Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
- FlyingEagle
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Bijzonder dat de Heere mensen gebruikt in zijn dienst. Terwijl Hij het niet nodig heeft. Dat ds. Harinck zo lang het evangelie mag verkondigen is alleen maar te danken aan zijn Zender. Hem zij de eer!
-
Ik had dit ook al willen zeggen......FlyingEagle schreef:Dit topic gaat echt nergens meer over...
De jubilerende predikant verdiend een discussie van een ander niveau dan van alleen maar etiketjes 'links' 'rechts', 'licht' 'zwaar'
We mogen wel dankbaar zijn dat deze Godsman zijn gouden jubileum mag vieren en de Heer geve hem veel jaren nog kracht en lust om ook als `schrijfdominee`de kerkmens - en vooral de critische(!) kerkmens - nog veel te leren.
We kennen - en weten hopelijk uit de Bijbel - dat de vier Evangelisten ook verschillend `preekten`net zoals de predikanten uit de diverse kerken. Ds A. zegt het zò, Ds B. zegt het een tikkelltje anders en Ds X....nou, die is puur vrijzinnig of puur weet ik wat.
Maar we dienen zondags met gespitste oren te luisteren of er ook een woord voor mij, in mijn situatie, bij is.
Is het wel eens opgevallen dat de vier Evangelisten alle vier verschillende `ooggetuigen`van de Heer zijn, wat Hij deed, hoe Hij het deed, wat Hij zei en hoe Hij het zei.
Zo is het met de bijbelse prediking ook.....luisteren, luisteren, luisteren. En vooral: biddend luisteren!
- jakobmarin
Ah, gelukkig, dat zijn we het hartelijk met elkaar eens!Marieke schreef:Ja en ik bedoel zeker dat er plaats gemaakt moet worden voor Christus door de Heilige Geest. Niet vóórdat je mag komen, maar de Heere werkt en leidt door Zijn Geest in afbraak van alles van onszelf tot Christus. En dat kan heel kort duren en heel lang, maar ik geloof zeker in een toeleidende weg. Evenals ds. Harinck overigens.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ik had hier wat opgeschreven betreffende de geloofwaardigheid van de "analyses" van DDD. Aanvankelijk had ik een en ander willen onderbouwen, maar toen ik het voor me zag heb ik besloten die onderbouwing niet op dit forum te zetten. Een en ander sticht totaal niet, is niet bevorderlijk voor de eenheid en draait enkel om namen en richtingen. Ik besef dat DDD zich wél zo uitlaat, maar ik wil dat verder niet doen ivm de waardigheid van de discussie. Achteraf had ik beter helemaal geen reactie kunnen geven, het is dan ook wel terecht dat deze geknipt is.Erasmiaan schreef:--- Knip: niet op de persoon spelen ---Afgewezen schreef:Geen wonder dat ik soms niet meer snap waar ik zelf sta.DDD schreef:Nee, de kerk is als geheel zo ver opgeschoven dat mensen van oorspronkelijk het rechtse midden nu ver zijn ingehaald door predikers die de lijn in de GGiN nog ver overtreffen.
Hier wil ik nog wel even op in gaan, omdat daarvoor niet man en paard genoemd hoeft te worden:
Ik vind dit een onterechte, forse en oneerlijke aantijging. In de Gereformeerde Gemeenten wordt door geen enkele predikant een algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend aanbod van genade ontkend. Wel is het zo dat daar niet altijd dezelfde invulling aan wordt gegeven. De ene predikant benadrukt wat meer de soevereiniteit van God en de ander de verantwoordelijkheid van de mens.DDD schreef:Overigens weet ik zo net nog niet of lichte mensen altijd breder zijn dan zware. Ik heb er persoonlijk moeite mee om christenen die geen welmenend aanbod van genade leren ook als ware christenen te zien. Het bederf van het beste is het slechtste, denk ik dan. Met het schrappen van de kern van het christelijk geloof houd je naar mijn idee niets belangwekkends meer over. Alleen maar een psychologische ervaringenoverdracht zonder wezenlijk geloofselement.
Maar ik hoop van harte dat de HEERE zelf daar wat milder naar kan kijken, en dat voor zowel de voorgangers als voor de gemeenteleden in kwestie.
In de Gereformeerde Gemeenten is men van ouds beducht geweest voor een overaccentuering van het laatste. Daar zouden genoeg citaten over te geven zijn, ook van predikanten die les gaven op de theologische school, de afgelopen 50 jaar. De verwoording van Afgewezen is treffend en kinderlijk eenvoudig: het gaat dan over mensen die zich te vroeg erbij rekenen, dat men daar beducht voor is. En ik geloof dat we daar ook niet beducht genoeg voor kunnen zijn. Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere. Dat bewaart ook voor lijdelijkheid, wat ook een gevaar is.
Preken zodat mensen zich er op valse gronden bijrekenen is idd levensgevaarlijk. Maar is dit alleen een gevaar bij "lichte" predikanten ? Als wij van de wedergeboorte een onbewust gebeuren maken en eigenlijk alleen een bewuste ellendekennis preken zonder een bewuste Christuskennis is dat net zo levensgevaarlijk.Als de ware heiligmaking volkomen buiten beeld blijft in de prediking. Heiligmaking zonder welke niemand den Heere zien zal (Hebr12:14) Ook onder zo'n prediking zullen mensen zich er op valse gronden bijrekenen.Erasmiaan schreef:In de Gereformeerde Gemeenten is men van ouds beducht geweest voor een overaccentuering van het laatste. Daar zouden genoeg citaten over te geven zijn, ook van predikanten die les gaven op de theologische school, de afgelopen 50 jaar. De verwoording van Afgewezen is treffend en kinderlijk eenvoudig: het gaat dan over mensen die zich te vroeg erbij rekenen, dat men daar beducht voor is. En ik geloof dat we daar ook niet beducht genoeg voor kunnen zijn. Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere. Dat bewaart ook voor lijdelijkheid, wat ook een gevaar is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gelukkig zijn we dat eens! Ik vrees dat dat niet voor iedereen geldt in dit topic.huisman schreef:Preken zodat mensen zich er op valse gronden bijrekenen is idd levensgevaarlijk.Erasmiaan schreef:In de Gereformeerde Gemeenten is men van ouds beducht geweest voor een overaccentuering van het laatste. Daar zouden genoeg citaten over te geven zijn, ook van predikanten die les gaven op de theologische school, de afgelopen 50 jaar. De verwoording van Afgewezen is treffend en kinderlijk eenvoudig: het gaat dan over mensen die zich te vroeg erbij rekenen, dat men daar beducht voor is. En ik geloof dat we daar ook niet beducht genoeg voor kunnen zijn. Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere. Dat bewaart ook voor lijdelijkheid, wat ook een gevaar is.
Wie doet dit? Ik vind dit een ongehoorde karikatuur. Daarenboven rijst mij de vraag of je niet wat selectief luistert. Ook ds. Harinck en de man van je onderschrift, prof. Wisse, leren dat er een toeleidende weg tot Christus is.Als wij van de wedergeboorte een onbewust gebeuren maken en eigenlijk alleen een bewuste ellendekennis preken zonder een bewuste Christuskennis is dat net zo levensgevaarlijk.
Ik heb geen idee wie of wat je hier beschuldigt, echt niet waar. Maar inderdaad, als dat ergens zo is, waardan ook, is de prediking niet goed. Maar het gevaar dat mensen zich er dan op valse gronden bij gaan rekenen zie ik niet zo, eerder dat ze stenen voor brood krijgen.Als de ware heiligmaking volkomen buiten beeld blijft in de prediking. Heiligmaking zonder welke niemand den Heere zien zal (Hebr12:14) Ook onder zo'n prediking zullen mensen zich er op valse gronden bijrekenen.
Voor de duidelijkheid : Ik beschrijf een wijze van preken die ook in ons land helaas voorkomt. Dit is geen fantasie van huisman. Als je de habitus en de actus van het geloof in tijd uit elkaar trekt zit je al vlug op zo'n spoor van onbewuste wedergeboorte.Erasmiaan schreef:Gelukkig zijn we dat eens! Ik vrees dat dat niet voor iedereen geldt in dit topic.huisman schreef:Preken zodat mensen zich er op valse gronden bijrekenen is idd levensgevaarlijk.Erasmiaan schreef:In de Gereformeerde Gemeenten is men van ouds beducht geweest voor een overaccentuering van het laatste. Daar zouden genoeg citaten over te geven zijn, ook van predikanten die les gaven op de theologische school, de afgelopen 50 jaar. De verwoording van Afgewezen is treffend en kinderlijk eenvoudig: het gaat dan over mensen die zich te vroeg erbij rekenen, dat men daar beducht voor is. En ik geloof dat we daar ook niet beducht genoeg voor kunnen zijn. Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere. Dat bewaart ook voor lijdelijkheid, wat ook een gevaar is.
Wie doet dit? Ik vind dit een ongehoorde karikatuur. Daarenboven rijst mij de vraag of je niet wat selectief luistert. Ook ds. Harinck en de man van je onderschrift, prof. Wisse, leren dat er een toeleidende weg tot Christus is.Als wij van de wedergeboorte een onbewust gebeuren maken en eigenlijk alleen een bewuste ellendekennis preken zonder een bewuste Christuskennis is dat net zo levensgevaarlijk.
Ik heb geen idee wie of wat je hier beschuldigt, echt niet waar. Maar inderdaad, als dat ergens zo is, waardan ook, is de prediking niet goed. Maar het gevaar dat mensen zich er dan op valse gronden bij gaan rekenen zie ik niet zo, eerder dat ze stenen voor brood krijgen.Als de ware heiligmaking volkomen buiten beeld blijft in de prediking. Heiligmaking zonder welke niemand den Heere zien zal (Hebr12:14) Ook onder zo'n prediking zullen mensen zich er op valse gronden bijrekenen.
Voor de duidelijkheid een citaat om het wat duidelijker te maken wat ik bedoel.
Om het nog eens nader te onderstrepen wil ik graag het vervolg ter sprake brengen van wat er in de D..L. over de wedergeboorte staat. "Zij wordt genoemd een nieuwe schepping, een opwekking uit de doden... een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderbare, verborgene en onuitsprekelijke werking..." Duidt dat allemaal op onbewustheid? Geen sprake van.
Wat zeer krachtig is en zeer zoet dat ervaar je en dat smaak je en wat verborgen is dat wil niet zeggen dat je er geen weet van hebt. maar dat je het als een teer geschenk en een groot geheim meedraagt in je leven. Meedraagt en uitdraagt. Wedergeboren buiten het geloof om? We luisteren verder "Alzo dat diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt (let er toch op, door Woord en Geest) zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en metterdaad geloven." Wat geloven? Dat het wel goed met ze zit? Denk aan het voorwerp des geloofs. In Christus geloven... Waarom dan ook terecht gezegd wordt dat de mens door de genade die hij ontvangen heeft gelooft en zich bekeert. Ook hier hangt wedergeboorte en geloof ten nauwste samen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als dit al een aantijging was, dan was het een aantijging van mijzelf. Kennelijk heb je dat er niet uit kunnen opmaken en dat spijt mij dan.Erasmiaan schreef: Hier wil ik nog wel even op in gaan, omdat daarvoor niet man en paard genoemd hoeft te worden:
Ik vind dit een onterechte, forse en oneerlijke aantijging. In de Gereformeerde Gemeenten wordt door geen enkele predikant een algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend aanbod van genade ontkend. Wel is het zo dat daar niet altijd dezelfde invulling aan wordt gegeven. De ene predikant benadrukt wat meer de soevereiniteit van God en de ander de verantwoordelijkheid van de mens.DDD schreef:Overigens weet ik zo net nog niet of lichte mensen altijd breder zijn dan zware. Ik heb er persoonlijk moeite mee om christenen die geen welmenend aanbod van genade leren ook als ware christenen te zien. Het bederf van het beste is het slechtste, denk ik dan. Met het schrappen van de kern van het christelijk geloof houd je naar mijn idee niets belangwekkends meer over. Alleen maar een psychologische ervaringenoverdracht zonder wezenlijk geloofselement.
Maar ik hoop van harte dat de HEERE zelf daar wat milder naar kan kijken, en dat voor zowel de voorgangers als voor de gemeenteleden in kwestie.
In de Gereformeerde Gemeenten is men van ouds beducht geweest voor een overaccentuering van het laatste. Daar zouden genoeg citaten over te geven zijn, ook van predikanten die les gaven op de theologische school, de afgelopen 50 jaar. De verwoording van Afgewezen is treffend en kinderlijk eenvoudig: het gaat dan over mensen die zich te vroeg erbij rekenen, dat men daar beducht voor is. En ik geloof dat we daar ook niet beducht genoeg voor kunnen zijn. Doorgrond me en ken mijn hart, o Heere. Dat bewaart ook voor lijdelijkheid, wat ook een gevaar is.
Voor het overige ben ik het met je stelling over de overaccentuering eens, maar dat was helemaal niet het onderwerp van de discussie. In geen van mijn bijdragen heb ik daar iets over gezegd.
Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
- FlyingEagle
+1Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Ik niet. Van dit soort uitspraken krijg ik altijd een beetje eenWilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.

De wérkelijke fronten lopen ook in de kerk, die zijn er niet alleen tussen kerk en wereld. Maar dat weet je ook wel.
Ik krijg langzamerhand eenAfgewezen schreef:Ik niet. Van dit soort uitspraken krijg ik altijd een beetje eenWilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.-gevoel.
De wérkelijke fronten lopen ook in de kerk, die zijn er niet alleen tussen kerk en wereld. Maar dat weet je ook wel.

Of over de sabbathhuisman schreef:Ik krijg langzamerhand eenAfgewezen schreef:Ik niet. Van dit soort uitspraken krijg ik altijd een beetje eenWilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.-gevoel.
De wérkelijke fronten lopen ook in de kerk, die zijn er niet alleen tussen kerk en wereld. Maar dat weet je ook wel.-gevoel van het hele forum. Wat een tamme boel tegenwoordig. (zullen wij eens gaan discussieren over de kinderdoop
)

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eén reactie mijnerzijds op jouw posting van 10:43 uur en het is weer exit tamme boel, hoor.huisman schreef:Ik krijg langzamerhand eenAfgewezen schreef:Ik niet. Van dit soort uitspraken krijg ik altijd een beetje eenWilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.-gevoel.
De wérkelijke fronten lopen ook in de kerk, die zijn er niet alleen tussen kerk en wereld. Maar dat weet je ook wel.-gevoel van het hele forum. Wat een tamme boel tegenwoordig. (zullen wij eens gaan discussieren over de kinderdoop
)
Dus als je wilt...
Tiberius schreef:Eén reactie mijnerzijds op jouw posting van 10:43 uur en het is weer exit tamme boel, hoor.huisman schreef:Ik krijg langzamerhand eenAfgewezen schreef:Ik niet. Van dit soort uitspraken krijg ik altijd een beetje eenWilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.-gevoel.
)
Dus als je wilt...
Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken