Re: Bezoek kerkdienst RKK (uit: preek afgelopen zondag)
Geplaatst: 01 sep 2017, 11:42
Andersom ook (misschien bij sommigen nog wel aangescherpt) of niet?samanthi schreef:Alle vervloekingen jegens protestanten staan nog steeds rechtop.
Andersom ook (misschien bij sommigen nog wel aangescherpt) of niet?samanthi schreef:Alle vervloekingen jegens protestanten staan nog steeds rechtop.
Hoe kan hij dan de doop erkennen?Herman schreef:Uit de Institutie blijkt een heel andere houding van Calvijn over de room katholieke kerk. De toetssteen van de zuiverheid van prediking, sacramenten en tucht staat gewoon bovenaan. Dat kan ik niet rijmen met een relativerende conclusie 'dat hij Rome toch als een christelijke kerk beschouwde'. Al hij pagina's lang doorschrijft over de misstanden, dan blijft een ander beeld hangen.
De suggestie klopt mi. dus niet, alleen daarom al omdat je het element vervolging (weliswaar hypothetisch) uitsluit. Hoe kan je nu (denk aan Luther) de kerk erkennen als je net bent geëxcommuniceerd?
Het lijkt me dus niet de bedoeling Calvijn los van zijn contekst in te brengen in een hedendaagse discussie.
Dat eerste staat in het geciteerde stuk: Dat Calvijn de katholieke doop erkent hangt ook daarmee samen dat naar zijn overtuiging er in het pausdom nog altijd resten van Gods kerk zijn overgebleven.DDD schreef:Hoe kan hij dan de doop erkennen?
En dat laatste kan heel goed. Mensen kunnen onder de tucht gezet worden, en toch de kerk als een ware kerk erkennen, ook als zij het daar niet mee eens zijn. Dat komt denk ik geregeld voor. Een kerk die zich vergist, houdt daarmee niet op kerk te zijn.
Dat is genoemd.Jongere schreef:Ik heb niet deze hele discussie gevolgd moet ik eerlijk bekennen. Maar ik vroeg me af of het antwoord van Elisa aan Naäman hier ter sprake is gekomen (2 Kon. 5:18-19). Is dat nog relevant? (Een antwoord dat ik overigens altijd vrij lastig vind om goed te interpreteren)
Ja, zie bv. hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... sa#p752361Jongere schreef:Ik heb niet deze hele discussie gevolgd moet ik eerlijk bekennen. Maar ik vroeg me af of het antwoord van Elisa aan Naäman hier ter sprake is gekomen (2 Kon. 5:18-19). Is dat nog relevant? (Een antwoord dat ik overigens altijd vrij lastig vind om goed te interpreteren)
Dat hangt maar helemaal van "de vergissing" af.DDD schreef:... Een kerk die zich vergist, houdt daarmee niet op kerk te zijn.
Niet de mensen dat is het verschilJCRyle schreef:Andersom ook (misschien bij sommigen nog wel aangescherpt) of niet?samanthi schreef:Alle vervloekingen jegens protestanten staan nog steeds rechtop.
Dat is zo erg niet, maar als je vervolgens commentaar hebt op mensen die dat wel doen, of zelfs zegt dat de RKK geen kerk is, dan is dat wat anders. Met dat laatste begeef je je zelfs buiten de christelijke traditie.samanthi schreef:Wat is er nu zo erg aan als iemand geen dienst wil bijwonen in een RK?
Hè? Heb ik dat gezegd?DDD schreef:Dat is zo erg niet, maar als je vervolgens commentaar hebt op mensen die dat wel doen, of zelfs zegt dat de RKK geen kerk is, dan is dat wat anders. Met dat laatste begeef je je zelfs buiten de christelijke traditie.samanthi schreef:Wat is er nu zo erg aan als iemand geen dienst wil bijwonen in een RK?
En bovendien ging de discussie er niet op dat iemand geen dienst wilde bijwonen, maar juist andersom.
Dat is te betwijfelen of de Rooms-Katholieke medemens niet afgeschreven wordt. De typering 'goddelozen' is in dit topic al voorbij gekomen, laat staan wat er buiten dit forum gezegd wordt. Er werd in dit topic stellig afgeraden om geen Rooms-Katholieke dienst (wat een samenkomst is van gelovigen, net als onze Protestantse erediensten) bij te wonen, omdat het een vervloekte afgoderij is. Terwijl onze Heidelberger de Mis alleen een vervloekte afgoderij noemt, dus niet de gehele Rooms-Katholieke Kerk.samanthi schreef:Niet de mensen dat is het verschilJCRyle schreef:Andersom ook (misschien bij sommigen nog wel aangescherpt) of niet?samanthi schreef:Alle vervloekingen jegens protestanten staan nog steeds rechtop.
Op dit forum worden meer mensen afgeschreven, maar ik wil geen dienst bijwonen maar ik schrijf niemand af . Dat heb me me niet horen zeggen.JCRyle schreef:Dat is te betwijfelen of de Rooms-Katholieke medemens niet afgeschreven wordt. De typering 'goddelozen' is in dit topic al voorbij gekomen, laat staan wat er buiten dit forum gezegd wordt. Er werd in dit topic stellig afgeraden om geen Rooms-Katholieke dienst (wat een samenkomst is van gelovigen, net als onze Protestantse erediensten) bij te wonen, omdat het een vervloekte afgoderij is. Terwijl onze Heidelberger de Mis alleen een vervloekte afgoderij noemt, dus niet de gehele Rooms-Katholieke Kerk.samanthi schreef:Niet de mensen dat is het verschilJCRyle schreef:Andersom ook (misschien bij sommigen nog wel aangescherpt) of niet?samanthi schreef:Alle vervloekingen jegens protestanten staan nog steeds rechtop.
Nope. Er is geen sprake van overgeschoten hosties, maar er worden geconsacreerde hosties bewaard zodat die beschikbaar zijn voor bijvooebeeld stervenden. Da's wel even iets anders dan overgeschoten restjes.eilander schreef:Dat kan zeker geen kwaad, maar volgens mij bevestigt dit alleen maar wat DIA schrijft...Hendrikus schreef:Dat lijkt me een verhaal dat van onkunde en "van horen zeggen" aan elkaar hangt.-DIA- schreef:Wij hadden familie in Wierden wonen. Als we hen bezochten moesten altijd langs een RK Kerk lopen.
Mijn tante vertelde iets wat ik destijds niet kon geloven.
Als je langs die kerk liep moesten mannen even hun hoed afnemen of vrouwen die een buiginkje moesten maken.
Later ben ik erachter gekomen wat daarachter schuilde. In de kerk werden immers stukjes brood (overgeschoten hosties?)
bewaard, die voor de Roomsen het Lichaam van Christus waren. Vandaar dat men even een buiginkje moest maken als
men langs de kerk liep.
Dit schijnt met de voortschrijdende secularisatie, ook in RK-kring, niet meer zo nauw genomen te worden. Maar intussen
is die belijdenis van hem niet gewijzigd.
Het kan geen kwaad om je soms wat te verdiepen in dingen voordat je er iets over schrijft.
https://roomskatholiek.wordpress.com/20 ... aristie-2/
Kijk eens aan! U weet ook nog best veel! Ik moet bekennen dat ik me nooit zo precies in de Roomse Leer heb verdiept. Maar ik heb daar ook weinig belang bij. Tenzij ik de Roomse Leer moest bestrijden. Dan is het handig dat je de details weet.Hendrikus schreef:Nope. Er is geen sprake van overgeschoten hosties, maar er worden geconsacreerde hosties bewaard zodat die beschikbaar zijn voor bijvooebeeld stervenden. Da's wel even iets anders dan overgeschoten restjes.eilander schreef:Dat kan zeker geen kwaad, maar volgens mij bevestigt dit alleen maar wat DIA schrijft...Hendrikus schreef:Dat lijkt me een verhaal dat van onkunde en "van horen zeggen" aan elkaar hangt.-DIA- schreef:Wij hadden familie in Wierden wonen. Als we hen bezochten moesten altijd langs een RK Kerk lopen.
Mijn tante vertelde iets wat ik destijds niet kon geloven.
Als je langs die kerk liep moesten mannen even hun hoed afnemen of vrouwen die een buiginkje moesten maken.
Later ben ik erachter gekomen wat daarachter schuilde. In de kerk werden immers stukjes brood (overgeschoten hosties?)
bewaard, die voor de Roomsen het Lichaam van Christus waren. Vandaar dat men even een buiginkje moest maken als
men langs de kerk liep.
Dit schijnt met de voortschrijdende secularisatie, ook in RK-kring, niet meer zo nauw genomen te worden. Maar intussen
is die belijdenis van hem niet gewijzigd.
Het kan geen kwaad om je soms wat te verdiepen in dingen voordat je er iets over schrijft.
https://roomskatholiek.wordpress.com/20 ... aristie-2/
En bij het betreden van de kerk maken veel RK mensen nog steeds een buiging. Dat is een teken van eerbied voor het kruis, niet voor overgeschoten restjes.
En verder blijkt uit het artikel dat ik linkte wel dat ook in RK kringen lang niet iedereen nog kan meegaan in de leer van de transsubstantiatie.