Tuurlijk, maar dan gaat het toch hooguit over een specifieke datum, niet over het feit dat je gaat trouwen?DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dus jij communiceert eerst met je familie: We gaan trouwen hoor maar we weten de datum nog niet, daar komen we op terug?Zeeuw schreef:Tuurlijk, maar dan gaat het toch hooguit over een specifieke datum, niet over het feit dat je gaat trouwen?DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Natuurlijk zien familieleden het wel aankomen, maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een officiële aankondiging zonder de datum is. Ergo, dat doe je dus op het moment dat de belangrijkste onderdelen definitief zijn.
Ik vind het in elk geval getuigen van behoorlijke onnadenkendheid als je direct na het informeren na een datum het daar met een familielid over gaat hebben. Van een ambtsdrager mag je beter verwachten als het gaat om omgang met informatie.
Haha, ja, natuurlijk. Je vraagt je geliefde ten huwelijk, dus dan weet men dat het gaat gebeuren. Dan check je dat links en rechts en komt met een datum. Die meestal ver in de toekomst ligt. Ik zou er dus niet zo ingewikkeld over doen.TSD schreef:Dus jij communiceert eerst met je familie: We gaan trouwen hoor maar we weten de datum nog niet, daar komen we op terug?Zeeuw schreef:Tuurlijk, maar dan gaat het toch hooguit over een specifieke datum, niet over het feit dat je gaat trouwen?DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Natuurlijk zien familieleden het wel aankomen, maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een officiële aankondiging zonder de datum is. Ergo, dat doe je dus op het moment dat de belangrijkste onderdelen definitief zijn.
Ik vind het in elk geval getuigen van behoorlijke onnadenkendheid als je direct na het informeren na een datum het daar met een familielid over gaat hebben. Van een ambtsdrager mag je beter verwachten als het gaat om omgang met informatie.
Als een ambtsdrager niet weet dat de datum nog vertrouwelijk is, overvraag je hem door te stellen dat hij er niet over mag praten. Het is zo makkelijk schieten op ambtsdragers. Ik heb altijd medelijden met degenen die verkozen worden. Iets goeds hoor je vrijwel nooit over hen maar de stroom kritiek gaat eindeloos door.TSD schreef:Dus jij communiceert eerst met je familie: We gaan trouwen hoor maar we weten de datum nog niet, daar komen we op terug?Zeeuw schreef:Tuurlijk, maar dan gaat het toch hooguit over een specifieke datum, niet over het feit dat je gaat trouwen?DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
-
Wat is er zo geheim aan een trouwdatum?
(Overigens begrijp ik niet dat die dominee de bewuste datum direct deelt met de hele kerkrnraad, maar dat terzijde.)
(Overigens begrijp ik niet dat die dominee de bewuste datum direct deelt met de hele kerkrnraad, maar dat terzijde.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Ik zit er een beetje tussenin.
Formeel ben ik het eens met Ditbenik. Laten we maar niet te veel dingen als vertrouwelijk classificeren, want dan is er op een gegeven moment niets meer vertrouwelijk. Alleen vertrouwelijke dingen uit het pastoraat, huisbezoeken, e.d. zijn vertrouwelijk.
Maar behalve de formele kant is er ook nog zoiets als fatsoen: uit fatsoen ga je dat als ambtsdrager toch niet door zitten vertellen?
Formeel ben ik het eens met Ditbenik. Laten we maar niet te veel dingen als vertrouwelijk classificeren, want dan is er op een gegeven moment niets meer vertrouwelijk. Alleen vertrouwelijke dingen uit het pastoraat, huisbezoeken, e.d. zijn vertrouwelijk.
Maar behalve de formele kant is er ook nog zoiets als fatsoen: uit fatsoen ga je dat als ambtsdrager toch niet door zitten vertellen?
Omdat de ouderling van dienst, een diaken, de koster en de organist een snipperdag moeten regelen. In het geheim natuurlijk, zo maak ik op uit enkele commentaren hierEvangelist schreef:Wat is er zo geheim aan een trouwdatum?

Is het niet beter die hele boel te knippen?Tiberius schreef:Dat zien we dan wel weer.
In ernst: ik vermoed dat de datum (...) vertrouwelijk is, maar gezien de paginalange discussie hier leek het me niet verkeerd om die (in mijn ogen) misleidende datum te corrigeren.
Verdere info ga ik daarom hier niet geven.
- Niet meer zo actief -
Als dominees vragen om hen als eerste te vragen dan gaat het niet om ouders die het nog niet mogen weten maar om de agenda's van de dominee. Als het gemeentehuis en de zaal al zijn vastgelegd loop je het risico dat de dominee die dag niet kan. Daarom wil hij als eerste gevraagd worden, dus voor je het burgerhuwelijk en de receptie vastlegt.DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
-
Nou dat lijkt me overdreven, bovendien hoeft dat niet negen maanden van tevoren toch?Ditbenik schreef:Omdat de ouderling van dienst, een diaken, de koster en de organist een snipperdag moeten regelen. In het geheim natuurlijk, zo maak ik op uit enkele commentaren hierEvangelist schreef:Wat is er zo geheim aan een trouwdatum?
(Overigens begrijp ik niet dat die dominee de bewuste datum direct deelt met de hele kerkenraad maar dat terzijde.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Waarom zou je bij iemand melden dat je gaat trouwen als je nog geen datum weet?Zeeuw schreef:Tuurlijk, maar dan gaat het toch hooguit over een specifieke datum, niet over het feit dat je gaat trouwen?DDD schreef:Dat vind ik niet hoor. Heel veel dominees vragen altijd zelf als eerste gevraagd te worden, zodat ze in ieder geval kunnen. Dan moet je niet gek opkijken dat ouders en familie niet op de hoogte zijn. Je bent de eerste of je bent het niet.
Los daarvan beweer ik niet dat dit onder het ambtsgeheim valt. Maar knullig is het wel.
Edit: eens met Tiberius dus.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 jul 2022, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
M.i. niet nodig.Mannetje schreef:Is het niet beter die hele boel te knippen?Tiberius schreef:Dat zien we dan wel weer.
In ernst: ik vermoed dat de datum (...) vertrouwelijk is, maar gezien de paginalange discussie hier leek het me niet verkeerd om die (in mijn ogen) misleidende datum te corrigeren.
Verdere info ga ik daarom hier niet geven.
Beroepbaarstelling is altijd tijdelijk. Kandidaten worden bijvoorbeeld ook maar voor een jaar beroepbaar gesteld (alhoewel dat in sommige verbanden of genootschappen met een jaar opgerekt wordt).
Daarna volgt een nieuw gesprek met het curatorium en eventuele verlenging van de termijn.
Dus het lijkt ons (=modteam) niet dat het zogenaamd vertrouwelijk zou moeten zijn.
Volgens mij vat je het goed samen zo (op gevaar af dat ik weer van 'met jou meezingen' wordt beschuldigd).DDD schreef:Los daarvan beweer ik niet dat dit onder het ambtsgeheim valt. Maar knullig is het wel.
Dat zou gek zijn, nu jij het als eerste zo schreef. Maar dat zag ik nog niet.
Wat zijn we het ineens eens inderdaad. Hoe bestaat het.
Wat zijn we het ineens eens inderdaad. Hoe bestaat het.
Nee, dat hoeft geen negen maanden van te voren maar het is wel logisch dat het in de eerst volgende vergadering nadat een bruidspaar met de predikant een datum afspreekt wordt geregeld met betrokkenen. Dat is de praktijk. En wil je dat het geheim blijft dat je gaat trouwen, dan zul je dat moeten vermelden.Evangelist schreef:Nou dat lijkt me overdreven, bovendien hoeft dat niet negen maanden van tevoren toch?Ditbenik schreef:Omdat de ouderling van dienst, een diaken, de koster en de organist een snipperdag moeten regelen. In het geheim natuurlijk, zo maak ik op uit enkele commentaren hierEvangelist schreef:Wat is er zo geheim aan een trouwdatum?
(Overigens begrijp ik niet dat die dominee de bewuste datum direct deelt met de hele kerkenraad maar dat terzijde.)