Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Op grond van een tekst uit Openbaring 4, is een kerkdienst zonder zingen goddeloos.
Zo zei de predikant dit. En dan niet om mij daarachter te verschuilen, maar als je de tekstuitleg hoort, kun je niet anders dan dit onderschrijven.
Zo zei de predikant dit. En dan niet om mij daarachter te verschuilen, maar als je de tekstuitleg hoort, kun je niet anders dan dit onderschrijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Op basis van welke tekst baseer jij dat? En welke tekst uitleg?
merel schreef:Op basis van welke tekst baseer jij dat? En welke tekst uitleg?
Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4,
Wil je hiermee een soort puzzel organiseren?
Misschien moet je meer specifiek zijn. Ik zie het namelijk niet.Mara schreef:Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4,
-
ik lees nergens dat ze zingen.Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4, is een kerkdienst zonder zingen goddeloos.
Dan zou je dus naar dat preekgedeelte moeten luisteren, maar in het kort,Ambtenaar schreef:Misschien moet je meer specifiek zijn. Ik zie het namelijk niet.Mara schreef:Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4,
daarin wordt verklaard dat de 24 ouderlingen de lof van God zingen.
En niet alleen zij, maar in de hemel zullen zij bij voortduring God de eer toezingen.
Evenzo doen de engelen dit.
Dat schreef je inderdaad, maar welke tekst uit openbaringen 4? Ik lees niets over zingem, laat staan het overige deel van jouw bewering.Mara schreef:merel schreef:Op basis van welke tekst baseer jij dat? En welke tekst uitleg?Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4,
Edit ik zie dat je al gereageerd hebt
Dat staat er niet. In openbaringen 4 staat dat zij God aanbaden.Mara schreef:Dan zou je dus naar dat preekgedeelte moeten luisteren, maar in het kort,Ambtenaar schreef:Misschien moet je meer specifiek zijn. Ik zie het namelijk niet.Mara schreef:Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4,
daarin wordt verklaard dat de 24 ouderlingen de lof van God zingen.
En niet alleen zij, maar in de hemel zullen zij bij voortduring God de eer toezingen.
Evenzo doen de engelen dit.
Ds Meeuse schrijft het ook, zij het in andere bewoordingen:merel schreef:
Dat staat er niet. In openbaringen 4 staat dat zij God aanbaden.
De Psalmen hebben altijd een grote plaats ingenomen in het geestelijk leven van Gods kinderen. Die grote waardering zien we al bij de kerkvaders. Ambrosius zegt van de Psalmen: 'in het geheel van de Bijbel zijn ze als de zon aan de hemel'. Basilius noemt ze: 'een schatkamer vol heilige leringen' en Augustinus: 'totius ecclesiae vox una' (een stem van de gehele kerk). De reformator Luther roemt de Psalmen als 'een kleine Biblia', 'een kort begrip van beide de testamenten'. En anderen duiden ze aan als 'een lusthof', 'een geestelijke apotheek', 'een kleine Bijbel in de Bijbel', 'het Heilige der Heiligen van het Oude Testament' enz. In de Inleiding die onze Statenvertalers schreven voor hun vertaling van de Psalmen, staat er onder meer van:
'Sommigen noemen het een lusthof, apotheek en tresoor of schatkamer der christenen, anderen een anatomie of ontleding der gelovige zielen, een spiegel van Gods menigvuldige en ondoorgrondelijke genade, idem een volkomen samenvatting of kort begrip van de ganse Bijbel, van de Wet en van het Evangelie, of van Gods ware kennis en dienst.'
Het is daarom goed ons te bezinnen op de inhoud en waarde van onze Psalmen, opdat door slijtage het veelvuldig gebruik niet wordt tot - wat Koelman noemde - een 'sleur- en slenterdienst', een vormendienst, waarbij de inhoud geen beleving meer is. Opdat daarentegen de Psalmen een grote plaats krijgen in ons persoonlijke leven en ons hart erdoor geraakt, verklaard en vermaakt mag worden.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f651dfe519
Johannes ziet ook een schare die niemand tellen kan. Alles in de hemel wordt betrokken op de lof van God. Een ontelbare schare zingt met luide stem. Al die mensen zingen het uit dat God door Zijn Zoon zalig maakt. Wat deze mensen zingen, hebben ze zelf ondervonden. Ze weten zich gered van de zonde en dood. Dat is enkel genade. Dat bracht hen in de hemel. De engelen en dieren kennen die genade niet. Maar ze stemmen wel in met de lofprijzing Wie de Heere is.Geytenbeekje schreef:ik lees nergens dat ze zingen.Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4, is een kerkdienst zonder zingen goddeloos.
Dit staat verderop in hoofdstuk 7.
-
welke vers ? in de statenvertaling zie ik het niet.Mara schreef:Johannes ziet ook een schare die niemand tellen kan. Alles in de hemel wordt betrokken op de lof van God. Een ontelbare schare zingt met luide stem. Al die mensen zingen het uit dat God door Zijn Zoon zalig maakt. Wat deze mensen zingen, hebben ze zelf ondervonden. Ze weten zich gered van de zonde en dood. Dat is enkel genade. Dat bracht hen in de hemel. De engelen en dieren kennen die genade niet. Maar ze stemmen wel in met de lofprijzing Wie de Heere is.Geytenbeekje schreef:ik lees nergens dat ze zingen.Mara schreef:Op grond van een tekst uit Openbaring 4, is een kerkdienst zonder zingen goddeloos.
Dit staat verderop in hoofdstuk 7.
Een best heftige uitspraak van deze predikant, als ik bv denk aan de vervolgde kerk, tijdens geheime bijeenkomsten fluisteren zij en zingen al helemaal niet, zijn zij dan goddeloos?
Meeuse baseert zich in zijn betoog niet op Openbaring 4, dat is een groot verschil. Dat Openbaring 4 in de context gelezen kan worden, zoals door jou geschetst, vind ik behoorlijk ver gezocht.Mara schreef: Ds Meeuse schrijft het ook, zij het in andere bewoordingen: