Generale Synode GG (alleen nieuws)

Stof

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:
DDD schreef: In Capelle aan den IJssel dragen of althans droegen meisjes een hoed op de catechisatie. Dat was op verzoek van ds. P. Blok die dat kennelijk belangrijk vond.
Dat is overigens (in Middelwatering) in het eerste jaar van Ds. Silfhout weer afgeschaft.
En met ds. Verschuure niet weer opnieuw ingevoerd.
Overigens is het in de gemeente van Capelle-West nog wel gebruik, zover ik weet (in ieder geval 5 jaar geleden).

Ds. P. Blok heeft overigens wel meer veranderingen gebracht.
Tot die tijd was het bijvoorbeeld geen regel dat de broeders in zwart pak als kerkenraad vergaderden of op huisbezoek gingen.
Sinds die tijd wel. En dat is nog altijd zo. Maar ach, dat is allemaal niet zo'n probleem wat mij betreft.

Het lijkt geen probleem. Maar met al dit soort opzichzelf staande kleine veranderingen, veranderd er toch een hele cultuur in een gemeente.
Terwijl het met de inhoud niets van doen heeft. Dit bedoel ik nu met de macht die een predikant kan uitoefenen op een gemeente. Stapje voor stapje, met als resultaat dat mensen die al jaren lid zijn zich niet meer thuisvoelen in een gemeente waarin ze zijn opgegroeid en er een instroom komt van mensen uit andere kerkverbanden die eerder nooit in de gemeente kwamen.

Daarom respect voor Ds Verschuure die dus blijkbaar geen veranderingen naar eigen inzichten doorvoert.
Toch kun je niet zomaar beweren dat de kerkenraadsleden die destijds met ds. Blok samenwerkten zomaar ja-knikkers waren en dat ds. Blok dit in z'n eentje doorvoerde. Weet jij hoe dat besluit destijds tot stand kwam?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ah, soms? Dus het kerkverband opzich heeft hedentendage geen evenwichtige prediking, dus leest men oudvaders. Wat is dan het nut van de kerkstructuur?
Ik snap even niet wat je met kerkstructuur bedoeld.

Je spreekt dan over het gebruik om predikanten op te leiden en hun eigen tekst te laten uitspreken?

En wat is dan het verschil met het boekentopic, waarin juist velen de oudvaders en puriteinen veel hoger achten dan de actuele uitgaven?
Ik bedoel Herman, als een hedendaagse kerk een structuur heeft met een kerkenraad, zoekt naar dominees, enz. Maar ondertussen alleen oudvaders leest en hedendaagse predikanten van eigen signatuur niet, zie ik de meerwaarde van een georganiseerd kerkgenootschap niet zo. Dan ben je voor mij meer een gezelschap.
Stel dat een GerGem die vacant is niet wil lezen uit preken van GG dominees. Dan is het toch op den duur de vraag wat je nog bindt aan je kerkgenootschap?
CvdW

Bericht door CvdW »

Stel dat een GerGem die vacant is niet wil lezen uit preken van GG dominees. Dan is het toch op den duur de vraag wat je nog bindt aan je kerkgenootschap?

Deze vraag kun je ook andersom stellen.
Stel dat een GG die vacant is niet wil lezen uit preken van oudvaders. Dan is het toch op den duur de vraag wat je nog bindt met de oudvaders?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik bedoel Herman, als een hedendaagse kerk een structuur heeft met een kerkenraad, zoekt naar dominees, enz. Maar ondertussen alleen oudvaders leest en hedendaagse predikanten van eigen signatuur niet, zie ik de meerwaarde van een georganiseerd kerkgenootschap niet zo. Dan ben je voor mij meer een gezelschap.
Deze gedachtegang dwingt me wel een beetje om de praktijk in de (O)GG een gezelschapspraktijk te noemen. Kerkelijk gezien is dat natuurlijk ook zo alleen al vanwege het feit dat de functie van predikant niet is ingevuld. In de meeste kerkorde's is dat een absoluut vereiste om van een goed functionerende gemeente te kunnen spreken: namelijk de aanwezigheid van alle ambten in de kerk, omdat die ambten wijzen op de aanwezigheid van Christus zelf.

In de afgescheiden kringen is de afwezigheid van een eigen predikant zo vanzelfsprekend geworden, dat het structureel inderdaad niet meer lijkt op een kerk. Maar dat zeg ik niet om deze mensen hard te vallen.

Maar de gedachte vanuit de identiteit geredeneerd, kan ik nog steeds niet volgen. Daar haakte je volgens mij op in, namelijke de relatie tussen evenwichtige hedendaagse prediking en oudvaders.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Stel dat een GerGem die vacant is niet wil lezen uit preken van GG dominees. Dan is het toch op den duur de vraag wat je nog bindt aan je kerkgenootschap?

Stel dat een GG die vacant is niet wil lezen uit preken van oudvaders. Dan is het toch op den duur de vraag wat je nog bindt met de oudvaders?
Daarom lijkt me een evenwicht logisch. Maar dat was niet waar deze discussie mee begon. De vraag die jij opwerpt open weer een nieuwe vermoed ik. :D
samanthi

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Stel dat een GerGem die vacant is niet wil lezen uit preken van GG dominees. Dan is het toch op den duur de vraag wat je nog bindt aan je kerkgenootschap?

Dat is iets anders, ze zijn verbonden aan de GG en geen oudvaderclub
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik bedoel Herman, als een hedendaagse kerk een structuur heeft met een kerkenraad, zoekt naar dominees, enz. Maar ondertussen alleen oudvaders leest en hedendaagse predikanten van eigen signatuur niet, zie ik de meerwaarde van een georganiseerd kerkgenootschap niet zo. Dan ben je voor mij meer een gezelschap.
Deze gedachtegang dwingt me wel een beetje om de praktijk in de (O)GG een gezelschapspraktijk te noemen. Kerkelijk gezien is dat natuurlijk ook zo alleen al vanwege het feit dat de functie van predikant niet is ingevuld. In de meeste kerkorde's is dat een absoluut vereiste om van een goed functionerende gemeente te kunnen spreken: namelijk de aanwezigheid van alle ambten in de kerk, omdat die ambten wijzen op de aanwezigheid van Christus zelf.

In de afgescheiden kringen is de afwezigheid van een eigen predikant zo vanzelfsprekend geworden, dat het structureel inderdaad niet meer lijkt op een kerk. Maar dat zeg ik niet om deze mensen hard te vallen.

Maar de gedachte vanuit de identiteit geredeneerd, kan ik nog steeds niet volgen. Daar haakte je volgens mij op in, namelijke de relatie tussen evenwichtige hedendaagse prediking en oudvaders.
Met je eerste gedachte ben ik het eens. Ik haakte in op Geytenbeekje die oudvaders evenwichtiger acht dan hedendaagse predikers. Dit relaterend aan een kerkverband gaf ik aan dat het voor mij de vraag is wat je bindt aan je genootschap als je preken van hedendaagse dominees uit datzelfde genootschap niet zou willen lezen.

Wij hebben bv vrijwel altijd een dominee. Maar als we veel leesdienst hadden en iedere keer niet naar een ds uit eigen ‘gelederen’ zouden grijpen, zou ik dat bijzonder vinden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:

Dus: evenwicht :D
samanthi

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:

Dus: evenwicht :D
Juust
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mistig

Bericht door Mistig »

Stof schreef: Toch kun je niet zomaar beweren dat de kerkenraadsleden die destijds met ds. Blok samenwerkten zomaar ja-knikkers waren en dat ds. Blok dit in z'n eentje doorvoerde. Weet jij hoe dat besluit destijds tot stand kwam?
Ik denk dat het gezag van een predikant in de jaren 80 toch wel groter was dan nu.
Dat had als gevolg dat zeker zulke zaken ''gewoon'' werden aangenomen door de kerkenraad en veranderingen werden doorgevoerd.
Na ds. P. Blok is er voor de gemeente van Middelwatering wel een heel andere periode van 30 jaar aangebroken waarin uiterlijkheden niet zo'n grote rol speelden. Ds. Verschuure maakt zich over zaken als hoofdbedekking op catechisatie niet zo druk denk ik. Althans, ik heb er nog niemand van de jongeren over gehoord. Maar al zou hij het wel doen, dan zijn de tijden veranderd en heb je altijd nog een kerkenraad waar je mee te maken hebt. Die zullen dat (nu) niet meer zomaar accepteren denk ik.
Maar nogmaals, onze predikant kennende, denk ik niet dat hij zich hier zo druk over maakt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:

Met je eerste gedachte ben ik het eens. Ik haakte in op Geytenbeekje die oudvaders evenwichtiger acht dan hedendaagse predikers. Dit relaterend aan een kerkverband gaf ik aan dat het voor mij de vraag is wat je bindt aan je genootschap als je preken van hedendaagse dominees uit datzelfde genootschap niet zou willen lezen.

Wij hebben bv vrijwel altijd een dominee. Maar als we veel leesdienst hadden en iedere keer niet naar een ds uit eigen ‘gelederen’ zouden grijpen, zou ik dat bijzonder vinden.
In de HHK/GG gebeurt dat ook altijd of heel vaak dat men uit eigen gelederen een dominee pakt.
Hollander

Bericht door Hollander »

CvdW schreef:Er is al een hedendaagse predikant aanwezig, moet dan tijdens de leesdiensten ook nog hedendaagse gelezen worden?
Waarom niet?
Jij lijkt nu degene te zijn die één hoek wil kiezen, niet ik. Laat het gewoon naast elkaar bestaan, in de reformatorische kerken worden doorgaans alleen preken gelezen die schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Hedendaags of niet.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
CvdW schreef:Er is al een hedendaagse predikant aanwezig, moet dan tijdens de leesdiensten ook nog hedendaagse gelezen worden?
Waarom niet?
Jij lijkt nu degene te zijn die één hoek wil kiezen, niet ik. Laat het gewoon naast elkaar bestaan, in de reformatorische kerken worden doorgaans alleen preken gelezen die schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Hedendaags of niet.
Juist.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een voordeel van het ook lezen van oudvaders vind ik dat je ze kunt vergelijken met hedendaagse preken. Dan weet je gelijk of je als gemeente of kerkverband nog op koers bent.

Het voordeel van hedendaagse preken is het inspelen op zaken die nu actueel zijn.

Voor wie eens een preek van een oudvader wil lezen: http://www.reveilserie.nl/onsdigitaalarchief.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Mistig schreef:
Stof schreef: Toch kun je niet zomaar beweren dat de kerkenraadsleden die destijds met ds. Blok samenwerkten zomaar ja-knikkers waren en dat ds. Blok dit in z'n eentje doorvoerde. Weet jij hoe dat besluit destijds tot stand kwam?
Ik denk dat het gezag van een predikant in de jaren 80 toch wel groter was dan nu.
Dat had als gevolg dat zeker zulke zaken ''gewoon'' werden aangenomen door de kerkenraad en veranderingen werden doorgevoerd.
Na ds. P. Blok is er voor de gemeente van Middelwatering wel een heel andere periode van 30 jaar aangebroken waarin uiterlijkheden niet zo'n grote rol speelden. Ds. Verschuure maakt zich over zaken als hoofdbedekking op catechisatie niet zo druk denk ik. Althans, ik heb er nog niemand van de jongeren over gehoord. Maar al zou hij het wel doen, dan zijn de tijden veranderd en heb je altijd nog een kerkenraad waar je mee te maken hebt. Die zullen dat (nu) niet meer zomaar accepteren denk ik.
Maar nogmaals, onze predikant kennende, denk ik niet dat hij zich hier zo druk over maakt.
Ik denk ook dat hij wel belangrijker kwesties aan zijn hoofd heeft. Het is ook maar hoe zwak een dominee is. Als een dominee er niet van kan slapen, dan kan dat een rol spelen, dat zou ik althans zelf wel willen meewegen.

En het kan ook zijn dat een kerkenraad in een bepaald geval juist ervoor waakt dat alle gemeenteleden zich in de gemeente blijven herkennen. Dat is heel belangrijk en in zo'n geval zou het zeldzaam dom zijn om zoiets in te voeren. Oftewel: het ligt er maar net aan hoe alles gaat.
Plaats reactie