Geloofs- of kinderdoop (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4])

4kinderen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door 4kinderen »

huisman schreef:
4kinderen schreef: De zuigelingendoop kan dus geen winst zijn als je dit leest.

Zonder ook maar een seconde te denken dat ik jou kan overtuigen toch maar wat tegenwerpingen.

tota Scriptura
1.De Schrift is de maatstaf, de reformatoren stelden het Sola Scriptura voorop en kwamen opnieuw tot de overtuiging dat kinderen gedoopt moeten worden. In de Schrift beroepen wij ons ondermeer op Hand 2: 39, de zgn huisteksten, Kol 2:11-13 waar de doop wordt vergeleken met de besnijdenis. Verder heeft het ook te maken met je visie op het verbond, je kijk op de verhouding tussen O.T. en N.T. enz. enz.
Als jij zo stellig zegt dat er niets van in de Schrift staat (wat ik dus ontken) mag jij mij in de Schrift aanwijzen waar staat een verbod om zuigelingen te dopen. Dat zou je toch verwachten omdat het een breuk is met wat God daarvoor aan zijn verbondsvolk had bevolen nl het teken van het verbond (de besnijdenis) aan te brengen op de achtste dag.
M.a.w de kinderdoop is geen breuk met Gods woorden uit het O.T. De geloofsdoop is dat wel, dat zou dan toch ook uitdrukkelijk bevolen moeten zijn.

Eenheid O.T. en N.T.
2. De doop verzegeld niet onze bekering. Er was in het N.T. maar één manier om tot de christelijke gemeente toe te treden. De doop. In Paulus brieven kun je lezen dat hij steeds opnieuw ook de kinderen als leden van de gemeente aanspreekt. Daarom werd bij het geloof van één het hele huisgezin gedoopt (Lydia,stokbewaarder,huisgezin van Stefanus).
Dezelfde lijn die je zag bij de instelling van de besnijdenis Genesis 17.

26 Even op dezen zelfden dag werd Abraham besneden, en Ismael, zijn zoon.
27 En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen des huizes, en de gekochten met geld, van den vreemde af, werden met hem besneden .

Prachtig toch die eenheid in de Schrift?

Praktijk Vroege Kerk
3.Dat uitsluitend geloofsdoop lees ik niet wel dat de geloofs/volwassendoop in de Vroege Kerk (die immers zendingskerk was) zeer veel voor kwam. Niet anders dan op pas ontgonnen zendingsterreinen in bv de twintigste eeuw.
Het zegt jou ook niets dat al heel vroeg het debat gevoerd werd (op de synode van Carthago) om de kinderdoop te vervroegen van de achtste dag (doop ipv besnijdenis gekomen vond de Vroege Kerk blijkbaar) naar de tweede of derde dag. Plus het gegeven dat geen enkele synode vanaf de dood van Paulus en Johannes ooit een uitspraak heeft gedaan om de zuigelingendoop toe te staan. Conclusie: Dat was vanaf Handelingen al de praktijk, alle historische feiten bewijzen dat.
Bv dr. J Ysebraert zegt: Zuigelingen kregen in de Vroege Kerk bij het uitreiken van de communie geconsacreerde wijn en waren dus gedoopt. Ook de gevonden kindergraven spreken van gelovige/gedoopte kinderen.

Ik las in een boek een fragment uit een vroegchristelijke bron, de Canon Hippolyti. Dit geschrift geeft een beeld van de vroegchristelijke doopplechtigheid. Iemand die zich voorbereide op de doop werd een catecheum genoemd.
Het catechumenaat was een geestelijke vorming van 3 jaar voor dat overgegaan werd tot de doop.

Dan de doopplechtigheid die in Canon Hippolyti omschreven is: Het uitkleden van de dopelingen, waarbij eerst de kleine kinderen gedoopt worden, die als sprekers (bij de geloofsbelijdenis en het Amen) door hun ouders of een familielid vertegenwoordigd worden, Vervolgens de mannen en ten slotte de vrouwen.

.....en zij/hij werd gedoopt en haar/zijn huis was in de Vroege Kerk dus ook gewoonte.

De apostolische vaders (1e en 2e eeuw) is de eerste generatie die direct aansluiten op het Nieuwe Testament. Zij brachten de kinderdoop al in praktijk. Zij waren onderwezen door de apostelen zelf.

Matthew Henry.
Ook altijd mooi om te lezen hoe deze Bijbelverklaarder het verwoord.
Toen God met Abraham een verbond aanging, zei Hij: Ik zal u zijn tot een God, en uw zaad na u, Gen. 17:7, en dienovereenkomstig heeft ieder Israëliet zijn zoon ten achtsten dage doen besnijden. Nu voegt het een’ Israëliet, om, wanneer hij door den doop in ene nieuwe bedeling is gekomen van dat verbond, te vragen: "Wat moet er met mijne kinderen geschieden? Moeten zij buiten geworpen worden, of met mij in het verbond worden opgenomen?" "Voorzeker moeten zij er met u in opgenomen worden", zegt Petrus, "want de belofte, die grote belofte, dat God uw God zal zijn, is thans even zeer als ooit te voren, voor u en uwe kinderen".
Over verboden in de Bijbel: er wordt ook niet verboden om te roken, toch denk ik dat iedereen met me eens is dat roken erg slecht is en dus zonde! Dus dat het niet verboden wordt is geen reden om het dan maar te gaan doen. Het huwelijk tussen twee mannen wordt ook niet letterlijk verboden, maar toch zijn we er op tegen!
Jezus leert om te blijven in alles wat GEboden heeft. Niet in te vullen wat hij niet verboden heeft, dat is nogal een andere zienswijze.
De geloofsdoop wordt wel geboden: Handelingen 2: Bekeer u en laat u dopen! En Jezus zegt het zelf in zijn afscheidswoorden. 'Onderwijst alle volken en doop hen!' Dus eerst onderwijs en dan doop. Niet eerst doop en dan onderwijs.
Zo kan ik nog wel verschillende teksten aanhalen: 'Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden.' De volgorde doet er wel degelijk toe. Maar het geloof is het belangrijkste.

Over de huisteksten heb ik ergens anders gepost. Hierin zie je altijd dat geloof en onderwijs de voorwaarden zijn voor de doop. Ook blijkt uit verder doorlezen van het hfst rond de huisteksten dat of allen tot geloof kwamen of dat er geen sprake was van kinderen. De stokbewaarder en Cornelius waren in Romeinse dienst, waren niet getrouwd en hadden geen kinderen. Dat er dus zuigelingen in hun huis waren zijn aannames, het is meer aannemelijk dat ze er niet waren!

Dat er graven van gedoopte kinderen gevonden zijn in de 2e eeuw na Christus is niet zo verwonderlijk, de zuigelingendoop kwam toen het eerst voor in de literatuur, en die vinden we nu nog! Maar zijn er geschriften van kinderen die door de apostelen gedoopt zijn?? Ik zie ze graag tegemoet.

De gedachte dat doop ipv besnijdenis moet nog steeds een bijbelse grondslag krijgen. Ik zie het niet terug in de Schrift.

De vorming van 3 jaar voordat iemand gedoopt werd kan niet toegepast worden op zuigelingen, die zijn maar een paar dagen uit nl. Cannon Hypoliti spreekt zichzelf wel wat tegen.

En over Matthew Henry... mooi verwoord... maar de Bijbeltekst waar Petrus dit zegt moet ik nog vinden. Worden onze kinderen buitengeworpen? Nee dat niet... zij worden in hun ouders aangenomen, zolang zij niet tot hun verstand gekomen zijn. Maar nergens staat dat zij daarom gedoopt moeten worden.

En.... Huisman.... waar zijn je Bijbelteksten... ik lees alleen maar de geschiedenis van de zuigelingendoop zoals die in de 3e eeuw na Christus is overgenomen door de Roomse Kerk. Dat zijn geen bewijzen. Ja... bewijzen voor mij dat men toen al was afgeweken. twee eeuwen nadat Jezus naar de hemel was gegaan.
Laatst gewijzigd door 4kinderen op 30 mei 2018, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
4kinderen

Bericht door 4kinderen »

parsifal schreef:
Weet je wat nou werkelijk zo moeilijk is... de kerkvaders zijn leidend in jouw mening... dat de Bijbel geen zuigelingendoop leert moet toch afdoende zijn lijkt me. Mensen kunnen dwalen, de Schrift faalt nooit. De bijbel spreek over wedergeboorte en geloof waarmee we ingelijfd worden. Het avondmaal is niet voor mensen die de Heere niet kennen. Dus als onze kinderen nog niet tot hun verstand gekomen zijn, kunnen niet volledig begrijpen wat geloven is en wie ze zelf zijn. Daarom mogen zij niet deel nemen. Kunnen kinderen dan niet geloven? Jawel... maar hoeveel mensen hebben als kind beleden dat ze in Jezus geloofden maar op latere leeftijd bleek dat dit toch niet echt was. Moeten we de belijdenissen van onze kinderen dan maar weggooien zeer zeker niet, maar we moeten wachten met Doop en Avondmaal tot ze daadwerkelijk verantwoording kunnen dragen voor wat ze zeggen en belijden.
Ik denk niet dat je me hier recht doet. Ik laat de kerkgeschiedenis meespelen bij het interpreteren van de bijbel en de kerkvaders zijn niet leidend. Als jezelf eerst zegt dat de afwezigheid van discussie over kinderdoop in de vroege kerk naar afwijzing van zuigelingendoop wijst, en vervolgens (nadat je argument ontkracht lijkt) de kerkvaders als irrelevant afdoet dan komt dat de discussie niet ten goede.
Ik denk ook niet dat de Bijbel een theologisch handboek is. Sommige zaken die relatief belangrijk zijn in de theologie worden niet uitgewerkt. Denk aan drie-eenheid, maar ook kinderdoop en de relatie tussen het verbond met Israël en het nieuwe verbond wat genoemd wordt bij de instelling van het avondmaal. Er is wel een hoop duidelijkheid over de oproep tot geloof, hoop en liefde . De theologie is niet onbelangrijk, maar van minder belang dan het praktische leven uit de Geest, en vragen over bijvoorbeeld de doop of drie-eenheid kunnen alleen indirect uit de bijbel gehaald worden. En alle teksten die je aanhaalt zijn prima te lezen vanuit een sterk gezinsdenken wat ik voorsta.
Nou de drie eenheid staat gewoon letterlijk in de Bijbel. Kijk naar Jezus' doop. En inderdaad... zelf vind ik het theologiseren echt vaak veel te ver gaan, zeker als het voor waarheid gehouden wordt. Er zijn dikkere boeken geschreven dan de Bijbel over de Bijbel... veel ervan is onjuist!
huisman

Bericht door huisman »

4kinderen schreef:
huisman schreef:

Zonder ook maar een seconde te denken dat ik jou kan overtuigen toch maar wat tegenwerpingen.

tota Scriptura
1.De Schrift is de maatstaf, de reformatoren stelden het Sola Scriptura voorop en kwamen opnieuw tot de overtuiging dat kinderen gedoopt moeten worden. In de Schrift beroepen wij ons ondermeer op Hand 2: 39, de zgn huisteksten, Kol 2:11-13 waar de doop wordt vergeleken met de besnijdenis. Verder heeft het ook te maken met je visie op het verbond, je kijk op de verhouding tussen O.T. en N.T. enz. enz.
Als jij zo stellig zegt dat er niets van in de Schrift staat (wat ik dus ontken) mag jij mij in de Schrift aanwijzen waar staat een verbod om zuigelingen te dopen. Dat zou je toch verwachten omdat het een breuk is met wat God daarvoor aan zijn verbondsvolk had bevolen nl het teken van het verbond (de besnijdenis) aan te brengen op de achtste dag.
M.a.w de kinderdoop is geen breuk met Gods woorden uit het O.T. De geloofsdoop is dat wel, dat zou dan toch ook uitdrukkelijk bevolen moeten zijn.

Eenheid O.T. en N.T.
2. De doop verzegeld niet onze bekering. Er was in het N.T. maar één manier om tot de christelijke gemeente toe te treden. De doop. In Paulus brieven kun je lezen dat hij steeds opnieuw ook de kinderen als leden van de gemeente aanspreekt. Daarom werd bij het geloof van één het hele huisgezin gedoopt (Lydia,stokbewaarder,huisgezin van Stefanus).

27 En alle mannen van zijn huis, de ingeborenen des huizes, en de gekochten met geld, van den vreemde af, werden met hem besneden .

Praktijk Vroege Kerk
3.Dat uitsluitend geloofsdoop lees ik niet wel dat de geloofs/volwassendoop in de Vroege Kerk (die immers zendingskerk was) zeer veel voor kwam. Niet anders dan op pas ontgonnen zendingsterreinen in bv de twintigste eeuw.
Het zegt jou ook niets dat al heel vroeg het debat gevoerd werd (op de synode van Carthago) om de kinderdoop te vervroegen van de achtste dag (doop ipv besnijdenis gekomen vond de Vroege Kerk blijkbaar) naar de tweede of derde dag. Plus het gegeven dat geen enkele synode vanaf de dood van Paulus en Johannes ooit een uitspraak heeft gedaan om de zuigelingendoop toe te staan. Conclusie: Dat was vanaf Handelingen al de praktijk, alle historische feiten bewijzen dat.
Bv dr. J Ysebraert zegt: Zuigelingen kregen in de Vroege Kerk bij het uitreiken van de communie geconsacreerde wijn en waren dus gedoopt. Ook de gevonden kindergraven spreken van gelovige/gedoopte kinderen.

Ik las in een boek een fragment uit een vroegchristelijke bron, de Canon Hippolyti. Dit geschrift geeft een beeld van de vroegchristelijke doopplechtigheid. Iemand die zich voorbereide op de doop werd een catecheum genoemd.
Het catechumenaat was een geestelijke vorming van 3 jaar voor dat overgegaan werd tot de doop.

Dan de doopplechtigheid die in Canon Hippolyti omschreven is: Het uitkleden van de dopelingen, waarbij eerst de kleine kinderen gedoopt worden, die als sprekers (bij de geloofsbelijdenis en het Amen) door hun ouders of een familielid vertegenwoordigd worden, Vervolgens de mannen en ten slotte de vrouwen.

.....en zij/hij werd gedoopt en haar/zijn huis was in de Vroege Kerk dus ook gewoonte.

De apostolische vaders (1e en 2e eeuw) is de eerste generatie die direct aansluiten op het Nieuwe Testament. Zij brachten de kinderdoop al in praktijk. Zij waren onderwezen door de apostelen zelf.

Matthew Henry.
Toen God met Abraham een verbond aanging, zei Hij: Ik zal u zijn tot een God, en uw zaad na u, Gen. 17:7, en dienovereenkomstig heeft ieder Israëliet zijn zoon ten achtsten dage doen besnijden. Nu voegt het een’ Israëliet, om, wanneer hij door den doop in ene nieuwe bedeling is gekomen van dat verbond, te vragen: "Wat moet er met mijne kinderen geschieden? Moeten zij buiten geworpen worden, of met mij in het verbond worden opgenomen?" "Voorzeker moeten zij er met u in opgenomen worden", zegt Petrus, "want de belofte, die grote belofte, dat God uw God zal zijn, is thans even zeer als ooit te voren, voor u en uwe kinderen".
Over verboden in de Bijbel: er wordt ook niet verboden om te roken, toch denk ik dat iedereen met me eens is dat roken erg slecht is en dus zonde! Dus dat het niet verboden wordt is geen reden om het dan maar te gaan doen. Het huwelijk tussen twee mannen wordt ook niet letterlijk verboden, maar toch zijn we er op tegen!
De geloofsdoop wordt wel geboden: Handelingen 2: Bekeer u en laat u dopen! En Jezus zegt het zelf in zijn afscheidswoorden. 'Onderwijst alle volken en doop hen!' Dus eerst onderwijs en dan doop. Niet eerst doop en dan onderwijs.
Zo kan ik nog wel verschillende teksten aanhalen: 'Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden.' De volgorde doet er wel degelijk toe. Maar het geloof is het belangrijkste.

Over de huisteksten heb ik ergens anders gepost. Hierin zie je altijd dat geloof en onderwijs de voorwaarden zijn voor de doop. Ook blijkt uit verder doorlezen van het hfst rond de huisteksten dat of allen tot geloof kwamen of dat er geen sprake was van kinderen. De stokbewaarder en Cornelius waren in Romeinse dienst, waren niet getrouwd en hadden geen kinderen. Dat er dus zuigelingen in hun huis waren zijn aannames, het is meer aannemelijk dat ze er niet waren!

Dat er graven van gedoopte kinderen gevonden zijn in de 2e eeuw na Christus is niet zo verwonderlijk, de zuigelingendoop kwam toen het eerst voor in de literatuur, en die vinden we nu nog! Maar zijn er geschriften van kinderen die door de apostelen gedoopt zijn?? Ik zie ze graag tegemoet.

De gedachte dat doop ipv besnijdenis moet nog steeds een bijbelse grondslag krijgen. Ik zie het niet terug in de Schrift.

De vorming van 3 jaar voordat iemand gedoopt werd kan niet toegepast worden op zuigelingen, die zijn maar een paar dagen uit nl. Cannon Hypoliti spreekt zichzelf wel wat tegen.

En.... Huisman.... waar zijn je Bijbelteksten... ik lees alleen maar de geschiedenis van de zuigelingendoop zoals die in de 3e eeuw na Christus is overgenomen door de Roomse Kerk. Dat zijn geen bewijzen. Ja... bewijzen voor mij dat men toen al was afgeweken. twee eeuwen nadat Jezus naar de hemel was gegaan.
1. Probeer Bijbelteksten zorgvuldig te citeren en te lezen . Jij zegt : Onderwijst alle volken en doop hen en dan trek je een snelle conclusie ...eerst onderwijs en dan dopen.
Nu naar de tekst Mattheüs 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat ik u geboden heb.
De Heere Jezus zegt dus hier juis het omgekeerde dan jouw conclusie. Onderwijst! En dat onderwijs bestaat eerst in dopen (apart zetten van de wereld) en dan leren de geboden van Christus.
Ook Markus 16:16 citeer je onvolledig en slordig. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Uit de tekst blijkt duidelijk dat geloof en doop hier niet in een tijdsvolgorde staan maar in de volgorde van belangrijkheid. Geen geloof ( gedoopt of ongedoopt) is verdoemd worden. Zie 16 b

2.De Cannon Hypoliti spreekt zich niet tegen. De aspirant-gelovige werd gedoopt met heel zijn/haar huis. De jongsten eerst. Dat was de praktijk al tijdens de Apostel bediening en dus ook bij de directe opvolgers van de apostelen. Bewijs is te vinden in oude teksten en in opgravingen....onomstotelijk.

Je zegt dan waar blijven de Bijbelteksten? Die zijn er veelvuldig maar jij streept ze zonder aandachtig lezen zo maar weg.

Persoonlijk ben ik al meer dan 20 jaar met dit thema bezig toen een heel goede vriend Baptist werd ( met vrouw en kind) . Sindsdien met tientallen mensen ( veel jongeren) gesproken die zich hebben laten overdopen.
Altijd omgeven met veel emotie en gevoel,napraten van dezelfde onbewezen argumenten. Deze gesprekken hebben op één keer na ( en daar ben ik nog dankbaar voor) nooit tot verandering van standpunten gezorgd.

Jij bent denk ik al een stuk verder omdat jij steeds het rare woord “zuigelingendoop” gebruikt. Een typisch woord van een radicale afwijzer van de kinderdoop.

Ben je niet dankbaar dat je op een reformatorisch forum een platform krijgt? Wees maar blij dat ik geen moderator ben want ik vind de leer die jij uitdraagt levensgevaarlijk en in tegenspraak met de Schrift .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
4kinderen

Bericht door 4kinderen »

Luther schreef:
4kinderen schreef:
eilander schreef:@4kinderen, je bestrijdt een karikatuur. De doop mag inderdaad niet los gezien worden van het Woord. De doop is geen 'extraatje' net zoals het sacrament van het Heilig Avondmaal geen extraatje is. De Heere verzegelt daarin dezelfde belofte van het Woord.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dat zo stelt, tenzij je ook de geloofsdoop verwerpt. Ook die is toch geen extraatje, waarmee een gedoopte meer wordt dan een ongedoopte?
Lees dan het formulier van de zuigelingendoop eens goed. Daar wordt gesteld dat de doop de zuigeling inlijft in Christus. En dat zij door de doop in genade aangenomen worden. Als dat geen extra is voor de zuigeling...
Alleen is dit niet Bijbels. Dit is echt onzin. De Bijbel leert ons geen inlijving door de doop in Christus, maar de inlijving door geloof in Christus.
Je haalt net als ds. A. Schot schenking en deelachtigmaking door elkaar!
Wij dopen niet op basis van geloof, maar op grond van Gods verbond. En voor het geval je geen lijn ziet tussen Gods verbond met Abraham en het verbond van God met Israël en de gemeente, lees dan Hebr. 3:7-4:9 nog eens, en dan met name 4: 1-2. Daar wordt het breken van het verbond door Israël als voorbeeld gesteld voor het breken van het verbond in de gemeente.

Bovendien: Zou je mij eens een dienst willen bewijzen en uit de Bijbel willen aantonen dat kinderen níét in Gods verbond begrepen zijn, zoals het doopsformulier dat stelt?

Nog een andere vraag: Hoe lees jij Johannes 15: 1-2 in combinatie met vers 6? Hoe kan iemand in jouw visie een rank in de Wijnstok Christus zijn, en toch worden weggesneden en buitengeworpen worden?
Sterker nog: we hebben twee dopen in onze traditie. Die op het verbond en die op geloof, daarom hebben we ook twee formulieren. Zo is het nooit geweest. Dat heeft Jezus ons niet geleerd. Het verbond dat met Abraham gesloten is is met hem en zijn zaad gesloten, niet met de gemeente. Anders had dat er gestaan! Dat staat er niet, dus is het opnieuw een aanname. Hebreeën 3 gaat over Israël en niet over de gemeente of denk je dat wij ook uitgeleid zijn uit Egypte? En vers 1 en 2 wordt alleen geschreven ter waarschuwing... niet dat de gemeente nu ineens de plaats heeft ingenomen van Israël. Zo is er een groot stuk in de bijbel waarin Israel als voorbeeld voor de volken wordt gesteld in hun ongehoorzaamheid om hen daarin niet te volgen.

En op grond van Johannes 15 geloof jij dus in afval der heiligen??? Dat is weer een andere discussie. Of heeft dat met de zuigelingendoop te maken? Er is geen afval der heiligen. Als je daarin gelooft zou je inderdaad kunnen beweren dat de doop kinderen inlijft in de wijnstok en dat ze zonder geloof weggesneden zullen worden. Helaas is daar ook geen bijbelse grond voor.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Je haalt net als ds. A. Schot schenking en deelachtigmaking door elkaar!
Oh nee... wat wordt er met de doop geschonken dan?
Christus en al Zijn weldaden worden objectief in de belofte aan de dopeling geschonken. En dat wacht op de deelachtigmaking door de Heilige Geest. Daartoe geeft de Drie-enige God in het leven van dit kind Zijn Woord en de prediking ervan. Maar het geeft tevens een krachtige pleitgrond om deze God van het verbond aan te roepen. En de Heere meent het. Elke zondag klinkt het tot ons: Ik ben de HEERE, uw God! Het wordt onderstreept door de doop dat Zijn bereidwilligheid volkomen is.
Maar blijft het kind zich verharden dan zal het als een onvruchtbare rank uitgeworpen worden uit de Wijnstok Christus.
Lees eenvoudig - @huisman heeft hier al zo vaak op gewezen - vraag en antwoord 74 van de HC.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
4kinderen

Bericht door 4kinderen »

Nu naar de tekst Mattheüs 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat ik u geboden heb.
De Heere Jezus zegt dus hier juis het omgekeerde dan jouw conclusie. Onderwijst! En dat onderwijs bestaat eerst in dopen (apart zetten van de wereld) en dan leren de geboden van Christus.
Ook Markus 16:16 citeer je onvolledig en slordig. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Uit de tekst blijkt duidelijk dat geloof en doop hier niet in een tijdsvolgorde staan maar in de volgorde van belangrijkheid. Geen geloof ( gedoopt of ongedoopt) is verdoemd worden. Zie 16 b
Eh.... doop is onderwijs??? Knap dat jij een zuigeling kan onderwijzen.. ik kan het alleen verzorgen en voeden. Maar van God heeft het nog geen besef hoor.
Inderdaad heb ik de teksten wat slordig geciteerd. Maar je hebt de kern wel begrepen zo te lezen. De volgorde doet er zeker wel toe. Zomaar teksten van volgorde veranderen is de Bijbel veranderen... de bijbel nauwkeurig lezen, volgorde aanhouden zoals de Heere dat doet, dat doet er echt toe hoor. Anders kun je zomaar op verkeerde gedachten komen.
4kinderen

Bericht door 4kinderen »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:Je haalt net als ds. A. Schot schenking en deelachtigmaking door elkaar!
Oh nee... wat wordt er met de doop geschonken dan?
Christus en al Zijn weldaden worden objectief in de belofte aan de dopeling geschonken. En dat wacht op de deelachtigmaking door de Heilige Geest. Daartoe geeft de Drie-enige God in het leven van dit kind Zijn Woord en de prediking ervan. Maar het geeft tevens een krachtige pleitgrond om deze God van het verbond aan te roepen. En de Heere meent het. Elke zondag klinkt het tot ons: Ik ben de HEERE, uw God! Het wordt onderstreept door de doop dat Zijn bereidwilligheid volkomen is.
Maar blijft het kind zich verharden dan zal het als een onvruchtbare rank uitgeworpen worden uit de Wijnstok Christus.
Lees eenvoudig - @huisman heeft hier al zo vaak op gewezen - vraag en antwoord 74 van de HC.
Waar staat het in Gods Woord dat dit de doop is zoals Jezus het ons leerde?? Geen HC of welk formulier dan... waar staat deze theologie gegrond in Gods Woord??
En jij gelooft dus ook in afval der heiligen.... dat is ook echt onbijbels.
4kinderen

Bericht door 4kinderen »

huisman schreef:
4kinderen schreef:
huisman schreef:

tota Scriptura

Eenheid O.T. en N.T.

Praktijk Vroege Kerk

Matthew Henry.

1. Probeer Bijbelteksten zorgvuldig te citeren en te lezen . Jij zegt : Onderwijst alle volken en doop hen en dan trek je een snelle conclusie ...eerst onderwijs en dan dopen.

2.De Cannon Hypoliti spreekt zich niet tegen. De aspirant-gelovige werd gedoopt met heel zijn/haar huis. De jongsten eerst. Dat was de praktijk al tijdens de Apostel bediening en dus ook bij de directe opvolgers van de apostelen. Bewijs is te vinden in oude teksten en in opgravingen....onomstotelijk.

Je zegt dan waar blijven de Bijbelteksten? Die zijn er veelvuldig maar jij streept ze zonder aandachtig lezen zo maar weg.

Persoonlijk ben ik al meer dan 20 jaar met dit thema bezig toen een heel goede vriend Baptist werd ( met vrouw en kind) . Sindsdien met tientallen mensen ( veel jongeren) gesproken die zich hebben laten overdopen.
Altijd omgeven met veel emotie en gevoel,napraten van dezelfde onbewezen argumenten. Deze gesprekken hebben op één keer na ( en daar ben ik nog dankbaar voor) nooit tot verandering van standpunten gezorgd.

Jij bent denk ik al een stuk verder omdat jij steeds het rare woord “zuigelingendoop” gebruikt. Een typisch woord van een radicale afwijzer van de kinderdoop.

Ben je niet dankbaar dat je op een reformatorisch forum een platform krijgt? Wees maar blij dat ik geen moderator ben want ik vind de leer die jij uitdraagt levensgevaarlijk en in tegenspraak met de Schrift .

OOOh…. ik ben net zo gevaarlijk als Spurgeon, door hem kwamen velen tot geloof en kwam er een grote herleving. Ps op met wat je zegt hoor. De geloofsdoop is terug te vinden in de bijbel, teksten genoeg... de kinderdoop niet... zuigelingendoop is een normaal woord hoor... we dopen toch zuigelingen of dopen jullie normaal kinderen?
Adagio

Bericht door Adagio »

Even knippen en plakken levert op:
  • Gen. 17:7 “En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.”
  • Matth 17:14 “Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.”
  • Over Johannes de Doper Luk.1:15 “Want hij zal groot zijn voor den Heere; noch wijn noch sterken drank zal hij drinken, en hij zal met den Heiligen Geest vervuld worden, ook van zijner moeders lijf aan.”
  • Ps 22: 11 “Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af; van den buik mijner moeder aan zijt Gij mijn God.”
  • Jes. 44 “Maar hoor nu, Mijn knecht Jakob, en Israël, dien Ik verkoren heb. Zo zegt de HEERE, uw Maker en uw Formeerder van den buik af, Die u helpt: Vrees niet, o Jakob, Mijn knecht, en gij, Jeschurun, dien Ik uitverkoren heb. Want Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen."
  • Hand. 2:39 “Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.”
  • Petrus bij Cornelius in huis Hand 10: 47 “Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben gelijk als ook wij?”
  • Genesis 17: 14 “En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden: hij heeft Mijn verbond gebroken.”
  • Kol. 2 “In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft. En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende.”
Bovenstaande teksten en de combinatie ervan wordt misvormd als men een zgn. 'geloofsbesnijdenis', of een 'geloofsdoop' gaat motiveren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Het heeft geen zin. Helaas zijn we misleid. Niet iemand die met een eerlijke zoektocht en eerlijke vragen op dit forum komt, zoals hij/zij zich voor deed. Maar iemand die al vast overtuigd was van de geloofsdoop. Jammer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

4kinderen schreef:
Luther schreef:
4kinderen schreef:
eilander schreef:@4kinderen, je bestrijdt een karikatuur. De doop mag inderdaad niet los gezien worden van het Woord. De doop is geen 'extraatje' net zoals het sacrament van het Heilig Avondmaal geen extraatje is. De Heere verzegelt daarin dezelfde belofte van het Woord.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dat zo stelt, tenzij je ook de geloofsdoop verwerpt. Ook die is toch geen extraatje, waarmee een gedoopte meer wordt dan een ongedoopte?
Lees dan het formulier van de zuigelingendoop eens goed. Daar wordt gesteld dat de doop de zuigeling inlijft in Christus. En dat zij door de doop in genade aangenomen worden. Als dat geen extra is voor de zuigeling...
Alleen is dit niet Bijbels. Dit is echt onzin. De Bijbel leert ons geen inlijving door de doop in Christus, maar de inlijving door geloof in Christus.
Je haalt net als ds. A. Schot schenking en deelachtigmaking door elkaar!
Wij dopen niet op basis van geloof, maar op grond van Gods verbond. En voor het geval je geen lijn ziet tussen Gods verbond met Abraham en het verbond van God met Israël en de gemeente, lees dan Hebr. 3:7-4:9 nog eens, en dan met name 4: 1-2. Daar wordt het breken van het verbond door Israël als voorbeeld gesteld voor het breken van het verbond in de gemeente.

Bovendien: Zou je mij eens een dienst willen bewijzen en uit de Bijbel willen aantonen dat kinderen níét in Gods verbond begrepen zijn, zoals het doopsformulier dat stelt?

Nog een andere vraag: Hoe lees jij Johannes 15: 1-2 in combinatie met vers 6? Hoe kan iemand in jouw visie een rank in de Wijnstok Christus zijn, en toch worden weggesneden en buitengeworpen worden?
Sterker nog: we hebben twee dopen in onze traditie. Die op het verbond en die op geloof, daarom hebben we ook twee formulieren. Zo is het nooit geweest. Dat heeft Jezus ons niet geleerd. Het verbond dat met Abraham gesloten is is met hem en zijn zaad gesloten, niet met de gemeente. Anders had dat er gestaan! Dat staat er niet, dus is het opnieuw een aanname. Hebreeën 3 gaat over Israël en niet over de gemeente of denk je dat wij ook uitgeleid zijn uit Egypte? En vers 1 en 2 wordt alleen geschreven ter waarschuwing... niet dat de gemeente nu ineens de plaats heeft ingenomen van Israël. Zo is er een groot stuk in de bijbel waarin Israel als voorbeeld voor de volken wordt gesteld in hun ongehoorzaamheid om hen daarin niet te volgen.

En op grond van Johannes 15 geloof jij dus in afval der heiligen??? Dat is weer een andere discussie. Of heeft dat met de zuigelingendoop te maken? Er is geen afval der heiligen. Als je daarin gelooft zou je inderdaad kunnen beweren dat de doop kinderen inlijft in de wijnstok en dat ze zonder geloof weggesneden zullen worden. Helaas is daar ook geen bijbelse grond voor.
Sorry, maar je theologische stellingen hier zijn zo warrig en oppervlakkig, dat is zeer moeizaam discussiëren. Je exegetiseert maar een beetje uit de losse pols, baseert je op losse teksten, trekt je niks aan van de grote Schriftverbanden. En vervolgens geef je antwoorden op vragen die ik niet gesteld heb.
Ik houd het even bij de dingen die ik vroeg, en waarop je geen antwoord hebt gegeven. Ik zal ze nummeren, maakt het misschien makkelijker om te antwoorden:
1. Waar in de Bijbel staat dat kinderen eerst wel bij Gods verbond hoorden (Israël) en daarna niet meer?
2. Hoe leg jij uit wat er met Pinksteren is gebeurd? Wat is volgens jou de relatie tussen Israël en de volkeren?
3. Of wij uitgeleid zijn uit Egypte.. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons wordt elke week in de morgendienst de Wet gelezen. Die begint met: Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypteland uitgeleid hebt. (Of gelden de Tien geboden alleen voor Israël?)
4. Hebr. 4: 1-2 geeft aan dat het kennelijk mogelijk is om een kind van Gods verbond te zijn, maar de beloften terzijde te schuiven en te laten liggen. Dat is inderdaad ter waarschuwing. Maar één ding is zeker: Beloften die mij niet zijn toegezegd en geschonken, kan ik ook niet verwerpen en laten liggen. Toch?
5. Ik geloof helemaal niet in de afval der heiligen. Gelukkig staat dat ook niet in Johannes 15. Je geeft ook geen antwoord op de vraag die ik je erover stelde. Er staat in vers 1 dat Christus de ware Wijnstok is en zijn Vader de Landman. In vers 2 is er sprake van ranken: er zijn twee soorten ranken in die Wijnstok: ranken die vruchten dragen, en ranken die geen vruchten dragen. Het gaat me even om de ranken die geen vrucht dragen. Zijn dat geen ranken in de Wijnstok? Zoals het er staat, is er maar één antwoord mogelijk: het waren ranken in de Wijnstok. Toch neemt Hij, de Landman ze weg. In vers 6 wordt dat nog nader uitgewerkt: Er zijn kennelijk mensen die in Christus zijn, maar die niet in Hem blijven. Die worden buitengeworpen. Als alle ranken in de Wijnstok beeld zouden zijn van Gods kinderen, dan kan dat uiteraard niet. Kennelijk gaat het hier om allen die krachtens het verbond objectief in Christus zijn. Toch?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

4kinderen schreef:OOOh…. ik ben net zo gevaarlijk als Spurgeon, door hem kwamen velen tot geloof en kwam er een grote herleving. Ps op met wat je zegt hoor. De geloofsdoop is terug te vinden in de bijbel, teksten genoeg... de kinderdoop niet... zuigelingendoop is een normaal woord hoor... we dopen toch zuigelingen of dopen jullie normaal kinderen?

The Great Awakening begon onder de bediening van Jonathan Edwards. Ook onder George Whitefield was er grote zegen.
En wat te denken van het zegenrijke werk van Luther en Calvijn.....allemaal "zuigelingendopers"

.....tsja en over Spurgeon.....kom in mijn boekenkast kijken en zie de vele,vele boeken die ik van hem gelezen heb. Spurgeon beleed de 5 punten(TULIP) van het calvinisme totaal.....jij ook?

1. Totale Verdorvenheid (Total Depravity).
2. Onvoorwaardelijke Verkiezing (Unconditional Election)
3. Beperkte Verzoening (Limited Atonement).
4. Onweerstaanbare Genade (Irresistible Grace).
5. Volharding van de Heiligen (Perseverance of the Saints).

Je gaat dus niet in op al jouw slordig geciteerde teksten die wat anders zeggen als je ze correct citeert.Jammer...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

4kinderen schreef:Waar staat het in Gods Woord dat dit de doop is zoals Jezus het ons leerde?? Geen HC of welk formulier dan... waar staat deze theologie gegrond in Gods Woord??
@Adagio citeerde al enkele teksten, die ga ik niet herhalen, maar het heeft geen zin. Je bent diep overtuigd van de dwaalleer van de geloofsdoop-met-uitsluiting-van-de-kinderdoop. Bovendien neem je het Oude Testament niet serieus als het Woord van God, ook voor ons. Dat ligt verder voor jou, maar dan is verder spreken vrij kansloos. je bent zo gefixeerd op de strijd tegen de kinderdoop, dat je ook van het verbond al niet meer wil weten, terwijl alle spreken Gods alleen maar verbondsgewijze gebeurt in de Schrift.
Weet je wat ik het ergste vindt: dat volwassenen die zich hierin verdiepen en opeens tot het inzicht komen dat de kerk en de traditie en de Bijbel opeens anders spreken, is nog tot daaraan toe, maar dat ze met hun onverantwoord exegetiseren en theologiseren anderen en vooral ook hun kinderen meetrekken vind ik onverteerbaar. Nergens in de Schrift zie ik dat de Heere de kinderen uitsluit, integendeel zelfs. Vanaf het verbond met Abraham worden de kinderen ingesloten.
Het gaat er inderdaad om wat de Schrift zegt. Welnu, noem dan eens op grond van de Schrift waarom kinderen van de volkeren er voor de Heere niet meer bij zouden horen? Dat Zijn Woord niet welmenend in de belofte tot hen komt?
En jij gelooft dus ook in afval der heiligen.... dat is ook echt onbijbels.
De afval der heiligen is onbijbels, daarom geloof ik die ook niet. Heb je weleens gelezen hoe Paulus de meeste gemeenten in zijn brieven aansprak? Geroepen heiligen... Was dat alleen voor de uitverkorenen in die gemeenten? Dat is niet vol te houden als je de inhoud van de brieven leest.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk dat dit een discussie wordt waarbij zogenaamd biblicisme een grote rol kan spelen. De Bijbel wordt dan ontdaan van zijn structuur en achtergrond en het wordt beperkt tot een fundament voor theologische theorievorming. Theologische punten moeten dan teruggebracht worden tot eenvoudige teksten en als het even kan moeten de argumenten ook in een korte post geplaatst worden. De Bijbel heeft daarbij een context (al is het alleen al door de taal), die context negeren leidt tot ongelukken.

In mijn eigen vakgebied (wiskunde) zou dat betekenen: Bewijs "de wet van de grote aantallen" uit de axiomas van de kansrekening. Daar gaat werk aan vooraf. Zo ook met theologische argumenten (al zijn theologische argumenten natuurlijk niet zo sluitend als wiskundige).

En ja ik noem de doop van jonge kinderen ook geloofsdoop, omdat ik geloof dat ze in het geloof van de ouders gerekend zijn (en daarom kunnen ook de kinderen als gelovigen worden aangesproken worden in de brieven van Paulus).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
4kinderen

Bericht door 4kinderen »

huisman schreef:
4kinderen schreef:OOOh…. ik ben net zo gevaarlijk als Spurgeon, door hem kwamen velen tot geloof en kwam er een grote herleving. Ps op met wat je zegt hoor. De geloofsdoop is terug te vinden in de bijbel, teksten genoeg... de kinderdoop niet... zuigelingendoop is een normaal woord hoor... we dopen toch zuigelingen of dopen jullie normaal kinderen?

The Great Awakening begon onder de bediening van Jonathan Edwards. Ook onder George Whitefield was er grote zegen.
En wat te denken van het zegenrijke werk van Luther en Calvijn.....allemaal "zuigelingendopers"

.....tsja en over Spurgeon.....kom in mijn boekenkast kijken en zie de vele,vele boeken die ik van hem gelezen heb. Spurgeon beleed de 5 punten(TULIP) van het calvinisme totaal.....jij ook?

1. Totale Verdorvenheid (Total Depravity).
2. Onvoorwaardelijke Verkiezing (Unconditional Election)
3. Beperkte Verzoening (Limited Atonement).
4. Onweerstaanbare Genade (Irresistible Grace).
5. Volharding van de Heiligen (Perseverance of the Saints).

Je gaat dus niet in op al jouw slordig geciteerde teksten die wat anders zeggen als je ze correct citeert.Jammer...
Lees maar even mij postings hiervoor, die heb je niet gelezen anders had je dit niet geschreven denk... ik sta van harte achter deze 5 punten... maar kijk uit voor mij hoor.
Gesloten