Waarom zou Paulus dat dan wel gedaan hebben?refo schreef:Tja, hier gaan de GG dan ook wezenlijk de fout in. Er is maar één Evangelie. En die neemt NIET de mens als uitgangspunt.Tiberius schreef:Waarom kan dat niet? Voor de onbekeerden een ontdekkende prediking, voor de zuigelingen melk en voor de volwassenen vaste spijze.Afgewezen schreef:Dr. Steenblok wilde verschillend zaad voor verschillende hoorders. Dat kan niet.
Nieuw boek over dr. C. Steenblok
Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok
Kun je dat illustreren met een voorbeeld?Tiberius schreef:Waarom zou Paulus dat dan wel gedaan hebben?refo schreef:Tja, hier gaan de GG dan ook wezenlijk de fout in. Er is maar één Evangelie. En die neemt NIET de mens als uitgangspunt.Tiberius schreef:Waarom kan dat niet? Voor de onbekeerden een ontdekkende prediking, voor de zuigelingen melk en voor de volwassenen vaste spijze.Afgewezen schreef:Dr. Steenblok wilde verschillend zaad voor verschillende hoorders. Dat kan niet.
[bijbel]1 Kor 3:2[/bijbel]memento schreef:Kun je dat illustreren met een voorbeeld?
Ik zou dan liever zeggen: Paulus brengt één Woord, één zaad, maar past het verschillend toe. Eén explicatio, maar meerdere applicatio's...Tiberius schreef:[bijbel]1 Kor 3:2[/bijbel]memento schreef:Kun je dat illustreren met een voorbeeld?
Klopt. En zo functioneert dat bij dr. Steenblok ook; althans: in de preken die ik van hem gelezen heb.memento schreef:Ik zou dan liever zeggen: Paulus brengt één Woord, één zaad, maar past het verschillend toe. Eén explicatio, maar meerdere applicatio's...Tiberius schreef:[bijbel]1 Kor 3:2[/bijbel]memento schreef:Kun je dat illustreren met een voorbeeld?
Gaat het hier over Evangelieverkondiging aan ongelovigen? Gaat het hier over het 'aanbod van genade'? Nee!Tiberius schreef:[bijbel]1 Kor 3:2[/bijbel]memento schreef:Kun je dat illustreren met een voorbeeld?
Dus deze tekst bewijst helemaal niks in dit geval.
Ter aanvulling
2 Kor 2:16
Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?
Kant: een reuk des doods ten dode;
Dat is, die dodelijk is en hun den dood toebrengt. Niet dat het Evangelie uit zijne natuur iemand den dood toebrengt, want het is een dienst des levens, {#2Co 3:6,7}, en ene kracht Gods ter zaligheid allen die geloven, {#Ro 1:16}, maar omdat degenen, die ongelovig zijn, door hun eigen moedwilligheid, zich daartegen stellen, en alzo Gods zwaarder oordeel over zich trekken. Zie {#Joh 3:36 1Pe 2:7,8}.
2 Kor 2:16
Dezen wel een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam?
Dat is, die dodelijk is en hun den dood toebrengt. Niet dat het Evangelie uit zijne natuur iemand den dood toebrengt, want het is een dienst des levens, {#2Co 3:6,7}, en ene kracht Gods ter zaligheid allen die geloven, {#Ro 1:16}, maar omdat degenen, die ongelovig zijn, door hun eigen moedwilligheid, zich daartegen stellen, en alzo Gods zwaarder oordeel over zich trekken. Zie {#Joh 3:36 1Pe 2:7,8}.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Juist, deze tekst is meer van toepassing op deze kwestie.pierre27 schreef:2 Kor 2:16
Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...Tiberius schreef:Klopt. En zo functioneert dat bij dr. Steenblok ook; althans: in de preken die ik van hem gelezen heb.memento schreef:Ik zou dan liever zeggen: Paulus brengt één Woord, één zaad, maar past het verschillend toe. Eén explicatio, maar meerdere applicatio's...Tiberius schreef:[bijbel]1 Kor 3:2[/bijbel]memento schreef:Kun je dat illustreren met een voorbeeld?
Exact! Waarbij dr. S. ook nog eens dubieuze kenmerken hanteert voor de wedergeborenen.memento schreef:Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...
Dat volgt wel uit zijn theologie, ja. Hij wilde het aanbod van genade alleen beperken tot de uitverkorenen. Daarin ben ik het ook niet met hem eens.Afgewezen schreef:Exact! Waarbij dr. S. ook nog eens dubieuze kenmerken hanteert voor de wedergeborenen.memento schreef:Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...
Maar met het verwijt, dat S. alleen in weltoebereide aarde zaaide, doet hem geen recht.
Vanuit zijn preken heb ik dan een andere indruk gekregen dan jij. Kan je je stelling illustreren met een citaat uit een preek?Tiberius schreef:Dat volgt wel uit zijn theologie, ja. Hij wilde het aanbod van genade alleen beperken tot de uitverkorenen. Daarin ben ik het ook niet met hem eens.Afgewezen schreef:Exact! Waarbij dr. S. ook nog eens dubieuze kenmerken hanteert voor de wedergeborenen.memento schreef:Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...
Maar met het verwijt, dat S. alleen in weltoebereide aarde zaaide, doet hem geen recht.
Als je dit meent hoop ik dat je er op terugkomt "verschillend zaad" mag natuurlijk echt niet. Zien jullie niet dat de stellingen van Dr C. Stenblok niets meer te maken hebben met Christus opdracht om het Evangelie te prediken aan alle creaturen.Tiberius schreef:Waarom kan dat niet? Voor de onbekeerden een ontdekkende prediking, voor de zuigelingen melk en voor de volwassenen vaste spijze.Afgewezen schreef:Dr. Steenblok wilde verschillend zaad voor verschillende hoorders. Dat kan niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Een citaat is wat lastig, omdat ik zijn preken niet digitaal heb.memento schreef:Vanuit zijn preken heb ik dan een andere indruk gekregen dan jij. Kan je je stelling illustreren met een citaat uit een preek?Tiberius schreef:Dat volgt wel uit zijn theologie, ja. Hij wilde het aanbod van genade alleen beperken tot de uitverkorenen. Daarin ben ik het ook niet met hem eens.Afgewezen schreef:Exact! Waarbij dr. S. ook nog eens dubieuze kenmerken hanteert voor de wedergeborenen.memento schreef:Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...
Maar dan zou je met name zijn preek over Handelingen 2:37-40 eens moeten lezen "De roepstem tot bekering op de pinksterdag" (o.a. gepubliceerd in de vijfde jaargang van de serie "Uit den Schat des Woords").
Uitverkorenen=weltoebereide aarde. Ik begrijp dus niet wat jij zegt, volgens mij hetzelfde als wat ik zei. Ik heb met twee emerituspredikanten uit de GG gesproken over de situatie rond Ds R. Kok en Dr C. Steenblok. Beide vonden dat Dr C. Steenblok echt een nieuwe leer de GG in wilde brengen en namen fors afstand van zijn theologische positie.Tiberius schreef:Dat volgt wel uit zijn theologie, ja. Hij wilde het aanbod van genade alleen beperken tot de uitverkorenen. Daarin ben ik het ook niet met hem eens.Afgewezen schreef:Exact! Waarbij dr. S. ook nog eens dubieuze kenmerken hanteert voor de wedergeborenen.memento schreef:Nou, bij dr. Steenblok is het toch: Indien u eerst .... dan heb ik het Evangelie voor u. Voor de ongelovigen heeft hij geen toepassing, anders dan de toepassing die hij niet uit de Schrift kan halen, namelijk: voor u heb ik geen boodschap, zorg eerst maar dat je wedergeboren wordt...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.