Maatregelen kerk ivm coronavirus

eilander
Moderator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Valcke schreef:
merel schreef:@ valcke Hoe zie jij dan met de anderhalve meter regel de samenkomsten in de kerk voor je?
Dat zal moeilijk zijn, en natuurlijk slechts een heel gedeeltelijke oplossing.
Berekeningen laten zien dat je dan moet uitgaan van maximaal 25% bezette zitplaatsen.
Daarbij moet je wel gebruik maken van de mogelijkheid om gezinnen bij elkaar te plaatsen binnen 1,5 meter.
Wij denken daar nu over na. We komen door grote gezinnen wel aan wat meer dan 25%. Zeker als je ook nog stoelen zou neerzetten. Maar er is een slim plan voor nodig om alles, ook voor en na de dienst, goed te laten lopen. Nu ja, we hebben er nog tijd voor.
Afgelopen zaterdag stond er trouwens in het RD een heel praktisch stuk over.
Valcke

Bericht door Valcke »

Tekst noodverordening (veiligheidsregio Utrecht, maar ik denk niet dat de teksten van andere noodverordeningen veel zullen afwijken):
Artikel 2.1. Verboden samenkomsten en evenementen

1. Het is verboden om samenkomsten te laten plaatsvinden, te (laten) organiseren of te laten ontstaan, dan wel aan dergelijke samenkomsten deel te nemen.

2. Het eerste lid is niet van toepassing op de volgende samenkomsten, mits de aanwezigen te allen tijde ten minste 1,5 meter afstand houden tot de dichtstbijzijnde persoon:
a. wettelijk verplichte samenkomsten, zoals vergaderingen van gemeenteraden, mits daarbij niet meer dan honderd personen aanwezig zijn, alsook vergaderingen van de Staten-Generaal;
b. samenkomsten die nodig zijn voor de continuering van de dagelijkse werkzaamheden van instellingen, bedrijven en andere organisaties, mits daarbij niet meer dan honderd personen aanwezig zijn;
c. uitvaarten en huwelijksvoltrekkingen, mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn;
d. samenkomsten waarbij het recht zijn godsdienst of levensovertuiging vrij te belijden als bedoeld in artikel 6 van de Grondwet wordt uitgeoefend, mits daarbij niet meer dan dertig personen aanwezig zijn.

3. Evenementen zijn tot 1 juni 2020 verboden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dus artikel 3 wordt (vermoedelijk) gewijzigd in 1 september 2020 en dan zijn we bij mijn initiële opmerking dat de kerkdiensten onder de evenementenwet vallen, alhoewel dat effectief geregeld is in een noodverordening.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Dus artikel 3 wordt (vermoedelijk) gewijzigd in 1 september 2020 en dan zijn we bij mijn initiële opmerking dat de kerkdiensten onder de evenementenwet vallen, alhoewel dat effectief geregeld is in een noodverordening.
Sorry Herman, artikel 3 geldt alleen voor evenementen, niet voor samenkomsten. En kerkdiensten vallen echt niet onder de evenementenwet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:Dus artikel 3 wordt (vermoedelijk) gewijzigd in 1 september 2020 en dan zijn we bij mijn initiële opmerking dat de kerkdiensten onder de evenementenwet vallen, alhoewel dat effectief geregeld is in een noodverordening.
Sorry Herman, artikel 3 geldt alleen voor evenementen, niet voor samenkomsten. En kerkdiensten vallen echt niet onder de evenementenwet.
Hoe precies wil je de formulering hebben? Als de premier op de persconferentie zegt dat evenementen opgeschort worden tot 1 september, dan weet je uit de recente geschiedenis dat deze opmerking reikwijdte heeft voor de bepalingen die uiteindelijk in de noodverordening gaan gelden. Je gaat qua datering echt geen uitzondering zien voor kerkdiensten binnen deze noodverordening.

(Dat het op papier in de wet allemaal anders is geregeld, dat is maar papier).
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Op dit moment is er toch ook een uitzondering voor religieuze bijeenkomsten tot 30 man? De evenementenbranche heeft deze uitzondering niet. Je hebt wel gelijk dat de versoepeling van zowel kerkdiensten als evenementen met elkaar samenhangen, maar formeel zijn deze niet aan elkaar gekoppeld.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Kerkdienst is niet vergunningsplichtig, een evenement wel.
En daar zit het verschil tussen.

1,5m is een bank tussen de banken leeg laten en een plaats tussen laten
Neem aan dat er dan ongeveer 50% op kan komen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Valcke schreef:
merel schreef:@ valcke Hoe zie jij dan met de anderhalve meter regel de samenkomsten in de kerk voor je?
Dat zal moeilijk zijn, en natuurlijk slechts een heel gedeeltelijke oplossing.
Berekeningen laten zien dat je dan moet uitgaan van maximaal 25% bezette zitplaatsen.
Daarbij moet je wel gebruik maken van de mogelijkheid om gezinnen bij elkaar te plaatsen binnen 1,5 meter.
Er stonden pas op NOS wat plaatjes van mogelijkheden in verschillende sectoren. Daar ging het onder andere om theaters en bioscopen. Nu wil ik een kerk daar verder niet al te zeer mee vergelijken, maar bepaalde zaken zijn natuurlijk wel hetzelfde, zoals de grote hoeveelheid mensen die allemaal naar hetzelfde punt kijken.
Daarbij was het idee om na iedere persoon/gezin twee zitplaatsen leeg te laten om zo anderhalve meter afstand te bewaren. De rij daarachter mag ook gevuld worden, als mensen maar niet direct achter elkaar zitten. Het lijkt dus niet nodig om rijen leeg te laten, al kan dat ook per situatie verschillen. Je kunt dan inderdaad veel minder dan de helft van je zitplaatsen gebruiken, ik zag net als Valcke ook 25% voorbij komen.
Toch kun je dan al wel weer met een groot deel van de gemeente naar de kerk als je er voor kiest dubbele ochtenddiensten te beleggen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
Hoe precies wil je de formulering hebben? Als de premier op de persconferentie zegt dat evenementen opgeschort worden tot 1 september, dan weet je uit de recente geschiedenis dat deze opmerking reikwijdte heeft voor de bepalingen die uiteindelijk in de noodverordening gaan gelden. Je gaat qua datering echt geen uitzondering zien voor kerkdiensten binnen deze noodverordening.

(Dat het op papier in de wet allemaal anders is geregeld, dat is maar papier).
Mi moet dit niet als voldongen feit gezien worden. In de noodverordening wordt terecht in het kader van religieuze samenkomsten naar de grondwet verwezen. De overheid heeft 2 beperkingen opgelegd: 1,5 meter en maximaal 30 personen. Het is helemaal niet gezegd dat dit verlengd wordt tot 1 september.

Mi mag ook weleens gezegd worden dat een noodverordening alleen tijdelijk en om zeer zwaarwegende omstandigheden een grondwettelijk recht kan beperken. Een noodverordening die langdurig een grondwettelijk recht beperkt vanwege de IC-capaciteit, lijkt mij juridisch niet houdbaar. Zeker niet omdat de beperking sterker is dan voor bv gemeenteraadsvergaderingen waarvoor een maximum geldt van 100 personen. Dan zou men op zijn minst dezelfde norm moeten hanteren voor kerkelijke bijeenkomsten. Maar wanneer we ons de grondwettelijke rechten langdurig laten ontnemen, waren we daar wel zelf bij.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Tom schreef:Vraagje:

In onze geref. gemeente willen we gebruik gaan maken van een soort e-mail weekbrief/bulletin/nieuwsbrief die op vrijdag of zaterdag wordt verstuurd. De papieren kerkbode loopt namelijk steeds achter de feiten aan. De onderlinge band is sowieso al niet zeer aanwezig dus op deze wijze kan deze nog wat behouden worden door een samenbindende weekbrief. We (kleine commissie) zitten nu met de vraag: wat zet je er allemaal in naast de agenda, ziekten en zorgen? Hoe wordt dat in julllie gemeenten aangepakt? Ik hoor het graag
Ik schrijf en stuur zelf wekelijks een pastoraal weekbericht naar onze gemeenteleden en vaste bezoekers.
Het overzicht van rubrieken hierboven is vrij compleet.
Wat ik er nog bij zet is een overzicht van online activiteiten inclusief Zoom-links, zoals catechisatie, zondagsschool, bijbelstudie(s), enz.
Houd de meditatie aan het begin kort, maximaal 150-200 woorden of zo; mensen krijgen toch al veel over de mail. Ik sluit de brief af met een eveneens korte terugverwijzing (hooguit 4 of 5 regels) naar de openingsmeditatie en een psalmvers of lied (met Pasen bijvoorbeeld: Daar juicht een toon).
Wat ik in ieder geval zou adviseren is om een mailingprogramma zoals MailChimp te gebruiken.
Dan komt de mail minder snel in de spammap terecht, omdat de geadresseerden in het Aan-veld staan, en niet in het Bcc-veld. Het is ook voor jezelf makkelijker te beheren. Plus dat je interessante gegevens als rapportage krijgt: hoeveel mensen hebben je mail geopend, welke links worden er geklikt, enz. Bovendien kunnen mensen zich eventueel afmelden, dus je bent nog AVG-proof ook.
Mara

Bericht door Mara »

Dan zijn er al heel wat kerken die gewoon open kunnen omdat ze veel meer zitplaatsen hebben dan leden.
Meestal ga je in zo'n geval dichter bij elkaar zitten, om het voor de collecte wat simpeler te maken, maar dan wordt dit de voorlopige standaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Dan zijn er al heel wat kerken die gewoon open kunnen omdat ze veel meer zitplaatsen hebben dan leden.
Meestal ga je in zo'n geval dichter bij elkaar zitten, om het voor de collecte wat simpeler te maken, maar dan wordt dit de voorlopige standaard.
Op welke regel doel je nu? Ik begrijp even niet in welke situatie dit zou kunnen, of je moet bedoelen dat er gemeenten zijn met minder dan 30 kerkgangers.
merel

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Tom schreef:Vraagje:

In onze geref. gemeente willen we gebruik gaan maken van een soort e-mail weekbrief/bulletin/nieuwsbrief die op vrijdag of zaterdag wordt verstuurd. De papieren kerkbode loopt namelijk steeds achter de feiten aan. De onderlinge band is sowieso al niet zeer aanwezig dus op deze wijze kan deze nog wat behouden worden door een samenbindende weekbrief. We (kleine commissie) zitten nu met de vraag: wat zet je er allemaal in naast de agenda, ziekten en zorgen? Hoe wordt dat in julllie gemeenten aangepakt? Ik hoor het graag
Ik schrijf en stuur zelf wekelijks een pastoraal weekbericht naar onze gemeenteleden en vaste bezoekers.
Het overzicht van rubrieken hierboven is vrij compleet.
Wat ik er nog bij zet is een overzicht van online activiteiten inclusief Zoom-links, zoals catechisatie, zondagsschool, bijbelstudie(s), enz.
Houd de meditatie aan het begin kort, maximaal 150-200 woorden of zo; mensen krijgen toch al veel over de mail. Ik sluit de brief af met een eveneens korte terugverwijzing (hooguit 4 of 5 regels) naar de openingsmeditatie en een psalmvers of lied (met Pasen bijvoorbeeld: Daar juicht een toon).
Wat ik in ieder geval zou adviseren is om een mailingprogramma zoals MailChimp te gebruiken.
Dan komt de mail minder snel in de spammap terecht, omdat de geadresseerden in het Aan-veld staan, en niet in het Bcc-veld. Het is ook voor jezelf makkelijker te beheren. Plus dat je interessante gegevens als rapportage krijgt: hoeveel mensen hebben je mail geopend, welke links worden er geklikt, enz. Bovendien kunnen mensen zich eventueel afmelden, dus je bent nog AVG-proof ook.
Wij hebben een churchapp. Deze is tijdens de coronatijd enorm opgebloeid en daar staan bijna dagelijks extra dingen op. De diensten kan je oa hiermee volgen, de gemeentebrede meditatie etc. Daar staat de weekbrief elke zaterdagmorgen op en op zondagavond na de diensten schrijft de predikant ook nog iets op de app
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Dan zijn er al heel wat kerken die gewoon open kunnen omdat ze veel meer zitplaatsen hebben dan leden.
Op welke regel doel je nu? Ik begrijp even niet in welke situatie dit zou kunnen, of je moet bedoelen dat er gemeenten zijn met minder dan 30 kerkgangers.
De anderhalve meterregel. Of een rij banken er tussen leeg laten.
In heel veel kerken zul je dan moeten regelen dat de helft van de leden s'morgens komt en de andere helft s'middags, bij wijze van spreken.
Als je een kerkgebouw hebt waar 350 of 500 zitplaatsen zijn, maar de gemeente is gekrompen tot 140 leden, is dat dus makkelijk op te lossen. Dan is dit nadeel eigenlijk een voordeel, in dit geval dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef:Wij hebben een churchapp. Deze is tijdens de coronatijd enorm opgebloeid en daar staan bijna dagelijks extra dingen op. De diensten kan je oa hiermee volgen, de gemeentebrede meditatie etc. Daar staat de weekbrief elke zaterdagmorgen op en op zondagavond na de diensten schrijft de predikant ook nog iets op de app
Ja de Scipio-app is dat denk ik, tenminste die hebben wij. Daar wordt de weekbrief in geplaatst. Evenals wat andere berichten.
Plaats reactie