Gereformeerde Gemeenten

Maanenschijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Delftenaar schreef:Omdat dit jaar 1e Kerstdag en Nieuwjaar op zondag valt is het qua "extra" kerkdiensten vrij rustig. Maar als Kerst en de jaarwisseling halverwege de week vallen zijn het wel heel veel kerkdiensten kort op elkaar.

Natuurlijk is het altijd goed om onder het Woord te zitten. Maar niemand kan zes preken in drie dagen tijd ofzo onthouden.
Jawel hoor. De hoofdlijn dan he, maar dat spreekt voor zich.
Ik denk dat je de hoofdlijn al weet voordat de preek begint :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

HersteldHervormd schreef:
Evangelist schreef: Ik vind trouwens wel dat mannen die niet aan het HA gaan (nog) niet gekandideerd zouden moeten worden. Maar als dat kerkenraadsbeleid is om zulke mannen wel te kandideren, moet je bezwaar maken tegen dat beleid; niet tegen gekozen kandidaten.
Word lastig als er slechts een enkeling aangaat…
Dan is het beter om vacatures te laten bestaan, dan over te stappen op ‘ernstige mannen’. Ondertussen is er dan ook zeer indringende en appellerende prediking nodig. Het strekt bepaald niet tot de eer van de gemeente.
Hartelijke groet,
Evangelist
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef:
MGG schreef:
Delftenaar schreef:Omdat dit jaar 1e Kerstdag en Nieuwjaar op zondag valt is het qua "extra" kerkdiensten vrij rustig. Maar als Kerst en de jaarwisseling halverwege de week vallen zijn het wel heel veel kerkdiensten kort op elkaar.

Natuurlijk is het altijd goed om onder het Woord te zitten. Maar niemand kan zes preken in drie dagen tijd ofzo onthouden.
Jawel hoor. De hoofdlijn dan he, maar dat spreekt voor zich.
Ik denk dat je de hoofdlijn al weet voordat de preek begint :) .
Haha goed punt. De kern weet je bij elke preek al en aan de hand van de liturgie weet je ook de hoofdlijn. Zeker bij de ochtenddienst op eerste kerstdag.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Tom schreef:Na aanleiding van de komende kerstdagen heb ik eens een snelle inventarisatie via gergeminfo gedaan:
er is een grote groep lokale gemeenten die op 26 december geen reguliere dienst meer hebben. Misschien! zelfs de meerderheid maar ik heb niet exact geteld. Veel Geref. gemeenten hebben nog wel een moment voor de kinderen en de jeugd maar geen eredienst meer. Nu is deze groep misschien wel groter dan de gemeenten die nog een eredienst hebben (ben uitgegaan van kerktijden.nl)

Ik vind dit wel een mooie ontwikkeling. Niet omdat ik de afbraak van de tweede feestdagen steun! Wel omdat de veelheid aan erediensten voor gezinnen te hevig vind rond de feestdagen. Mijn eigen gemeente heeft dit jaar wel een dienst op tweede kerstdag. Dan vind ik dat we er ook moeten zijn maar het levert veel stress op.
Oei, schuivende panelen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Prima ontwikkeling dat dit minder wordt. Diensten op de "tweede" dagen zijn altijd al slecht bezocht. En dat is niet iets van de laatste jaren, dat was vroeger al zo.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Evangelist schreef:
Evangelist schreef: Ik vind trouwens wel dat mannen die niet aan het HA gaan (nog) niet gekandideerd zouden moeten worden. Maar als dat kerkenraadsbeleid is om zulke mannen wel te kandideren, moet je bezwaar maken tegen dat beleid; niet tegen gekozen kandidaten.
Dan is het beter om vacatures te laten bestaan, dan over te stappen op ‘ernstige mannen’. Ondertussen is er dan ook zeer indringende en appellerende prediking nodig. Het strekt bepaald niet tot de eer van de gemeente.
Nogmaals, in sommige kerken gaat er misschien één iemand uit de kerkenraad aan het HA, dan blijft er dus feitelijk geen kerkenraad meer over.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Nogmaals, in sommige kerken gaat er misschien één iemand uit de kerkenraad aan het HA, dan blijft er dus feitelijk geen kerkenraad meer over.
Ja, dan is er niets over. Maar was er dan wel wat?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Evangelist schreef:
Sinds wanneer draait het om de eer van de gemeente? Volgens mij weegt de eer des Heeren meer hoor.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In de veelheid van onderdanen is de eer van de k/Koning.
Als er dan maar een of twee zijn in een gemeente van 500 is dat niet zo eervol voor h/Hem.
HersteldHervormd

Tiberius schreef:In de veelheid van onderdanen is de eer van de k/Koning.
Als er dan maar een of twee zijn in een gemeente van 500 is dat niet zo eervol voor h/Hem.
Precies, het indekken en goedpraten is al weer begonnen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
HersteldHervormd

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Nogmaals, in sommige kerken gaat er misschien één iemand uit de kerkenraad aan het HA, dan blijft er dus feitelijk geen kerkenraad meer over.
Ja, dan is er niets over. Maar was er dan wel wat?
Dat is niet aan mij, en ook niet aan jou denk ik.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Evangelist schreef:
Nogmaals, in sommige kerken gaat er misschien één iemand uit de kerkenraad aan het HA, dan blijft er dus feitelijk geen kerkenraad meer over.
Ik ken de voorbeelden inderdaad ook. Probleem is alleen wel dat in sommige van die gemeenten de kerkenraadsleden zich wel gedragen alsof ze bekeerd zijn maar dan voor zichzelf nog niet de vrijmoedigheid ervaren om aan te gaan omdat ze nog niet ver genoeg doorgeleid zouden zijn. De lat om aan te gaan ligt in de ene kerk ook wat hoger dan in de andere (helaas)
DDD

Bericht door DDD »

Vreemde dwalingen allemaal. Het is erg dat zulke dingen in de Gereformeerde Gemeenten voorkomen. Ik snap dat andere mensen zich druk maken om een kerstboom. Dus zo heeft iedereen zijn zorgen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik maak me niet druk over kerstbomen of over tv-gebruik, ik constateer het alleen maar en verbaas me erover.
En wat die mannen betreft die zichzelf bekeerd gedragen maar niet aan het heilig avondmaal deelnemen, daar kan je van alles van vinden. Maar ze zijn in ieder geval niet geschikt om geestelijk leiding aan de gemeente te geven. Ze zitten dan zelf maximaal in de melk-fase; niet in de vaste-spijs-fase.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:In de veelheid van onderdanen is de eer van de k/Koning.
Nooit gehoord van het kleine kuddeke of de vele geroepenen, maar weinige uitverkorenen?
Plaats reactie