Ik herken het ook wel hoor Bezorgd, de wijze hoe mijn ouders indertijd de GG hebben verlaten inzake de kwestie Ds. C. Hegeman in Veenendaal heeft in ons gezin altijd een vreemde kijk gegeven op de GG. Soms dacht ik wel eens, het maakt thuis niet uit naar welke kerk je gaat als je maar geen GG gaat worden. Dat heeft me wel eens verdriet gedaan en dat doet het soms nog. Dat bedoelde ik ermee. Jij hebt ook je ervaringen met de plaatselijke GG en ook wel wat breder, o.a. dat stempelt jouw kijk op de GG ook. Daar is op zich niet zoveel mis mee maar laten we ons er bewust van wezen.Bezorgd schreef:GGotK schreef:Kan ik zeker mee instemmen, ook daarin leek hij wel wat op ds Kersten. Wanneer je het over een groter tijdsbestek ziet dan nu, is de prediking van ds A. Vergunst, zeker aangaande zaken als verbondsvisie etc., echt gewoon voluit midden GG.DDD schreef:Daar ben ik het mee eens. Ds. Vergunst zou denk ik nu qua prediking iets links van het midden zitten, maar niet ver links van het midden. Maar zijn houding in interkerkelijke verbanden is toch wel veel minder in zichzelf gekeerd dan nu in de GG gewoon is. Je moet zo'n oproep niet alleen in het licht van de prediking zien.
Ik vond persoonlijk dat ds van Eckeveld altijd het meest in de lijn van ds A. Vergunst preekte.Ik zou nu geen naam meer kunnen bedenken...
Wie zich de artikelen over het genadeverbond in de SB van de hand van ds van Eckeveld kan herinneren, zou dat toch kunnen beamen.
Ik wil toch nog een paar opmerkingen kwijt:
- ds A. Vergunst was in het tijdperk na de droevige scheuring en voor het 'tijdperk ds Moerkerken' een leidend figuur in de GG, waar veel
ontzag voor was door de gehele GG heen. Hij heeft ook veel kerkelijk werk verricht.
- Er werden na zijn overlijden vaak preken van hem gelezen, ook in sommige zogenaamde rechtse gemeenten
- Ds A. Vergunst was een zeer ernstig en ook een eerlijk(makend) man. Dat laatste werd o.a. ook opgemerkt door ds Mallan in een
interview.
Volgens mij verwoord je nu precies wat ik bedoelde in eerder post.
Maar blijkbaar heb jij een ander beeld van mainstream GG. Misschien is het wel waar wat Pierre ook zegt, zoiets kan te maken hebben met achtergrond en persoonlijke ervaringen etc.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
@ Pierre27
Voor mij eigen beeld: hoe verhoudt de prediking van ds. A. Vergunst zich tot die van zijn zoon, ds. A.T. Vergunst?
Mijn beeld is dat de prediking van die laatste dominee redelijk vergelijkbaar is met die van professor Vlastuin. Tenminste, geen extreem grote verschillen voor de gewone hoorder.
Moet de promovendus overigens uit Nederland en/of uit de Gereformeerde Gezindte komen?
Voor mij eigen beeld: hoe verhoudt de prediking van ds. A. Vergunst zich tot die van zijn zoon, ds. A.T. Vergunst?
Mijn beeld is dat de prediking van die laatste dominee redelijk vergelijkbaar is met die van professor Vlastuin. Tenminste, geen extreem grote verschillen voor de gewone hoorder.
Moet de promovendus overigens uit Nederland en/of uit de Gereformeerde Gezindte komen?
Die verhoudt zich zoals de prediking van ds GH Kersten t.o.v. diens zoon ds JW Kersten.Louis2 schreef:@ Pierre27
Ik weet daar te weinig vanaf Louis2, maar zoals een van de predikanten van de GG tijdens mijn opleiding zei, er sprake is van een bepaalde bandbreedte binnen de GG. Ik zie zowel vader als zoon op die bandbreedte terug maar ook een Ds. C. Harinck en een Ds. A. van Boven om maar een paar anderen erbij te halen. By the way, ik had 20 september een genoeglijke avond met de professor van Vlastuin in de rol van toezichthouder. Het gesprek wat er toen was gaf mij wel een bepaalde blijdschap dat er ondanks kerkmuren toch een vast en zeker geluid klinkt in kerkelijk Nederland.Louis2 schreef:@ Pierre27
Soms ben je toch weer ouderwets aardig Pierre 

GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Lees ook deze indringende preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15643
Ds. Vergunst was gewoon een traditioneel GG-predikant. Ik denk zeker dat een aantal GG-gemeenten ook al vervreemding ervaart bij de leespreken van deze predikant.
Jammer dat er niet zo makkelijk aan een Catechismusverklaring van hem te komen is.
https://www.antiquariaatschot.nl/produc ... edikaties/
hij is nu uitverkochtGGotK schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Lees ook deze indringende preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15643
Ds. Vergunst was gewoon een traditioneel GG-predikant. Ik denk zeker dat een aantal GG-gemeenten ook al vervreemding ervaart bij de leespreken van deze predikant.
Jammer dat er niet zo makkelijk aan een Catechismusverklaring van hem te komen is.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ah, thanks. Je weet dat ik een allergie voor stemmingmakerij heb en daar soms fel op los kan gaan. Enfin face to face is het vaak beter dan via het web.Bezorgd schreef:Soms ben je toch weer ouderwets aardig Pierre
Laatst gewijzigd door pierre27 op 18 nov 2022, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier is er nog 1:Bruna schreef:hij is nu uitverkochtGGotK schreef:GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad. Lees ook deze indringende preek eens: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15643
https://www.boekhandelversprille.nl/pro ... ikaties-3/
-
- Verbannen
Jawel. De huidige hoofdredacteur van de Saambinder. En ik weet er nog wel twee (uit hetzelfde leerjaar), die beiden nog niet zo lang predikant zijn.GGotK schreef:Ik vond persoonlijk dat ds van Eckeveld altijd het meest in de lijn van ds A. Vergunst preekte.Ik zou nu geen naam meer kunnen bedenken...
-
- Verbannen
Ik herinner me een leuke anekdote die ds. A.T. Vergunst ooit eens vertelde over zijn vader, op een gemeenteavond alhier, jaren geleden.
Hij vertelde over de sterke gelovigen die rekening dienen te houden met de zwakke gelovigen in de gemeente. Zijn vader (ds. A. Vergunst dus) ging vroeger, toen hij in Veen stond, geregeld preken in twee classisgemeenten. Naar de ene gemeente ging hij gewoon met de auto. Maar naar de andere gemeente ging hij lopend, omdat er anders mensen waren die niet naar hem konden luisteren. Op een gegeven moment ging hij weer lopend naar betreffende gemeente en toen viel hij in een kuil en verzwikte hij zijn voet. Dus hij ging verder strompelend naar de kerk. Om dat moment komt er een vrouw, die dat had gezien, in haar rode sportwagen en 'werelds uiterlijk' langs en ze vraagt aan ds. Vergunst of ze hem ergens kan afzetten. "Ja", zegt hij, "ik moet gaan preken." Dus ze rijdt, met hem in de auto, naar de kerk toe en precies midden voor de kerkdeur stopt ze en stapt ds. Vergunst uit. Hij gaat daar preken en de volgende dag belt zijn vrouw naar de kerkenraad en zegt ze dat als ze willen dat ds. Vergunst nog eens komt preken hij met de auto komt en anders nooit meer. De ouderling antwoord dat dit geen probleem is.
In de eerstvolgende kerkbode staat er onder betreffende gemeente: ds. Vergunst heeft een misstap begaan en daarom reist hij voortaan met de auto als hij komt preken.
Hij vertelde over de sterke gelovigen die rekening dienen te houden met de zwakke gelovigen in de gemeente. Zijn vader (ds. A. Vergunst dus) ging vroeger, toen hij in Veen stond, geregeld preken in twee classisgemeenten. Naar de ene gemeente ging hij gewoon met de auto. Maar naar de andere gemeente ging hij lopend, omdat er anders mensen waren die niet naar hem konden luisteren. Op een gegeven moment ging hij weer lopend naar betreffende gemeente en toen viel hij in een kuil en verzwikte hij zijn voet. Dus hij ging verder strompelend naar de kerk. Om dat moment komt er een vrouw, die dat had gezien, in haar rode sportwagen en 'werelds uiterlijk' langs en ze vraagt aan ds. Vergunst of ze hem ergens kan afzetten. "Ja", zegt hij, "ik moet gaan preken." Dus ze rijdt, met hem in de auto, naar de kerk toe en precies midden voor de kerkdeur stopt ze en stapt ds. Vergunst uit. Hij gaat daar preken en de volgende dag belt zijn vrouw naar de kerkenraad en zegt ze dat als ze willen dat ds. Vergunst nog eens komt preken hij met de auto komt en anders nooit meer. De ouderling antwoord dat dit geen probleem is.
In de eerstvolgende kerkbode staat er onder betreffende gemeente: ds. Vergunst heeft een misstap begaan en daarom reist hij voortaan met de auto als hij komt preken.
Een mooi interview met ds. A. Moerkerken in het ND van vandaag.
Ik krijg het idee dat het ND de laatste tijd de betere interviews heeft.DDD schreef:Een mooi interview met ds. A. Moerkerken in het ND van vandaag.
Je zou dit soort interviews, net als met ds Harinck onlangs eerder in RD verwachten.
-
- Verbannen
Het staat zeker achter een betaalmuur?Bezorgd schreef:Ik krijg het idee dat het ND de laatste tijd de betere interviews heeft.DDD schreef:Een mooi interview met ds. A. Moerkerken in het ND van vandaag.
Je zou dit soort interviews, net als met ds Harinck onlangs eerder in RD verwachten.
Ik kon beide interviews gewoon lezen.GerefGemeente-lid schreef:Het staat zeker achter een betaalmuur?Bezorgd schreef:Ik krijg het idee dat het ND de laatste tijd de betere interviews heeft.DDD schreef:Een mooi interview met ds. A. Moerkerken in het ND van vandaag.
Allicht kan het RD het overkopen en eveneens plaatsen.