Inderdaad.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 10:45Even voor de definities, Herman stelt toch dat "illegaliteit" an sich onbijbels is? Het woord impliceert iets van "niet volgens de wet" toch?
(Herman stelt hier toch dat de overheid al fout is door uberhaupt het etiket "illegaal" te plakken?)
Of het vervolgens strafbaar wordt.gestelt is een vervolgvraag, welke consequenties verbinden we aan overtredingen van de wet?
Het is volstrekt logisch om niet klakkeloos de overheid na te volgen, en zeker hun redeneringen niet over te nemen. Dat doen we bij waardevolle zaken als het beginnende leven ook niet. Ik ken echt nauwelijks christenen die de redenering overnemen dat het beginnende leven maar een klompje cellen en dat je daarom de abortuspraktijk goed kunt praten.
Illegaliteit is weliswaar van een hele andere orde, maar ik brengt het graag weer op orde door een fundamentele bijbelse notie in te brengen. Maar als je denkt in fundamentele noties, dan is het lastig om politieke compromissen dan wel processen op waarde te schatten. In ieder geval ben ik daar niet toe in staat, ook al snap ik dat de SGP dan wel het CDA daar een eigen afweging in maakt.
Het onderliggende probleem van uit de maatschappij vallende radicale moslims is een prima probleem om aan te pakken. Ik begrijp dat dat één van de redenen is waarom de SGP hier mee worstelt. De meest rechte lijn die je van de SGP kunt verwachten is een voorstel tot het strafbaarstellen van het aanhangen van de islam. Maar dat kan niet in de multireligieuze maatschappij, dus dan gaan we maar illegaliteit strafbaar stellen.
We zitten dus met een wet, die het eigenlijke probleem niet oplost. En dat nog los van allerlei radicale islamieten (schattingen tellen er toch zo'n 50.000) die hier wel legaal zijn.