Pagina 13 van 19
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 25 apr 2011, 23:27
door refo
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje slappe opmerking.
Het squadron is opgezegd per 8 mei en kijk nu eens hoe goed ze ondanks dat hun best doen! Kom op zeg, er zijn zat burgers die zo'n houding vertoond hebben. Ontslagen en tot het einde hun plicht gedaan.
Die krijgen daarvoor ook niet het burger-equivalent van de Militaire Willemsorde.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 25 apr 2011, 23:36
door jvdg
refo schreef:Ik vind het eerlijk gezegd een beetje slappe opmerking.
Het squadron is opgezegd per 8 mei en kijk nu eens hoe goed ze ondanks dat hun best doen! Kom op zeg, er zijn zat burgers die zo'n houding vertoond hebben. Ontslagen en tot het einde hun plicht gedaan.
Die krijgen daarvoor ook niet het burger-equivalent van de Militaire Willemsorde.
Jammer, refo, als het jou zou overkomen ben ik heel nieuwsgierig hoe jij zou reageren.
Gezien jouw beroep zal dit niet snel gebeuren.
Maar ik heb het wel meegemaakt, het gereedschap was niet valide meer en het werd weggegooid in de schrootbak.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 26 apr 2011, 11:28
door Tiberius
huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk
Het is toch geen defensietaak om allerlei soorten brandjes te blussen? Ik neem aan dat daar andere instanties voor zijn.
Goed, als ze toch niets te doen hebben, kunnen ze wel even een handje helpen, inderdaad.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 26 apr 2011, 11:48
door huisman
Tiberius schreef:huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk
Het is toch geen defensietaak om allerlei soorten brandjes te blussen? Ik neem aan dat daar andere instanties voor zijn.
Goed, als ze toch niets te doen hebben, kunnen ze wel even een handje helpen, inderdaad.
Onze helicopters en vooral de Cougar hebben vele taken voor b.v. binnenlandse zaken, search en rescue, brandbestrijding enz. dat zijn allemaal geen defensietaken maar moeten wel gedaan worden. Die mogelijkheden vallen met het stilzetten van de Cougar grotendeels weg. Temeer om dat de opvolger (NH90) nog jaren op zich laat wachten.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 26 apr 2011, 15:38
door PvS
huisman schreef:Tiberius schreef:huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk
Het is toch geen defensietaak om allerlei soorten brandjes te blussen? Ik neem aan dat daar andere instanties voor zijn.
Goed, als ze toch niets te doen hebben, kunnen ze wel even een handje helpen, inderdaad.
Onze helicopters en vooral de Cougar hebben vele taken voor b.v. binnenlandse zaken, search en rescue, brandbestrijding enz. dat zijn allemaal geen defensietaken maar moeten wel gedaan worden. Die mogelijkheden vallen met het stilzetten van de Cougar grotendeels weg. Temeer om dat de opvolger (NH90) nog jaren op zich laat wachten.
Misschien is het nu wel de tijd voor de brandweer om helikopters aan te schaffen?
De sterke arm en het ambulancepersoneel vliegen er ook mee rond, waarom zij dan niet?
En het zal niet het laatste natuurbrandje zijn...
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 26 apr 2011, 16:16
door huisman
PvS schreef:huisman schreef:Tiberius schreef:huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk
Het is toch geen defensietaak om allerlei soorten brandjes te blussen? Ik neem aan dat daar andere instanties voor zijn.
Goed, als ze toch niets te doen hebben, kunnen ze wel even een handje helpen, inderdaad.
Onze helicopters en vooral de Cougar hebben vele taken voor b.v. binnenlandse zaken, search en rescue, brandbestrijding enz. dat zijn allemaal geen defensietaken maar moeten wel gedaan worden. Die mogelijkheden vallen met het stilzetten van de Cougar grotendeels weg. Temeer om dat de opvolger (NH90) nog jaren op zich laat wachten.
Misschien is het nu wel de tijd voor de brandweer om helikopters aan te schaffen?
De sterke arm en het ambulancepersoneel vliegen er ook mee rond, waarom zij dan niet?
En het zal niet het laatste natuurbrandje zijn...
Zou het niet efficiënter zijn geweest om de defensie heli's die er toch zijn voor deze taken te blijven gebruiken maar dan niet op kosten van defensie. Twee vliegen in één klap, defensie kan haar luchtmobiele taak behouden en nederland heeft voor een koopje een vliegende brandweer, reddingsdienst enz enz.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 28 apr 2011, 09:44
door huisman
Opmerkelijk en schokkend bericht
Een Nederlandse oud-F-16-piloot is in maart aangehouden op verdenking van spionage.
Het Openbaar Ministerie zegt dat oud-kapitein Chris V. een of meer staatsgeheimen heeft gelekt of voorbereidingen daartoe heeft getroffen.
De Telegraaf schrijft dat de man zaken wilde doen met een Wit-Rus, maar het OM wil dat niet bevestigen. Volgens het dagblad is de Wit-Rus ook aangehouden.
Financiële problemen
De 37-jarige V. zou de luchtmacht vorig jaar hebben verlaten en daarna in financiële problemen zijn geraakt. Hij zit nu anderhalve maand vast.
De rijksrecherche onderzoekt de zaak. In juni moet V. voorkomen
http://nos.nl/artikel/236126-oudf16pilo ... onage.html
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 28 apr 2011, 10:01
door edward
huisman schreef:Opmerkelijk en schokkend bericht
Een Nederlandse oud-F-16-piloot is in maart aangehouden op verdenking van spionage.
Het Openbaar Ministerie zegt dat oud-kapitein Chris V. een of meer staatsgeheimen heeft gelekt of voorbereidingen daartoe heeft getroffen.
De Telegraaf schrijft dat de man zaken wilde doen met een Wit-Rus, maar het OM wil dat niet bevestigen. Volgens het dagblad is de Wit-Rus ook aangehouden.
Financiële problemen
De 37-jarige V. zou de luchtmacht vorig jaar hebben verlaten en daarna in financiële problemen zijn geraakt. Hij zit nu anderhalve maand vast.
De rijksrecherche onderzoekt de zaak. In juni moet V. voorkomen
http://nos.nl/artikel/236126-oudf16pilo ... onage.html
Er zijn toch wel schokkendere dingen?Nederlanders spioneren ook hoor, ieder land, is een hele bedrijfstak, hoort er gewoon bij, volgens mij.
Kijk eens naar Wikileaks.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 28 apr 2011, 22:13
door huisman
Tiberius schreef:huisman schreef:Over plichtsbesef gesproken : Je hoort op 8 april dat op 8 mei je squadron wordt opgeheven en de Cougar helicopters aan de grond moeten blijven. Dan mag je nog wel op tweede paasdag uitrukken voor een heidebrand, na 8 mei hebben wij geen heidebranden/duinbranden/bosbranden meer, die branden zijn dan wegens de bezuinigingen niet meer mogelijk
Het is toch geen defensietaak om allerlei soorten brandjes te blussen? Ik neem aan dat daar andere instanties voor zijn.
Goed, als ze toch niets te doen hebben, kunnen ze wel even een handje helpen, inderdaad.
De politiek wordt wakker.
DEN HAAG (ANP) – Minister Hans Hillen van Defensie voorziet de komende jaren „een behoorlijke dip” in de helikoptercapaciteit als de Cougar-helikopters dit jaar worden wegbezuinigd. „Het is niet rampzalig, wel ernstig”, zei de bewindsman woensdag in de Tweede Kamer tijdens een overleg over materieel.
De meeste van de huidige zeventien Cougars vallen weg en in 2017 en 2018 is de capaciteit volgens Hillen weer op orde. Dan zijn er zes nieuwe Chinook-helikopters bijgekomen en zijn ook de nieuwe NH-90 helikopters beschikbaar. Nederland heeft inmiddels vier van de twintig bestelde NH-90’s en volgend jaar komen er nog eens drie bij.
Drie Cougars blijven voorlopig nog in de lucht, vooral voor reddingsactiviteiten (SAR). Daar vallen ook blusactiviteiten onder. Dit weekeinde werden twee Cougars hiervoor ingezet in Drenthe. Enkele partijen maakten zich zorgen over het verdwijnen van deze functie. Hillen wacht hierover de Tweede Kamer af. Hij gaf aan dat Defensie geld kan krijgen als de helikopters commercieel worden ingehuurd, maar het leveren van maatschappelijke bijstand kan Defensie niet declareren.
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 24 okt 2012, 15:44
door Auto
Nou huisman, ze zijn weer een stapje dichterbij aankoop van je nieuwe speeltje
RD vandaag
Rekenkamer: uit JSF stappen duur en nadelig
24-10-2012 10:06 | gewijzigd 24-10-2012 14:38 | Redactie digitale media
Foto EPA
DEN HAAG – Als Nederland nu uit de testfase van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig JSF zou stappen heeft dat per saldo alleen nadelen. Ook helemaal uit het JSF-programma stappen, zoals een meerderheid in de Tweede Kamer vlak voor de zomer bepleitte, levert vooral onzekerheden op.
Dat stelt de Algemene Rekenkamer woensdag in een rapport dat naar de Tweede Kamer is gestuurd. Volledig uit het JSF-programma stappen levert in eerste instantie weliswaar 265 miljoen euro op, maar kost op langere termijn zeker 405 miljoen. Uit de testfase stappen ligt volgens de Rekenkamer gezien de nadelen „niet voor de hand”. De Rekenkamer constateert ook dat gewoon doorgaan met het JSF-programma zoals het huidige kabinet wil, „functionele voordelen” oplevert, maar tegelijkertijd risico’s kent. Die zitten in mogelijk nieuwe vertragingen of het verder stijgen van de kosten van de JSF-toestellen.
Het Rekenkamerrapport is daarmee een steun in de rug geworden voor de voorstanders van de JSF. De twee opties van uitstappen kennen vooral nadelen, doorgaan heeft voornamelijk voordelen. Wel wordt het volgens de Rekenkamer onmogelijk om voor het budget in de toekomst 85 JSF-toestellen te kopen, het getal waarmee Defensie in rekenmodellen altijd heeft gewerkt.
Minister Hans Hillen van Defensie is het op dat punt eens met de Rekenkamer en geeft in een schriftelijke reactie meteen aan dat hij nu inzet op de aanschaf van 56 toestellen. Hillen had dit voorjaar al eens gezegd dat een kabinet in de toekomst zeker minder dan 85 vliegtuigen zal kopen, maar het is voor het eerst dat het kabinet een aantal noemt. Hillen denkt dat het met 56 JSF-vliegtuigen (de luchtmacht beschikt nu over 68 F-16-toestellen) mogelijk is om de taken van Defensie operationeel verantwoord uit te voeren.
In algemene zin concludeert de Rekenkamer dat de ambities van de luchtmacht niet passen binnen het budget. Defensie moet de taken en inzet van de luchtmacht daarom heroverwegen.
Defensie heeft in het verleden 4,5 miljard euro gereserveerd voor de vervanging van de F-16. Daarvan is nu nog 4,05 miljard euro beschikbaar.
Een besluit over de daadwerkelijke aanschaf van de JSF-toestellen is overigens nog niet genomen. Dat zal een volgend kabinet moeten doen.
Reactie CDA
Raymond Knops, Defensiewoordvoerder van de Tweede Kamerfractie van het CDA via Twitter: „Mijn conclusie n.a.v. rapport Algemene Rekenkamer. Bij kopen JSF van de plank, slaan we de plank volledig mis. Penny wise, pound foolish.”
Reactie CU
Joël Voordewind, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie: „Ik ben blij met dit onderzoek die op verzoek van de ChristenUnie is uitgevoerd. Nu uit de JSF stappen is geld over de balk smijten en betekent het verlies van broodnodige banen. Een onverantwoord voorstel van de PvdA midden in deze crisis. Een nieuwe kandidaat-vergelijking kan, maar zeker nu niet stoppen met de testfase van de JSF.”
Reactie VDD
VVD-Kamerlid Han ten Broeke: „Het rapport van de Algemene Rekenkamer is kraakhelder en bevat voor de VVD geen opvallende nieuwe conclusies. Uitstappen is duur. Doorvliegen met de huidige F-16 toestellen zo mogelijk nog duurder. En met het beschikbare budget voor de vervanging van de F-16 zal goed moeten worden gekeken hoe de ambities van de luchtmacht zich verhouden tot onze beperkte financiële mogelijkheden. Dat is aan een nieuw kabinet en daarover wordt nu onderhandeld en doen wij dus geen uitspraken.”
Reactie GroenLinks
Bram van Ojik, fractieleider van GroenLinks: „Het parlement is regelrecht de JSF-fuik ingelokt. Om de PvdA binnenboord te houden, werd besluitvorming over de aanschaf steeds uitgesteld. Ik ben benieuwd of de PvdA met het einde van de onderhandelingen in zicht wel kleur durft te bekennen. Doorgaan met dit project betekent niet alleen een aanslag op de Nederlandse portemonnee, maar zet ook de toekomst van Defensie op het spel. Het is hoog tijd om eindelijk écht goed zicht te krijgen hoe we in dit miljardenverslindende project verzeild zijn geraakt. Hoe de kosten de afgelopen tien jaren zó uit de hand zijn gelopen, wat realistische verwachtingen zijn voor het verdere verloop van dit project en hoe we in de toekomst voorkomen dat we deelnemen aan projecten die zo de mist ingaan. Met deze rapporten in de hand zal GroenLinks zich hiervoor hard blijven maken.”
Reactie SP
SP-Kamerlid Jasper van Dijk: „Het Rekenkamerrapport is een steun in de rug voor de tegenstanders van de JSF. Er blijkt uit dat elke optie met grote onzekerheid is omkleed. Stoppen is voor ons de beste optie, want het draagvlak voor de JSF is minimaal. Doorgaan kent enorme onzekerheden, vooral vanwege ontwikkelingen in de VS: grote vertragingen in het project, gebreken en kostenstijgingen.
Dat stoppen ook geld kost, heb ik altijd erkend. Dat is logisch, omdat we er al zo ver in zitten. Maar die kosten zijn afgerond 150 miljoen tegen aanschafkosten van 4 miljard euro. Dat is dus veel lager.
We moeten eerst een debat voeren over de taken van de krijgsmacht en tezijnertijd bezien hoe we de F-16 gaan vervangen. Eerst dat debat in plaats van rücksichtlos een straaljager aanschaffen. Ik ga ervan uit dat de PvdA ook vasthoudt aan de motie om te stoppen met de JSF. Het minste dat het kabinet kan doen is een nieuwe vergelijking van alle kandidaten voor de opvolging van de F-16.”
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 24 okt 2012, 17:35
door huisman
Wij(de koninklijke luchtmacht) hebben al een Lockheed Martin F-35 Lightning II (Zo heet de JSF).
één van de twee testtoestellen (hoe gaat dat spreekwoord ook al weer als er één schaap over de dam is......

)
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 24 okt 2012, 19:16
door Auto
huisman schreef:Wij(de koninklijke luchtmacht) hebben al een Lockheed Martin F-35 Lightning II (Zo heet de JSF).
één van de twee testtoestellen (hoe gaat dat spreekwoord ook al weer als er één schaap over de dam is......

)
Vliegen jullie er al mee?
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 24 okt 2012, 19:38
door huisman
Auto schreef:huisman schreef:Wij(de koninklijke luchtmacht) hebben al een Lockheed Martin F-35 Lightning II (Zo heet de JSF).
één van de twee testtoestellen (hoe gaat dat spreekwoord ook al weer als er één schaap over de dam is......

)
Vliegen jullie er al mee?
Yep....alleen in de States met o.a. Nederlandse vliegers en techneuten
In alle stilte en zonder de gebruikelijke publiciteit heeft maandag 6 augustus 2012 de eerste Nederlandse F-35 Joint Strike Fighter zijn eerste vlucht gemaakt. Een historisch moment. Op maandag 6 augustus 2012 maakte de eerste Nederlandse F-35A (genoemd AN-1, s/n F-001) de eerste proefvlucht vanaf het fabrieksvliegveld van Lockheed Martin in Fort Worth, Texas.
Op dinsdag 7 augustus 2012 volgde de tweede vlucht en op vrijdag 10 augustus 2012 volgde de derde vlucht
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 24 okt 2012, 20:57
door vlinder
Kreeg net deze link van mn collega die op die boot zit. Als ik vrijgezel was geweest had ik het wel geweten.
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... ij_Somalie
Re: 10000 banen weg bij Defensie
Geplaatst: 24 okt 2012, 22:15
door Simon

Cockpit van de nieuwste 747-8 al eens gezien?
Lijkt toch heel eenvoudig voor het langste passagiersvliegtuig ter wereld! (nee, die heeft KLM nog niet)....
Maar nu boeit burgerluchtvaart me zowiezo meer dan oorlogstuig .