Mag een predikant alles zeggen?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:Maar @mara, ware het niet beter, als je dit soort boeken gewoon niet leest. Dit zijn boeken, ook als ze lief geschreven zijn, die halve verhalen met een lievige toon aan elkaar knopen en daarmee bij de lezer toch dingen wakker maakt, die uiteindelijk kwalijk zijn en wat mij betreft richting laster gaan.
Nee. Dit topic toont wel aan dat er weinig zelfreflectie is in bepaalde kringen of bij bepaalde mensen. Zonder enige onderbouwing wordt een boek keihard afgeserveerd als het zoveelste frustoverhaaltje.
Ik schreef vooral over de gevolgen van zo'n boek. Op welke manier kan dit opbouwend zijn? Als ik jou op RF een beetje volg, zit jij met heel andere frustraties, dus het kan niet zijn uit herkenning. Verder is voor mij een boek dat wordt aanbevolen door Heart Cry inderdaad een boek om met gezond wantrouwen te beoordelen. Deze stichting heeft al heel wat kapot gemaakt in de kerken van de gereformeerde gezindte.
Zoals Maria - de schrijfster - zijn er velen, die uiteindelijk de kerk helemaal verlaten hebben. Dat heeft niets met een separerende prediking te maken! De schrijfster legt de vinger op de zere plek, nl. dat de uiterlijkheden zo belangrijk zijn, dat er niet gekeken wordt naar iemands hart! Want als je in een gebloemd bloesje aan het H.A. durft te gaan, ben je niet bekeerd. Laat staan als ze je door de weeks in een broek hebben zien fietsen.
Er zullen best plaatsen zijn waar op allerlei gebied dingen mis gaan in de kerken, niet in het minst door zondige dominees. Maar de beslissing om geheel met de kerk te breken, is altijd een eigen (!) beslissing, die zonde is voor God. Je scheert zoveel over een kam, alsof het uiterlijk niet van belang is. Ik lees in Genesis 3 wat anders: Gods openbaring van Zijn verbond en belofte gaat gepaard met de gave van kleding. En als Legio (Markus 5) van de duivel wordt bevrijd, gaat hij zich kleden. Kortom: vanuit een bepaalde allergie schoppen tegen 'regeltjes over het uiterlijke' kan zomaar leiden tot het weggooien van het badwater met het kind. Bovendien: in vele kerken binnen de gereformeerde gezindte is het besef van heiligheid in Gods huis tanende.
En als dat dan zo is, behoor je naar iemand toe te gaan en een gesprek van hart tot hart te hebben. En niet ten overstaan van honderden mensen zeggen, jij gaat naar de hel. Want dat zeg je dan toch? Alleen bedekt en voor insiders verstaanbaar.
Ook dat hangt helemaal van de context af. Stel dat iemand is vermaand, meerdere keren, onder de stille vermaning staat, en willens en wetens toch aan het HA gaat met een presentatie waarvan je zou kunnen weten dat die aanstoot geeft, is wel degelijk een houding die te veroordelen is. Daar komt bij dat ik er helemaal niets van geloof dat een dominee letterlijk heeft gezegd: ...gaat naar de hel.
Ik ben het boek gaan lezen omdat forumleden hier het boek lazen of meenamen op vakantie. Toen reageerde er helemaal niemand op! Jij ook niet!
En ik heb je alleen maar willen zeggen - nu je een apart topic opent met zo'n suggestieve titel - dat je beter andere boeken kunt lezen. Boeken die wel opbouwen, en geen boeken die via een lievige, soms vrome toon (met het HeartCry gelijk aan haar kant) beelden over kerken in de gereformeerde gezindte willen laten wortelen die kwalijke gevolgen hebben.
Als iemand het in een bepaalde kerkelijke gemeente niet meer uithoudt, dan horen daar gesprekken en gebeden bij. Gesprekken met kerkenraad en predikant. En soms betekent dat dat de wegen uit elkaar gaan. Maar welk doel dient het, om daarna via verhalen te wijzen op de verschrikkingen in de gemeente die je achterliet? Op welke wijze wordt Gods Koninkrijk daardoor gebouwd? Ik zie het niet.
En dan volgt er geen normale discussie, nee Mara wordt voor de zoveelste keer beschuldigd van liegen. En als dan misschien blijkt dat het niet zo is, beschuldig je de auteur van liegen en overdrijven. Joh lees die leugentjes toch niet...
Ik vind het niet sterk dat je (weer) in de slachtofferrol kruipt. Ik heb jou niet beschuldigd dat van liegen. Hooguit vind ik dat de schrijfster van dat boek dit boek niet had moeten schrijven. Verder knapt zowel RF als jij zelf niet op van dit topic. Dat was voor mij de hoofdreden om te zeggen: Je hebt ook gewoon de keuze om dit soort boeken dicht te laten. Het brengt jou niets, en via dit topic leidt het alleen maar tot kwalijker zaken. Lees liever een puritein. Er zijn het afgelopen jaar prachtige werken verschenen bij de uitgevers onder ons.
Ik vind het opmerkelijk dat de andere lezers van het boek niet reageren in dit topic. Maar soms is zwijgen inderdaad beter. De cimbalen klonken luid.
Nu doe je net alsof je de laatste profetes bent. Sorry, maar waarom moet dat? Ik begrijp werkelijk niet wat je doel is?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mara »

Luther schreef:En ik heb je alleen maar willen zeggen - nu je een apart topic opent met zo'n suggestieve titel - dat je beter andere boeken kunt lezen. Boeken die wel opbouwen, en geen boeken die via een lievige, soms vrome toon (met het HeartCry gelijk aan haar kant) beelden over kerken in de gereformeerde gezindte willen laten wortelen die kwalijke gevolgen hebben.
Helma schreef: (Welk boek ben jij nu aan het lezen?)
Even tussendoor gelezen. Hoorde jaren geleden een keer een inleiding van haar die me raakte omdat ik zoveel herkende in mijn eigen kerkelijke worstelingen. Toen zat ik er nog middenin. Nu kreeg ik dit boek te leen en begreep ik weer waarom het me zo raakte. Dat deed dit boek ook omdat het zo herkenbaar is. Het zou grotendeels mijn boek kunnen zijn.

Terri schreef:
Vlinders in de kerk heeft me diep geraakt.....ik ken haar ook persoonlijk, misschien dat dat scheelt.

Arja schreef:
1. Vlinders in de kerk (Maria Korpsershoek)

Ik zal later een korte recensie schrijven.
========================
Zeg je dat ook tegen deze 3 dames?
Luther schreef:Ik begrijp werkelijk niet wat je doel is?
Misschien is dat wel het probleem!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17618
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Daar zou dan wel een bijzondere openbaring aan ten grondslag moeten liggen. De brieven in Openbaring zijn rechtstreeks geinspireerd. Dat is bij preken zelden het geval.
Denk jij dat je een bijzondere openbaring nodig hebt om te weten dat een deel van de gemeente nog onbekeerd is en dus geestelijk dood? Of zouden er Schriftuurlijke kenmerken zijn die het onderscheid tussen leven en dood aanwijzen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8328
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Daar zou dan wel een bijzondere openbaring aan ten grondslag moeten liggen. De brieven in Openbaring zijn rechtstreeks geinspireerd. Dat is bij preken zelden het geval.
Denk jij dat je een bijzondere openbaring nodig hebt om te weten dat een deel van de gemeente nog onbekeerd is en dus geestelijk dood? Of zouden er Schriftuurlijke kenmerken zijn die het onderscheid tussen leven en dood aanwijzen?
Ligt er ook wel aan hoeveel mensen de dominee persoonlijk kent.
Online
Zeeuw
Berichten: 11851
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Daar zou dan wel een bijzondere openbaring aan ten grondslag moeten liggen. De brieven in Openbaring zijn rechtstreeks geinspireerd. Dat is bij preken zelden het geval.
Denk jij dat je een bijzondere openbaring nodig hebt om te weten dat een deel van de gemeente nog onbekeerd is en dus geestelijk dood? Of zouden er Schriftuurlijke kenmerken zijn die het onderscheid tussen leven en dood aanwijzen?
Ligt er ook wel aan hoeveel mensen de dominee persoonlijk kent.
Want? Verwacht je dat er een gemeente is die enkel uit bekeerde mensen bestaat? Was dat maar zo.
Online
DDD
Berichten: 29101
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Daar zou dan wel een bijzondere openbaring aan ten grondslag moeten liggen. De brieven in Openbaring zijn rechtstreeks geinspireerd. Dat is bij preken zelden het geval.
Denk jij dat je een bijzondere openbaring nodig hebt om te weten dat een deel van de gemeente nog onbekeerd is en dus geestelijk dood? Of zouden er Schriftuurlijke kenmerken zijn die het onderscheid tussen leven en dood aanwijzen?
Ja. Tenzij er sprake is van openbare zonden, natuurlijk. Maar het ging hier over een of enkele personen aanwijzen als ongelovig. Dat vind ik heel wat anders dan rekening houden met de mogelijkheid dat een deel van de gemeente schijngelovig is.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 aug 2019, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10676
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Luther schreef:En ik heb je alleen maar willen zeggen - nu je een apart topic opent met zo'n suggestieve titel - dat je beter andere boeken kunt lezen. Boeken die wel opbouwen, en geen boeken die via een lievige, soms vrome toon (met het HeartCry gelijk aan haar kant) beelden over kerken in de gereformeerde gezindte willen laten wortelen die kwalijke gevolgen hebben.
Helma schreef: (Welk boek ben jij nu aan het lezen?)
Even tussendoor gelezen. Hoorde jaren geleden een keer een inleiding van haar die me raakte omdat ik zoveel herkende in mijn eigen kerkelijke worstelingen. Toen zat ik er nog middenin. Nu kreeg ik dit boek te leen en begreep ik weer waarom het me zo raakte. Dat deed dit boek ook omdat het zo herkenbaar is. Het zou grotendeels mijn boek kunnen zijn.

Terri schreef:
Vlinders in de kerk heeft me diep geraakt.....ik ken haar ook persoonlijk, misschien dat dat scheelt.

Arja schreef:
1. Vlinders in de kerk (Maria Korpsershoek)

Ik zal later een korte recensie schrijven.
========================
Zeg je dat ook tegen deze 3 dames?
Luther schreef:Ik begrijp werkelijk niet wat je doel is?
Misschien is dat wel het probleem!
Helma, Terri en Arja zijn niet het einde van alle tegenspraak. Snap je wel wat mijn bezwaren zijn tegen een topic als deze? Zie ook mijn vorige posting?
Geytenbeekje
Berichten: 8328
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Men moet gewoon niet zo wettisch doen.
Net als dat mijn muziekkeuze ook fout is
Tja...
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12240
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Men moet gewoon niet zo wettisch doen.
Net als dat mijn muziekkeuze ook fout is
Tja...
Heb jij een serieus argument om bij een spelcomputerprogramma gecomponeerd lied te luisteren wat daarmee over de grens van blasfemie gaat? De lust vergaat je toch gewoon.
Denk eens even na,.alsjeblieft.
Geytenbeekje
Berichten: 8328
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Men moet gewoon niet zo wettisch doen.
Net als dat mijn muziekkeuze ook fout is
Tja...
Heb jij een serieus argument om bij een spelcomputerprogramma gecomponeerd lied te luisteren wat daarmee over de grens van blasfemie gaat? De lust vergaat je toch gewoon.
Denk eens even na,.alsjeblieft.
Het gaat om de inhoud.
Op youtube is er een docu waarin een deel van het gebed wordt gezegd.
is dat niet ergelijk dan ?
Het gaat om de inhoud ,ook met psalmen kan men kwalijke dingen bedenken dat ook niet meer zingen dan ?
Geytenbeekje
Berichten: 8328
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik neem me woorden terug.
Wel jammer van dat liedje maar ja.

When You believe is wel een mooi nummer.
Als je dat ook al af kraakt...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17618
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:De topic titel zou ook kunnen zijn. Moet een predikant alles zeggen wat de Schrift zegt? Ik denk aan de brieven uit de hemel in Openbaring 2 en 3. De brieven aan de voorganger van de gemeente die deze brief in de gemeente heeft voorgelezen. Gemeente wij hebben de naam dat wij leven maar wij zijn dood.

Zou een predikant dan vandaag ook mogen zeggen van een deel van zijn gemeente?
Daar zou dan wel een bijzondere openbaring aan ten grondslag moeten liggen. De brieven in Openbaring zijn rechtstreeks geinspireerd. Dat is bij preken zelden het geval.
Denk jij dat je een bijzondere openbaring nodig hebt om te weten dat een deel van de gemeente nog onbekeerd is en dus geestelijk dood? Of zouden er Schriftuurlijke kenmerken zijn die het onderscheid tussen leven en dood aanwijzen?
Ja. Tenzij er sprake is van openbare zonden, natuurlijk. Maar het ging hier over een of enkele personen aanwijzen als ongelovig. Dat vind ik heel wat anders dan rekening houden met de mogelijkheid dat een deel van de gemeente schijngelovig is.
Als de Koning van de Kerk ons d.m.v. Zijn Woord steeds waarschuwt voor schijn in bv veel gelijkenissen die Hij sprak moeten de onderherders daar ook steeds voor waarschuwen. Of je moet vinden dat de dwaze maagden, de dwaze bouwer niet meer in en onder ons zijn. Dat de waarschuwingen aan de zeven gemeenten nu niet meer nodig zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7928
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Ik neem me woorden terug.
Wel jammer van dat liedje maar ja.

When You believe is wel een mooi nummer.
Als je dat ook al af kraakt...
Wat vind je zo mooi aan dat nummer?
-
Geytenbeekje
Berichten: 8328
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik neem me woorden terug.
Wel jammer van dat liedje maar ja.

When You believe is wel een mooi nummer.
Als je dat ook al af kraakt...
Wat vind je zo mooi aan dat nummer?
Mooi gezongen, ook evenwichtig
sommige stukken kunnen remonstrants aanvoelen maar dat hebben bepaalde delen van 1773 ook dus in dat opzicht.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Mag een predikant alles zeggen?

Bericht door samanthi »

@huisman schreef: Als de Koning van de Kerk ons d.m.v. Zijn Woord steeds waarschuwt voor schijn in bv veel gelijkenissen die Hij sprak moeten de onderherders daar ook steeds voor waarschuwen. Of je moet vinden dat de dwaze maagden, de dwaze bouwer niet meer in en onder ons zijn. Dat de waarschuwingen aan de zeven gemeenten nu niet meer nodig zijn.
Wel op merkelijk dat Paulus in de gemeente zonden heel scherp aanwijst, ondewijs geeft hoe een gemeente moet functioneren, maar wel met het oordeel der liefde oordeeld, opdat hij niet de goede tarwe eruittrekt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie