Ja., maar (in het komen tot Christus)

Klavier

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:Wat denk je nu? Dat je als je van dood levend gemaakt wordt niets te vertellen hebt? Een herschepping. Jij gelooft dan niet dat die gerechtvaardigde zondaar dat vast en zeker weet? Dat deze "ervaring" in een hoek geschiedde? Ik ken mensen die gingen 's nachts de straat op om het aan iedereen te vertellen die het maar horen wilden.
Geloof zonder ervaring en bevinding bestaat niet. Dat is toch geen punt van diskussie?

Mag ik een voorbeeld geven van bevinding, van ervaring, van wat een zondaar in de nacht van de daken zou willen schreeuwen?
Wie weet dat het mogelijk is dat de grootste der zondaren zalig kan worden, wil niets anders dan alle andere zondaren daarvan boodschappen. Dat is het Evangelie! Als het voor mij kan, dan toch zeker voor jou? Dan is het niets anders dan ervaren dat in eigen 'ik' alleen de dood heerst en in Hem het Leven te vinden is. Die ervaring drijft ons allemaal toch om alle mensen, alle zondaren die Hem nog niet kennen te wijzen op Zijn gewillige Zaligmakende handen? Op Zijn algenoegzame offerande?
Dan gaat die zondaar, die Zijn Bloed aan de deurposten heeft mogen strijken door het Werk van de Heilige Geest, toch bij nacht en ontij de heggen en de steggen in om de zondaars te overtuigen van de noodzaak om tot Die Zaligmaker te vluchten?
Omdat NU te doen? Wie levendgemaakt is, begrijpt niet dat hijzelf zo lange tijd, ja jaren Zijn Bloed heeft kunnen verachten. Jaren onder de prediking van het evangelie van vrije genade, jarenlang die boodschap van de welmenende aanbieding van het heil in Christus. Jarenlang niet geloven en daarmee die boodschap, die Woorden van God tot een leugen maken. Wat een schuld!
De bekende tekst uit Joh.16:8, kijk maar na. Let eens op de uitleg uit vers 9. Ongeloof als zonde. Ongeloof in de boodschap, in de bediening der verzoening. Daar overtuigt de Heilige Geest van. Dat brengt een zondaar in de schuld. Dat ongeloof, wordt de grootste zonde.

Dat is toch de bevinding als het goed ligt? Dat zal ook de klem richting anderen zijn: Zie toch op Hem, veracht zijn Bloed niet, dat wat mijzelf tot zonden geworden is. Dat wat mijzelf zo des te verdoemelijker maakt voor de Heere. Die bevinding wordt toch te inhoud van de waarschuwing naar anderen?
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
refo

Bericht door refo »

Maar tegen wie gaat hij of zij dat dan zeggen? Dat moeten dan wel wedergeborenen of levendgemaakten zijn.
Of ziet zo iemand dan opeens dat het niet alleen voor iedereen KAN, maar ook daadwerkelijk voor iedereen IS?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Of ziet zo iemand dan opeens dat het niet alleen voor iedereen KAN, maar ook daadwerkelijk voor iedereen IS?
Pcs, Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen!
Klavier

Bericht door Klavier »

Miscanthus schreef:
refo schreef:Of ziet zo iemand dan opeens dat het niet alleen voor iedereen KAN, maar ook daadwerkelijk voor iedereen IS?
Pcs, Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen!
Nu moet je niet doorslaan naar de andere kant!
Inderdaad verschenen. Evenwel zien alleen de wedergeborenen dit.
Alleen het geloof in de zaligmakende genade Gods, openbaart de wedergeboorte. Alleen het geloof dat weet wat genade is, en weet wat zaligmaken betekent als het door genade alleen mogelijk is.
Dat genade impliceert een schuld. Een onbetaalbare schuld. Anders is genade geen genade maar een betaalmiddel.
En genade is geen betaalmiddel. Christus heeft betaald. En daarmee is het mogelijk geworden dat genade betoond wordt aan een ieder die in Hem gelooft. Gelooft in Hem als Messias.
Als Zaligmaker van dode zondaren. Dat kan niet geloofd worden als het onderwerp dat genade nodig heeft niet gezien wordt als het ellendigste wat er bestaat. Dat kan niet geloofd worden als er tegelijkertijd een twijfel bestaat aan de gewilligheid van de Zaligmaker, aan Zijn volkomen offer aan het kruis geschiedt.
Laat het evenwicht gereformeerd zijn. Niet alleen genade als aanbod, maar ook als inhoud! Niet alleen Christus als Zaligmaker, maar ook als Borg en Middelaar voor schuldige zondaars.

Het probleem met dit soort diskussies is dat zaken die bij elkaar horen zo snel tegenover elkaar worden gezet. Als je je druk maakt om het ene deel er in te houden, wordt zo snel het verwijt gemaakt dat het andere deel ontbreekt. :!:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Maar tegen wie gaat hij of zij dat dan zeggen? Dat moeten dan wel wedergeborenen of levendgemaakten zijn.
Of ziet zo iemand dan opeens dat het niet alleen voor iedereen KAN, maar ook daadwerkelijk voor iedereen IS?
Zonder toelichting zegt zo'n stelling niets.

Je kunt het bedoelen in de zin van de algemene verzoening.
Je kunt het bedoelen in de zin van de al-verzoening.

Je kunt het ook rechtzinnig bedoelen in de zin van de algenoegzaamheid van de verdienste van Christus en daarop gebaseerd de algemene roeping van het Evangelie.

Hoe moeten wij weten wat jij bedoelt ?

(En zulke kryptische uitlatingen doe je wel vaker.
Zonder toelichting sta ik er wantrouwend tegenover, eerlijk gezegd.)

M.vr.gr.,
Zonderling
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:Wat ik probeer te stellen is dat Christus niet en nooit buiten Zijn Eigen Woord om wordt geopenbaard in de Ziel.
Er is toch niemand op dit forum die hier anders over denkt?
Klavier schreef:Maar de essentie die jij noemt is drijfzand.
De essentie is niet dat Christus aan het hart is geopenbaard. Niet op deze wijze, zoals jij het hier formuleert.
'De openbaring van Christus aan de ziel/aan het hart' is een algemeen ingeburgerde uitdrukking in de GG en over het algemeen is men het erover eens wat hieronder wordt verstaan. Vandaar mijn scherpe reactie op jouw opmerking dat dit "drijfzand" is.
Kaw schreef:Normaal ga ik gewoon de confrontatie aan, maar jij oordeelde hier mijn geloof. Je sprak over verschil in geest, wat in de bevindelijke kringen in het kader van onderscheiding van geesten gewoon niets anders betekent dat jij oordeeld of ik wel een waar geloof heb.
Kaw, nogmaals, het is beter dan geen opmerkingen te plaatsen die lijken te suggereren dat jij een afkeer hebt van een schriftuurlijk-bevindelijke visie als het gaat over de bekering. Zoals ik al zei, heb ik van jou ook ándere postings gelezen, die een andere geest ademden, maar in deze topic was je wat dit betreft in sommige postings ongewoon fel 'anti'. Wellicht kun je dan ook míjn reactie begrijpen.
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef: Je kunt het bedoelen in de zin van de algemene verzoening.
Je kunt het bedoelen in de zin van de al-verzoening.
Precies, zo vatte ik het ook op, gezien het punt waar het als commentaar op werd gegeven. Het komen tot Jezus, de toeëigening van het heil waar het hier in het topic over gaat, moeten we niet op de Arminiaanse wijze willen vertalen naar een eenzijdige oproep tot een verstandelijk geloof en ook niet willen beperken tot een hypercalvinistische afhouden tenzij de wedergeboorte gebleken is.
Geen eenzijdig appel op basis van enkel verstandelijk concluderen, en anderzijds een voorwaardelijk aanbod van genade. Het evenwicht loopt mijns inziens daar tussendoor.

Als de prediking alle hoorders oproept tot het vluchten tot Christus en alle hoorders geven gehoor daaraan, dan is geenszins gezegd dat alle hoorders het ware geloof bezitten. Desalnietemin mag de oproep om tot Hem te gaan nooit daaronder in mindering worden gebracht om dit te voorkomen. Een mens is nooit in staat de staat van de mens te beoordelen en zo het geloof te onderscheiden in waar of schijn. De gelovigen en ongelovigen worden in Gods Woord eenduidig als gemeente van Christus aangesproken. Ook in de aanbieding van het heil. Net als de prediking van de wet. Beide gaan samen op, voor de hele gemeente. Niemand is te verontschuldigen in het blijven liggen in ongeloof.
Het onderscheid maken, het separeren van de prediking dient voordurend plaats te vinden. Met oproep tot zelfonderzoek, met vermaning om standvastig te zijn in het geloof, met een vermaning de verkiezing vast te maken. Aan alle toehoorders! Met een duidelijk weergeven van kenmerken waarachter geen hoorder zich kan verschuilen. Kenmerken waarin ook alle tot Christus gevluchtte zondaren zich kunnen toetsen op ware geloofsgronden. Daarmee zeg ik dus dat niemand tegengehouden mag worden in het komen tot Christus, onder de verwijzing naar Zijn gewilligheid als Zaligmaker. Onder de verwijzing naar de tekst dat Hij de zondaar die tot Hem komt, geenszins zal uitwerpen.
Tegelijkertijd met de wetenschap dat er schijngeloof is. Dat weerhoud ons niet om de waarheid van Christus als gewillige Zaligmaker te verkondigen. Die boodschap moet niet afhankelijk gemaakt worden van het ongeloof! Niet van wedergeboorte! Niet van uitverkiezing! De waarheid dat een ieder die in een waar geloof tot Hem vlucht zaligheid in Hem vindt blijft altijd waar.
Punt is dat mensen het ware van het geloof niet kunnen, laat staan mogen beoordelen. Dat kan dan nooit een zaak zijn die als rem in de nodiging tot Christus fungeert. Wel als waarschuwing, wel als reden voor prediking waarin kenmerken genoemd worden.
Als pastorale bescherming voor zelfbedrog.

Ter verduidelijking een gedeelte uit de Kleine Catechismus verklaring van J. Fisher en de gebroeders Erskines. Zover ik kan zien laat deze verklaring een duidelijk evenwicht bestaan tussen de ruime nodiging tot Christus door de verkondiging van het Evangelie en de ondercheidingen van het geloof die hier niet als voorwaarde dienen, maar tot onderzoek, ook voor hen die menen reeds tot Christus gevlucht te zijn.
Uit De Kennis de Zaligheid. J. Fisher, E. en R. Erskine

Het geloof in Jezus Christus
86 Wat is het geloof in Jezus Christus?
Het geloof in Jezus Christus is een zaligmakende genade, waardoor wij Hem aannemen en op Hem alleen rusten tot zaligheid, zoals Hij ons in het Evangelie aangeboden wordt.

toelichtende vragen en antwoorden
1. Wat zijn de verschillende soor ten geloof, die in de Heilige Schrift genoemd worden?
Ze noemt vier soorten: het historisch geloof; het tijdgeloof; het wondergeloof en het zaligmakend geloof.
2. Wat is liet historisch geloof?
Het is louter een toestemming aan de waarheid van hetgeen in Woord geopenbaard is, zonder enige werkelijke liefde en
achting voor de daarin geopenbaarde dingen. Zo’n geloof kan in de duivelen gevonden worden, Jak. 2: 19 en in goddeloze
mensen, Hand. 8: 13
3. Waarom wordt het, het ,,historisch” geloof genoemd?
Niet alleen, omdat het alleen de geschiedenissen van de Bijbel gelooft; maar ook, omdat het de daarin geopenbaarde waarheden toestemt zonder er weinig of in ‘t geheel niet, bij betrokken zijn, of zonder ook maar enige persoonlijke toepassing in de ziel, Hand. 28:
4. Wat is een tijdgeloof?
Dit is een geloof, dat niet alleen de waarheid van de goddelijke openbaring toestemt, maar dat ook gepaard gaat met enigeoppervlakkige aandoeningen, die voor een tijd duren en daarna verdwijnen, Matt. 13:20-21
5. Heeft dit soort geloof ook enige invloed op de praktijk?
Het kan, gedurende enige tijd, vergezeld gaan van een uitwendige hervorming van enige grovere zonden, 2 Petr. 2: 20.
6. Wat is het wondergeloof?
Het is die bijzondere gave, waardoor iemand gelooft, dat er door de macht van God iets door hem tot stand gebracht zal worden, dat volkomen boven de kracht van alle natuurlijke oorzaken ligt, 1 Kor. 13: 2.
7. Waarom heeft God dit geloof aan sommigen gegeven?
Om één of andere buitengewone opdracht, of één of andere belangrijke zaak van de geopenbaarde godsdienst te bevestigen; zoals de wonderen van Mozes in het Oude Testament en van de Apostelen in het Nieuwe Testament.
8. Werd het wondergeloof in de dagen van onze Zaligmaker en Zijn apostelen ook niet aan sommigen geschonken, die niet wedergeboren waren?
Ja, zowel de buitengewone gave van het wondergeloof, als de gewone en algemene gaven van de Geest, zijn aan sommigen meegedeeld, die, — daarvan zijn wij overtuigd — geheel door God verworpen zullen worden, Matth. 7: 22 en 23: ,,Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere!, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb ii nooit gekend, gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!”
9. Wat is het zaligmakend en rechtvaardigende geloof?
Het is dat geloof in Jezus Christus, zoals het in het hoofdantwoord beschreven wordt, dus, ,,waardoor wij Hem aannemen en op Hem alleen rusten tot zaligheid, zoals Hij in het Evangelie aangeboden wordt”.
C.H. Spurgeon.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

'De openbaring van Christus aan de ziel/aan het hart' is een algemeen ingeburgerde uitdrukking in de GG en over het algemeen is men het erover eens wat hieronder wordt verstaan.
Een aanvulling op mijn eigen posting. Er is geen volledige eenstemmigheid: er zijn er die de openbaring van Christus aan de ziel zien als de rechtvaardigmaking, en er zijn er ook die onderscheid maken tussen de openbaring van Christus en de rechtvaardigmaking.
Overeenstemming is er over het feit dat het een volstrekt legitieme, bijbelse bevinding is.
Miscanthus

Afgewezen schreef:
'De openbaring van Christus aan de ziel/aan het hart' is een algemeen ingeburgerde uitdrukking in de GG en over het algemeen is men het erover eens wat hieronder wordt verstaan.
Een aanvulling op mijn eigen posting. Er is geen volledige eenstemmigheid: er zijn er die de openbaring van Christus aan de ziel zien als de rechtvaardigmaking, en er zijn er ook die onderscheid maken tussen de openbaring van Christus en de rechtvaardigmaking.
Overeenstemming is er over het feit dat het een volstrekt legitieme, bijbelse bevinding is.
wil je hiermee zeggen dat er in de GG zijn die geloven dat je met een geopenbaarde Christus nog verloren gaat/kan gaan?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:
wil je hiermee zeggen dat er in de GG zijn die geloven dat je met een geopenbaarde Christus nog verloren gaat/kan gaan?
Dat niet, maar wel dat er 'meer' is te leren. :wink:
Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Wat ik probeer te stellen is dat Christus niet en nooit buiten Zijn Eigen Woord om wordt geopenbaard in de Ziel.
Er is toch niemand op dit forum die hier anders over denkt?
Toch wel. Wat je aanhaalt hier was een reactie op wat Erasmiaan schreef:
Waar ik ten diepste dus op doel is dat niet alleen het Woord zaligmakend is, maar Woord en Geest. De Geest laat het Woord kracht doen in het hart. Je zou ook kunnen zeggen het verschil tussen de uitwendige en de inwendige roeping. Dat bedoel ik ook met: ik heb hetzelf uit Zijnen Mond gehoort. Niet alleen in de Bijbel gelezen, maar toegepast in het hart.
Ik heb het even vet afgedrukt, dan wordt het duidelijk, hoop ik.
Er wordt hier een tegenstelling tussen geloven en de wedergeboorte in de diskussie opgeworpen.
En niemand zal leren, hoop ik, dat geloof en wedergeboorte niet bij elkaar horen. En toch wordt het als argument aangedragen in een heftige diskussie waarin ikzelf heel stellig beweer dat de middelijke weg, door het Woord van God het geloof gewerkt wordt. Dat doet niets af van het wonder van de wedergeboorte!
Daar waar een zondaar zegt te geloven, hebben we niet op te merken dat er eerst nog een wonder moet gebeuren. Dat is een geloof verdacht maken, dat is de wedergeboorte losmaken van het geloof, dat is een ongereformeerde stelling innemen om de gereformeerde leer te verdedigen. Natuurlijk moet er een wonder gebeuren. Maar, O, wat een wonder: De Heilige Geest werkt nog! Door het Evangelie. Door de dwaasheid der prediking. ALs deze rechtzinnig en zuiver geschiedt!
Snap je? Ik maak me druk om de drogredeneringen die een circelredenering maken van het geloof, in die zin dat alles wat zegt geloof te zijn, bestrijdt met de opmerking dat er eerst een wonder moet gebeuren. Een waarheid wordt bestreden met een andere waarheid. De optelsom is het tegengestelde van het Evangelie.
Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Maar de essentie die jij noemt is drijfzand. De essentie is niet dat Christus aan het hart is geopenbaard. Niet op deze wijze, zoals jij het hier formuleert.
'De openbaring van Christus aan de ziel/aan het hart' is een algemeen ingeburgerde uitdrukking in de GG en over het algemeen is men het erover eens wat hieronder wordt verstaan. Vandaar mijn scherpe reactie op jouw opmerking dat dit "drijfzand" is.
Drijfzand is het als de openbaring van Christus wordt geleerd als bevindelijke ervaring zonder dat de Schrift eraan te pas komt.
En drijfzand is het als de openbaring van Christus aan de ziel wordt losgezet van het waarzaligmakend geloof als een mosterdzaad, zo klein.
Drijfzand is het als de bevinding de grond van de verzekering moet worden, in plaats van het fundament Christus. Christus is alleen in Zijn Woord te vinden. Dat is een vast getuigenis. De bevinding is een subjectief gegeven met een emotioneel aspect. Dat is geen enkele grond voor wat dan ook. De bevinding is een reactie van de mens, de zondige mens, op de genadegaven. Die menselijke reactie zelf is helemaal niets. Moet je daar op bouwen? Nee, drijfzand. Maar tegelijkertijd is de bevinding het ervaren van troost, van vrede, van rust. Omdat de waer bevinding weet dat het op Christus moet zien voor de grond van het geloof. Vanaf het allereerste begin van het geloof. het allerkleinste geloof krijgt Christus geopenbaard door Zijn Woord, in het hart. Een vast en onwankelbaar getuigenis van de waarheid van Gods Woord en beloften die daarin tot ons komen. Dat geeft bevinding, jazeker. Maar die bevinding zelf is geen grond om op te bouwen. De openbaring van Hem is het ogen krijgen voor Hem als Zaligmaker. Het krijgen van handen om Hem aan te nemen. Daar begint de strijd van het geloof. Het is geen eindpunt, zoals ik ook wel eens hoor. Ik ben er stellig van overtuigd dat de openbaring van Christus het geloof doet geloven. Zonder deze kennis van de Zaligmaker is er geen inlijving in Hem, geen delen in Zijn gerechtigheid, dus geen vergeving der zonden.
Nogmaals: Het allerkleinste geloof, dat als een mosterdzaadje, kent hier iets van.
Wie Christus ziet enkel met zijn verstandelijk begrijpen, die heeft nog niet. In die zin is zien geen hebben. En zonder hebben is er geen leven. Wie niet kan zeggen dat Christus zijn of haar Zaligmaker is, kan, alle bekommernis ten spijt, niets anders dan vaststellen dat eigen vlees in de weg zit.

Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande des lofs, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden.
Laatst gewijzigd door Klavier op 26 feb 2007, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
C.H. Spurgeon.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:De openbaring van Hem is het ogen krijgen voor Hem als Zaligmaker. Het krijgen van handen om Hem aan te nemen.
Maar wat is dan het verschil van jouw opvatting van 'openbaring' en die van Erasmiaan en mogelijk die van mij? Om - mogelijk nieuwe - misverstanden te voorkomen, is het belangrijk dat we elkaar goed begrijpen.
Miscanthus

ahum, moet iedere Christen dit snappen, of is dit voor een select groepje Nederlanders?
Zijn er ook nog mensen die gewoon in Jezus geloven als de Zoon van God die ook voor hun zonden betaald heeft?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:ahum, moet iedere Christen dit snappen, of is dit voor een select groepje Nederlanders?
Zijn er ook nog mensen die gewoon in Jezus geloven als de Zoon van God die ook voor hun zonden betaald heeft?
Ik denk, Miscanthus, dat het hier feitelijk over gaat. Maar ik wacht even het antwoord van Klavier af.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De openbaring van Hem, is in mijn bewoording: wanneer de luisteraar zo sterk geloofd/tot inzicht komt dat Christus zijn enige hoop is, dat deze luisteraar niet éénmaal, maar gedurig over gaat tot het zich verootmoedigen voor God met de vraag of hij/zij vergeven mag worden om Jezus wil, totdat deze tot zekerheid is gekomen dat hij/zij gewassen is in het bloed van het Lam. (En daar stopt overigens de verootmoeding niet. Dat gaat je hele leven door.) Maar het moment van de beslissende overtuiging is de openbaring van Hem.
Plaats reactie