Oorspronkelijk gepost door refo
en vraagt hoeveel stukken er nodig zijn. En dan is het antwoord "drie".
(En nu zijn we weer aan het begin van de discussie.)
En welke is dan het EERSTE van die drie? JUIST ja.
Het gedeelte dat ik van Binning zal plaatsen geeft ook antwoord op de verhouding begin geestelijk leven - Wet - geloof.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Zeker het is noodzakelijk om door de Wet geslagen te worden, anders zullen we nooit behoefte hebben aan de zalf van het Evangelie, maar nooit legt het leven in de Wet.
Groeten,
Natuurlijk heeft het wel nut! Je moet ze inderdaad alle drie hebben. Maar tegenwoordig hoor je zoveel mensen die Christus aangenomen hebben, maar die niets kunnen vertellen over de bevindelijke doorleving der ellende! En dan zou het weleens een Jezus van vijf letters kunnen zijn. Het gaat er om of de wortel der zaak in ons gevonden wordt! En dan beginnen we in ieder geval over "ten eerste de ellende recht kennen".Oorspronkelijk gepost door wim
Het heeft echt geen enkel nut om te leren dat ellendekennis eerst is.
Die drie stukken dienen alledrie aanwezig te zijn. En je kunt er niet eentje uitpikken om daarmee te bewijzen dat je de rest ook hebt.
Voordat het regent is er eerst bewolking. Maar bewolking geeft me geen enkele garantie dat het gaat regenen.
Voila, hierbij de kanttekeningen (ik dacht overigens dat je diergeneeskunde deed, en niet klassieke talen...)Oorspronkelijk gepost door parsifal
Ik dacht dat het Griekse woord een tijdsaanduiding was, niet een bewegingsaanduiding.
Om met het laatste even wat te corrigeren RJ. Dat schrijf ik wellicht in mijn emotie, maar het is een uitdrukking van Ds. I. Kievit. Hij slaat daarmee alle grond weg in het roemen in zondekennis. Hier spreekt hij géén oordeel uit over de tollenaar, maar wél over de mensen die óver de tollenaar spreken in zijn tijd.* Vreemd toch, dat men dan ontkent dat het met de verlossing begint, en dat daarna de ellendekennis komt.
* Vreemd toch dat men de ellendekennis bij het kruis wil laten beginnen. Onze ellende leren wij kennen uit de wet.
* Vreemd toch dat men de zondaar (die duidelijk laat zien geloofsoefeningen te hebben: "O God, wees mij DE zondaar genadig" ) niet rechtvaardigt, maar verdoemt, omdat hij nog niet kan 'mijnen'.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaarOm met het laatste even wat te corrigeren RJ. Dat schrijf ik wellicht in mijn emotie, maar het is een uitdrukking van Ds. I. Kievit. Hij slaat daarmee alle grond weg in het roemen in zondekennis. Hier spreekt hij géén oordeel uit over de tollenaar, maar wél over de mensen die óver de tollenaar spreken in zijn tijd.* Vreemd toch, dat men dan ontkent dat het met de verlossing begint, en dat daarna de ellendekennis komt.
* Vreemd toch dat men de ellendekennis bij het kruis wil laten beginnen. Onze ellende leren wij kennen uit de wet.
* Vreemd toch dat men de zondaar (die duidelijk laat zien geloofsoefeningen te hebben: "O God, wees mij DE zondaar genadig" ) niet rechtvaardigt, maar verdoemt, omdat hij nog niet kan 'mijnen'.
Nergens zeg ik dat het buiten zondekennis omgaat. Daarin is de Schrift duidelijk. Toch vind ik het leven niet in die Wet. Die Wet doodt mij: ten leven.
Dan over de zondekennis bij het Kruis. Nu wordt ik misschien te persoonlijk. Zou een zondaar zijn zondekennis nog weten die hem doodde? Ach, hij zal het nog wel weten. Maar waar wordt de ware zondekennis beleefd? Bij het kruis, bij het opzien dat mijn zonden Hem deden nagelen aan het kruis. Daar wordt de ellendekennis doorleefd. Daar weet hij dat het zijn zonden waren die Hem deden kruipen en worstelen in de hof van Gethsemané. Nogmaals ten overvloede, geen ontkenning van de noodzaak van de vervloekende wet, maar als we de liefde gesmaakt hebben, verstaan we hoe we tegen die liefde zondigen, ja dagelijk zondigen.
Groeten,