Tot op zekere hoogte ben ik het hiermee eens, met name als het gaat om de vraag of we kunnen spreken over 'rechtvaardigmaking van eeuwigheid' of in de dood van Christus. Over die uitdrukkingen wil ik niet twisten.Thea schreef:Ik denk dat het niet goed is om alle visies op de rechtvaardigmaking tegen elkaar uit te spelen. Alsof het ene alleen waar is en het andere alleen fout. Volgens mij leren de 'gerenommeerde' theologen in hoofdzaak hetzelfde, alleen geven ze er soms andere termen/woorden aan. Ik zag dat Voetius ook een rechtvaardiging voor het geloof leerde, in die zin dat de uitverkorenen in Christus gerechtvaardigd zijn voordat het toegepast is. Volgens mij komt die op hetzelfde neer als de term 'rechtvaardigmaking van eeuwigheid'.
Echter, als het gaat om de rechtvaardigmaking die in de tijd plaatsvindt, geloof ik wel dat het grote consequenties heeft wanneer we hier een onzuivere leer over meerdere trappen in de rechtvaardigmaking toelaten. Deze week las ik een meditatie (Standvastig) waarin gezegd wordt dat mensen die reeds geloven, gaan zien 'dat de schuld nog openstaat'. Idem dat degenen die de rechtvaardigmaking in de consciëntie beleven 'witte raven' zijn onder de gelovigen. Dergelijke uitdrukkingen zijn zeer onschriftuurlijk en ongereformeerd. Iedere gelovige is gerechtvaardigd en ieder geloof ziet op Christus tot vergeving van zonden. En er is geen rechtvaardiging in de tijd vóór het geloof. Daarover mag echt geen verschil bestaan.