreef: Een mens is een zeer bedrieglijk wezen. Judas zal bij zijn roeping ook niet meteen het plan hebben gehad om Jezus te verraden. We lezen ook dat hij gepredikt heeft, en zelfs wonderen heeft gedaan. Judas leek een waar-gelovige, maar
kwam openbaar op zijn tijd.
Ik heb het nog eens nagelezen in het boekje van ds. Immens.Dodo schreef:Heel dat gepriegel van schijn-, tijd-, wonder- vals geloof kan zo enorm verwarrend werken op onzekere mensen. Zelfonderzoek is goed, maar eindeloos navelstaren leidt nergens toe. Hou het maar gewoon bij het Woord: geloof! Dat is voldoende.
Ik ben dan benieuwd wat je precies onder zelfonderzoek verstaat.Dodo schreef:Ik heb of ken het boek niet.
Mijn moeite is tweeledig: ik kan al die onderscheidingen niet terugvinden in de bijbel (zeker geen schijngeloof dat op Christus gebaseerd is), en dat mensen zo ontzettend onzeker worden gemaakt. Want ze gaan navelstaren.