Re: Prof. dr. J. Hoek: Spreek terughoudend over uitverkiezin
Geplaatst: 09 apr 2013, 20:48
Ik heb in de 90'er jaren vele boeken van dit soort strekking gelezen. Maar de balans opmakend, zeg ik: dit soort berichtgeving is eenzijdig en tendentieus. Ik heb al eerder Calvijn aangehaald. Calvijn kent wel degelijk het concept 'historisch geloof', al gebruikt hij de term niet (zie het begin van boek III). Diezelfde Calvijn kent ook het concept van de 'zoekende zondaar', zie zijn commentaar bij de geschiedenis van Zacheüs.Bookreader schreef:Wat ik vooral wil zeggen, is: dergelijke symptomen zijn er een teken van dat er iets grondig mis is. Ik vind het wel opvallend dat dat er bij bepaalde mensen blijkbaar niet erg in wil. Ze gaan hier gewoon niet serieus op in, maar lopen er wat vergoeilijkend omheen, lijkt het wel.Afgewezen schreef:Maar los je dit probleem op door de knoop als het ware dan maar door te hakken: wat gekend moet worden, is niet haalbaar, dus hangen we de ruif wat lager?
De geschiedenis is echter duidelijk genoeg. Verdiep je je in kerkgeschiedenis - en dan volstaat het in dit geval om je te beperken tot het tijdvak waar protestanten zich veelal toe beperken en/of zich in specialiseren - dan kom je het wel tegen. Dan lees je bijvoorbeeld van opkomende avondmaalsmijding. (Met andere woorden: zo was het oorspronkelijk niet.) In het boek Het eigene van de Nederlandse Nadere Reformatie (1992) is de indeling van de eerste afdeling (A): Een aanduiding, De aanzet, De verdieping, en... de versmalling! Ik kan ook wat citeren uit Oriëntatie in de filosofie van dr. G. van den Brink:
- Wat het zelf-kritisch belang van de geschiedenis van de filosofie betreft, moeten we ons realiseren dat ook wij zelf mogelijk meer door bepaalde filosofische systemen beïnvloed zijn dan we beseffen. Een voorbeeld uit de geschiedenis van de gereformeerde theologie werken we hier ter illustratie iets verder uit. Het betreft de theologische kwestie die doorgaans aangeduid wordt met de uitdrukking 'de toeëigening van het heil'. Zoals bekend is deze existentiële toeëigening in de Nadere Reformatie veel meer tot een probleem geworden dan in de Reformatietijd het geval was. De Heidelberger Catechismus bijvoorbeeld legde de kinderen van de gemeente het geloof der kerk nog in de eerste persoon enkelvoud op de lippen. Door het eenvoudig na te zeggen: 'Mijn enige troost in leven en sterven is dat ik Jezus Christus eigen ben', raakte het kind hiervan vaak gaandeweg ook hartelijke en persoonlijk overtuigd. In de Nadere Reformatie nu wordt deze wijze van geloofsoverdracht geleidelijk aan hoe langer hoe meer als onbevredigend ervaren (...). De afstand tussen het heil in Christus en de persoonlijke gesteldheid van het menselijk hart leek steeds groter te worden. Het gevolg was, dat de catechismus nog wel uit het hoofd geleerd werd, maar niet meer 'met het hart'. Er ontstond een scheiding tussen verstandskennis, die voor de meeste mensen bereikbaar was, en ware geloofskennis, die slechts de enkele begenadigden ten deel viel. In deze tijd ontstaat ook de onderscheiding tussen 'historisch geloof' en 'zaligmakend geloof', waarbij het eerste als een bescheiden, maar beslist onvoldoende opstapje naar het tweede gezien wordt.
(Uitgave van 1994, deel 1: 1. Terreinverkenning: 3. Filosofie en theologie: Filosofie en zelfkritiek, blz. 29)
Dat er een ontwikkeling is te zien in de manier waarop de eredienst wordt vormgegeven, weet ik. Toch weet ook Calvijn ervan dat niet alle kerkleden ware gelovigen zijn. Toch zag hij de gemeente als een gemeente van ware gelovigen; dat gaf een spanning, die er altijd zijn zal in deze aardse bedeling.
Het is wat goedkoop om iemand die het niet met je eens is, meteen maar 'niet serieus' te willen nemen, of althans suggesties in die richting te doen. Ik weet niet waarom je mij beschouwt als een struisvogel. Als ik zeg dat de 'essentie' van de rechts-bevindelijke visie juist is, dan zeg ik daarmee ook dat er veel is wat de toets van de Bijbel níét kan doorstaan.Bookreader schreef:Verwondert het je erg, als ik nu zeg, dat je op mij overkomt als een struisvogel die zijn kop in het zand steekt, en blijkbaar niet zo geïnteresseerd is in de realiteit? Anders gezegd met woorden die ik eerder gebruikt heb: je bent griezelig bezig. In hoeverre moet ik zo'n persoon serieus nemen?Afgewezen schreef:Nee, en toch is dat niet zo. Je kunt de zaken verkeerd verwoorden, maar de essentie ervan is voluit Bijbels.
Je kunt ook negatieve marketings-trucs hanteren: geef iets een 'lelijke' naam en het komt vanzelf in het verdachtenhoekje terecht. Ik zie niet in wat er mis is met de bevinding zoals die door, laten we zeggen ds. Mallan, wordt voorgestaan. Dat de bevinding het gehele geloofsleven omvat, zal niemand tegenspreken.Bookreader schreef:Mijn bedoeling met het gebruik van de term mystiek, is om het af te grenzen van de term bevinding. Bevinding is bijbels-legitiem. Veel van wat verkocht wordt onder de naam, is in werkelijkheid wat anders. Ik houd niet van die marketingtrucs, en noem de zaken gewoon bij de naam zoals ze werkelijk zijn.Afgewezen schreef:Want pas als de zaken doorleefd worden - jij noemt dat een mystieke doorleving, waardoor het een negatieve klank krijgt - maar goed, pas als deze zaken doorleefd zijn, deel je in het heil, ben je gerechtvaardigd door het geloof. Het probleem bij jou is dat je voortdurend zaken tegenover stelt, die onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn.
Bevinding is niet puur en alleen het doorleven van bepaalde geloofszaken. Het is veel breder. Ik krijg daar eerder het beeld bij, van: dat het geloof waar blijkt te zijn. En waar blijkt dat uit? Niet slechts uit een serie belevenissen. Dat blijkt net zo goed uit de levenswandel, om eens wat anders te noemen. Zo kunnen we bijvoorbeeld 1 Johannes 2:3 een bevindelijke tekst noemen, ook al gaat het daar helemaal niet over zieleroerselen. Er bestaat namelijk zoveel meer dan dat.
Daarmee zeg ik niet dat de beleving buiten het geloof staat. Geenszins. We dienen God met ons héle mens-zijn. (Deuteronomium 6:5)
Criterium voor aangaan aan het avondmaal is het geloof. Uitgesloten worden zij die in openbare zonden leven. Het lijkt me dat het formulier daar duidelijk in is.Bookreader schreef:Als er dus mensen niet aan het avondmaal gaan omdat ze naar hun eigen idee te weinig ondervindelijke zondekennis hebben, dan zouden er met hetzelfde recht weg kunnen blijven omdat ze te weinig goede werken doen. Want ook daar spreekt de bijbel over m.b.t. het geloof.