Aanbod van Genade

Valcke

Re: Aanbod van Genade

Bericht door Valcke »

KDD schreef: 06 mei 2026, 13:16Zal het wel zijn moet Christus aan ons geopenbaard worden door Woord en Geest. Daarom ben ik het met Dr. C. vd Sluijs eens dat je beter kan spreken over de bediening van genade dan over de aanbod van genade.
- Dat vind ik geen zuivere redenering. Begrippen moeten altijd goed worden onderscheiden. Niemand beweert dat het aanbod van genade alléén genoeg is om zalig te worden.
- De Bijbel spreekt over "de bediening der verzoening" (2 Kor. 5:18). Dit begrip heeft betrekking op de Evangelieprediking in een ruime zin. Het 'aanbod van genade' behoort tot die bediening der verzoening, maar betreft wel een specifiek aspect daarvan. Het feit dat het een aspect ervan is, maakt de term echter niet onjuist of overbodig.
- Bij het begrip 'aanbod van genade' gaat het specifiek om de nodiging van de hoorders van het Evangelie om tot Christus te komen en in Hem alles te ontvangen wat tot zaligheid nodig is. Het begrip 'aanbod' of 'aanbieden' is een term die al door de reformatoren in dit kader gebruikt werd. We vinden het bv. ook in de kanttekeningen van de SV. Zo'n begrip kunnen en mogen we niet lichtvaardig laten vallen of inruilen voor iets anders, wat dan bovendien niet hetzelfde betekent.
DDD

Re: Aanbod van Genade

Bericht door DDD »

Eens. Ik ben wel benieuwd of je het eens bent met de analyse van Michaels over de bevestigingsdienst die aan de orde kwam in het GG-draadje.
Plaats reactie