DWW schreef:Dag Luther,
Ik probeer niet te drijven zoals jij denkt en/of suggereert. Maar hier op dit forum wordt door velen, wie de schoen past...., onbewust of onwetend een derde weg geschilderd. Met deze derde weg bedoel ik de zgn. bekommerden. Dit is het volk wat niet meer bij de wereld behoort, maar zich ook niet bij Gods volk durft te scharen. Die zitten er dus precies tussenin. Een volk wat de rust is opgezegd, maar Christus nog niet kent. Gods Woord spreekt slechts van verzoend en onverzoend. Is er dan geen toeleidende weg tot de Weg...?? Jawel, maar op deze toeleidende weg heeft die zgn. bekommerde nog immer die bloedwreker op zijn hielen. Hij ligt hiermee dus nog onder de vloek en de toorn van Gods heilige Wet. Ja maar, zeggen dan velen, zo'n ziel is wel degelijk levend gemaakt aan Gods kant, anders zou hij niet gaan vluchten, toch? Kijk dit is nu de ontzaggelijke dwaling die alom heerst.
Broeder DWW,
Je suggereert dat velen op dit forum een bekommerde kerk de handen oplegt, zonder dat men kennis aan Christus heeft. Ik deel die stellingname niet me je; daarom taxeer ik zaken wellicht ook anders. Als dat je punt is, ben ik het helemaal met je eens. In die zin spreekt de Bijbel niet over hen die verzoend zijn. Handelingen 4: 12 is wat dat betreft zeer duidelijk: "En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden."
Alles wat voor dat moment ligt, kan leiden tot de zaligheid, maar het kunne ook algemene werkingen van de Heilige Geest zijn. Ik schreef eerder al: "De diepte van onze ellende is niet bepalend voor de weg der bekering! Daarom moet je oppassen om dat aan mensen op te leggen. Het is onbijbels om mensen te dwingen, eerst te laten vragen: "Heere, gooi me maar in de hel." Echte schuldverslagenheid zal iets van eigen helwaardigheid leren verstaan, maar dat zal altijd gepaard gaan met een roep om genade, om ontferming. Ik heb op dit forum al vaker gezegd: Het gaat niet om de diepte van zondekennis, maar om de echtheid van ellendekennis, namelijk dat we zonder God leven en dat nu juist dát onverdragelijk wordt.
Maar de zekrheid van het geloof, de zekere wetenschap verzoend te zijn, is voor de zondaar niet altijd zo zeker in het gevoel. Wat heeft zo iemand nodig? Dat in de prediking Christus en al Zijn wledaden worden uitgestald, ook voor die eindeloze twijfelaars, ook voor hen die het weer helemaal verzondigd hebben!
Ik ben het met je eens dat uiteindelijk alleen de omhelzing van Christus door het geloof, het 'mijnen des geloofs' deel geeft aan Christus en aan al Zijn weldaden, rechtvaardiging, heiliging, vergeving, heerlijkmaking.
Hoe iemand tot dat punt komt? De één zal veel liefelijker geleid worden dat de ander. De één zal de vloek van de wet veel dieper gevoelen, dan de ander. Maar ik ben ervan overtuigd dat één zaak gelijk is: De schuld wordt gezien en de onherstelbare scheiding tussen God en de ziel wordt ervaren en wordt onverdragelijk.
Maar ondanks de rechtvaardigmaking blijft de ziel het hele leven die oude mens meezeulen. Kennis van de zonde zal juist met het zicht op wat de verzoening Chistus gekost heeft, dieper worden. Dat houdt niet ineens op. (Niet om daarmee de zonden goed te praten, maar om aan te geven dat het leven der genade steeds maar balanceert tussen enerzijds 'Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam deze doods' en anderzijds "Ik dank God door Jezus Christus'.
En juist in die weg leren we: 'Hij moet wassen en ik minder worden.'
DWW schreef:Wat doet hem dan vluchten, en wat drijft die ziel dan voort? Dat is de vloekeis van Gods heilige wet tot een volkomen betaling. Paulus leert het ons, dat de werking der wet, c.q. de overtuigingen der Wet niet uit het geloof (in Christus) is, en dat de Wet ook niet machtig is om levend te maken. En waar de wet dus nog leeft in het hart van de zondaar, daar kan het Evangelie geen kracht doen. Daar is die vluchtende zondaar dus nog niet levend gemaakt, en nog NIET door het geloof in Christus ingelijfd. Waarom niet? Om de reden dat die zondaar daar al vluchtende nog besloten is tot op het geloof, en dus niet kan geloven! Maar hoevelen beweren middels hun schrijven toch steeds het omgekeerde.
Ds. Fraanje heeft dat destijds in zijn kerkverband zien aankomen, en toen al ernstig tegen gewaarschuwd. Hieronder volgt nu een stukje uit het leven van ds. J. Fraanje, afkomstig uit de Saambinder van 11 Juni - 2009. Ik heb er een pdf-scan van gemaakt, zeer leerzaam en kostelijk om te lezen over hoe hij gerechtvaardigd werd door het geloof in Jezus Christus.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... raanje.pdf
Wil ik hiermee aantonen, dat een ieder net zo lang en diep als ds. Fraanje onder die vloek der Wet komt te leggen? Nee, want ds. Fraanje lag er 5 dagen en nachten onder te kermen, en Paulus 3 dagen. Maar er zijn ook zielen die er maar een kwartier onder hebben gelegen. Daarom bleef ik benadrukken dat trap en mate van deze doorleving bij God alleen bekend is. Ik heb steeds gezegd dat zij allen geestelijk wél leren dat achter het verlies de winst in Christus ligt, en achter de dood het leven in Hem. Maar hun verloren gaan voor God, is bij allen slechts als in een oogwenk. De engelse puriteinen zouden gezegd hebben: 'in a twinkling of an eye.' Als het dus langer duurde dan een punt des tijds, dan zou een ziel verteren onder de toorn en gramschap van God. Daarnaast zijn er ook mensen op dit forum die blijven pretenderen, dat het wel buiten dit heilige Recht Gods om kan gaan. Kijk, en dat bestrijd ik, en wil ik vanuit de liefde juist hartelijk voor waarschuwen, want dat is namelijk on-Bijbels.
Zalig-worden kan nooit buiten het recht van God om!
Het is echter wel nodig om steeds erbij te zeggen dat Gods recht in Christus bevredigd is. In Hem is waar wat we lezen in psalm 85: 11: "De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en de vrede zullen elkander kussen."
Ik ben ervan overtuigd dat niemand ware vrede buiten Christus zal kunnen ervaren. Daarom is er ook maar één ding nodig, dat iedereen tot Hem genodigd wordt. En Gods Geest zal dan in alle waarheid leiden, ook wat nodig om te leren. "Die gekomen zijnde zal de wereld immers overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)