Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Toch snap ik Huisman wel. Kort door de bocht: de SB staat vaak vol met voorspelbare opiniestukken over de politiek of kerkelijke ontwikkelingen (bijv. de GKV). De meditatieve stukken die geplaatst worden zijn vaak dogmatisch van aard. En samenbindend is de SB ook niet. Ik heb de SB altijd zo doorgebladerd.

De WS bevat veel minder van deze opinieschrijfsels. De meditatieve stukken zijn vaak pastoraal van aard. Wanneer ik de WS lees bij familie ben ik meestal positief verrast.
huisman

Bericht door huisman »

Thea schreef:Nu trap je wel op mijn hart, hoor @huisman! Ik vind de saambinder een prachtig blad. Niks mis mee. Zeker stichtelijk met zoveel meditatieve overdenkingen. Ik begrijp, dat je het niet overal mee eens bent qua verbondsleer, maar nu sla je wel een beetje door. Maar goed, dat doe ik ook wel eens.
Ik wil jou absoluut niet op het hart trappen. Als jij er door gesticht wordt is dat goed en je zal echt de enige niet zijn.

Mijn vergelijk was met de tijd dat ds. Moerkerken de hoofdredacteur was. Zijn bijdragen waren prikkelend voor een CGK’er. Hij benadrukte vaak het ‘eigene’ van de GG. Was het bijna altijd oneens met hem maar las het graag ter opscherping.

Nu is het toch een stuk kleurlozer. Maar dat is mijn perceptie natuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Oké, voorspelbaarheid kom je overal tegen. Voor mij is het stichtelijk als het mijn hart raakt en dat doet het regelmatig als ik de SB lees. Dan denk ik: ' Wat houd ik toch veel van m'n kerkverband'. Maar mijn hart wordt ook geraakt als ik andere bladen lees, hoor! Daar waar de Geest is, zeg maar.
Thea

Bericht door Thea »

@huisman, ja dat van ds Moerkerken herken ik wel. Toch houd ik veel van die man. Maar goed, ik begrijp die hele materie rond verbond ook niet goed. Zal wel komen omdat ik in de gg ben gebakerd.
Marck

Bericht door Marck »

Thea schreef:Oké, voorspelbaarheid kom je overal tegen. Voor mij is het stichtelijk als het mijn hart raakt en dat doet het regelmatig als ik de SB lees. Dan denk ik: ' Wat houd ik toch veel van m'n kerkverband'. Maar mijn hart wordt ook geraakt als ik andere bladen lees, hoor! Daar waar de Geest is, zeg maar.
Herkenbaar.
DDD

Bericht door DDD »

Het is te hopen dat huisman ook nog eens zo ver komt als ds. Moerkerken, die onlangs in het ND zei dat hij de polemische toon van zijn stukjes in de Saambinder wel betreurt. Terwijl hij inhoudelijk niet echt van mening veranderd is, denk ik.

De waarheid en de vrede zijn nu wat meer in evenwicht. Maar het dienen van de eenheid, in die zin dat je probeert in de Saambinder het goede te laten zien van verschillende perspectieven, ontbreekt nog. Ik hoop dat de bezinning in het kerkverband op de geestelijke eenheid ertoe leidt dat de gemiddelde ambtsdrager meer dan nu verder gaat kijken dan zijn eigen mening.
GGotK

Bericht door GGotK »

Juist ds van Aalst heeft de kleuren ingevoerd, dus in die zin is de SB juist kleurrijker geworden. In de SB staan soms mooie artikelen en soms minder geslaagde artikelen. Wat mij betreft in de toekomst wat minder geschiedschrijvingen en wat meer meditaties/overdenkingen etc.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het is te hopen dat huisman ook nog eens zo ver komt als ds. Moerkerken, die onlangs in het ND zei dat hij de polemische toon van zijn stukjes in de Saambinder wel betreurt. Terwijl hij inhoudelijk niet echt van mening veranderd is, denk ik.

De waarheid en de vrede zijn nu wat meer in evenwicht. Maar het dienen van de eenheid, in die zin dat je probeert in de Saambinder het goede te laten zien van verschillende perspectieven, ontbreekt nog. Ik hoop dat de bezinning in het kerkverband op de geestelijke eenheid ertoe leidt dat de gemiddelde ambtsdrager meer dan nu verder gaat kijken dan zijn eigen mening.

Was een mooi interview. Toch gaven zijn bijdragen regelmatig stof om over na te denken. Ik had toen een buurman die meer dan twintig jaar ouderling in de GG was. Onder het genot van een wijntje en een kaasje hebben wij menig gesprek gehad over o.a, deze bijdragen. Altijd in goede sfeer en eindigend met een gebed van één van ons.

Die gesprekken waren vaak onvergetelijk. Hij is al jaren geleden overleden na een ernstige ziekte en bevorderd tot de triomferende Kerk .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Mooi, @DDD, wat je zegt over eenheid en vrede. Daarin zie ik ook minder polemische accenten. Maar dat kan nog wel verder uitgewerkt worden inderdaad.
DDD

Bericht door DDD »

@huisman:
Dat is de andere kant. Fijn om te horen. Ik ben er niet op tegen om van mening te verschillen, overigens. Mijn bezwaar was dat de blik erg intern gericht was.

@Thea:
Dank. Ik ben er zelf overigens niet bepaald een goed voorbeeld van. Maar dat doet aan het principe niet af.
Thea

Bericht door Thea »

Wat een vredig topic, toch :hum
Terri

Bericht door Terri »

Heel mooi om deze berichten te lezen, idd vreedzaam! :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MGG schreef:
Marck schreef:
DDD schreef:Ach. Er zijn ook mensen die hem niet lezen 'op doktersadvies'. Dan is dat wel zo verstandig. Ik wind mij niet zo snel op. Maar ik moet ook zeggen dat je er inhoudelijk weinig aan mist. Ik vind het belangrijk om bij te houden wat de redactie de gemeenteleden wil voorhouden, maar voor geloofsopbouw kun je mijns inziens beter de Elisabethbode of de Waarheidsvriend lezen of De nieuwe koers.
Zelf heb ik er ook inhoudelijk wel baat bij.
Ik vind de inhoud ook prima. Vooral de series vind ik prettig.
Mijn ervaring is dat mensen die kritisch zijn over de SB vaak ook kritiek hebben op het curatorium en de GBS.
Dat is al een hele poos bezig, en deze ontwikkeling staat niet stil. Ik vindt deze polarisatie zeer zorgelijk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
MGG schreef:
Marck schreef:
DDD schreef:Ach. Er zijn ook mensen die hem niet lezen 'op doktersadvies'. Dan is dat wel zo verstandig. Ik wind mij niet zo snel op. Maar ik moet ook zeggen dat je er inhoudelijk weinig aan mist. Ik vind het belangrijk om bij te houden wat de redactie de gemeenteleden wil voorhouden, maar voor geloofsopbouw kun je mijns inziens beter de Elisabethbode of de Waarheidsvriend lezen of De nieuwe koers.
Zelf heb ik er ook inhoudelijk wel baat bij.
Ik vind de inhoud ook prima. Vooral de series vind ik prettig.
Mijn ervaring is dat mensen die kritisch zijn over de SB vaak ook kritiek hebben op het curatorium en de GBS.
Dat is al een hele poos bezig, en deze ontwikkeling staat niet stil. Ik vindt deze polarisatie zeer zorgelijk.
Mwah, de andere ervaring is dat mensen die alles in de SB helemaal geweldig vinden ook het curatorium en de GBS geweldig vinden. Een beetje een middenweg is ook niet verkeerd. Niet alles kan geweldig of juist helemaal niet zijn.
helma

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

huisman schreef:
DDD schreef:Het is te hopen dat huisman ook nog eens zo ver komt als ds. Moerkerken, die onlangs in het ND zei dat hij de polemische toon van zijn stukjes in de Saambinder wel betreurt. Terwijl hij inhoudelijk niet echt van mening veranderd is, denk ik.

Was een mooi interview. Toch gaven zijn bijdragen regelmatig stof om over na te denken. Ik had toen een buurman die meer dan twintig jaar ouderling in de GG was. Onder het genot van een wijntje en een kaasje hebben wij menig gesprek gehad over o.a, deze bijdragen. Altijd in goede sfeer en eindigend met een gebed van één van ons.

Die gesprekken waren vaak onvergetelijk. Hij is al jaren geleden overleden na een ernstige ziekte en bevorderd tot de triomferende Kerk .
Goede herinneringen aan betreffende ouderling (zonder blokjes kaas en wijn...)
Plaats reactie