Psalmen zingen...

ejvl

Re: Psalmen zingen...

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef:Doen wij ook wel eens met het eten. Gezamenlijk het onze Vader zingen. Prachtig.
Hoe zingen jullie het Onze Vader?
Op de Ellie en Rikkert manier, zo hebben de kinderen het op school geleerd.
Maar ik dacht dat dit ook de letterlijke tekst was?

De Weerklank bundel vind ik zeer interessant, die hoop ik zeker te gaan bekijken.
merel

Bericht door merel »

Ik weet ook niet beter of wij zingen de letterlijke tekst via de Elly en Rikkert manier. Op deze wijze heb ik het zelf ook op school geleerd ( en onze kinderen inmiddels ook)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
merel schreef:wij zingen het zo
OK, een wat vrijere tekst dus.
Wie de letterlijke tekst van het Onze Vader wil zingen, kan straks terecht bij Weerklank.

Afbeelding
Je zou een proeve kunnen laten zien. Of krijg je dan juridische problemen? In dat geval ga ik mijn zwager eens lief aankijken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Hendrikus schreef: OK, een wat vrijere tekst dus.
Wie de letterlijke tekst van het Onze Vader wil zingen, kan straks terecht bij Weerklank.

Afbeelding
Ben benieuwd naar deze bundel. Al is het natuurlijk jammer dat er nooit een breed gedragen herziene psalmberijming is gekomen. Dan was de wens vanuit een deel van de Bond om gezangen te gaan zingen zeker niet zo sterk als nu.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

merel schreef:Ik weet ook niet beter of wij zingen de letterlijke tekst via de Elly en Rikkert manier. Op deze wijze heb ik het zelf ook op school geleerd ( en onze kinderen inmiddels ook)
Deze regel: "Gelijk ook wij aan anderen vergeven" staat in de Bijbel toch anders, ongeacht of je nou SV of HSV leest.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:

Afbeelding
Ben benieuwd naar deze bundel. Al is het natuurlijk jammer dat er nooit een breed gedragen herziene psalmberijming is gekomen. Dan was de wens vanuit een deel van de Bond om gezangen te gaan zingen zeker niet zo sterk als nu.
Dat vraag ik me af. Bonders zingen al sinds mensenheugnis allerlei gezangen op clubs, verenigingen, jeugdwerk, catechese en koren. En op feestdagen ook wel in eredienst, als voorzang of na de zegen. Niet zo vreemd dat men dat op een gegeven moment dan graag ook gewoon tijdens de eredienst wil. Met Weerklank komt er dan een bundel die nauw aansluit bij Schrift en belijdenis zoals we die in de prediking ook horen en waarvan de liederen met traditionele begeleiding te zingen zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
samanthi

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:

Afbeelding
Dat vraag ik me af. Bonders zingen al sinds mensenheugnis allerlei gezangen op clubs, verenigingen, jeugdwerk, catechese en koren. En op feestdagen ook wel in eredienst, als voorzang of na de zegen. Niet zo vreemd dat men dat op een gegeven moment dan graag ook gewoon tijdens de eredienst wil. Met Weerklank komt er dan een bundel die nauw aansluit bij Schrift en belijdenis zoals we die in de prediking ook horen en waarvan de liederen met traditionele begeleiding te zingen zijn.
Maar toch zullen we de psalmen blijven verdedigen als enige ware, nieuwe berijming? Nee, dat verwonderd me steeds... de berijming die wij zingen is beïnvloed door de verlichting, er staan zaken in als het pad der deugd en goede zeden, de LVZ gaat over het lot, en bijv psalm 53
De trotse dwaas zegt in zijn boos gemoed:
"Daar is geen God." Zij doven 't licht der rede,
En maken zich, door gruwelijke zeden,
Afschuwelijk; daar is geen mens, die goed
Op aarde doet.

Toch komt hier bijna geen kritische noot op terwijl ieder gezang of nieuwere berijming onder de loep wordt genomen en op één woordje afgeserveerd.
Hoe zou dat komen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Maar toch zullen we de psalmen blijven verdedigen als enige ware, nieuwe berijming? Nee, dat verwonderd me steeds... de berijming die wij zingen is beïnvloed door de verlichting, er staan zaken in als het pad der deugd en goede zeden, de LVZ gaat over het lot, en bijv psalm 53
Op aarde doet.

Toch komt hier bijna geen kritische noot op terwijl ieder gezang of nieuwere berijming onder de loep wordt genomen en op één woordje afgeserveerd.
Hoe zou dat komen?
Hier wordt (en vooral werd!) er wel op geattendeerd door verschillende predikanten.
Vooral ds. A. Bregman wilde de tekst van Psalm 138 anders zingen:
Niet "weer steeds alle smart" maar "heilig alle smart"
De LvZ: "Die met ons lot bewogen" werd "Die in Zichzelf bewogen"
En zo nog enkele voorbeelden, maar deze zijn nooit echt ingevoerd, hoewel wel meer Bijbels.

"Het licht der rede" zou beter "het dichtschroeien van de consciëntie" moeten zijn, maar dat niet eenvoudig te veranderen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Op aarde doet.

Hoe zou dat komen?
Hier wordt (en vooral werd!) er wel op geattendeerd door verschillende predikanten.
En zo nog enkele voorbeelden, maar deze zijn nooit echt ingevoerd, hoewel wel meer Bijbels.

"Het licht der rede" zou beter "het dichtschroeien van de consciëntie" moeten zijn, maar dat niet eenvoudig te veranderen.
Dank je wel, want vooral "Die met ons lot bewogen" zing ik nooit mee, net of je door noodlot in deze situatie gekomen bent, terwijl je er je zelf in gezondigd hebt, nu ga ik hem voortaan zo zingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Hier wordt (en vooral werd!) er wel op geattendeerd door verschillende predikanten.

De wijzigingen die je noemt m.b.t. 138 en LZ heb ik uiteraard ook horen voorstellen. Toch zijn dat nou niet specifieke voorbeelden van teksten die door de Verlichting zijn gekleurd, en daar doelt Samanthi vooral op.

Twee andere berijmingen van 14/53:1, waarin het "licht der rede" niet genoemd wordt:

De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.
De mensen zijn bedreven in het kwade,
zij plegen niets dan gruwelijke daden;
niemand doet goed en ieder drijft de spot
met Gods gebod.

De dwaas zegt bij zichzelf in overmoed:
Er is geen God. – ’t Is onrecht wat zij plegen,
zij wandelen op gruwelijke wegen.
Nee, er is niemand die nog enig goed
bedenkt of doet.

En deze berijming zing je op de melodie van 116:

De dwaze mensen denken in hun hart:
‘Er is geen God.’ Ze handelen kwaadaardig,
plegen hun gruwlijk onrecht, mensonwaardig.
De wil van God wordt openlijk getart.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

In zichzelf bewogen is toch een heel magere weergave van innerlijke bewegingen van barmhartigheid. Dan is 'met ons lot' een stuk duidelijker over de bedoeling van de tekst.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

"Het licht der rede", wat is daar verkeerd aan? Zie DL H3/4, par. 4.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:"Het licht der rede", wat is daar verkeerd aan? Zie DL H3/4, par. 4.
Het staat in elk geval niet in de onberijmde psalm.

De dwaas zegt in zijn hart:
Er is geen God.
Zij handelen verderfelijk,
bedrijven gruwelijke daden;
er is niemand die goeddoet.
~~Soli Deo Gloria~~
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:"Het licht der rede", wat is daar verkeerd aan? Zie DL H3/4, par. 4.
Als je je verdiept in de tijd van de verlichting zie je dat daar een ander licht bedoeld wordt dan wat in de DLR wordt bedoeld.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Als je je verdiept in de tijd van de verlichting zie je dat daar een ander licht bedoeld wordt dan wat in de DLR wordt bedoeld.
Ja, dat zal wel, maar dat is mogelijk wel de reden dat dit niet direct als fout wordt getypeerd; je kunt het ook echt wel op een goede manier interpreteren: wie niet gelooft dat God bestaat, moet zijn verstand wel uitschakelen.
Plaats reactie