Wereldgelijkvormigheid

memento

Bericht door memento »

Petrus schreef:
Gian schreef:
De dominee van Petrus schreef:Mag u met tranen uw kinderen wijzen op de schade van de afgoden van deze tijd? .....dat goddeloze internet....
Wat een overdreven stemmingmakerij zeg.... Brrrrr.

En Rens, nogmaals, je blijft zelf naar deze man ter kerke gaan, en je weet je dat je daar klappen van (blijft) krijgen.
Voor mij is het dáár dus definitief over en sluiten! Ze zien me daar dus nooit meer. Een sekte van 1500 mensen..................
Kom kom Rens, hou je een beetje in. Anders heb je er strax weer spijt van...
Gian

Bericht door Gian »

Wel fijn om te horen dat ze daar zo gastvrij zijn. Dat ze de deuren open hebben staan voor zondaren. Je wordt er vriendelijk ontvangen zonder dat je eerst aan gebod 11 t/m .... hoeft te voldoen. Daar krijg je toch maar Farizeërs van.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

schaap schreef:Je kunt ook zeggen dat zo'n uitspraak typisch voor de wereld is. Zo'n nadruk op uiterlijk en image. En het is gewoon reclame om kleding belangrijker te vinden dan het is. Uitspraken over wat je wel en niet mag vindt ik altijd zo cultureel bepaald. Wat zegt de bijbel? Niet erg veel geloof ik. Zo belangrijk is het dus.
In de Bijbel wordt daar wél over gesproken: "Desgelijks ook dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelven versieren"(1 Tim. 2:9).
En deze tekst heeft ons ook veel te zeggen: "Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen; en onderwijst ons, dat wij de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld." (Titus 2:11,12).
Hier wordt zeker een christelijke levensstijl gepropageerd, die 'verder' gaat dan alleen de vraag: staat het in de Tien Geboden?
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef: "Desgelijks ook dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelven versieren"(1 Tim. 2:9).
Waarmee prachtig geïllustreerd wordt dat mén (ook in DIE tijd) in het dagelijkse leven de vrouw op alle mogelijke wijzen "beoordeeld" op "schaamte en matigheid" als ook op het ondergeschikt zijn aan haar man, die gewoon zijn eigen gang kan gaan op velerlei terrein...................

Ik heb daar giga moeite mee. Allen het idee al dat mijn echtgenote mij dient te zien als "haar heer en gebieder" en mij in alles moet gehoorzamen (zoalng ik doe wat Gods Woord zegt)..............ik kan het niet UITSTAAN dat idee.................
refo

Bericht door refo »

Petrus schreef:
Afgewezen schreef: "Desgelijks ook dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelven versieren"(1 Tim. 2:9).
Waarmee prachtig geïllustreerd wordt dat mén (ook in DIE tijd) in het dagelijkse leven de vrouw op alle mogelijke wijzen "beoordeeld" op "schaamte en matigheid" als ook op het ondergeschikt zijn aan haar man, die gewoon zijn eigen gang kan gaan op velerlei terrein...................

Ik heb daar giga moeite mee. Allen het idee al dat mijn echtgenote mij dient te zien als "haar heer en gebieder" en mij in alles moet gehoorzamen (zoalng ik doe wat Gods Woord zegt)..............ik kan het niet UITSTAAN dat idee.................
Ik denk dat Paulus het niet zo op vrouwen had. Dat kleurt wel zijn uitspraken, vind ik.
De Heere Jezus lijkt me wel wat vrouwvriendelijker dan Paulus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
schaap schreef:Je kunt ook zeggen dat zo'n uitspraak typisch voor de wereld is. Zo'n nadruk op uiterlijk en image. En het is gewoon reclame om kleding belangrijker te vinden dan het is. Uitspraken over wat je wel en niet mag vindt ik altijd zo cultureel bepaald. Wat zegt de bijbel? Niet erg veel geloof ik. Zo belangrijk is het dus.
In de Bijbel wordt daar wél over gesproken: "Desgelijks ook dat de vrouwen in een eerbaar gewaad met schaamte en matigheid zichzelven versieren"(1 Tim. 2:9).
En deze tekst heeft ons ook veel te zeggen: "Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen; en onderwijst ons, dat wij de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld." (Titus 2:11,12).
Hier wordt zeker een christelijke levensstijl gepropageerd, die 'verder' gaat dan alleen de vraag: staat het in de Tien Geboden?
hehe okeej, maar wat een eerbaar gewaad is verschilt ook weer per cultuur. De een zegt: Een rok. De ander zegt: Een gewaad met sluiter. Weer een ander: naveltruitjes en heupbroeken zijn oneerbaar, verder mag er een hoop. En wees eerlijk, wordt er bijvoorbeeld wat betreft kleding ook in christelijke kringen soms niet veel te veel gepronkt? Met mooie merkpakken en dure hoeden, of met de nieuwste dure kledingmode in andere kerken.Misschien wel met merkkleding onder jongeren.

Overigens ben ik het met je eens dat het hier gaat om een levensstijl die verder gaat dan de 10 geboden, het gaat om heiliging, nederigheid, dingen nalaten die niet te verantwoorden zijn
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:
hehe okeej, maar wat een eerbaar gewaad is verschilt ook weer per cultuur
Is "cultuur" alleenbepalend wat wél of niet "eerbaar" is?? Dach ut nie he.......

Ze zeggen wel eens: 's lands wijs, 's lands eer...............maar je ziet tot voor wangestalten dat kan leiden, de één vindt dat een vrouw een rok MOET dragen anders is ze niet eerbaar (maakt het kleingstuk op zich iemand wel of niet eerbaar? het zit in de persoon zélf of hij/zij eerbaar is in doen en laten in woord en gedachten), de ánder vindt dat en vrouw best wel een broek mag dragen.

(en dan laat ik even in het midden het etische van bijvoorbeeld heel dikke dames die zich in broeken hijsen en waarbij de vetkwabbels er overheen hangen)

En, waarom mag een man zich wél kleden zo hij wil? In spijkerbroek of driedelig pak.....het kan en mag, dáár wordt niets over gezegd of op beoordeeld. Merkwaardig en onterecht.

Want een man in driedelig zwart pak kan de grootste funzigerd zijn in het dorp/de stad, en de vrouw in korte broek kan het grootste "kruidje roer me niet"" zijn
Ariene

Bericht door Ariene »

memento schreef:
Petrus schreef:
Gian schreef:
De dominee van Petrus schreef:Mag u met tranen uw kinderen wijzen op de schade van de afgoden van deze tijd? .....dat goddeloze internet....
Wat een overdreven stemmingmakerij zeg.... Brrrrr.

En Rens, nogmaals, je blijft zelf naar deze man ter kerke gaan, en je weet je dat je daar klappen van (blijft) krijgen.
Voor mij is het dáár dus definitief over en sluiten! Ze zien me daar dus nooit meer. Een sekte van 1500 mensen..................
Kom kom Rens, hou je een beetje in. Anders heb je er strax weer spijt van...
Toch is het wel zinvol om je er in alle rust op te bezinnen.
Wanneer je merkt dat je niet meer gevoed wordt, of dat omstandigheden je gaan irriteren is het voor jezelf en gemeente niet goed om te blijven.
Ik heb dat zelf meegemaakt, dat ik wanneer ik onze predikant binnen zag komen al kippenvel kreeg. Ik heb hier lang tegen gestreden, maar hield het niet meer. In combinatie met het gevoel dat ik verhongerde ben ik toen tijdelijk elders gaan kerken (wel binnen ons kerkverband) Dit was én voor mij én voor de gemeente op dat moment het beste. nadat onze predikant is vertrokken ben ik weer teruggekomen en mag daar nu weer met veel vreugde kerken.

Dus bezin je op een rustig moment hoe je tegenover alles staat. Wanneer je weet dat je nog van waarde kan zijn binnen deze kerk, blijf dan. Raak je hierdoor jezelf en de Heere kwijt, ga dan. Uiteraard blijven bidden om Gods leiding!
Marnix

Bericht door Marnix »

Is "cultuur" alleenbepalend wat wél of niet "eerbaar" is?? Dach ut nie he.......
Uiteraard niet ;) Maar vaak redeneren we wel zo, en dan krijg je een probleem. Want er zijn christenen in allerlei verschillende culturen en als je eigen cultuur bepaalt wat wel en niet kan leidt dat gemakkelijk tot veroordelen van christenen die in een andere cultuur leven.
Ze zeggen wel eens: 's lands wijs, 's lands eer...............maar je ziet tot voor wangestalten dat kan leiden, de één vindt dat een vrouw een rok MOET dragen anders is ze niet eerbaar (maakt het kleingstuk op zich iemand wel of niet eerbaar? het zit in de persoon zélf of hij/zij eerbaar is in doen en laten in woord en gedachten), de ánder vindt dat en vrouw best wel een broek mag dragen.
Hm ja, hoewel er dan wat kleding bijv. betreft ook grenzen zijn. Christen zijn zal zeker van invloed daarop zijn. Maar niet het kledingstuk op zich maakt iemand eerbaar of niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Ariene schreef: Raak je hierdoor jezelf en de Heere kwijt, ga dan. Uiteraard blijven bidden om Gods leiding!
We raken "hier" onszelf én het zicht op de Heere volkomen kwijt. Je mag alléén zijn zoals de Ds en kerkenraad vinden dat je moet zijn, denken en doen. Niet wie Christus aan je vraagt om te zijn.
Ariene

Bericht door Ariene »

Petrus schreef:
Ariene schreef: Raak je hierdoor jezelf en de Heere kwijt, ga dan. Uiteraard blijven bidden om Gods leiding!
We raken "hier" onszelf én het zicht op de Heere volkomen kwijt. Je mag alléén zijn zoals de Ds en kerkenraad vinden dat je moet zijn, denken en doen. Niet wie Christus aan je vraagt om te zijn.
Ik denk dat ik een heel kein beetje begrijpt wat je voelt.
Ik had, als ik in de kerk zat vaak het gevoel dat mijn God "buiten" was. Persoonlijk en uit de Bijbel kende ik een hele andere God.
Maar als we dat aankaarte werd er gezegd, "Ja,... het ware Woord roept weerstand op." En dat was het dan.

Veel sterkte en Gods Zegen toegewenst over je keuze!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Voor je informatie Petrus, omdat wij vrij gemaakt zijn door Christus, alleen gebruik die vrijheid niet voor een gelegenheid voor het vlees:

1. wij hebben geen internet thuis. Alleen op kantoor.
2. Ik ben eigen baas, dus steel niet van mijn baas (steel hoewel soms tijd van mijn gezin door dit forum)
3. Wij hebben TV thuis. Zoveel mogelijk mijden we drama.
4. Wij hebben radio. Wij luisteren niet naar popmuziek. Waarschuwen onze kinderen er ook tegen.
5. Wij hebben DVD/VCR spelers thuis.

Zo als ik al eerder gezegd heb, het kwaad zit niet in dingen. Het ligt er allemaal aan hoe we ze gebruiken. Wij hebben een kerk die in wezen te klein is. Als we, bijvoorbeeld, nu in het basement een TV neerzetten waar een gedeelte van de gemeente de dienst kan volgen, zou volgens jou stelling zondig zijn.

Maar Petrus, iets dat in jouw ogen zonde is moet je beslist niet doen. Een ieder is zijn eigen geweten ten volle verantwoord. Maar dat mag je anderen niet opleggen. Maar als je ons thuis zult komen opzoeken, zullen we de TV niet aanzetten, zodat jij niet hoeft te zondigen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Petrus

Bericht door Petrus »

Bert Mulder schreef: Wij hebben een kerk die in wezen te klein is. Als we, bijvoorbeeld, nu in het basement een TV neerzetten waar een gedeelte van de gemeente de dienst kan volgen, zou volgens jou stelling zondig zijn.

Maar Petrus, iets dat in jouw ogen zonde is moet je beslist niet doen.
Bert, ik even een paar dingen scherp tegen elkaar willen zetten, het is niet mijn eigen interpretatie, alleen een uitvergroting van het algemene gevoelen op het forum.

Wat in mijn ogen géén zonde is, is dat voor velen echter wél. Daar zit 'm nu net de crux.
Bert Mulder
Contacteer:

Petrus schreef:
Bert Mulder schreef: Wij hebben een kerk die in wezen te klein is. Als we, bijvoorbeeld, nu in het basement een TV neerzetten waar een gedeelte van de gemeente de dienst kan volgen, zou volgens jou stelling zondig zijn.

Maar Petrus, iets dat in jouw ogen zonde is moet je beslist niet doen.
Bert, ik even een paar dingen scherp tegen elkaar willen zetten, het is niet mijn eigen interpretatie, alleen een uitvergroting van het algemene gevoelen op het forum.

Wat in mijn ogen géén zonde is, is dat voor velen echter wél. Daar zit 'm nu net de crux.
Daarom zegt Paulus ook dat we niet iets moeten doen als dat een ander in de verleiding brengt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Sinds op een paar andere onderwerpen we een beetje off-topic gingen over het geoorloofd gebruik van moderne media, zoals de TV, DVD's, enz. dacht ik het goed hier even een nieuw onderwerp over te beginnen. Dit is dus een voortzetting op dit gebied van

Wereldgelijkvormigheid
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4983&highlight=

en ervaring met goede DVD's
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4983&highlight=

Moeten we vooral onthouden dat als we de AF knop niet kunnen vinden, we geen TV in huis moeten hebben.

Als we in de verleiding komen door het internet, dan liever geen internet.

Enzovoort.

Dus:

http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5069&highlight=
Plaats reactie