Kerst en bevinding

Valcke

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Valcke »

Thea schreef:Dank @Herman, voor je toelichting!
@Valcke, ik begrijp dat je dat uit de bijbel moet kunnen verklaren. Soms ben ik wel bang voor een wat simplistische voorstelling van zaken. Wat mij betreft, zou ik er een onderzoek naar moeten doen ;-).
Dat laatste begrijp ik! Dat is natuurlijk ook goed.
Maar neem dan eens Galaten 4. De apostel Paulus verbindt daar Christus menswording en komst in het vlees onder de wet aan de aanneming tot zonen (kinderen) en de mededeling van de Heilige Geest. Dat past toch op geen enkele manier met een afzonderlijke beleving in de volgorde van de heilsfeiten? Maar natuurlijk moeten deze zaken onderzocht worden!

Simplistisch is het echter geenszins. Wel is het eenvoudig in de ware zin van het woord. Maar om de mens over te zetten van de staat der duisternis en het verderf in de staat der zaligheid is een almachtige kracht Gods nodig. Wanneer deze werkt, dan werkt hij ook alles. (Wel met een toeneming en opwassen in de genade.)
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Voor dat onderzoek is het boekje “De heilsfeiten” juist geschreven. De auteur merkt in zijn voorwoord op: “Dit geschrift hier aangeboden, is een verhandeling, waarin allerlei theoretische en prakticale uiteenzetting wordt gegeven van hetgeen in de heilsfeiten ons door de Heere is geschonken. Dus niet enkel theoretische exegese; ook geen predicaties, maar verhandelingen; waarbij gepoogd is, zowel ons verstandelijk inzicht te verhelderen, als ook voedsel te verschaffen tot voeding en verdieping en verrijking van het geestelijk leven.”

En daar gaat het uiteindelijk om, om de rijkdom van het geestelijk leven, in plaats van dode wetenschap hoe de stukken en de feiten liggen, hoe godsdienstig dat soms ook mag klinken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Vervolgde schreef:Voor dat onderzoek is het boekje “De heilsfeiten” juist geschreven. De auteur merkt in zijn voorwoord op: “Dit geschrift hier aangeboden, is een verhandeling, waarin allerlei theoretische en prakticale uiteenzetting wordt gegeven van hetgeen in de heilsfeiten ons door de Heere is geschonken. Dus niet enkel theoretische exegese; ook geen predicaties, maar verhandelingen; waarbij gepoogd is, zowel ons verstandelijk inzicht te verhelderen, als ook voedsel te verschaffen tot voeding en verdieping en verrijking van het geestelijk leven.”

En daar gaat het uiteindelijk om, om de rijkdom van het geestelijk leven, in plaats van dode wetenschap hoe de stukken en de feiten liggen, hoe godsdienstig dat soms ook mag klinken.
Jammer dat je conclusie niet in lijn ligt met het gegeven citaat.
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Herman schreef:
Vervolgde schreef:Voor dat onderzoek is het boekje “De heilsfeiten” juist geschreven. De auteur merkt in zijn voorwoord op: “Dit geschrift hier aangeboden, is een verhandeling, waarin allerlei theoretische en prakticale uiteenzetting wordt gegeven van hetgeen in de heilsfeiten ons door de Heere is geschonken. Dus niet enkel theoretische exegese; ook geen predicaties, maar verhandelingen; waarbij gepoogd is, zowel ons verstandelijk inzicht te verhelderen, als ook voedsel te verschaffen tot voeding en verdieping en verrijking van het geestelijk leven.”

Jammer dat je conclusie niet in lijn ligt met het gegeven citaat.
Jammer dat je het gevaar niet onderkent. Kennis op zichzelf genomen maakt hoogmoedige mensen. Daar heeft Prof. Wisse nooit op aangestuurd. De kennis waar hij op doelt is een kennis nuttig tot lering en onderwijzing,nl. als grondstof voor voeding en verdieping van het gezonde geestelijk leven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Vervolgde schreef:Jammer dat je het gevaar niet onderkent. Kennis op zichzelf genomen maakt hoogmoedige mensen. Daar heeft Prof. Wisse nooit op aangestuurd. De kennis waar hij op doelt is een kennis nuttig tot lering en onderwijzing,nl. als grondstof voor voeding en verdieping van het gezonde geestelijk leven.
De eerste conclusie laat ik voor jouw rekening.
Verder ben ik van mening dat je geen recht doet aan het 'zowel - als' gehalte van de opmerking van Wisse. Maar dat zei ik al hierboven.
Thea

Bericht door Thea »

Inmiddels heb ik een klein onderzoekje gedaan naar de verhouding van de heilsfeiten en de toepassing hiervan vanuit de gereformeerde leer. Ik doe dat vooral als reactie op @Ditbenik, die stelde dat Kerst een eenmalige gebeurtenis is. Dat is m.i een onjuiste uitdrukking vanuit de gereformeerde traditie, oftewel een dwaling.
Calvijn maakt onderscheid tussen verwerving en toepassing van de heilsfeiten, terwijl deze onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. In het derde deel van de Institutie verstaat hij onder de heilstoepassing "de wijze van het omhelzen van de genade van Christus en welke vruchten hieruit voor ons voortkomen".
Later is hier het woord 'heilsorde' voor gebruikt. De heilsorde is de weg, waarlangs Christus ons door de Heilige Geest in het bezit stelt van de weldaden, die Hij voor ons verworven heeft". Het gaat om de ervaring van het geloof. Heilsverwerving en -toepassing zijn met elkaar vervlochten, omdat de Geest, Die het heil toepast, ook door Christus is verworven. De beleving van deze weldaden hoort bij de toeëigening van het heil.
Bv. bij Kerst is de inhoud, dat God is geopenbaard in het vlees. Dat moet ook naar ons hart toe. Bij de verborgenheid der godzaligheid hoort de beleving hiervan in het hart. Er is een verband tussen de geboorte van Christus en de wedergeboorte. Bij de kruisiging van Christus denken we eraan, dat onze zonden gekruisigd moeten worden. Wij moeten onder Gods recht komen. De opwekking van Christus bij Pasen correspondeert met de onze opwekking uit onze doodslaap etc.
Er is éénheid tussen Christus en de Zijnen, maar ook in het werk van de Heilige Geest. Heishistorie en heilsorde horen bij elkaar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Allemaal goed en wel, maar hij vroeg om een Bijbelse onderbouwing. En die lees ik niet in je bericht. Ik ben daar zelf ook wel benieuwd naar, eerlijk gezegd.
Thea

Bericht door Thea »

Ik begrijp je vraag @Tiberius, maar ik vind het wel een beetje flauw als ik op een reformatorisch forum moet gaan bewijzen waarom ik achter de leer van de reformatie sta....
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De vraag of je uiteenzetting gereformeerd is staat niet ter discussie.

Wel twee opmerkingen. Kerst is een eenmalige gebeurtenis omdat Jezus maar eenmaal als mens ter wereld is gekomen. Dat lijkt me zonneklaar. Door de krachtige werking van de Heilige Geest wordt de boodschap van Jezus als Zaligmaker toegepast. De heilshistorie is eenmalig, de heilsorde kent ieder kind van God.

Je zegt: Er is een verband tussen de geboorte van Christus en de wedergeboorte. Wat is dan dat verband? Je gebruikt een onbepaald lidwoord, dus het kan van alles zijn, blijkbaar?
Thea

Bericht door Thea »

Ik bedoel met het laatste, dat zoals Christus werd geboren zonder dat er plaats voor Hem was, er bij de wedergeboorte ook geen plaats is voor Hem in ons hart. Er zullen vast nog meer verbanden zijn....
huisman

Bericht door huisman »

Thea schreef:Ik begrijp je vraag @Tiberius, maar ik vind het wel een beetje flauw als ik op een reformatorisch forum moet gaan bewijzen waarom ik achter de leer van de reformatie sta....

Precies, dus ik bedank je voor je post. Helder en Schriftuurlijk.
Verder beveel ik de twee boeken van John Flavel hartelijk aan:
1. De Fontein des levens. Over de verwerving van het heil.
2. Geschonken genade. Over de toepassing van het heil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Dank, @ Huisman! Lijkt me waardevolle boeken!
KDD

Bericht door KDD »

Ds. A. Verschuure schreef:Wat gebeurt er met Kerst in de ziel van een kind van God? En nogmaals, ik heb niet de gedachte dat ik in dit gezelschap vanmorgen, moet gaan uitleggen dat het heilsfeit natuurlijk maar één keer heeft plaatsgevonden en dat wij helemaal niet leren dat de Heere Jezus op de een of andere lichamelijke wijze in mijn hart geboren wordt, enzovoort. Daar zijn we het samen over eens. Maar wat is nu eigenlijk Kerst? Wat nu eeuwen geleden gebeurd is, eenmalig, in de stal van Bethlehem, wat is dat nu als de Heere dat uitwerkt in het hart van een Adamskind? Kerstfeest: Dan wordt die belofte, van die beloofde Zaligmaker, in de ziel vervuld; dan verschijnt Hij. Kerstfeest is heel eenvoudig, wat wij noemen, de openbaring van de Middelaar. Dan mag een ziel Hem leren kennen, Die wel beloofd was, maar van Wie ze heel eerlijk zeggen moeten: Wie is Hij dan toch, opdat ik Hem zou mogen leren kennen? En Kerstfeest is de eenvoudige doorleving dat de Middelaar door Woord en Geest een gestalte krijgt in mijn leven. Zoals aan Jakob in Bethel, in de nacht van zijn leven, geopenbaard werd in de ladder, de enige verbinding tussen de vertoornde God en zijn schuldige ziel. Wat een kostelijk beeld, he? Een ladder, die vanuit de hemel werd gezet op de aarde; de enige verbinding. (Misschien doet u al een gedachte op voor de vertelling van Kerst, want ook als ik het voor u uitleg, kan er praktisch onderwijs in liggen). Die enige ladder, die enige verbinding, die uit de hemel kwam (daar kwam Hij vandaan, he?) en die op de aarde gezet werd; daarin mocht hij zien de Middelaar Gods en der mensen. Ik denk dat het bij Kerst zo heel belangrijk is, wat daar gebeurt, dat nu voor een volkomen rechteloze zondaar, die dat recht leert toevallen (in zondag 5), geopenbaard wordt Hem, Die volkomen kan zaligmaken. Kerstfeest, zondag 14: Daar wordt ons die volkomen Zaligmaker aangewezen, Die aan de ene kant God is en die aan de andere kant waarachtig en rechtvaardig Mens is en Die de Enige is die God en de verloren mens, die van eeuwigheid geliefd is, weer bij elkander kan brengen. Ik heb er de laatste keer met Kerst over gesproken en er zoveel schoonheid in gezien: Het vleesgeworden Woord; Woord met een hoofdletter, Die God was en Die vlees wilde worden. Die die bedorven, ellendige mensenkinderen, van eeuwigheid geliefd, in alles wilde gelijk worden, hun vlees en bloed wilde aannemen, zonder zonde, om nu een heilig God en een walgelijk, vleselijk Adamskind, die de eeuwige dood verdiend heeft, in een eerlijke weg weer volkomen bij elkander te kunnen brengen: God geopenbaard in het vlees. En dan zegt onze catechismus zo heel mooi: Onze Middelaar, Die met Zijn onschuld en Zijn volkomen heiligheid, (wilt u daar twee dogmatische woorden aan vast hebben? Rechtvaardigmaking en heiligmaking) mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt. Voelt u iets van de volkomenheid in het heilsfeit van Kerst? Een volkomen zondaar en daar openbaart zich een volkomen Zaligmaker aan.
DDD

Bericht door DDD »

Vrome fantasie, maar niet gegrond in de heilige Schrift en ook niet in de gereformeerde traditie.

Maar goed, zolang het over kerst gaat, zullen veel andere gereformeerden er nog wel ver in mee kunnen komen. Om de eenvoudige reden dat ze dit als één onderdeel van het geheel zien. Maar het probleem zit hem natuurlijk vooral in de afzonderlijke ervaringen van goede vrijdag en Pasen.
KDD

Bericht door KDD »

Ds. A. Verschuure schreef: Goede Vrijdag.
Daarbij is heel belangrijk dat alles wat Christus voor Zijn Kerk gedaan heeft, alleen maar ontvangen kan worden door de dood heen. In de lijdensweken, maar zeker ook op Goede Vrijdag, ligt alle nadruk op het feit dat God alleen in een eerlijke en rechte weg zalig maakt. Eerst moet er betaald worden (straf dragen en de wet vervullen) en dan pas wordt verworven genade geschonken. De woorden eerst voldoening en dan verzoening zijn heel belangrijk. En daarbij moet ook uitgelegd worden dat Gods kinderen daar ten diepste vijand van zijn. De discipelen wilden ook niet dat de Heere Jezus naar Jeruzalem zou gaan om daar te lijden en te sterven. Ze zijn ook weggevlucht bij de hof van Gethsémané. Christus heeft de pers alleen getreden. Hij ging de dood in om zo volkomen te betalen en genoegdoening te geven aan Gods recht om zo het leven en de zaligheid, de voldoening aan te brengen. En de discipelen moesten ook leren dat alleen door de dood heen, zij die verzoening zouden ontvangen. Sion wordt alleen door recht zalig!

Pasen
Wat is nu Pasen? Overgeleverd om onze zonden, opgewekt tot onze recht- vaardigmaking. Pasen is eenvoudig te mogen weten, zeker te mogen weten, dat... Ja, Wie vergeeft nou het verkeerde, de zonde van iemand? Wie spreekt nu uit dat iets vergeven is? Wiens taak is het om in de rechtspraak vrij te spreken? Dat weet u allemaal, misschien bent u nog nooit voor een rechter geweest, dat hoop ik althans niet dat dat in uw leven nodig was, maar als dat door omstandigheden nodig was, dan was dat altijd de rechter, die dat uiteindelijk uitsprak. Pasen wijst vooral op dat wonder dat de goddelijke Rechter op Paasmorgen het graf opendoet, door middel van de engel en dat de Rechter dan uitspreekt: Ik ben tevreden. Dat is heel Pasen. Hij doet de steen weg en Hij zegt tegen Zijn Zoon: Ik ben tevreden in Uw arbeid. We zeggen weleens: Op Goede Vrijdag roept de Zoon uit: Het is volbracht! En op Paasmorgen roept de Vader, de Rechter, uit het is volbracht, Ik ben tevreden. En dan spreekt Hij Zijn Zoon vrij en dan spreekt Hij, in Christus, heel Zijn kerk vrij. Weet u nog van Hellenbroek? In de staat van Zijn vernedering was Christus de schuldenaar aan het goddelijke recht; Advent, Kerst, lijdensweken, Goede Vrijdag, en in de staat van Zijn verhoging is Christus de vrijgesprokene ten opzichte van het recht van God. Dan gaat Hij de weldaden toepassen; Pasen, hemelvaart, Pinksteren, zittend aan ’s Vaders rechterhand om die gaven uit te delen. Pasen is dat een ziel zeker weten mag, dat de Rechter gezegd heeft: Uw zonde zijn vergeven. Jakob in Pniël is anders dan Jakob in Bethel. Jozua, in Zacharia 3, leest u dat thuis maar eens na, met de kanttekeningen erbij; waar die bezoedelde hogepriester staat en waar die Rechter spreekt, op grond van de arbeid van die Engel des verbonds, Christus Die daar bij staat, dat hij zijn vuile klederen uitgetrokken mag zien worden en dat hij die witte hoed op zijn hoofd en die reine wisselklederen om zijn lichaam krijgt. Wil u nog een duidelijker voorbeeld? Van de week hadden we een begrafenis, toen hebben we gesproken over Hizkia. Daar ligt die man, er is in zijn leven echt wel wat gebeurd, een godvrezende koning. Bereid uw huis want gij moet sterven, gij zult sterven en niet leven. En dan doet God een afgesneden zaak op de aarde. Dat is geen term van onze gemeenten, dat staat letterlijk in Jesaja 38, dat hij afgesneden werd en dat het sterven en onmogelijk werd. Niet afgesneden van zijn werken, dat was in zijn leven al gebeurd, maar afgesneden van zijn leven. Dan moet u de kanttekeningen er eens bij lezen. Dat hij dan nodig krijgt Eén Die staat tussen een vertoornd God en hem, een vloekwaardige zondaar die sterven moet: Een Borg. En wat zegt hij dat dan heel mooi, als hij terugblikt op wat God in zijn ziel uitgewerkt heeft: Dat de Heere nu al zijn zonden heeft weggedaan, dat hij het uit de mond van de Rechter heeft mogen horen, dat Hij niet meer op hem toornt en niet meer op hem scheldt en dat zijn ziel is liefelijk omhelst. Dat is Pasen.
Plaats reactie