Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Anselmus

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Anselmus »

Volgens mij wordt Wim verkeerd begrepen en komt daar zijn frustratie vermoedelijk vandaan. Wat hij volgens mij probeert te zeggen:
1: de man is vreemd gegaan (= zonde)
2: de vrouw zegt tegen merel, misschien komt het omdat ik niet dienend ben
2a: we weten niet of dit zo is
2b: dit is geen goedpraten van 1, de man blijft verantwoordelijk voor de zonde
2c: los van 1 kan de uitspraak een introspectie van de vrouw zijn (en dit is volgens mij wat Wim wil zeggen) die waar kan zijn want 2a. Geen oorzaak/gevolg of oorzaak/geen verantwoordelijkheid, maar 2c kan waar zijn naast 1.

Wim probeerde premissen dan wel tekststructuren naast elkaar te laten staan (dat bedoelt Wim met goed lezen), anderen wilden de ethische aspecten voor het voetlicht brengen en dit onderbouwen met Bijbelteksten. Dat Wim zich niet begrepen voelt na herhaaldelijke uitleg (terwijl zijn uitspraken logisch waar zijn) kan dan zomaar frustrerend zijn en als er dan ook nog 'preekjes' worden afgestoken (dat is wat Wim bedoelt met belerend) die geen recht doen aan wat hij probeert te zeggen, roept dat mogelijk wat (onnodig) sterke reacties op.

Verder misschien geen casus om hier verder te bespreken. Voor je het weet worden mensen gekwetst.
Fides Quaerens Intellectum
merel

Bericht door merel »

Het was mij duidelijk wat Wim bedoelde. Ik kan alleen heel slecht met ' dienende vrouw' uit de voeten. Dat gaf ik in een posting van gisteren al aan in dit topic. Alleen @ Helma heeft mij op dit forum kunnen uitleggen hoe zij dit vormgeeft. De rest van de, vooral mannen, kwamen niet verder dan dat de vrouw heus wel zelf een wasmachine mocht kopen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ze mag hem van mij ook nog zelfstandig bedienen (grapje).
merel

Bericht door merel »

Haha, dat bedoel ik. Ik vraag mij echt af of het geen loze frase is in de bijbel. Met onze mond roepen we vroom dat een man het hoofd is en de vrouw een dienende rol heeft, maar doen er niets mee. In de huidige cultuur en gezinnen is deze rol ook ( bijna) niet mogelijk.
Ik kan er iig niets mee.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Bij ons is het zo dat ik fulltime werk en mijn vrouw partime en dan ook nog voornamelijk thuis. Zij neemt de meeste zorg voor het huishouden voor haar rekening en ook voor wat betreft de opvoeding van de kinderen. Ik probeer wel zoveel mogelijk thuis te zijn.
In theorie ben ik de baas en in de praktijk mijn vrouw..
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 07 mar 2024, 19:28 Haha, dat bedoel ik. Ik vraag mij echt af of het geen loze frase is in de bijbel. Met onze mond roepen we vroom dat een man het hoofd is en de vrouw een dienende rol heeft, maar doen er niets mee. In de huidige cultuur en gezinnen is deze rol ook ( bijna) niet mogelijk.
Ik kan er iig niets mee.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Loze frase in de Schrift zijn er niet! Wel voor de moderne mens die er niets mee kan! Ik neem aan dat je niet wil zeggen dat er dingen in de Schrift staan wbt het huwelijk etc die er in onze tijd niet toe doen.
De discussie is al meermaals op forum gevoerd. Dat de man het hoofd is, is gewoon een bijbels gegeven. Of jij er nu iets mee kan of niet. Dat de man het hoofd is, betekent niet dat hij als een heerser leeft over zijn vrouw. Want wat ook een bijbelse gegeven is, is de oproep zijt elkander onderdanig in de vreze des Heeren.

Onze huidige cultuur is inderdaad niet gediend van deze bijbelse waarheden. Het ik( de Ik is de norm) staat centraal ipv de Ander en daarin het dienen van de ander.
Maar dat betekent niet dat ik als christen en mijn man als christen in deze tijd kan leven volgens dit bijbelse principe.

Hier thuis is mijn man dienend naar mij door mij kansen te geven, me te waarderen, liefde te geven. Ik ben dienend bijvoorbeeld door hem de eer te geven die hem toekomt. Zijn er beslissingen waar we samen niet uitkomen. Dan hakt hij de knoop door. Ik vertrouw hem, en daar mee eer ik hem, dat hij het beste met ons voor heeft.

Bij alles hou ik maar het beeld voor me. Het schip met een kapitein (man) En matroos (vrouw) . In het elkaar dienen, luisteren, onderdanig zijn loopt dat schip geen averij. Zodra de kapitein zijn eigen koers vaart zonder zijn vrouw de matroos serieus te nemen gaat het mis. De kapitein neemt weliswaar de beslissing maar neemt daarbij ook de raad van zijn vrouw mee.
De kapitein heeft zijn vrouw lief zoals zichzelf en andersom.
Is geen vrome praat. Maar een levenslange les!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 07 mar 2024, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 07 mar 2024, 19:19 Het was mij duidelijk wat Wim bedoelde. Ik kan alleen heel slecht met ' dienende vrouw' uit de voeten. Dat gaf ik in een posting van gisteren al aan in dit topic. Alleen @ Helma heeft mij op dit forum kunnen uitleggen hoe zij dit vormgeeft. De rest van de, vooral mannen, kwamen niet verder dan dat de vrouw heus wel zelf een wasmachine mocht kopen.
Ik denk dat een vrouw zichzelf kan afvragen of aan haar man kan vragen: wat kan ik vandaag voor je doen zodat deze dag een goede dag voor je wordt? Voor de ene man zal dat zijn dat hij zijn werk kan doen en dat als hij thuiskomt het huis op orde is en er een heerlijke maaltijd op tafel staat. Voor een andere man is dat dat hij ruimte krijgt om zelf te koken, ook al wordt het dan wat later. Voor een derde man zal dat ondersteuning bij huishoudelijke taken zijn, bij een ander ondersteuning bij financiële taken. Op die manier kan een vrouw zich dienend opstellen en als en hulp tegenover zijn om de ander de laten bloeien. Ik denk dat het nog verder gaat dan dingen doen, namelijk dat het gaat om karaktervorming: lijken op de Heere Jezus. Dienen door positieve woorden te gebruiken op het juiste moment, het belang van de ander in het oog te houden. Hier gaat wijsheid van uit. Je eigen belangen wegcijferen tot dienst van de ander. De zaken in goed overleg regelen waarbij het oordeel van de man een belangrijke plaats in het gesprek krijgt, bijvoorbeeld bij de schoolkeuze voor de kinderen of de keuze voor een woonplaats. Bespreken of een man liever rust heeft in het weekend of juist behoefte heeft aan sociale contacten en deze contacten onderhouden, rust bewaren in de agenda en waken over de tijd samen. Een man niet terechtwijzen in gezelschap van anderen, maar positief over hem spreken en hem hoog houden, laten merken dat ze respect voor hem heeft en hem waardeert. Verbinding zoeken in het belang van het huwelijk, ook als de ander onredelijk reageert. Dit zie ik als dingen die een vrouw kan doen om dienend te zijn aan haar man, omdat waar dienende liefde woont, de Heere Zijn zegen gebiedt.
Fides Quaerens Intellectum
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat we het ooit over een rolverdeling hebben gehad, danwel dienenen of heersen.

Onze beide karakters zijn zodanig dat we elkaar aanvullen en als vanzelf een traditionele rolverdeling is ontstaan. Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken dat mijn vrouw zich elke dag (af)vraagt wat ze voor mij kan doen. We zijn elkaar als tot hulp, waarbij ik haar soms help in het huishouden, zij mij tot dienst is in mijn werkzaamheden of buitenshuis. Ik zou mij geen raad weten zonder mijn gestructureerde vrouw en huishouden, zijn weet zich geen raad zonder mij in de opvoeding, beslissingen en sociale contacten. We vullen elkaar aan, waarbij ik vooral voorop ga en beslissingen neem. Maar in alles zoeken we elkaars belang en liefde. Zonder heersen of slaafs dienen.

Daarnaast is er ook een grote mate van zelfstandigheid. Ook hebben we een deel eigen en een deel gezamenlijk vermogen. Ik weet niet wat ze op haar spaarrekening heeft staan, zij niet van mij. Niet dat het een geheim is, we hebben het er nooit over. Ze heeft eigen inkomsten en ik ook, beide nemen we een deel van de kosten voor onze rekening.

Als ik er zo over mijmer ben ik erg blij met de vrouw die ik van de Heere gekregen heb.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Hopelijk leest ze mee en anders kan ik het wel printen en opsturen:).
Maanenschijn

Bourdon16 schreef:Hopelijk leest ze mee en anders kan ik het wel printen en opsturen:).
Nee, ze leest niet mee gelukkig. ;)

Kom het ze maar een keer vertellen, bakje koffie, stukje orgelen en zo :)
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 07 mar 2024, 20:29
Bourdon16 schreef:Hopelijk leest ze mee en anders kan ik het wel printen en opsturen:).
Nee, ze leest niet mee gelukkig. ;)

Kom het ze maar een keer vertellen, bakje koffie, stukje orgelen en zo :)
Doe ik, wil je nieuwe orgel wel een keer proberen. Heb je die psalm 42 eigenlijk nog gespeeld?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het als alleenstaande dan toch wel verbazend dat je het daar nooit over hebt. Je hebt toch wel eens een trouwdienst meegemaakt waarin het klassieke huwelijksformulier gebruikt is? Misschien ben je daar zelf wel mee bevestigd. De formuleringen daarin geven toch geregeld gespreksstof.
merel

Bericht door merel »

Dat zou je inderdaad denken. Het onderwerp is een keer ter sprake gekomen tijdens een bijbelkring en daar bleek ook dat het met de mond beleden werd, maar in de praktijk niets voorstelde.

@ anselmus en @ maanenschijn
Ik vind jullie uitleg over elkaar aanvullen en elkaars behoeften zien ook de uitgangspunten voor een goed huwelijk. Dat proberen wij naar elkaar toe ook zo te doen.

Mijn man wil geen dienende/ onderdanige vrouw. Dat komt niet overeen met de karakters die wij beiden hebben
Hetgeen jij weergeeft @ maanenschijn is ook zoals wij het doen. Wij vertrouwen elkaar blindelings en hebben elkaar op specifieke vlakken echt nodig. Wij zijn op papier op huwelijkse voorwaarden getrouwd, in de praktijk hebben we 1 grote pot en delen elke cent met elkaar.
Laatst gewijzigd door merel op 07 mar 2024, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

DDD schreef:Ik vind het als alleenstaande dan toch wel verbazend dat je het daar nooit over hebt. Je hebt toch wel eens een trouwdienst meegemaakt waarin het klassieke huwelijksformulier gebruikt is? Misschien ben je daar zelf wel mee bevestigd. De formuleringen daarin geven toch geregeld gespreksstof.
Nee, als iets vanzelfsprekend gaat is het niet nodig om er gereld over te hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 07 mar 2024, 21:00 Dat zou je inderdaad denken. Het onderwerp is een keer ter sprake gekomen tijdens een bijbelkring en daar bleek ook dat het met de mond beleden werd, maar in de praktijk niets voorstelde.

@ anselmus en @ maanenschijn
Ik vind jullie uitleg over elkaar aanvullen en elkaars behoeften zien ook de uitgangspunten voor een goed huwelijk. Dat proberen wij naar elkaar toe ook zo te doen.

Mijn man wil geen dienende/ onderdanige vrouw. Dat komt niet overeen met de karakters die wij beiden hebben
Hetgeen jij weergeeft @ maanenschijn is ook zoals wij het doen. Wij vertrouwen elkaar blindelings en hebben elkaar op specifieke vlakken echt nodig. Wij zijn op papier op huwelijkse voorwaarden getrouwd, in de praktijk hebben we 1 grote pot en delen elke cent met elkaar.
Ik denk dat je dan wellicht een verkeerd beeld van 'dienen' hebt.
Plaats reactie