En wat kan de EU dan feitelijk doen, in jouw ogen? We kunnen enkel sancties instellen, en verder niets. De Europese landen zijn nauwelijks in staat om hun eigen territorium te verdedigen.DDD schreef: Als de EU het afknabbelen van de buren toestaat, dan moet je ook niet gek kijken als er stukjes van Hongarije en Polen verschuiven naar de andere kant van de grens. Dan is het eind zoek, net als bij Hitler.
Oorlog in Oekraine
Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain
-
Re: Oplopende spanningen Rusland versus het Westen / samentrekking 175.000 Russische troepen aan de grens met de Oekrain
Het is verboden om de WOII erbij te halen, dat heeft niks met deze situatie te maken en is dus pijnlijk voor de nabestaande.DDD schreef:@JC Philpot:
In dat argument kan ik mij wel vinden, als het waar zou zijn. In dat geval is het wel een schandelijke toestand dat de EU in zijn geheel niet eens tegen een land als Rusland op kan. 144 miljoen inwoners tegenover 500 miljoen. En dan nog de welvaartsverschillen. De EU mag zich dan wel diep schamen.
Ik hoop maar dat het niet waar is, maar misschien ben ik naief. We hebben met de toeslagenaffaire gezien hoe onnozel zelfs goedbetaalde ambtenaren in Nederland kunnen zijn, dus ik durf het niet uit te sluiten. Maar ik hoop dat je analyse niet klopt. En zo wel, dan wordt het hoog tijd dat de EU zich een fatsoenlijk leger organiseert.
@Ambtenaar:
Als de EU het afknabbelen van de buren toestaat, dan moet je ook niet gek kijken als er stukjes van Hongarije en Polen verschuiven naar de andere kant van de grens. Dan is het eind zoek, net als bij Hitler.
De naïviteit van de Europese grootmachten in 1935 verdient geen navolging.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik vind dit goede argumenten. Je ziet nu ook dat de sancties louter economisch zijn. Het westen is niet van plan om er ook maar één soldatenleven aan te wagen. En dat lijkt me -vooralsnog- een goede inschatting.J.C. Philpot schreef:De EU heeft als eerste de verantwoording voor de inwoners van de EU. Ik vind het onverantwoord om die inwoners in gevaar de brengen door als verdeeld en in militair opzicht dwergachtig Europa, een oorlog met een kenmacht de ontketenen.
Daarnaast is er verder weinig meer aan de hand als een stukje ruilverkaveling. De Russen in Oost-Oekraine (die toch al niet bij Oekraine meer wilden horen) vallen nu onder Rusland. Groter dan dat is het niet.
Daar gaan we niet de vernietiging van ons werelddeel voor riskeren. Dat zou het domste kunnen zijn wat we zouden kunnen doen.
Er is een verschil tussen buitenlandbeleid van Hitler in 1938 en 1939 en zijn racistische beleid dat uitmondde in de holocaust. Dus WO2 is zeker leerzaam, maar de vergelijkingen hebben een ethische grens.HersteldHervormd schreef:Het is verboden om de WOII erbij te halen, dat heeft niks met deze situatie te maken en is dus pijnlijk voor de nabestaande.DDD schreef:De naïviteit van de Europese grootmachten in 1935 verdient geen navolging.
-
Een Europees leger wat binnen enkele dagen op de been is om de Russen uit Oekraïne te verdrijven? Zonder Amerika beginnen wij weinig tegen het Russische leger. Zie ook deze link:https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1388 ... kan-vallen.GerefGemeente-lid schreef: Eens.
Wat mij betreft regelen ze binnen enkele dagen een Europees leger om de Russen direct uit Oekraïne te verdrijven. D66 was daar ooit zo content mee, dus ik hoop dat dit nu nog geldt.
Als je land wordt aangevallen, dien je je met hand en tand te verzetten. Dus dat geldt zeker ook nu. En dat is heel Bijbels.
Daarnaast is nu met Europese legers Oekraïne binnentrekken het begin van een derde wereldoorlog.
Over wat de EU feitelijk kan doen, heb ik niet zo'n mening. Ik ben geen militair deskundige. Ik vind hooguit iets over wat de EU zou moeten en dus ook zou moeten kunnen doen. Dat heb ik hiervóór gemeld.Ambtenaar schreef:En wat kan de EU dan feitelijk doen, in jouw ogen? We kunnen enkel sancties instellen, en verder niets. De Europese landen zijn nauwelijks in staat om hun eigen territorium te verdedigen.DDD schreef: Als de EU het afknabbelen van de buren toestaat, dan moet je ook niet gek kijken als er stukjes van Hongarije en Polen verschuiven naar de andere kant van de grens. Dan is het eind zoek, net als bij Hitler.
Als blijkt dat de Europese defensie een tandeloze tijger is, dan moet daar onmiddellijk wat aan gebeuren. Als dat zo gaat als bij de zorg in Nederland, dan zie ik dat somber in.
Ik zie niet in wat hier ongepast aan zou zijn. En ik ben er ook nog niet zo van overtuigd dat de Tweede Wereldooorlog niets met deze situatie te maken heeft. Ik denk juist van wel.HersteldHervormd schreef:Het is verboden om de WOII erbij te halen, dat heeft niks met deze situatie te maken en is dus pijnlijk voor de nabestaande.DDD schreef:@JC Philpot:
In dat argument kan ik mij wel vinden, als het waar zou zijn. In dat geval is het wel een schandelijke toestand dat de EU in zijn geheel niet eens tegen een land als Rusland op kan. 144 miljoen inwoners tegenover 500 miljoen. En dan nog de welvaartsverschillen. De EU mag zich dan wel diep schamen.
Ik hoop maar dat het niet waar is, maar misschien ben ik naief. We hebben met de toeslagenaffaire gezien hoe onnozel zelfs goedbetaalde ambtenaren in Nederland kunnen zijn, dus ik durf het niet uit te sluiten. Maar ik hoop dat je analyse niet klopt. En zo wel, dan wordt het hoog tijd dat de EU zich een fatsoenlijk leger organiseert.
@Ambtenaar:
Als de EU het afknabbelen van de buren toestaat, dan moet je ook niet gek kijken als er stukjes van Hongarije en Polen verschuiven naar de andere kant van de grens. Dan is het eind zoek, net als bij Hitler.
De naïviteit van de Europese grootmachten in 1935 verdient geen navolging.
Ik denk elke militair als het gaat om de verdediging van waarden en hun eigen land die het diepst van hun bestaan raken. Denk aan bv Israël en in het verleden aan de vele landen die door Duitsland werden aangevallen in WWII.Ambtenaar schreef:Welke militair is wel gemotiveerd om een grootschalige en bloedige oorlog te voeren?huisman schreef:
Russische militairen zijn absoluut niet gemotiveerd om een grootschalige en bloedige oorlog te voeren. Voorlopig verkopen de Russische soldaten aan het ‘front’ hun diesel aan de burgers om daar drank voor te kopen.
Toen waren de Sovjet militairen wel gemotiveerd vanwege een niets ontziende aanval op hun eigen land.
Dit geldt nu wel voor de militairen uit de Oekraïne maar zeker niet voor het Russische leger.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Was het Trump niet die altijd heeft gewaarschuwd voor de zwakke militaire verdediging van Europa?
Overigens blijven berichten over gevechtshandelingen uit.
Wat mij betreft hangt het moeten af van het kunnen. Anders is het louter een theoretische exercitie.DDD schreef: Over wat de EU feitelijk kan doen, heb ik niet zo'n mening. Ik ben geen militair deskundige. Ik vind hooguit iets over wat de EU zou moeten en dus ook zou moeten kunnen doen. Dat heb ik hiervóór gemeld.
Niet als. De Europese defensie stelt niets voor en heeft al jaren te lijden onder bezuinigingen, enkele landen uitgezonderd.Als blijkt dat de Europese defensie een tandeloze tijger is, dan moet daar onmiddellijk wat aan gebeuren. Als dat zo gaat als bij de zorg in Nederland, dan zie ik dat somber in.
-
Ben ook benieuwd hoe Oekraïne hier zelf op gaat reageren. Sturen ze serieus veel troepen naar de grens om de Russen te verdrijven of wachten ze vooral op sancties door het Westen? Als ze het tweede doen dan zijn ze die twee regio's hoogstwaarschijnlijk kwijt, dan verwacht ik eenzelfde situatie als met de Krim.Herman schreef:Overigens blijven berichten over gevechtshandelingen uit.
Dat betwijfel ik ten zeerste, dat elke militair gemotiveerd is om te vechten. Laat staan ter verdediging van een land dat het hunne niet is. Los gezien daarvan, West-Europa is militair gezien nergens toe in staat, dus zeker niet om Oekraïne te verdedigen of om Rusland militair een halt toe te roepen.huisman schreef: Ik denk elke militair als het gaat om de verdediging van waarden en hun eigen land die het diepst van hun bestaan raken. Denk aan bv Israël en in het verleden aan de vele landen die door Duitsland werden aangevallen in WWII.
Je bent dus militair om de gemeentelijke plantsoenendienst de helpende hand te kunnen bieden? Natuurlijk is het je taak als militair om gewapend conflicten op te lossen. Dat lijkt me nu juist het hart van je militaire taak. En als je het pratend wil, dan moet je diplomaat worden, of journalist.Ambtenaar schreef:Dat betwijfel ik ten zeerste, dat elke militair gemotiveerd is om te vechten.
Dat West-Europa militair nergens toe in staat is, is echt onzin. Er is afbraak geweest van de defensiebudgetten in Europa met groot applaus van de meerderheid van de bevolking. Toch is dat al een jaar of 5 aan het kantelen.Ambtenaar schreef:Dat betwijfel ik ten zeerste, dat elke militair gemotiveerd is om te vechten. Laat staan ter verdediging van een land dat het hunne niet is. Los gezien daarvan, West-Europa is militair gezien nergens toe in staat, dus zeker niet om Oekraïne te verdedigen of om Rusland militair een halt toe te roepen.huisman schreef: Ik denk elke militair als het gaat om de verdediging van waarden en hun eigen land die het diepst van hun bestaan raken. Denk aan bv Israël en in het verleden aan de vele landen die door Duitsland werden aangevallen in WWII.
De Europese defensie is in een rap tempo aan het moderniseren.
Verder moet je beter lezen. Ik heb het juist niet over de verdediging van een land dat de hunne niet is.
Elke beroepsmilitair is een groot tegenstander van oorlog maar zeker bereid om voor hun land te vechten. Om Oekraïne militair grootschalig bij te staan hebben we inderdaad geen zin in en is m.i. ook niet nodig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.