Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 24 okt 2023, 16:08 Ik zie ook totaal niet in waarin ik op mensen neerkijk.

En wat betreft het kerkelijke voorbeeld, daar is hier op het forum al meer dan genoeg over geschreven. Er zijn zelfs forumleden die je daarover haarfijn zouden kunnen informeren.
Helaas weet ik niet wat je bedoeld. Ik weet van geen kerkelijke strijd in mijn gemeente dus volgens mij ben je verkeerde voorbeelden aan het geven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Psalm »

De vergelijking met de Taliban is niet serieus te nemen. Hopelijk is dit een grapje van Ambtenaar.

Het dragen van hoedjes tijdens een jaaropening is mijn inziens niet nodig. Het dragen van hoedjes betitel ik niet als extreem. Wel denk ik dat de bijbel daar zelf geen aanleiding toe geeft. Evenals het dragen van hoedjes tijdens catechisatie.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 24 okt 2023, 18:20 De vergelijking met de Taliban is niet serieus te nemen. Hopelijk is dit een grapje van Ambtenaar.

Het dragen van hoedjes tijdens een jaaropening is mijn inziens niet nodig. Het dragen van hoedjes betitel ik niet als extreem. Wel denk ik dat de bijbel daar zelf geen aanleiding toe geeft. Evenals het dragen van hoedjes tijdens catechisatie.
Nee, ik maak geen grapje. Als je het volledige spectrum van alle christelijke denominaties beziet, dan bevindt de GGiN zich uiterst rechts in dat spectrum. Er is geen vrijheid om een andere norm te hanteren, ook al laat de Bijbel daar ruimte voor. Hetzelfde geldt voor de Taliban. In het islamitische spectrum bevinden zij zich ook uiterst rechts en ook zij leggen hun normen op aan anderen die hetzelfde geloof aanhangen.

Dat de Taliban hun normen maatschappijbreed opleggen en de GGiN slechts aan de bezoekers van een bepaald evenement en de Taliban barbaarse methoden hanteert om de norm af te dwingen, maakt daarbij geen verschil.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?9

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 19:42
Psalm schreef: 24 okt 2023, 18:20 De vergelijking met de Taliban is niet serieus te nemen. Hopelijk is dit een grapje van Ambtenaar.

Het dragen van hoedjes tijdens een jaaropening is mijn inziens niet nodig. Het dragen van hoedjes betitel ik niet als extreem. Wel denk ik dat de bijbel daar zelf geen aanleiding toe geeft. Evenals het dragen van hoedjes tijdens catechisatie.
Nee, ik maak geen grapje. Als je het volledige spectrum van alle christelijke denominaties beziet, dan bevindt de GGiN zich uiterst rechts in dat spectrum. Er is geen vrijheid om een andere norm te hanteren, ook al laat de Bijbel daar ruimte voor. Hetzelfde geldt voor de Taliban. In het islamitische spectrum bevinden zij zich ook uiterst rechts en ook zij leggen hun normen op aan anderen die hetzelfde geloof aanhangen.

Dat de Taliban hun normen maatschappijbreed opleggen en de GGiN slechts aan de bezoekers van een bepaald evenement en de Taliban barbaarse methoden hanteert om de norm af te dwingen, maakt daarbij geen verschil.
Compleet gestoorde reactie!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?9

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 24 okt 2023, 19:54
Compleet gestoorde reactie!
Conceptueel denken is blijkbaar niet je sterkste kant.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoed in eredienst?9

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 19:58
pierre27 schreef: 24 okt 2023, 19:54
Compleet gestoorde reactie!
Conceptueel denken is blijkbaar niet je sterkste kant.
Tja, normaal doen de jouwe niet;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 19:42 Nee, ik maak geen grapje. Als je het volledige spectrum van alle christelijke denominaties beziet, dan bevindt de GGiN zich uiterst rechts in dat spectrum. Er is geen vrijheid om een andere norm te hanteren, ook al laat de Bijbel daar ruimte voor. Hetzelfde geldt voor de Taliban. In het islamitische spectrum bevinden zij zich ook uiterst rechts en ook zij leggen hun normen op aan anderen die hetzelfde geloof aanhangen.

Dat de Taliban hun normen maatschappijbreed opleggen en de GGiN slechts aan de bezoekers van een bepaald evenement en de Taliban barbaarse methoden hanteert om de norm af te dwingen, maakt daarbij geen verschil.
Dit is onlogisch want dit verband zou je natuurlijk kunnen doortrekken naar andere principiële standpunten. Als de overtuiging is dat dit een Bijbelse norm is, dan is het logisch dat kerkenraden daar regels voor opstellen. Dat zelfde geldt voor andere principiële standpunten. Dit heeft niets met de Taliban te maken.
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 24 okt 2023, 20:07
Dit is onlogisch want dit verband zou je natuurlijk kunnen doortrekken naar andere principiële standpunten. Als de overtuiging is dat dit een Bijbelse norm is, dan is het logisch dat kerkenraden daar regels voor opstellen. Dat zelfde geldt voor andere principiële standpunten. Dit heeft niets met de Taliban te maken.
Zeker, dat kun je ook op andere punten betrekken. Aangaande het betreffende onderwerp: verplicht dragen van hoedjes tijdens evenementen die geen kerkdienst betreffen, is zelfs binnen het reformatorische smaldeel geen overeenstemming.

Schoolbesturen moeten daarom verstandig zijn en geen bijeenkomsten beleggen in kerken waarvan de kerkenraden regels hanteren die niet breed gedragen worden binnen de achterban en zelfs discutabel zijn.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 20:12 Zeker, dat kun je ook op andere punten betrekken. Aangaande het betreffende onderwerp: verplicht dragen van hoedjes tijdens evenementen die geen kerkdienst betreffen, is zelfs binnen het reformatorische smaldeel geen overeenstemming.

Schoolbesturen moeten daarom verstandig zijn en geen bijeenkomsten beleggen in kerken waarvan de kerkenraden regels hanteren die niet breed gedragen worden binnen de achterban en zelfs discutabel zijn.
Ja, dat kan zo zijn. Theoretisch kun je een vergelijking maken met de Taliban. Er wordt inderdaad in beide gevallen iets opgelegd. Maar het slaat natuurlijk nergens op. Dat is hetzelde als je het beleid van onze regering met de Taliban vergelijk. Onze regering legt ook soms dingen op waarvan groot deel van bevolking ontevreden is. Jouw vergelijking gaat dus flink mank. Ik kan ook de wildste vergelijkingen maken die op zich kloppen, maar totaal mank gaan in context en gevoelswaarde.

Het feit dat je deze vergelijking maakt, laat eerder zien hoe jij er persoonlijk inzit.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4031
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoed in eredienst?9

Bericht door Terri »

pierre27 schreef: 24 okt 2023, 19:59
Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 19:58
pierre27 schreef: 24 okt 2023, 19:54
Compleet gestoorde reactie!
Conceptueel denken is blijkbaar niet je sterkste kant.
Tja, normaal doen de jouwe niet;)
Kom mannen, dit is niet fraai.
Probeer volwassen te reageren.
En dat allemaal om een hoedje.....
Ambtenaar
Berichten: 9370
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 24 okt 2023, 20:22

Ja, dat kan zo zijn. Theoretisch kun je een vergelijking maken met de Taliban. Er wordt inderdaad in beide gevallen iets opgelegd. Maar het slaat natuurlijk nergens op. Dat is hetzelde als je het beleid van onze regering met de Taliban vergelijk. Onze regering legt ook soms dingen op waarvan groot deel van bevolking ontevreden is. Jouw vergelijking gaat dus flink mank. Ik kan ook de wildste vergelijkingen maken die op zich kloppen, maar totaal mank gaan in context en gevoelswaarde.

Het feit dat je deze vergelijking maakt, laat eerder zien hoe jij er persoonlijk inzit.
Een regering kun je wegstemmen. De Taliban en de betreffende kerkenraden niet.

En verder laat ik het maar hierbij, de emotie vertroebelt jullie blik.
Geytenbeekje
Berichten: 8320
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 20:34
Psalm schreef: 24 okt 2023, 20:22

Ja, dat kan zo zijn. Theoretisch kun je een vergelijking maken met de Taliban. Er wordt inderdaad in beide gevallen iets opgelegd. Maar het slaat natuurlijk nergens op. Dat is hetzelde als je het beleid van onze regering met de Taliban vergelijk. Onze regering legt ook soms dingen op waarvan groot deel van bevolking ontevreden is. Jouw vergelijking gaat dus flink mank. Ik kan ook de wildste vergelijkingen maken die op zich kloppen, maar totaal mank gaan in context en gevoelswaarde.

Het feit dat je deze vergelijking maakt, laat eerder zien hoe jij er persoonlijk inzit.
Een regering kun je wegstemmen. De Taliban en de betreffende kerkenraden niet.

En verder laat ik het maar hierbij, de emotie vertroebelt jullie blik.
Alsof dit vergelijken met de taliban niets met emotie te maken heeft :hum
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Psalm »

Ambtenaar schreef: 24 okt 2023, 20:34 Een regering kun je wegstemmen. De Taliban en de betreffende kerkenraden niet.

En verder laat ik het maar hierbij, de emotie vertroebelt jullie blik.
Kerkenraden kun je ook wegstemmen als gemeente. Dus ik heb hier gewoon een punt. Jouw vergelijking met de Taliban is gewoon zo buiten alle werkelijkheid. Het is bijna humoristisch.

Ik ben over dit onderwerp ook niet emotioneel. Behoorlijk rationeel zelfs. Ik ben namelijk ook van mening dat hoedjes dragen tijdens jaaropeningen en catechisaties geen vereiste is. Dus dat valt allemaal wel mee.
merel
Berichten: 10066
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Deze vergelijking heb ik trouwens wel vaker gehoord. Natuurlijk gaat dat niet over het moorden etc, maar wel over het dwingend opleggen van een religieuze visie, die niet gestoeld is op een religieus boek, aan een hele gemeenschap.
Henk J
Berichten: 2658
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Henk J »

merel schreef: 25 okt 2023, 08:10 Deze vergelijking heb ik trouwens wel vaker gehoord. Natuurlijk gaat dat niet over het moorden etc, maar wel over het dwingend opleggen van een religieuze visie, die niet gestoeld is op een religieus boek, aan een hele gemeenschap.
Een ieder die naar een reformatorische school gaat kiest daar zelf voor, je kunt ook naar een andere school als de hoed op de schoolopening voor jou teveel gevraagd is.
Een vergelijking moet wel op meerdere fronten kloppen anders gaat ze mank. Door de rechterflank te vergelijken met de Taliban zet je ze in een bepaalde hoek, namelijk de hoek van terroristisch geweld. Misschien is dat onbedoeld, misschien bedoeld, maar ik vind dat hoe dan ook zeer verwerpelijk.
Plaats reactie