Hypothetische alverzoening (vh: GG verloren 60.000 leden)

Toeschouwer

Re: Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

Bericht door Toeschouwer »

Tiberius schreef:Toeschouwer, je verwart de begrippen "oorzaak" en "grond".
Christus' verdienste is de enige grond van ons zalig worden.
En het verkiezend welbehagen van de Vader de oorzaak.
Dat moet je toch eens uitleggen.

En je gaat niet in op wat wijlen ds. R. Kok zegt in het intervieuw.
Is dat hetzelfde als ds. L. Blok zegt?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toeschouwer schreef:

Zo onduidelijk is dat toch niet?
Vervang het woord "recht" uit het interview met ds. Kok eens door het woord "grond". Dan gaat het over de algenoegzaamheid van Christus' offer.

Neem een eenvoudig voorbeeld, als je een huis gekocht hebt bijvoorbeeld.
De oorzaak, dat zo'n huis van jou is, is dat jij het uitgekozen hebt.
De grond, dat zo'n huis van jou is, is dat je het geld ervoor aan de vorige eigenaar hebt gegeven.

Lees met dit (ietwat mank gaande) voorbeeld in je achterhoofd het interview eens.
Toeschouwer

Tiberius schreef:
Toeschouwer schreef:

Zo onduidelijk is dat toch niet?
Vervang het woord "recht" uit het interview met ds. Kok eens door het woord "grond". Dan gaat het over de algenoegzaamheid van Christus' offer.

Neem een eenvoudig voorbeeld, als je een huis gekocht hebt bijvoorbeeld.
De oorzaak, dat zo'n huis van jou is, is dat jij het uitgekozen hebt.
De grond, dat zo'n huis van jou is, is dat je het geld ervoor aan de vorige eigenaar hebt gegeven.

Lees met dit (ietwat mank gaande) voorbeeld in je achterhoofd het interview eens.
Voor jou zal het duidelijk zijn, dat voorbeeld van dat huis, begrijp ik wel.
Maar omdat op het plan van God met deze wereld te betrekken kan ik de begrippen 'oorzaak' en 'grond' niet goed toepassen.
Ik lees op elke bladzij van de Bijbel, dat Jezus de Messias, de grond is van ons behoud.
En Paulus wenste ook niet anders te spreken dan over die Christus en die Gekruisigd.

De oorzaak waarom Christus naar deze aarde kwam, is daar waar Adam faalde. Hij de taak
op zich nam om Gods wil te volbrengen. Hij faalde niet en wie nu op Hem ziet is behouden.
Eigenlijk heb ik niets te maken met verkiezing en verwerping.
Wie tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen. Daar hebben we echt genoeg aan.

We lezen in de Bijbel dat een verworpene toch behouden wordt. De Heere Jezus is heel duidelijk tegen de Kananese vrouw. Hij zegt duidelijk dat Hij alleen gekomen was voor de verloren schapen van het huis van Israël en niet voor de heidenen.

Dan is het toch duidelijk dat wij alleen te maken met Hem, de Heere Jezus. Wie tot Hem komt is behouden.
Het werd al aan Abram beloofd. Dat in hem alle geslachten van de aarde gezegend zouden worden. Abram is dus uitverkoren om anderen tot zegen te zijn. Jacob is uitverkoren om een zegen te kunnen zijn voor ook zijn broeder Ezau. Zo is de Heere Jezus, De Uitverkorene bij uitstek om een zegen te kunnen zijn voor de ganse wereld.
Wij allen behoren tot deze wereld en omdat God deze wereld heeft liefgehad is Christus gekomen. God gaat Zijn schepping weer herstellen. De oorzaak van dit alles ligt dus in Gods liefde en barmhartigheid
David J

Bericht door David J »

Grappig, nu belanden we regelrecht in de middeleeuwse filosofie:
Wikepedia schreef: Aristotle's theory enumerates the possible causes which fall into several wide groups, amounting to the ways the question "why" may be answered; namely, by reference to
- the material worked upon (as by an artisan) or what might be called the substratum;
- the essence, i.e., the pattern, the form, or the structure by reference to which the "matter" or "substratum" is to be worked;
- the primary moving agent of change or the agent and its action; and
- the goal, the plan, the end, or the good that the figurative artisan intended to obtain. As a result, the major kinds of causes come under the following divisions:

* The material cause is that "raw material" from which a thing is produced as from its parts, constituents, substratum, or materials. This rubric limits the explanation of cause to the parts (the factors, elements, constituents, ingredients) forming the whole (the system, structure, compound, complex, composite, or combination) (the part-whole causation).

* The formal cause tells us what, by analogy to the plans of an artisan, a thing is intended and planned to be. Any thing is thought to be determined by its definition, form (mold), pattern, essence, whole, synthesis, or archetype. This analysis embraces the account of causes in terms of fundamental principles or general laws, as the intended whole (macrostructure) is the cause that explains the production of its parts (the whole-part causation).

* The efficient cause is that external entity from which the change or the ending of the change first starts. It identifies 'what makes of what is made and what causes change of what is changed' and so suggests all sorts of agents, nonliving or living, acting as the sources of change or movement or rest. Representing the current understanding of causality as the relation of cause and effect, this analysis covers the modern definitions of "cause" as either the agent, agency, particular causal events, or the relevant causal states of affairs.

* The final cause is that for the sake of which a thing exists, or is done - including both purposeful and instrumental actions. The final cause, or telos, is the purpose, or end, that something is supposed to serve; or it is that from which, and that to which, the change is. This analysis also covers modern ideas of mental causation involving such psychological causes as volition, need, motivation, or motives; rational, irrational, ethical - all that gives purpose to behavior.
Je zou kunnen zeggen dat de mens de materiele oorzaak van het zaligworden is, want hij is degene die zalig wordt. De bewegende oorzaak is God, want Hij is het die zalig maakt. De formele oorzaak is de zaligheid, want dat is de eindtoestand van het zaligworden. En de finale oorzaak is het geluk van de mens en de eer van God, want die vormen het doel van het zaligworden.

Ik weet overigens niet hoe Aristoteles gedacht zou hebben over 'de verdienste van Christus' en de 'verkiezing van de Vader' als oorzaken van het zaligworden. Beide lijken onder de 'bewegende oorzaak' te vallen.
wim

Bericht door wim »

filosofisch geneuzel dus.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

David J schreef:Grappig, nu belanden we regelrecht in de middeleeuwse filosofie:
Wikepedia schreef: Aristotle's theory
:nonnon

Ken je klassiekers...
Afbeelding
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Toeschouwer schreef: Voor jou zal het duidelijk zijn, dat voorbeeld van dat huis, begrijp ik wel.
Maar omdat op het plan van God met deze wereld te betrekken kan ik de begrippen 'oorzaak' en 'grond' niet goed toepassen.
Ik lees op elke bladzij van de Bijbel, dat Jezus de Messias, de grond is van ons behoud.
En Paulus wenste ook niet anders te spreken dan over die Christus en die Gekruisigd.

De oorzaak waarom Christus naar deze aarde kwam, is daar waar Adam faalde. Hij de taak
op zich nam om Gods wil te volbrengen. Hij faalde niet en wie nu op Hem ziet is behouden.

We lezen in de Bijbel dat een verworpene toch behouden wordt. De Heere Jezus is heel duidelijk tegen de Kananese vrouw. Hij zegt duidelijk dat Hij alleen gekomen was voor de verloren schapen van het huis van Israël en niet voor de heidenen.

Dan is het toch duidelijk dat wij alleen te maken met Hem, de Heere Jezus. Wie tot Hem komt is behouden.
Het werd al aan Abram beloofd. Dat in hem alle geslachten van de aarde gezegend zouden worden. Abram is dus uitverkoren om anderen tot zegen te zijn. Jacob is uitverkoren om een zegen te kunnen zijn voor ook zijn broeder Ezau. Zo is de Heere Jezus, De Uitverkorene bij uitstek om een zegen te kunnen zijn voor de ganse wereld.
Wij allen behoren tot deze wereld en omdat God deze wereld heeft liefgehad is Christus gekomen. God gaat Zijn schepping weer herstellen. De oorzaak van dit alles ligt dus in Gods liefde en barmhartigheid

Volop alverzoening dus.

Geachte Toeschouwer, dus ook Judas, Kain, Ahaz worden zalig?

Heb jij soms ook de Drie Formulieren van Enigheid onderschreven, zoals dit forum van je eist?

En hoe eer jij dan je Zaligmaker met je mond hier, door te liegen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

Ik las vanmorgen in de Volkskrant een groot stuk over de bouw van 2 mega-kerken in Barneveld.

De GGiN en vlák daarbij de GG.

"Terwijl overal de kerken met terugloop geconfronteerd worden is in Barneveld (en elders binnen de orthodox-gereformeerden) het tegenovergestelde het geval"

"Maar meer nog kan worden geconstateerd dat er een refoisering plaatsvindt rond en in plaatsen waar kerken en predikanten van hun gading (orthodox-gereformeerden) te vinden zijn"

Het stuk was toch wel vrij van opzichtige stigmatisering moet ik zeggen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
Toeschouwer schreef: Voor jou zal het duidelijk zijn, dat voorbeeld van dat huis, begrijp ik wel.

Volop alverzoening dus.

Heb jij soms ook de Drie Formulieren van Enigheid onderschreven, zoals dit forum van je eist?

Hoho Bert. Ik lees nergens dat Toeschouwer zegt dat allen zalig zullen worden. Wel dat wie tot Hem komt, behouden is. Voluit de Bijbelse lijn dus.
freek

Bericht door freek »

Mister schreef:
Bert Mulder schreef:

Volop alverzoening dus.

Hoho Bert. Ik lees nergens dat Toeschouwer zegt dat allen zalig zullen worden. Wel dat wie tot Hem komt, behouden is. Voluit de Bijbelse lijn dus.
Je hoeft je maar even te verdiepen in de opvattingen van alverzoeners om te kunnen constateren dat Toeschouwer er inderdaad naar neigt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Zijn en schijn is niet hetzelfde.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ok, als hij dan geen alverzoening bedoeld, wat betekend dit dan:

Het werd al aan Abram beloofd. Dat in hem alle geslachten van de aarde gezegend zouden worden. Abram is dus uitverkoren om anderen tot zegen te zijn. Jacob is uitverkoren om een zegen te kunnen zijn voor ook zijn broeder Ezau
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Rens schreef: "Terwijl overal de kerken met terugloop geconfronteerd worden is in Barneveld (en elders binnen de orthodox-gereformeerden) het tegenovergestelde het geval"
Er is idd een volksverhuizing gaande. Ze kruipen allemaal bij elkaar. Lekker knus, de hele straat gergem.

Voor het RD wel makkelijk :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toeschouwer

Bert Mulder schreef:

Volop alverzoening dus.

Geachte mijnheer Mulder,

Dit vind ik een grove insinuatie, dit vind ik, zacht gezegd, onbehoorlijk. U laat mij dingen zeggen die ik niet gezegd heb.

Ik kan het ook zeggen met bijvoorbeeld Ps 67:4 "De volken zullen U, O God! loven; de volken, altemaal, zullen U loven. Of met Psalm 98, één lofzang op het herstel van de schepping.

Een paar vragen:

Worden in Abram niet alle geslachten van de aarde gezegend?

Heeft Jacob Ezau niet gezegend?

Is de Heere Jezus niet het Lam van God dat de zonde van de wereld wegdraagt?

Heeft God deze kosmos (het ganse heelal) niet liefgehad?

Christus heeft door zijn offerande en dood, deze wereld weer aan de heerschappij van satan verlost. Satan zal een keer van deze aarde worden weggedaan, de mensenmoorder van den beginne.

Hij zal Zijn Koninkrijk weer vestigen op deze aarde en Koning zijn en de troon van Zijn vader David zal God de Heere Hem weer geven (Lukas 1:32)

En dat zal uitlopen op 1 Kor 15: 24-28, dan zal er geen vijand meer zijn op deze aarde, ook geen dood meer, maar dan zal God zijn alles in allen.

Is dit alverzoening? Dan leert ons de Schrift dat.

Wie is het die alle vijanden van deze aarde wegdoet? Dat is niemand minder dan het Lam van God, die dan als Koning zal heersen en alle vijanden zal verslaan.

En wie nu tot deze Koning gaat, zal niet verloren gaan.

Dat is het heerlijke Evangelie. Hij de Koning verslaat alle vijanden, wie zou niet tot Hem vluchten?
Ander

Bericht door Ander »

Rens schreef:Ik las vanmorgen in de Volkskrant een groot stuk over de bouw van 2 mega-kerken in Barneveld.

De GGiN en vlák daarbij de GG.

"Terwijl overal de kerken met terugloop geconfronteerd worden is in Barneveld (en elders binnen de orthodox-gereformeerden) het tegenovergestelde het geval"

"Maar meer nog kan worden geconstateerd dat er een refoisering plaatsvindt rond en in plaatsen waar kerken en predikanten van hun gading (orthodox-gereformeerden) te vinden zijn"

Het stuk was toch wel vrij van opzichtige stigmatisering moet ik zeggen.
Een megakerk die over vijf jaar te klein is

BARNEVELD - De kerken mogen dan leeglopen, in Barneveld stromen ze juist vol. Zó vol, dat er twee megakerken in aanbouw zijn.

Wie nietsvermoedend Barneveld (Gld.) binnenrijdt, slaat achterover van verbazing. Nog niet direct de eerste honderd meters, bij de nieuwe woningen en een Intratuin, maar wel als de weg stopt en er in het weiland een enorm gebouw verrijst. Met direct na de splitsing – 500 meter verderop – nog één. In aanbouw: twee gigantische kerken, pal naast elkaar.

Waar in de rest van Nederland de kerken leeglopen en moeten worden afgebroken, is de groei op de Veluwe niet te stuiten. De kerken van de orthodox-gereformeerde gemeenschappen barsten uit hun voegen. De eerste nieuwe megakerk (2.500 zitplaatsen) is het nieuwe gebouw voor de Gereformeerde Gemeente Nederland, het oude zal worden gesloopt. De tweede nieuwe megakerk (1.370 zitplaatsen) aan de rand van Barneveld is het tweede gebouw van de Gereformeerde Gemeente.

Bouwopzichter en projectleider van beide kerken, Evert Barten, is lid van de kerk die de celdeling ondergaat. ‘Er is gewoon een geografische lijn getrokken en van één kerkgemeenschap twee gemaakt.’ Hij is blij dat hij nog bij de kerk midden in Barneveld hoort. ‘1.400 plaatsen is groot zat. Anders wordt het veel te massaal en ken je elkaar niet meer.’

Maar echt knus wordt het nooit meer, weet hij. Met de trek vanuit het westen, de gezinnen met 4 of 5 kinderen, zal de groei zich gestaag voortzetten. Over vijf jaar zal ook dit nieuwe gebouw weer te klein zijn. ‘Daarom kan hier nog een galerij worden gemaakt voor 400 kerkgangers’, wijst Barten in de kerkzaal waar bouwvakkers druk bezig zijn.

Deze grote aantallen kerkgangers zullen een buitenstaander verbazen, maar zijn in de omgeving van Barneveld heel gewoon. De kerk van Opheusden telt er 2.600, die van Kootwijkerbroek 1.500, en die van de Valk/Wekerom 2.000. Opsplitsen blijkt ingewikkeld, omdat er meer gemeenschappen zijn dan predikanten.

In de grootste kerk is de bouw stukken verder en wordt hoog in de lucht, op een 18 ton wegende kraan, de laatste hand gelegd aan het plafond. De kerken hebben dezelfde architect. In zijn visie is een kerk geen rechthoekige bak met dak, maar meer de helft van een arena. Dat uit zich in een waaiervorm: het kerkpubliek kan zich gelijkelijk om de kansel en het orgel scharen, niemand zit meer dan 25 meter daar vandaan.

De kerken hebben een moderne vormgeving met traditionele elementen, vindt Barten, maar binnen de beide bouwsels imponeren vooral de hoogte en de grootte. Licht zal er indirect binnenvallen. Hoe moet het zijn om hier met tweeduizend mannen (donker gekleed) en vrouwen (met lange rok en hoed) op hele noten te zingen?

Het verschil tussen beide kerkgebouwen is net zo klein als de vormgeving en de naam doen vermoeden, maar blijkbaar toch onoverbrugbaar in het licht van de eeuwigheid. De een scheidde zich in 1953 af van de andere vanwege een geschil over ‘het aanbod van genade’.

Barten is geen theoloog en kan het niet zo goed uitleggen, zegt hij, maar het heeft te maken met de uitverkiezing. Of, in zijn woorden: ‘De Heere bepaalt wie zijn kinderen zijn. Niemand weet of je daarbij hoort, het is alleen je plicht zo te leven dat je erbij zou kunnen horen.’

De gereformeerde gemeente Nederland ging terug naar de ware én strengere leer van de reformatie. Barten: ‘Daarna graaf je je in en kom je er nooit meer uit, maar de verhoudingen zijn nu goed.’

Beide kerken staan nog in de leegte, maar er zal nog een wijk van 2.200 woningen achter komen. Barneveld groeit als kool en met de kerkgemeenschappen mee, zodat de grootste politieke partij, de SGP, al jaren op 20 procent blijft hangen.

Toch ervaren andere bewoners dat niet zo. Barneveld is een reformatorische enclave aan het worden, meldde Monique Rosbergen van de lokale politieke partij PRO’98 in zoveel woorden op haar website. Dat nam niet iedereen haar in dank af. Maar de hoogleraren Fred van Lieburg en Hijme Stoffels geven Rosbergen in dagblad Trouw gelijk: volgens hen blijken strenggelovigen steeds meer te gaan wonen waar de scholen en kerken van hun gading staan. In die zin vervalt de term biblebelt – een strook van strenggelovigen door Nederland – en begint de concentratie: de ‘refoïsering’.

Bron: de Volkskrant

Vond het wel een leuk stuk. Valt best mee met stigmatisering toch?

Enne, je hoeft geen theoloog te zijn om wijze woorden te zeggen:
de Volkskrant schreef:De een scheidde zich in 1953 af van de andere vanwege een geschil over ‘het aanbod van genade’. (...) De gereformeerde gemeente Nederland ging terug naar de ware én strengere leer van de reformatie.
Plaats reactie