Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...
Geplaatst: 04 aug 2008, 22:10
Welk mens?
In kerkelijke zaken is er niemand 'over' iemand gesteld.Ander schreef:Als je het zo bekijkt wel ja: ledenvergadering, kerkenraad, classis, particuliere synode, Generale Synode. Je begint dus onderaan. De NHK "staatskerk" had (heeft?) een omgekeerde hiërarchie. Je hebt goed geluisterd bij godsdienst!hmprff schreef:ik kan mij van mijn godsdienstlessen (afgelopen jaar) herinneren, dat juist in de Afscheiding, waar de GG uit voort is gekomen, de kerk van beneden af 'geregeerd' werd. Of dat dit zo in theorie moet zijn. Aangezien de gemeente de kerkenraad kiest en de kerkenraad mensen afvaardigt naar de synode enz. Terwijl bij de NHK de gemeente van bovenaf bestuurd werd.
Ik bedoel ermee te zeggen: de notie om degenen die over je gesteld zijn te gehoorzamen, ook al is dat soms lastig.
Gijs, zou je alsjeblieft niet meer zulke uitspraken willen doen.Gijs83 schreef:Als daar goede gronden voor zijn moet je dan een mens niet waarschuwenjvdg schreef:Helaas weet ook ik van zulke situaties (in nabije kring), waarin het Leven lijkt te worden doodgeslagen door mensen.Lassie schreef:Dit doet mij denken aan mijn lieve oma.
Zij ging op latere leeftijd aan het Heilig Avondmaal (voor het eerst en was ook gelijk de laatste keer) werd een paar dagen later aangesproken door een ouderling: wat zij wel niet aan de tafel deedt. Tsja. *slik* Vertel dan maar (als je een introvert persoon bent) waarom je de vrijmoedigheid had om aan de Tafel te gaan. Mijn oma klapte dicht en durfde nooit meer aan het Heilig Avondmaal te gaan.
Dit wilde ik met jullie delen.
Vreselijk!
Maar weet wel dat wat God begonnen is door een mens nooit beëindigd kan worden.
Echter kan zo'n mens veel donkerheid over zo'n ziel brengen met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk mag je waarschuwen, maar net wat je zegt, alléén op goede gronden.Gijs83 schreef:Als daar goede gronden voor zijn moet je dan een mens niet waarschuwenjvdg schreef:Helaas weet ook ik van zulke situaties (in nabije kring), waarin het Leven lijkt te worden doodgeslagen door mensen.Lassie schreef:Dit doet mij denken aan mijn lieve oma.
Zij ging op latere leeftijd aan het Heilig Avondmaal (voor het eerst en was ook gelijk de laatste keer) werd een paar dagen later aangesproken door een ouderling: wat zij wel niet aan de tafel deedt. Tsja. *slik* Vertel dan maar (als je een introvert persoon bent) waarom je de vrijmoedigheid had om aan de Tafel te gaan. Mijn oma klapte dicht en durfde nooit meer aan het Heilig Avondmaal te gaan.
Dit wilde ik met jullie delen.
Vreselijk!
Maar weet wel dat wat God begonnen is door een mens nooit beëindigd kan worden.
Echter kan zo'n mens veel donkerheid over zo'n ziel brengen met alle gevolgen van dien.
ik vind deze discussie best interessant. Misschien in een nieuw topic?Bert Mulder schreef:Om maar helemaal even van het onderwerp 'Leer der Gereformeerde Gemeenten' af te raken....memento schreef: Soms helpt het om sociologisch naar dingen als een kerkenraad te kijken. Sociologisch gezien is het een groepje vrijwilligers, die zich inzet voor hun idealen. Mensen die iets doen op vrijwillige basis, zijn sneller geneigd de dingen te doen zoals zij vinden dat het beste is, en focussen daarbij op de dingen die zij belangrijk vinden. Als dat niet mogelijk is, of als daarbij weerstand optreedt, loopt vaak de motivatie terug, of ontstaat er een geërgerde houding. Ook vermeiden zij het liefst problemen, en als problemen zich voordoen die niet te omzeilen zijn, lossen ze die het liefst op de manier op, die het minste inspanning vereist.
Als we dat in ons achterhoofd hebben, is het ook veel begrijpelijker waarom (sommige) kerkenraden niet openstaan voor kritiek en veranderingen, maar ook waarom "moeilijke gevallen" in de gemeente niet goed aangepakt worden (denk bv: het bezoeken van weglopende schaapjes der kudde, die niet op zulk bezoek zitten te wachten, of het tijd investeren in huwelijksproblemen, waarbij beide partners niet willen praten, etc)
Ik ben ook ouderling, zei het niet in de GG. Nu is het, voor mij in elk geval, niet zo dat ik wat gewoonlijk een vrijwilliger genoemd wordt. Inderdaad die ik het werk vrijwillig, maar het is beslist niet zo dat ik mijzelf voor dit ambt voorgeschoven hebt, of het gezocht hebt. Op Bijbelse manier begeert wel....
Wil ik ook even de nadruk leggen dat ik het NOTA BENE de meest belangrijke taak vind om weglopende schapen te zoeken, en ook vooral de 'moeilijke gevallen' niet te negeren of met een routine afdoen.
En weet je waarom? Omdat ik God een eed gezweerd heb, dat te doen. Dat ik wacht zal staan op de muren van Zion. Dat ik niet zal doen als een huurling, die wegloopt zo gauw er problemen opkomen...
Wat wel het geval is, dat men soms gewoon tijd tekort komt....
(deze week 2 avonden huisbezoek, dan kerkeraadvergadering (donderdag ons huwelijkjubileum 21 jaar), vrijdag een bruiloft)
Daar moet dan ook, ook voor ouderling, ook nog studietijd voor kerkeraadwerk bovenop komen. Ook doe ik de kerkadministratie...
Waarschuwen begint met luisterenGijs83 schreef:Als daar goede gronden voor zijn moet je dan een mens niet waarschuwen
Ik heb sterk de indruk dat je me niet begrepen hebt.Kaw schreef:Jvdg,
Zou die schoondochter niet gewoon het zeer merkwaardig vinden dat die vrouw niet kon getuigen voor haar en wel voor de dominee? Die draai die jij er aan geeft... Ik wordt er op zijn zachtst gezegt een beetje moe van. Nog even en de olieprijs stijgt weer en beweer je dat Shell stiekum ook Arminiaan is. Het klinkt onzinnig en dat is het ook. Net zoals dat ik het onzinnig vind dat werkelijk iedereen die niet 100% past in je beeldje dan maar gelijk stiekum ten diepste Arminaan is.
Ik denk dat in dit voorbeeld zowel de predikant als de schoondochter mis zit. Het is niet aan ons om te oordelen. Dat geldt zowel als het gaat om iemands bekering te betwijfelen, als ook iemands bekering te bevestigen. Want ook dat laatste, iemands geklaag over de boosheid die in hem woont, en de roep daarvan verlost te worden, wat helaas veel als teken van waar leven gezien wordt, kan misleidend zijn. Ik heb in mijn zeer naaste omgeving meegemaakt. Een man die last kreeg van de zonde. Echt diep. Die van een redelijk los leven in het zwart ging, heel serieus werd, de geringste spot niet meer kon verdragen, klagend over zn zonde, roepend om genade. Niet zomaar, maar ruim 2 jaar. Geen enkele reden trouwens om aan te nemen dat het niet gemeend, niet echt was. Ook achteraf gezien niet. Verschillende dominees ("zware") hadden hun oordeel al uitgesproken: Dat kon niet anders zijn dan Gods werk. En nu, nog geen 5 jaar later, bezoekt diezelfde man, die door een respectabel aantal dominees voor onmiskenbaar kind van God verklaard was, hoogstens nog 2 keer per jaar de kerk.*De vrouw is gestorven en de GG-predikant heeft aan het graf (tussen de regels door) getuigd van het Leven wat in haar was (gekomen) uit souvereine Genade.
Echter de schoondochter kon dit "niet overnemen" omdat deze vrouw nimmer de keuze (kenbaar) had gemaakt.
De mens die verkeerd zit. Om snel te oordelen is ook niet goed: vroeger zou men wel: laat het eerst maar overzomeren en overwinteren. Ik vind wel dat je iemand ook niet direct de grond in moet trappen(net of jij het beter weet). Hij is toch iets tussen die mens en God!? Het is, lijkt mij, niet verkeerd om in gesprekken naar bepaalde kenmerken te speuren zonder daarover een oordeel te geven.Gian schreef:Welk mens?