Boekje ds. Hoogerland

Marion

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Marion »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Juist, al hoop ik niet dat een gezamenlijke hervormingsavond de enige vrucht is. Het moet daar niet bij blijven.

En wat ook belangrijk is: bínnen de kerkverbanden zélf moet er ook meer eenheid komen. Ik zie het hier in de classis en ook in andere classes in de Gereformeerde Gemeenten nog vaak genoeg gebeuren dat niet alle dominees uit dezelfde classis in alle andere classisgemeenten mogen/willen voorgaan. Dat vind ik een ernstige zaak en ik zou daar graag verandering in zien.
Helemaal mee eens @Jantje. Dit is voor mij ook een "moeilijk te begrijpen punt" m.b.t. Ds. Hoogerland. Dit pleidooi voor kerkelijke eenheid werd gestart in de vorige gemeente van Ds. Hoogerland waarbij er door de kerkenraad een brief naar de classis en particuliere synode is gestuurd. Maar als je dan beseft dat die gemeente niet echt door één deur kan met de dichtsbijzijnde gemeente van het eigen kerkverband dan ben ik het er mee eens dat er allereerst éénheid binnen het eigen kerkverband moet zijn voordat we überhaupt over andere kerkverbanden praten.
Om het specifiek over die twee gemeenten te hebben: ze zijn in ieder geval wel eensgezind als het gaat om het (tot tweemaal) beroepen van ds. A.T. Huijser. Dat kun je toch ook niet van alle gemeenten zeggen...

Maar verder eens met wat @eilander daarover zei.
Waarbij de laatstgenoemde wel breder beroepen wordt, en bij herhaling dan ds. Hoogerland. Maar, daar gaat de discussie niet over. Dus moeten we dit lijntje niet vervuilen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:DIA, iedereen in dit topic onderschrijft dit.
Dus dat is mooi.
Oké dan kunnen we nu gewoon verder gaan.
We zullen samen het boekje doorlezen? Wellicht mag dat vruchten afwerpen. Misschien overbodig om te zeggen, dat we objectief proberen te blijven en geen gedachten suggereren die er niet zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:DIA, iedereen in dit topic onderschrijft dit.
Dus dat is mooi.
Oké dan kunnen we nu gewoon verder gaan.
We zullen samen het boekje doorlezen? Wellicht mag dat vruchten afwerpen. Misschien overbodig om te zeggen, dat we objectief proberen te blijven en geen gedachten suggereren die er niet zijn.

Beste DIA, lees nu eerst even dit topic nog eens na. Dat is nu precies wat er fout ging.
Iedereen wilde bij het boekje blijven zonder zaken in te vullen die er niet in staan.
Fijn dat je dat dan nu ook voorstaat.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Na nagedacht te hebben, lijkt het me niet reëel om het gesprek in zulk een toonzetting voort te zetten. ---knip----
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Na nagedacht te hebben, lijkt het me niet reëel om het gesprek in zulk een toonzetting voort te zetten. ---knip----
Reacties of aanvullingen hierop staan we niet toe.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ter verduidelijking: DIA heeft aangegeven dat hij er niet verder op door wil gaan. Dit was dus zijn laatste posting in dit topic, in elk geval op deze manier. Reacties daarop zijn onnodig en leiden alleen maar tot verdere escalatie.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Oke helder.
Dan valt er niet meer veel te discussiëren, want verder was iedereen het wel in grote lijnen eens had ik het idee.
De vraag is meer, hoe gaat er vervolg aan gegeven worden.

In Apeldoorn ontstaat er in ieder geval een mooi initiatief:
John Galt schreef:In Apeldoorn worden in de coronatijd wekelijks online bezinningsavonden gehouden. Hierin participeerden aanvankelijk de predikanten van de Ger Gem, de HHK en de PKN-GB. Vanaf vanavond doet ook één van de CGK-predikanten mee.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, ik denk dat je een juiste weergave van de gedachten van ds. Hoogerland weergeeft. Ook in die volgorde. Het belijden van schuld is onoprecht als het gedrag hetzelfde blijft. Dus daar begint het mee. En concrete pogingen zijn wat mij betreft niet direct het organiseren van een synode waarin dit onderwerp besproken moet worden, maar wel het op een goede manier met elkaar samenleven. En bv. eens een keer een gezamenlijke hervormingsavond beleggen in de gevallen waarin dat nooit gebeurde. Maar het begint bij het begin!
Juist, al hoop ik niet dat een gezamenlijke hervormingsavond de enige vrucht is. Het moet daar niet bij blijven.

En wat ook belangrijk is: bínnen de kerkverbanden zélf moet er ook meer eenheid komen. Ik zie het hier in de classis en ook in andere classes in de Gereformeerde Gemeenten nog vaak genoeg gebeuren dat niet alle dominees uit dezelfde classis in alle andere classisgemeenten mogen/willen voorgaan. Dat vind ik een ernstige zaak en ik zou daar graag verandering in zien.
Helemaal mee eens @Jantje. Dit is voor mij ook een "moeilijk te begrijpen punt" m.b.t. Ds. Hoogerland. Dit pleidooi voor kerkelijke eenheid werd gestart in de vorige gemeente van Ds. Hoogerland waarbij er door de kerkenraad een brief naar de classis en particuliere synode is gestuurd. Maar als je dan beseft dat die gemeente niet echt door één deur kan met de dichtsbijzijnde gemeente van het eigen kerkverband dan ben ik het er mee eens dat er allereerst éénheid binnen het eigen kerkverband moet zijn voordat we überhaupt over andere kerkverbanden praten.
Je moet ook weer oppassen dat je met 'ja-maar-eerst-moet-dit' niet alles blokkeert. Laat het maar samen opgaan, of misschien kan een verbetering van het ene ook voor het andere nog wat betekenen. Schuld belijden naar elkaar, kan niet gepaard gaan met 'kijk eerst maar naar jezelf'.
Eens hoor. Maar als je hoort van gemeente a die dominee b (notabene in dezelfde classis) niet wenst uit te nodigen en dominees die weigeren om in bepaalde gemeenten voor te gaan, dan vind ik dat zeer ergerlijk en voor die gemeenten en predikanten allereerst al een taak die zij per direct dienen op te pakken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Er zijn in het verleden al zoveel kerkelijke zonden begaan als het daar om gaat, om te huilen. Daar mag ook wel eens schuld over worden beleden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:Er zijn in het verleden al zoveel kerkelijke zonden begaan als het daar om gaat, om te huilen. Daar mag ook wel eens schuld over worden beleden.
Precies. Dat bedoel ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een gedachte: kijken we niet te veel naar en wachten we niet te veel op de predikanten of synodes om schuldbelijdenis te doen?

Natuurlijk moet het daar ook gebeuren, maar moet het perse daar beginnen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ter verduidelijking: DIA heeft aangegeven dat hij er niet verder op door wil gaan. Dit was dus zijn laatste posting in dit topic, in elk geval op deze manier. Reacties daarop zijn onnodig en leiden alleen maar tot verdere escalatie.
---knip--- Geen reactie = geen reactie!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Een gedachte: kijken we niet te veel naar en wachten we niet te veel op de predikanten of synodes om schuldbelijdenis te doen?

Op het grondvlak begint het ook niet. Dat zie je juist aan dit forum, waarin het blikveld voornamelijk bepaald wordt door het eigen kennen en dat is maar zeer ten dele als het gaat om het grotere geheel van de kerk.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Een gedachte: kijken we niet te veel naar en wachten we niet te veel op de predikanten of synodes om schuldbelijdenis te doen?

En moet er echt persé schuldbelijdenis gedaan worden? En dan? Zoals ik al een aantal keer schreef: op individueel niveau gaat het echt wel. Maar kom je iets hoger, liggen er teveel (rand)zaken, die gewoon niet overbrugbaar zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Vraag 1 is: heb ik schuld? Zo ja, dan heb ik die te belijden - en als er iets concreets niet goed gaat, mij te bekeren.
Dus niet naar een ander kijken die maar niet in beweging komt. Als je dat doet, zegt dat ook wel iets over het gevoel van schuld dat je hebt.
Plaats reactie