Ds. A. Verschuure schreef:
Goede Vrijdag.
Daarbij is heel belangrijk dat alles wat Christus voor Zijn Kerk gedaan heeft, alleen maar ontvangen kan worden door de dood heen. In de lijdensweken, maar zeker ook op Goede Vrijdag, ligt alle nadruk op het feit dat God alleen in een eerlijke en rechte weg zalig maakt. Eerst moet er betaald worden (straf dragen en de wet vervullen) en dan pas wordt verworven genade geschonken. De woorden eerst voldoening en dan verzoening zijn heel belangrijk. En daarbij moet ook uitgelegd worden dat Gods kinderen daar ten diepste vijand van zijn. De discipelen wilden ook niet dat de Heere Jezus naar Jeruzalem zou gaan om daar te lijden en te sterven. Ze zijn ook weggevlucht bij de hof van Gethsémané. Christus heeft de pers alleen getreden. Hij ging de dood in om zo volkomen te betalen en genoegdoening te geven aan Gods recht om zo het leven en de zaligheid, de voldoening aan te brengen. En de discipelen moesten ook leren dat alleen door de dood heen, zij die verzoening zouden ontvangen. Sion wordt alleen door recht zalig!
Pasen
Wat is nu Pasen? Overgeleverd om onze zonden, opgewekt tot onze recht- vaardigmaking. Pasen is eenvoudig te mogen weten, zeker te mogen weten, dat... Ja, Wie vergeeft nou het verkeerde, de zonde van iemand? Wie spreekt nu uit dat iets vergeven is? Wiens taak is het om in de rechtspraak vrij te spreken? Dat weet u allemaal, misschien bent u nog nooit voor een rechter geweest, dat hoop ik althans niet dat dat in uw leven nodig was, maar als dat door omstandigheden nodig was, dan was dat altijd de rechter, die dat uiteindelijk uitsprak. Pasen wijst vooral op dat wonder dat de goddelijke Rechter op Paasmorgen het graf opendoet, door middel van de engel en dat de Rechter dan uitspreekt: Ik ben tevreden. Dat is heel Pasen. Hij doet de steen weg en Hij zegt tegen Zijn Zoon: Ik ben tevreden in Uw arbeid. We zeggen weleens: Op Goede Vrijdag roept de Zoon uit: Het is volbracht! En op Paasmorgen roept de Vader, de Rechter, uit het is volbracht, Ik ben tevreden. En dan spreekt Hij Zijn Zoon vrij en dan spreekt Hij, in Christus, heel Zijn kerk vrij. Weet u nog van Hellenbroek? In de staat van Zijn vernedering was Christus de schuldenaar aan het goddelijke recht; Advent, Kerst, lijdensweken, Goede Vrijdag, en in de staat van Zijn verhoging is Christus de vrijgesprokene ten opzichte van het recht van God. Dan gaat Hij de weldaden toepassen; Pasen, hemelvaart, Pinksteren, zittend aan ’s Vaders rechterhand om die gaven uit te delen. Pasen is dat een ziel zeker weten mag, dat de Rechter gezegd heeft: Uw zonde zijn vergeven. Jakob in Pniël is anders dan Jakob in Bethel. Jozua, in Zacharia 3, leest u dat thuis maar eens na, met de kanttekeningen erbij; waar die bezoedelde hogepriester staat en waar die Rechter spreekt, op grond van de arbeid van die Engel des verbonds, Christus Die daar bij staat, dat hij zijn vuile klederen uitgetrokken mag zien worden en dat hij die witte hoed op zijn hoofd en die reine wisselklederen om zijn lichaam krijgt. Wil u nog een duidelijker voorbeeld? Van de week hadden we een begrafenis, toen hebben we gesproken over Hizkia. Daar ligt die man, er is in zijn leven echt wel wat gebeurd, een godvrezende koning. Bereid uw huis want gij moet sterven, gij zult sterven en niet leven. En dan doet God een afgesneden zaak op de aarde. Dat is geen term van onze gemeenten, dat staat letterlijk in Jesaja 38, dat hij afgesneden werd en dat het sterven en onmogelijk werd. Niet afgesneden van zijn werken, dat was in zijn leven al gebeurd, maar afgesneden van zijn leven. Dan moet u de kanttekeningen er eens bij lezen. Dat hij dan nodig krijgt Eén Die staat tussen een vertoornd God en hem, een vloekwaardige zondaar die sterven moet: Een Borg. En wat zegt hij dat dan heel mooi, als hij terugblikt op wat God in zijn ziel uitgewerkt heeft: Dat de Heere nu al zijn zonden heeft weggedaan, dat hij het uit de mond van de Rechter heeft mogen horen, dat Hij niet meer op hem toornt en niet meer op hem scheldt en dat zijn ziel is liefelijk omhelst. Dat is Pasen.