Dit zijn nu goede berichten!Miscanthus schreef:ik houd het erop dat je je vergist.Afgewezen schreef:Miscanthus bijvoorbeeld....Blijft staan, dat ik ongelukkig ben met de leerregels van 1931 en dat het een groot struikelblok blijft voor het zoeken van toenadering met andere kerkverbanden. Maar ik wil wel zeggen, dat ik wel door een deur kan met mensen die een uitleg voorstaan van de leerregels op de manier van de Schotse verbondsleer. Eens zien of de anderen zich volgende week kunnen vinden in onze toch wel redelijke concensus![]()
Miscanthus, ik heb toch het idee dat jij niet helemaal op één lijn zit met Polemicus... en dus met mij.
Als jij op 1 lijn met Polemicus zit, dan zit ik het zeker.
Toch leuk dat jullie op 1 lijn gekomen zijn
Ik zie dat de verschillen vooral in de praktijk ontstaan waar ieder voorzich wat andere accenten plaats.
De posts van Afgewezen en Polemicus heb ik met interesse gelezen.
Ik heb het de GerGem boeken "Neem de wacht des Heeren waar" en "Leerboek (2003)" eens uitgespit op deze punten.
In alle bescheidenheid meen ik te kunnen stellen dat als het gaat om de leer als zodanig, er wezenlijk geen onderscheid is met wat ik hier zoal uiteengezet zie.
Dat er in de praktijk binnen de GerGem meer vanuit het verbond gepredikt mag worden is wat lastig te beamen of te weerspreken.
Het wezen in alle visies die zijn weergegeven, ligt toch vooral in het feit dat ieder kind, gedoopt of niet, wedergeboren moet worden.
En dat het genadeverbond rijke beloften bevat maar ook een extra verantwoordelijkheid inhoudt (de GerGem spreekt over 'bemoeienissen van de Heere met de kinderen van het Verbond).
De verhouding tussen verkiezing en genadeverbond is in alle visies gewoon een moeilijk en lastig uit te leggen punt.
Nog even een aantal puntjes die in het topic naar voren kwamen als onduidelijk/vraag/opmerking m.b.t. hoe de GerGem zaken benoemt of leert:
Werkverbond: Inderdaad een dogmatische term. Paulus noemt Christus de tweede Adam. Vanuit die lijn noemt men de belofte en eis uit het paradijs toch verbond. Om daarmee vanuit een denken in 2 Verbonden de parallel te kunnen trekken en daarmee de heling van breuk van het paradijsverbond duidelijk te maken.
Een soort denkraamwerk eigenlijk (wat oneerbiedig uitgedrukt, het zijn mijn woorden).
Genadeverbond: De omvatting van wat anderen in 2 afzonderlijke delen benoemen: Verlossings- en Genadeverbond.
Abraham was de eerste die het Verbond geopenbaard kreeg met een bijzonder teken en zegel: De besnijdenis. Het verbond was daar een openbaring van het heilsplan dat eerder vastgelegd was.
Zoals iemand al opmerkte, er is eigenlijk maar 1 Verbond. Dat is inderdaad zo! Een ander verbond is niet geopenbaard maar meer Dogmatisch geconcludeerd. Als we dat in het achterhoofd houden dan weten we ook dat de focus op het geopenbaarde Verbond behoort te liggen! Conclusies zijn menselijk en daarom mogelijk onjuist. Ds. Van Dieren, auteur van "Leerboek" zegt ook dat hier de grens van menselijk redeneren bereikt is (waaruit ik zelf concludeer dat men zich goed bewust is van de mogelijke misvattingen rondom 1931).
Het moge duidelijk zijn dat ik de kanttekeningen van Ds. C. Harinck onderschrijf. Officieel is de verbondsvisie van de GerGem identiek aan die van Boston en werd in de 18e eeuw door ds. J.J. Braje al uiteengezet en door Comri overgenomen. De leer is dus ouder dan 1931.
Het breekpunt zie ik in de laatste posting van Afgewezen.
De tweeerlei verbondskinderen.
Maar van welke kant je ook redeneert, vanuit verkiezing of belofte:
Het is een feit dat niet alle gedoopten wedergeboren blijken te worden. Hoe erg het is om dit te moeten schrijven, de uitverkiezing is een Soeverein Werk. Dat breekpunt blijft in ons menselijk verstand een punt dat niet te bevatten is.
Anders gezegd: Dit gegeven maakt des te groter de noodzaak om ook gedoopten de wedergeboorte te prediken, op te roepen tot bekering en geloof. Maar dan met het getuigenis van al die krachtige beloften, kentekenen en verzegelingen dat God Zijn Woord houdt! Het aanbod van genade voor dopelingen is nog vele malen ruimer dan voor niet dopelingen waarvoor het ook al zo ruim is. Mag ik dat zo formuleren?