Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Hollander

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hollander »

@Jantje, in het andere topic zag ik deze reactie van jou:
Jantje schreef:(...) Wat mij betreft gaan alle kerken zondag weer volledig open. (...)
Ik ben wel benieuwd hoe dit standpunt te rijmen valt met jouw standpunt over Covid19-vaccinatie.
Enerzijds neem je Covid19 zo serieus dat je zeker gaat vaccineren.
Anderzijds lijk je Covid19 niet serieus te nemen door in de kerk (wel privé) de basisregels niet in acht te nemen en daarmee toch risico neemt op besmetting.

Je standpunten zijn natuurlijk verder prima, laat ik voor jou, maar de bovenstaande ogenschijnlijke tegenstelling intrigeerde mij.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Een interessante vraag.

Het punt is dat men niet kan uitsluiten dat mensen ook na vaccinatie eventueel nog andere mensen kunnen besmetten. Dat wordt althans niet uitgesloten. In die zin zou dat betekenen dat ook straks als de maatregelen versoepelt worden, de kerken als laatste aan de beurt zijn of de anderhalvemeterregel blijft bestaan. Laat ik dan nu zeggen dat die in ieder geval zoveel mogelijk moet worden geprobeerd te handhaven, zolang dat reëel blijft. Als dat lukt met kinderen die aan het uiteinde van de gezinnen geplaatst worden, kan dat een prima oplossing zijn. Ik weet dat meerdere gemeenten dat zo doen en deden.

Verder begrijp ik de tegenstelling die je ziet, maar dat zij dan verder maar zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
parsifal

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Een interessante vraag.

Het punt is dat men niet kan uitsluiten dat mensen ook na vaccinatie eventueel nog andere mensen kunnen besmetten. Dat wordt althans niet uitgesloten. In die zin zou dat betekenen dat ook straks als de maatregelen versoepelt worden, de kerken als laatste aan de beurt zijn of de anderhalvemeterregel blijft bestaan. Laat ik dan nu zeggen dat die in ieder geval zoveel mogelijk moet worden geprobeerd te handhaven, zolang dat reëel blijft. Als dat lukt met kinderen die aan het uiteinde van de gezinnen geplaatst worden, kan dat een prima oplossing zijn. Ik weet dat meerdere gemeenten dat zo doen en deden.

Verder begrijp ik de tegenstelling die je ziet, maar dat zij dan verder maar zo.
Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de vaccins daadwerkelijk tegen besmetting beschermen (in ieder geval voor meer dan 90% van de mensen). Ik denk dat als alle volwassenen de mogelijkheid hebben gehad om gevaccineerd te worden, de boel open kan, ook als de R duidelijk onder 1 raakt zal wel weer wat mogelijk zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
windorgel

Bericht door windorgel »

In kerken waar slechts 10 tot 25% zich laat vaccineren, zouden, bij het loslaten van de maatregelen ergens komende zomer, weleens grote uitbraken kunnen ontstaan. Daar maak ik me zorgen over, ook over wat we dan van pers en regering zullen horen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

windorgel schreef:In kerken waar slechts 10 tot 25% zich laat vaccineren, zouden, bij het loslaten van de maatregelen ergens komende zomer, weleens grote uitbraken kunnen ontstaan. Daar maak ik me zorgen over, ook over wat we dan van pers en regering zullen horen.
Wanneer je Gods genadige voorzienigheid buitensluit snap ik deze gedachte.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
windorgel schreef:In kerken waar slechts 10 tot 25% zich laat vaccineren, zouden, bij het loslaten van de maatregelen ergens komende zomer, weleens grote uitbraken kunnen ontstaan. Daar maak ik me zorgen over, ook over wat we dan van pers en regering zullen horen.
En wanneer je die insluit, kan ik de kerkenraad uit Urk ook heel goed begrijpen, ondanks het feit dat ik voor vaccinatie ben. In die zin doen zij al wat ze komende zomer dan zouden doen. Want ze zijn daar ook tegen vaccinatie, als ik de persverklaring zo eens lees.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
parsifal

Bericht door parsifal »

Dat vrees ik ook, maar ik denk dat dit niet genoeg is om heel snel te grote druk op de ICs te veroorzaken en het kan zijn dat verschillende pockets van ongevaccineerden met genoeg tijd tussen de uitbraken te maken hebben waardoor we horen van slachtoffers en de bereidheid tot vaccinatie wat omhoog gaat. Ik hoop en bid natuurlijk dat de uitbraken niet zullen komen. Maar ik zie dit toch een beetje als leven bij springvloed bij slecht onderhouden dijken. We kunnen bewaard worden voor grote uitbraken, maar het is goed om wel met een dodelijk scenario te rekenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
En wanneer je die insluit, kan ik de kerkenraad uit Urk ook heel goed begrijpen, ondanks het feit dat ik voor vaccinatie ben. In die zin doen zij al wat ze komende zomer dan zouden doen. Want ze zijn daar ook tegen vaccinatie, als ik de persverklaring zo eens lees.
Jantje, weet je dat je maar ongeveer 3 maanden beschermd bent na het zetten van de vaccinatie?
En:
Voorkomt het vaccin besmetting?
Dat moet nog verder onderzocht worden.
cbg.meb.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het vaccin is niet hetgeen waar ik op vertrouw, ik hoop en bid vooral dat de Heere er Zijn zegen over wil geven. Dan is het goed, hoelang het dan ook werkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben inderdaad ok wel een beetje bang dat als je lichaam er eenmaal aan gewend bent dat je dan om de zoveel tijd moet prikken.
Ook een reden dat mij afschrikt om het te doen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Voorkomt het vaccin besmetting?
cbg.meb.nl
Uit studie van het Center for Disease Control blijkt dat mRNA-vaccins effectief zijn in het voorkomen van besmetting.

https://www.cdc.gov/media/releases/2021 ... cines.html
Marco

Bericht door Marco »

Mara schreef:Jantje, weet je dat je maar ongeveer 3 maanden beschermd bent na het zetten van de vaccinatie?
En:
cbg.meb.nl
Zelfde bron:
cbg.meb.nl schreef:16. Hoe lang ben ik beschermd na de prik?

We weten op dit moment dat bescherming zo’n 3 maanden na vaccinatie nog onverminderd hoog is. Het is nog niet bekend hoe lang deze bescherming zal blijven. Dit wordt nu uitvoerig onderzocht in de klinische studies en zal ook na goedkeuring en markttoelating van het vaccin gevolgd worden, in ieder geval gedurende twee jaar.
Graag geen halve (on)waarheden verspreiden.
Mara

Bericht door Mara »

Marco schreef:
Mara schreef:Jantje, weet je dat je maar ongeveer 3 maanden beschermd bent na het zetten van de vaccinatie?
En:
cbg.meb.nl
Zelfde bron:
cbg.meb.nl schreef:16. Hoe lang ben ik beschermd na de prik?

We weten op dit moment dat bescherming zo’n 3 maanden na vaccinatie nog onverminderd hoog is. Het is nog niet bekend hoe lang deze bescherming zal blijven. Dit wordt nu uitvoerig onderzocht in de klinische studies en zal ook na goedkeuring en markttoelating van het vaccin gevolgd worden, in ieder geval gedurende twee jaar.
Graag geen halve (on)waarheden verspreiden.
En jij graag goed lezen!
Dat staat er nl.
Na die drie maanden is het niet onderzocht.
En als je nog meer waarheid wilt, er staat ook nog bij:
14. Voorkomt het vaccin besmetting?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:En jij graag goed lezen!
Dat staat er nl.
Het beschermt dus minimaal 3 maanden (na 3 maanden is de bescherming nog onverminderd hoog) en niet maar 3 maanden, zoals jij schreef...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Mara schreef:En jij graag goed lezen!
Dat staat er nl.
Het beschermt dus minimaal 3 maanden (na 3 maanden is de bescherming nog onverminderd hoog) en niet maar 3 maanden, zoals jij schreef...
RIVM zegt, op 21 maart j.l.:
Hoe lang ben je beschermd na vaccinatie tegen COVID-19?
Dat weten we nog niet goed. Hierover zijn nog weinig gegevens bekend omdat het nieuwe vaccins zijn.

Na de tweede vaccinatie is de kans om ziek te worden veel kleiner omdat je beter beschermd bent. Het is daarom belangrijk om ook de tweede vaccinatie te halen.
Je zei zelf ook net:
Jantje schreef:Het vaccin is niet hetgeen waar ik op vertrouw,
Plaats reactie