KDD schreef: ↑06 mei 2026, 13:16Zal het wel zijn moet Christus aan ons geopenbaard worden door Woord en Geest. Daarom ben ik het met Dr. C. vd Sluijs eens dat je beter kan spreken over de bediening van genade dan over de aanbod van genade.
- Dat vind ik geen zuivere redenering. Begrippen moeten altijd goed worden onderscheiden. Niemand beweert dat het aanbod van genade alléén genoeg is om zalig te worden.
- De Bijbel spreekt over "de bediening der verzoening" (2 Kor. 5:18). Dit begrip heeft betrekking op de Evangelieprediking in een ruime zin. Het 'aanbod van genade' behoort tot die bediening der verzoening, maar betreft wel een specifiek aspect daarvan. Het feit dat het een aspect ervan is, maakt de term echter niet onjuist of overbodig.
- Bij het begrip 'aanbod van genade' gaat het specifiek om de nodiging van de hoorders van het Evangelie om tot Christus te komen en in Hem alles te ontvangen wat tot zaligheid nodig is. Het begrip 'aanbod' of 'aanbieden' is een term die al door de reformatoren in dit kader gebruikt werd. We vinden het bv. ook in de kanttekeningen van de SV. Zo'n begrip kunnen en mogen we niet lichtvaardig laten vallen of inruilen voor iets anders, wat dan bovendien niet hetzelfde betekent.
In reformatorische kring wordt soms bezwaar gemaakt tegen de formulering aanbod van genade, omdat dit de indruk zou kunnen wekken dat de mens Jezus uit eigen kracht kan aannemen.
Dat gevaar bestaat. De Bijbel leert dat het geloof een gave van God is, die ons geopenbaard en geschonken wordt door Woord en Geest.
Anderzijds klinkt in de Schrift wel degelijk een ernstige roeping en bevel: “Gelooft het Evangelie”, “Bekeert u” en “neemt Zijn Woord aan” (Johannes 1:12; Markus 1:15; Handelingen 2:41).
Gods soevereiniteit én de verantwoordelijkheid van de mens vormen in de Schrift geen tegenstelling. Persoonlijk zou ik dit een dualiteit zonder tegenstelling noemen, al is het woord antinomie wellicht juister maar onbekender woord: twee waarheden die beide door God geopenbaard zijn en die wij met ons verstand niet volledig kunnen doorgronden.
De Bijbel leert zowel Gods soevereine genade als de volle verantwoordelijkheid van de mens. In reformatorische kring wordt dit vaak verbonden met “het wonder van genade”.
Daarmee bedoelt men dat een mens, die dood is in zonden, toch gaat geloven — niet door eigen kracht, maar doordat God hem levend maakt en gewillig maakt.
Het woord “wonder” benadrukt dat de bekering niet uit de mens verklaard kan worden, maar uitsluitend uit Gods vrije en krachtige genade. Daarbij wordt vaak gewezen op Efeze 2 en Psalm 110:3.
In de oudgereformeerde en bevindelijke prediking hoort men daarom geregeld uitdrukkingen als: “een eenzijdig Godswerk” of “een verloren zondaar die Christus mag omhelzen”.
Daarmee wordt bedoeld dat de mens werkelijk gelooft, maar dat zelfs dat geloof vrucht is van Gods genadewerk.
Tegelijk schuilt hier het gevaar in dat iemand zou kunnen concluderen: “Dan hoef ik niets te doen.” Daarom blijft het aanbod van genade en de oproep van het Evangelie onverminderd staan: “Bekeert u en gelooft het Evangelie.”
Deze spanning wordt ook wel als volgt verwoord: “Wat God beveelt, schenkt Hij ook aan Zijn volk door Zijn Geest.”
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is. In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is. In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
Volgens mij heeft hij toen meer geschreven. Maar ik herinner me een hoog "wij hebben het goed maar hij deugt niet" gehalte. En daartegenover een laag gehalte van serieus overwegen of Van den Brink ook maar ergens een beetje gelijk zou kunnen hebben.
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is. In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
Omdat dit daar! precies! over gaat. Dit is de essentie. En ja, dat interview ken ik ook wel.
Na de eerste pagina van het boek (wat geciteerd is) vraag ik me af of ik het boek moet lezen. Ik denk dat vrouwen op de kansel een kleinere dwaling is dan dit boek.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 mei 2026, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is. In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
Dat staat er niet. Maar als het boek even simplistisch redeneert als deze tekst geformuleerd is, dan krijg ik er al bij voorbaat buikpijn van.
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is. In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
Dat staat er niet. Maar als het boek even simplistisch redeneert als deze tekst geformuleerd is, dan krijg ik er al bij voorbaat buikpijn van.
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is. In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
Volgens mij staat er: als je alleen maar steun zoekt voor je vragen, twijfels of niet tegen kritiek kan, lees dan vooral niet dit boek. Dan kan geen enkel boek, ook de Bijbel je niet helpen.