RD interview B. Florijn

Tiberius
Administrator

Re: RD interview B. Florijn

Bericht door Tiberius »

Jan schreef:Ik weet niet of het woord 'mocht' in de Bijbel altijd met een verwachting samengaat:
Dat klopt, maar dat doet hier niet ter zake.
Bovendien gaat het niet over een verwachting maar over een wens.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Kislev schreef:Het interview met de heer Florijn maakte mij nogal triestig. De discussie hier echter nog triestiger.

De heer Florijn mag dan geen kinderen van God meer zien, ik zie ze gelukkig wel. Als je mij vraagt kinderen van God op te noemen waar je bijzondere achting voor hebt dan kan ik er toch wel een paar noemen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het dan wel hebben over mensen van 50+. Ik ken vele van mijn generatie (20tigers, 30tigers) die ook aan het HA gaan, waar ik niks van durf te zeggen maar waar ik ook niet jaloers op kan zijn. Volgens mij is de heer Florijn daar nou zo moe van. Iedereen heeft Jezus op zak, we zijn allemaal in de Heer maar hij mist die diepgang. Laat dat nou net die generatie zijn die oververtegenwoordigd is op Refoforum. Vandaar dat de heer Florijn er hier niet best vanaf komt.

Enigszins kan ik het mij voorstellen van de heer Florijn. Afgelopen zondag nog, wat we zouden noemen, een rijke Christusprediking gehoord waarin een ruim aanbod was en gewezen werd op het Lam Gods. Maar.... ik kan er niks mee. Je zou zeggen ´wat wil je meer´ maar zulke prediking wordt bijna oppervlakkig. De heer Florijn is van een generatie die wacht op een bewuste vrijspraak van schuld en straf, zo ken ik er meer. Wat bedoel ik, vele avondmaalgangers van mijn generatie mogen dan verlost zijn maar als je vraagt ´voel je je verlost´ moet het antwoord vaak ´nee´ zijn. Het wordt ook niet uitgestraald of opgemerkt. Sommige predikanten hadden dat merkbaar wel, denk bijv. aan J.W. Kersten. Zulke konden blijmoedig over de aarde gaan. Dat is de worsteling van de heer Florijn, daarom kan hij het niet uithouden bij de refo´s. Ondanks dat er zeeer veel op het interview valt af te dingen zal het toch eeuwig erven worden voor hem.

Mooi opgemerkt Kislev, ik kan me hier wel in vinden.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 20 jan 2009, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Kislev schreef:Het interview met de heer Florijn maakte mij nogal triestig. De discussie hier echter nog triestiger.

De heer Florijn mag dan geen kinderen van God meer zien, ik zie ze gelukkig wel. Als je mij vraagt kinderen van God op te noemen waar je bijzondere achting voor hebt dan kan ik er toch wel een paar noemen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het dan wel hebben over mensen van 50+. Ik ken vele van mijn generatie (20tigers, 30tigers) die ook aan het HA gaan, waar ik niks van durf te zeggen maar waar ik ook niet jaloers op kan zijn. Volgens mij is de heer Florijn daar nou zo moe van. Iedereen heeft Jezus op zak, we zijn allemaal in de Heer maar hij mist die diepgang. Laat dat nou net die generatie zijn die oververtegenwoordigd is op Refoforum. Vandaar dat de heer Florijn er hier niet best vanaf komt.
Opmerkelijk, ik hoor altijd hele andere verhalen, dat helemaal niet iedereen Jezus op zak heeft in de Ger Gem.
Ik herken dat verhaal ook niet, terwijl ik toch een redelijke GerGem insider ben.
Bij ons gaan er ook 20-ers en 30-ers aan het Heilig Avondmaal, en die hebben best wel diepgang (althans degenen die ik goed ken). Alleen, inderdaad, doen ze wel eens dingen anders dan iemand van 80.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies, en sommige ouderen verzuchten dan: Is dit nu Gods volk? Vroeger deden we dat niet zo. Hadden wij en al die voorouders dan ongelijk? Dat proef ik hier ook een beetje. En zoals ik al zei, dan moet je die cultuur van vroeger en nu tegen Bijbels ligt houden. Niet cultuur met cultuur vergelijken en kijken wat veranderd is, maar de cultuur aan de Bijbel toetsen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Als het blijkbaar zo erg is dat de ouderen hierdoor verblind worden is het aan de jongeren om zich aan te passen, toch? Als ik 1 Korinthe 8 goed begrijp.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Als het blijkbaar zo erg is dat de ouderen hierdoor verblind worden is het aan de jongeren om zich aan te passen, toch? Als ik 1 Korinthe 8 goed begrijp.
Zo oud is Kislev nog niet, hoor. ;)
Ik ken ook ouderen die hier zeker niet door verblind worden, maar geestelijke herkenning hebben met jongeren (20-ers/30-ers). Niet natuurlijk alle ouderen met alle jongeren, maar het komt wel frequent voor.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Als het blijkbaar zo erg is dat de ouderen hierdoor verblind worden is het aan de jongeren om zich aan te passen, toch? Als ik 1 Korinthe 8 goed begrijp.
Zo oud is Kislev nog niet, hoor. ;)
Ik ken ook ouderen die hier zeker niet door verblind worden, maar geestelijke herkenning hebben met jongeren (20-ers/30-ers). Niet natuurlijk alle ouderen met alle jongeren, maar het komt wel frequent voor.
Ja zeker, ik herken wat je zegt en ben het met je eens.
Jongeren zouden ook zeker niet iets moeten aanpassen in bepaalde geestelijke beleving, als ouderen zich daardoor vervreemd voelen. Je moet je alleen aanpassen aan de beleving die de Bijbel ons leert. (Dat kan natuurlijk hetzelfde zijn als wat de ouderen leren en waar zij de jongeren van af zien dwalen, maar dat terzijde)
Ik reageerde alleen even op Marnix, omdat ik vermoed dat hij iets anders bedoelt. Hij heeft het over cultuur enzo, dus ik denk dat hij weer één van zijn stokpaardjes heeft beklommen en zo dadelijk over broeken etc. gaat beginnen. Dan zeg ik alvast dat jongeren zich dienen aan te passen als zij mensen ergeren met een zwakker geweten.
Maar goed, het ging inderdaad oorspronkelijk om geestelijke herkenning, niet om een verschil in cultuur.
Cogito

Bericht door Cogito »

pierre27 schreef:

Enigszins kan ik het mij voorstellen van de heer Florijn. Afgelopen zondag nog, wat we zouden noemen, een rijke Christusprediking gehoord waarin een ruim aanbod was en gewezen werd op het Lam Gods. Maar.... ik kan er niks mee. Je zou zeggen ´wat wil je meer´ maar zulke prediking wordt bijna oppervlakkig. De heer Florijn is van een generatie die wacht op een bewuste vrijspraak van schuld en straf, zo ken ik er meer. Wat bedoel ik, vele avondmaalgangers van mijn generatie mogen dan verlost zijn maar als je vraagt ´voel je je verlost´ moet het antwoord vaak ´nee´ zijn. Het wordt ook niet uitgestraald of opgemerkt. Sommige predikanten hadden dat merkbaar wel, denk bijv. aan J.W. Kersten. Zulke konden blijmoedig over de aarde gaan. Dat is de worsteling van de heer Florijn, daarom kan hij het niet uithouden bij de refo´s. Ondanks dat er zeeer veel op het interview valt af te dingen zal het toch eeuwig erven worden voor hem.

Mooi opgemerkt Kislev, ik kan me hier wel in vinden.
Nou, ik kan me hierin níet vinden! Het niet jaloers zijn op iemand zegt uiteraard niets over de staat van deze persoon. Er zullen maar weinig atheïsten in ons land zijn die jaloers zijn op ons. Zegt dit wat over ons? Hooguit marginaal. Het onbegrip komt namelijk hoofdzakelijk voort uit het totaal niet begrijpen van elkaar. En dat zou in Kislev's geval ook wel kunnen meespelen. Maar dat zegt dan wel meer over hem dan over die jongeren aan het avondmaal.

En niets kunnen met een Christusprediking... Dan zou je van Paulus misschien ook niet heel veel moeten hebben, die nam zich tenslotte voor om het helemaal nergens anders over te hebben in de prediking. (Bedenk dat de brieven van Paulus geen prediking zijn!) En dan het je verlost voelen. Ik heb uit het interview eerder opgemaakt dat Florijn een hekel heeft aan mensen die zich verlost voelen en blijmoedig zijn. Dat is namelijk ook vaak de kritiek op de jongere generatie gelovigen.

Florijn is niet van een generatie die wacht op een bewuste vrijspraak. Hiermee generaliseer je een hele generatie. Florijn wacht op iets wat hij niet krijgt. Waarom krijgt hij dat niet? Ik ga ervanuit dat hij erom gesmeekt heeft. (Ps. 81) Als hij het dan niet ontvangt zou dan de conclusie niet eerlijker zijn om te bedenken dat je misschien iets verkeerds verwacht? Dat zou ook meteen een oplossing kunnen zijn tijdens het luisteren naar de Christus-prediking...
I know that you believe that you understood what you think I said, but I am not sure you realize that what you heard is not what I meant...
Kislev

Bericht door Kislev »

--
Laatst gewijzigd door Kislev op 29 jan 2009, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Jaloers is het woord ook niet. Als je jaloers bent ben je helemaal nergens. Of is dat tegenwoordig ook een 'stand'?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
artistiek

Bericht door artistiek »

Kislev schreef:Zolang zulke jongeren die aan het HA gaan allerlei vechtfilms op dvd hebben staan, voorbij komen rijden met denderende herriemuziek in hun auto, alle caberetiers weten en alle afleveringen van de Lama's hebben gezien kan ik er niet zo jaloers op worden eerlijk gezegd...
Waarom daar niet jaloers op worden? Wie wil dat niet lekker genieten van het leven en straks ook nog eens zalig kunnen sterven...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is zo, ja.
Maar dan praat je wel over een heel andere categorie jonge avondmaalgangers als bij ons in de gemeente.
Worden ze daar niet op aangesproken dan? Het is de taak van de kerkenraad om de tafel heilig te houden.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

aan jou de taak om hen onder vier ogen hier over aan te spreken. Want deze zaken horen idd niet bij een leven met de Heere.
Dat moet je niet hier spuien maar nogmaals, ga naar hen toe en praat erover... Dat is de Bijbelse weg.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

BJD schreef:
Gijs83 schreef:Ik was zaterdagavond op een jongerenavond en daar kreeg de spreker de vraag wat hij van het artikel vond wat in dit topic bediscusseerd word. Nou zegt hij: hij legt de vinger inderdaad bij zere plekken. Dat mag toch zeker genoemd vind ik zelf, zowel in dit topic als in dat interview of in het algemeen. Al is de visie soms niet helemaal juist. Verder zei de spreker naarmate ik verder in het interview kwam stond het huilen met nader dan het lachen. Dat ging dan m.n. om Florijns visie op de kerkgang. Dat is inderdaad triest. Ik was overigens geheel eens met de spreker.
Welke zere plekken...?
Wat mag genoemd worden..?
Welke visie is onjuist?
Zere plekken: dat een mens verloren is, dat een dominee dat zijn hele preek moet zeggen is wat radicaal. Deze weet ik zo uit mijn hoofd. Misschien weet iemand anders nog wat anders.
De laaste 2 vragen lijken me inderdaad duidelijk!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gabrielle schreef:
aan jou de taak om hen onder vier ogen hier over aan te spreken. Want deze zaken horen idd niet bij een leven met de Heere.
Dat moet je niet hier spuien maar nogmaals, ga naar hen toe en praat erover... Dat is de Bijbelse weg.
Dat is inderdaad de beste manier. En dan niet vanuit de hoogte, maar vanuit de liefde.
Plaats reactie