bij ons terug naar grote bekers, de optie kleine bekers is er, wordt echter geen gebruik van gemaakt, na een aantal keren dit voor niks op de tafel te hebben staan, is gezegd, dat dit aangeven zal moeten worden.
Wel alles wijn, thema vruchtensap is bij ons niet voorgekomen
Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Re: Veel Avondmaalgangers in de GerGem
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Maar, waren er dan grote en kleine bekertjes?Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:01 bij ons terug naar grote bekers, de optie kleine bekers is er, wordt echter geen gebruik van gemaakt, na een aantal keren dit voor niks op de tafel te hebben staan, is gezegd, dat dit aangeven zal moeten worden.
Wel alles wijn, thema vruchtensap is bij ons niet voorgekomen
De eerste keren na het opnieuw instellen van de grote bekers wel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bij ons is uit bewogenheid en liefde voor onze naaste, die vanwege, al dan niet persoonlijke verslavingsproblematiek, alcohol moet/wil mijden, overgegaan op alcoholvrije rode wijn.
"Drank maakt meer kapot dan je lief is"
"Drank maakt meer kapot dan je lief is"
Ik ben wel licht verrast, maar dan denk ik niet dat nog een derde van de kerken alleen wijn schenkt. Dat moet haast wel minder zijn. Wellicht dat de cupjestrend dat ook heeft versterkt.
Zolang je volgens Paulus wijn mag drinken, zie ik geen problemen. Ik vind het een ongezonde trend om het toelaatbare om wat voor reden dan ook niet meer toe te passen. Dat is een heel merkwaardige manier van redeneren en zorgt er alleen maar voor dat je in een onwerkelijk wereld komt te leven met een willekeur aan regels.
Eens, denk dat de Heere Jezus meer naastenliefde heeft dan wij bij elkaar en Hij koos wijn om Zijn vergoten bloed te gedenken.Herman schreef: ↑Vandaag, 16:48 Zolang je volgens Paulus wijn mag drinken, zie ik geen problemen. Ik vind het een ongezonde trend om het toelaatbare om wat voor reden dan ook niet meer toe te passen. Dat is een heel merkwaardige manier van redeneren en zorgt er alleen maar voor dat je in een onwerkelijk wereld komt te leven met een willekeur aan regels.
Moeten wij maar niet wijzer of liever willen zijn. Ik vind het aanbieden van druivensap dus ook echt passen bij deze tijd van individualisme. Zelfde trend als het drinken uit cups.
Zelf ben ik trouwens ongeveer een jaar geleden bewust gestopt met het drinken van alcohol. Dat bevalt mij erg goed. Er wordt m.i. teveel gedronken bij allerlei gelegenheden. Dit zonder dronkenschap maar het wordt wel een gewoonte in onze tijd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Toch vindt ik het een hellend vlak. In de ene gemeente word "uit bewogenheid en liefde voor onze naaste" de wijn vervangen voor druivensap en cupjes. In de andere gemeente wordt "uit bewogenheid en liefde voor onze naaste" het avondmaal opengesteld voor praktiserende homoseksuelen. En in nog een andere gemeente wordt "uit bewogenheid en liefde voor onze naaste" geleerdt dat we uiteindelijk allemaal naar de hemel gaan, omdat God een God van liefde is.
Dat maakt dat ik er voor ben om de bijbelse richtlijnen strikt te volgen, en niet te beginnen met de "uit bewogenheid en liefde voor onze naaste"-argumentatie ten koste van wat er in de bijbel staat. Ik zal dus altijd tegen cupjes en druivensap zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Daar ben ik het inderdaad ook mee eens. Ik vind de trend in onze kerk die dit exact ook zo doet, niet één waar ik persé heel blij van wordt. Alles valt onder de noemer 'rekening met elkaar houden'. Maar daarmee sla je m.i. ook veel dood. Zoals dat ook in Corona tijd werd gedaan.huisman schreef: ↑Vandaag, 17:09Eens, denk dat de Heere Jezus meer naastenliefde heeft dan wij bij elkaar en Hij koos wijn om Zijn vergoten bloed te gedenken.Herman schreef: ↑Vandaag, 16:48 Zolang je volgens Paulus wijn mag drinken, zie ik geen problemen. Ik vind het een ongezonde trend om het toelaatbare om wat voor reden dan ook niet meer toe te passen. Dat is een heel merkwaardige manier van redeneren en zorgt er alleen maar voor dat je in een onwerkelijk wereld komt te leven met een willekeur aan regels.
Moeten wij maar niet wijzer of liever willen zijn. Ik vind het aanbieden van druivensap dus ook echt passen bij deze tijd van individualisme. Zelfde trend als het drinken uit cups.