Erasmiaan schreef:Ik weet hoe ds. C. Harinck daarover denkt en ik ben het daarin niet met hem eens. Ik ben het er mee eens dat de oproep tot geloof en bekering overeind moet blijven, dat doet de Bijbel namelijk ook. Maar niet dat mensen als met een zweepslag tot geloof gebracht moeten worden. Om daarin mijn visie kracht bij te zetten heb ik prof. Wisse geciteerd.Klavier schreef:De doodstaat als rem op de prediking zetten (in mindering brengen op het evangelie) is de verkeerde conclusie ten aanzien van de Bijbelse gegevens van doodstaat, geloof en bekering. Beluister de lezing van ds. C. Harinck eens over het aanbod van genade, te vinden op http://www.prekenweb.nl. Daar komen deze zaken ook aan de orde.
De vele publicaties van de Erskines (oa. De zekerheid van het geloof) gaan ook uitvoerig in op de verhouding verantwoordelijkheid, onmacht en de prediking van Christus zonder omwegen en zonder arminiaanse voorbereidingen.
Erasmiaan schreef:Ds. Harinck schijnt heilig te zijn maar ik ben het niet met hem eens.
Jammer is dat, dat hij heilig zou zijn wordt gelukkig door niemand hier gezegd.
Wel wordt deze prediker regelmatig geciteerd, idd, ook door mij, zoals jij bv Prof Wisse regelmatig aanhaalt.
Ik houd me bv liever bij predikers uit ons eigen kerkverband, vanuit de gedachte dan begrijpen we elkaar .

Maar ik vind het werkelijk jammer dat je het met de door en door Bijbelse en reformatorische lijn zoals Ds C Harinck zo heel helder kan verwoorden, niet eens kunt zijn.
Misschien mag ik je dan een preek van een andere prediker aanbevelen waar ook deze zaken worden aangehaald, waar het gaat over de "prediking van het Evangelie"
Ook hier wordt zo nadrukkelijk gewezen op de verantwoordelijkheid van de mens, die, hoe onbegrijpelijk het voor ons misschien kan zijn , op ons ligt als we verkeren onder de prediking van het Evangelie.
Ik hoop dat je het daar wel mee eens kunt zijn.
http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-Mat28v19-20.mp3
Het gaat er absoluut niet om om de doodstaat van de mens te ontkennen , het gaat er om dat er geen enkele rede is om onze verantwoordelijkheid, op wat voor wijze dan ook, te ontkrachtten.
Beiden zaken laten staan, en laten we nu eens stoppen om waarheden , zowel ter rechter als ter linkerzijde, af te zwakken.
Het genoemde boek van Fisher, Het merg van het Evangelie, is in deze ook echt van harte aan te bevelen.
Heb je dat boekje wel eens gelezen ?