Geplaatst: 14 jun 2007, 11:13
Dat hoop ik maar, alleen ondertussen is zo iemand al wel jaren van het avondmaal geweerd. Dat is ernsig, en op zo'n manier kan iemand ook beschadigd raken! De Bijbel geeft nergens ook maar enige reden om iemand aan het avondmaal te weigeren, puur omdat hij voor wat onrust zorgt bijvoorbeeld. Mensen mogen geweigerd worden als ze openlijk in zonde leven. Dat moet worden aangepast en dan is censuur pas op zijn plaats. Je mag niet zeggen: Het zou kunnen dat iemand in zonde leeft, dat gaan we onderzoeken en totdat we daar uitsluitsel van hebben weigeren we hem aan het avondmaal. Stel je voor dat de politie zegt: We zagen je laatst 's nachts over straat lopen, het zou kunnen dat je hebt ingebroken, we sluiten je op en over 4 jaar volgt de uitspraak van de rechter.elbert schreef:Wie het formulier over de ban of de uitsluiting uit de gemeente leest, ziet daarin ook een stukje staan over de persoon en de reden voor de ban. Dus op een gegeven moment zouden de beweegredenen wel openbaar kunnen worden. Alleen is men in dit geval nog lang niet zover (het gaat om het eerste stadium van censuur) en het zal ook wel nooit zover komen denk ik.Marnix schreef: Volgens mij mag de kerkenraad dat wel degelijk. Het is in het verleden zo vaak gebeurd... De kerkenraad heeft de ruimte om bij toepassing van tucht ook de gemeente op de hoogte te stellen over het waarom, overigens wel zonder daarbij persoonlijk gevoelige informatie te geven.
Als iemand geweigerd wordt aan het avondmaal zonder dat er uitspraak is gedaan, en later wordt zo iemand vrijgesproken, dan zal de kerkenraad er verantwoording van moeten afleggen dat zo iemand al die jaren is geweigerd aan de maaltijd waar Christus gastheer was en hem wel nodigde. Men kan dan niet aankomen met een "tja, we hebben toch mandaat gekregen om de kerk te regeren" of "we namen het zekere voor het onzekere, als hij niet aan ging kon hij ook niet ten onrechte aangaan".
Onschuldigen mogen nooit veroordeeld worden, dus ook niet voor de zekerheid maar geweigerd worden aan de tafel. Ik vind daar geen enkele reden voor in de Bijbel.