Waartegen slechts één gemeentelid een bezwaar hoeft in te dienen, en dan kan de consulent zich er mee bemoeien.MGG schreef:Ik zal even terug kijken, maar voor mij is het geen bekende weg. Dat jij ervaart dat de consulent de zaak (grotendeels) geregeld heeft is bekend. Volgens mij ligt het mandaat echter bij de kerkenraad en zijn/blijven die verantwoordelijk voor de tweetallen.DDD schreef:@MCG:
Je vraagt naar de bekende weg. Op jouw vraag is geloof ik al drie keer in één maand antwoord gegeven. Dat is natuurlijk nergens goed voor.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik kan heel goed begrijpen wat jij voelt. Het is goed om dat gewoon in het huisbezoek aan de orde te stellen. Verdraagzaamheid moet van twee kanten komen.GerefGemeente-lid schreef:Tot 2011 werden er zeer regelmatig (Catechismus)preken gelezen van predikanten zoals wijlen ds. A. Bac, wijlen ds. B. van der Heiden, wijlen ds. A.F. Honkoop, wijlen ds. A. Hoogerland, ds. J. Karels en ds. A. Moerkerken. Bij de periodieke ambtdragersverkiezingen eind 2011 is er een ouderling/scriba die herkiesbaar was niet meer herkozen door de gemeente (omdat hij te rechts was) en rond die periode waren er ook enkele oudere en tevens ook rechtse kerkenraadsleden die zich i.v.m. leeftijd/gezondheid niet meer herkiesbaar stelden. Daarna is er wel nog geregeld gelezen van predikanten zoals ds. G.J. van Aalst, ds. J.J. van Eckeveld, wijlen ds. J. van Haaren en wijlen ds. A. Vergunst, maar de laatste tijd gebeurt dat ook nog maar incidenteel.MGG schreef:Is de gemeente de afgelopen 10 jaar zo veranderd, dat er mensen daardoor verhuizen? Overigens zijn er in Walcheren natuurlijk een aantal grensdorpen waarbij je meerdere keuzes heb. Telt dat ook voor mensen die in zo'n dorp wonen en na een aantal jaar toch liever naar een andere gemeente gaan?GerefGemeente-lid schreef:Dat denk ik wel. De meeste mensen die ik in onze gemeente ken met bescheidenheid, waren rechterflankers. En dat zijn er helaas niet zoveel.MGG schreef:Dat linkerflankmensen bescheidener zijn herken ik totaal niet, maar dat zal wel per gemeente verschillen.
De meesten van hen zijn in de achterliggende 10 jaar verhuisd naar de gemeenten Aagtekerke, Meliskerke of Middelburg-Centrum.
Dus daarin is zeker wel sprake van verandering.
Als je als eenling in zo'n gemeente zit, heb je echt geen invloed, hoor. Volgens mij kun je dan het beste weggaan, hoe moeilijk het ook is.
Dat getuigt van ongeloof. En daarnaast is het ook niet Bijbels denk ik.Thea schreef:Als je als eenling in zo'n gemeente zit, heb je echt geen invloed, hoor. Volgens mij kun je dan het beste weggaan, hoe moeilijk het ook is.
Hoewel begrijpelijk...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
En los daarvan is het ook niet waar, als de andere gemeenteleden althans ware christenen zijn.
Volgens mij heb ik wat gemist, maar dat klopt niet.DDD schreef:Waartegen slechts één gemeentelid een bezwaar hoeft in te dienen, en dan kan de consulent zich er mee bemoeien.MGG schreef:Ik zal even terug kijken, maar voor mij is het geen bekende weg. Dat jij ervaart dat de consulent de zaak (grotendeels) geregeld heeft is bekend. Volgens mij ligt het mandaat echter bij de kerkenraad en zijn/blijven die verantwoordelijk voor de tweetallen.DDD schreef:@MCG:
Je vraagt naar de bekende weg. Op jouw vraag is geloof ik al drie keer in één maand antwoord gegeven. Dat is natuurlijk nergens goed voor.
Een gemeentelid kan geen bezwaar maken tegen de door de kerkenraad gestelde tweetallen.
Approbatie kan pas als degene die gekozen is, het beroep aanneemt. Op dat moment kan men bezwaar maken. Als de kerkenraad dat bezwaar niet overneemt, kan diegene zijn bezwaar doorsturen naar de classis.
In mijn jeugdjaren hadden wij twee predikanten. Deze stonden ruim 20 jaar in de gemeente. In de loop van deze 20 jaar is de populatie van de gemeente en de kerkenraad veranderd. Onderhuids sluimerde veel en werd niet besproken. Op huisbezoeken kwam het wel aan de orde, maar ook daar werd weinig mee gedaan. De problemen kwamen pas aan de oppervlakte bij het bepalen van een tweetal. Bij het eerste tweetal brak een hoop tumult los. Dat heeft zich enkele jaren laten geuit in een opsplitsing van de gemeente. Moraal van het verhaal; door te lang de kool en de geit te sparen, kan een gemeente totaal vernield worden.
Eens.
En wat de opmerking van Tiberius betreft: dat maakt toch helemaal geen verschil? Als iemand gekozen wordt en één iemand pruimt het niet, dan kan er dus een probleem ontstaan.
En wat de opmerking van Tiberius betreft: dat maakt toch helemaal geen verschil? Als iemand gekozen wordt en één iemand pruimt het niet, dan kan er dus een probleem ontstaan.
DDD zegt: 'En los daarvan is het ook niet waar, als de andere gemeenteleden althans ware christenen zijn'.
@DDD, dat is dan waarschijnlijk het probleem, dat het niet allemaal ware christenen zijn waarmee wordt gecommuniceerd. Als er geen wil is om elkaar tegemoet te komen, vind ik dat geen teken van genade.
@DDD, dat is dan waarschijnlijk het probleem, dat het niet allemaal ware christenen zijn waarmee wordt gecommuniceerd. Als er geen wil is om elkaar tegemoet te komen, vind ik dat geen teken van genade.
Zeker. Dat is de oorzaak van alle kerkscheuringen, denk ik. Het is de wens om macht te willen uitoefenen over de ander. Omdat je het zelf beter denkt te weten.
Het moet wel een serieus bezwaar zijn. Puur het feit dat één iemand een ander niet pruimt, is dat niet.DDD schreef:Eens.
Die niet-pruimer zal met argumenten moeten komen, anders is er wel een probleem, maar op een andere plaats.
Nee hoor. Een consulent kan gewoon zijn eigen aanvullend bezwaar maken als de classis niet goed functioneert. Als er eenmaal een discussie op tafel ligt, kunnen er veel dingen mis gaan.
-
- Verbannen
Maar dat gebeurt dus ook ter linkerzijde.DDD schreef:Zeker. Dat is de oorzaak van alle kerkscheuringen, denk ik. Het is de wens om macht te willen uitoefenen over de ander. Omdat je het zelf beter denkt te weten.
Jij hebt het altijd over linkse minderheden, maar er bestaan ook rechtse minderheden. Laat dat nooit vergeten worden. Je opmerking, waarin je rond middernacht aan mij een wijze raad gaf, heb ik al vaak geprobeerd. Maar er is geen eerlijk gesprek mogelijk helaas. Met helemaal niemand.
-
Je kan dan een zaak beginnen en eventueel een appèl op de ps doen.DDD schreef:Nee hoor. Een consulent kan gewoon zijn eigen aanvullend bezwaar maken als de classis niet goed functioneert. Als er eenmaal een discussie op tafel ligt, kunnen er veel dingen mis gaan.
Misschien kun je contact opnemen met de consulent?GerefGemeente-lid schreef:Maar dat gebeurt dus ook ter linkerzijde.DDD schreef:Zeker. Dat is de oorzaak van alle kerkscheuringen, denk ik. Het is de wens om macht te willen uitoefenen over de ander. Omdat je het zelf beter denkt te weten.
Jij hebt het altijd over linkse minderheden, maar er bestaan ook rechtse minderheden. Laat dat nooit vergeten worden. Je opmerking, waarin je rond middernacht aan mij een wijze raad gaf, heb ik al vaak geprobeerd. Maar er is geen eerlijk gesprek mogelijk helaas. Met helemaal niemand.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief